Kuinka paljon saatte tulonsiirtoja/kk?
Alla olevan ketjun innoittamana, selvitetääs av-mammojen tilanne. Eli kuinka paljon saatte tulonsiirtoja (lapsilisää, vanhempainrahaa, asumistukea, työttömyyskorvausta jne)/kk? Ylittääkö summa maksamasi verot?
Minä (plus mies): Lapsilisä yhdestä lapsesta n. 97€ (kolme lasta, joista kaksi 17plus). Hyvätuloisina verot todellakin ylittävät tuon summan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Alla olevan ketjun innoittamana, selvitetääs av-mammojen tilanne. Eli kuinka paljon saatte tulonsiirtoja (lapsilisää, vanhempainrahaa, asumistukea, työttömyyskorvausta jne)/kk? Ylittääkö summa maksamasi verot?
Minä (plus mies): Lapsilisä yhdestä lapsesta n. 97€ (kolme lasta, joista kaksi 17plus). Hyvätuloisina verot todellakin ylittävät tuon summan.
Joudun kuule elättämään itseni ihan vaan omalla palkallani.
vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Maksetaan kolme tonnia, saadaan tonni takaisin. Pahimpina kk kun tulee palkkiot ja muut menee verokarhulle enemmän. Sit vielä kiinteistoverolappu postista niin on voittaja olo.. Jos on käynyt hakeen tankin bensaa molempiin autoihin ja maksanut 240 siitä lystistä niin tulee jo itku..
Mitkä autot teillä on? Tankillinen bensaa mun pieneen autoon maksaa korkeintaan 50 €, jos tankki on aivan tyhjäksi päässyt. Miehen isompaan ja enemmän kuluttavaan autoonkaan ei saa kyllä uppoamaan montaa kymppiä enempää. Ihan vaan kiinnostaa, kun itsellä on aina ollut näitä pieniä autoja.
En ole se, keneltä kysyit, mutta mulla esim 65L tankki ihan perussedanissa. Vw Bora. Vähän kuluttava bensa-auto, joten kyllähän tankillisella ajelee, mutta kerralla tankki täyteen on sellainen summa, että harvemmin siihen on varaa.
Onks pakko pitää autoo jos ei oo varaa ostaa bensaa.
Förevör aloun kirjoitti:
Opintotuki 470€
Tuossa on sinulla sekä opinto- että asumistuki. Molemmat n. 250e.
Vierailija kirjoitti:
vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Maksetaan kolme tonnia, saadaan tonni takaisin. Pahimpina kk kun tulee palkkiot ja muut menee verokarhulle enemmän. Sit vielä kiinteistoverolappu postista niin on voittaja olo.. Jos on käynyt hakeen tankin bensaa molempiin autoihin ja maksanut 240 siitä lystistä niin tulee jo itku..
Mitkä autot teillä on? Tankillinen bensaa mun pieneen autoon maksaa korkeintaan 50 €, jos tankki on aivan tyhjäksi päässyt. Miehen isompaan ja enemmän kuluttavaan autoonkaan ei saa kyllä uppoamaan montaa kymppiä enempää. Ihan vaan kiinnostaa, kun itsellä on aina ollut näitä pieniä autoja.
En ole se, keneltä kysyit, mutta mulla esim 65L tankki ihan perussedanissa. Vw Bora. Vähän kuluttava bensa-auto, joten kyllähän tankillisella ajelee, mutta kerralla tankki täyteen on sellainen summa, että harvemmin siihen on varaa.
Onks pakko pitää autoo jos ei oo varaa ostaa bensaa.
On. Päivittäinen 130km matka opiskelemaan ja takaisin kotiin on pakko jollain suorittaa. Eikä vain pakko pitää yhtä autoa, meillä on kaksi.
Mihin hävisi minun kommentti?
-astukea 510
-lapsilisät 490
-kotih.tuki 235
-tyött.turva 435
Nyt pääsette vähän arvostelemaan. :)
Julkinen terveydenhuolto, ilmainen koulu ja korkeakoulutus ym eivät ole varsinaisesti tulonsiirtoja, vaan verovaroin ylläpidettäviä kaikille kuuluvia palveluja. Minusta on tärkeää, että ovat ilmaisia myös tulevaisuudessa, noihin asioihin verovaroja tulisikin käyttää. Jotta niihin olisi varaa jatkossakin, pitäisi suoria rahallisia tulonsiirtoja karsia reippaalla kädellä. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, pitäisi tulonsiirtoihin saada joku katto, esim. 1500€. Sillä luulisi pärjäävän, jos ei pärjää esim liian suurien asumiskulujen takia, pitää muuttaa tuttujen nurkkiin.
Lapsilisät kolmesta lapsesta n. 330e ja työmarkkinatuki verot pois otettuna jotain 700e.
Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Förevör aloun kirjoitti:
Opintotuki 470€
Tuossa on sinulla sekä opinto- että asumistuki. Molemmat n. 250e.
Ei vaan opintotuki koostuu opintorahasta ja asumislisästä. Opiskelija ei saa asumistukea.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Emme asu Suomessa ja maksamme lastenhoidon ja koulunkin omasta pussista.
Paljonko tulot ja verot? Todella hienoa että täällä yksi joka pystyy valaisemaan!
Euroiksi laskettuna tulot yhteensä noin 12000€/kk josta veroa about 35% + muita sos.maksuja ehkä.viitisensataa kuussa.
Eli käteen n. 8000. No mitä siitä varoista ja sosiaalimaksusta maksetaan jos teillä yhtä kovat verot kuin suomessa ja maksatte itse lapsen koulun ja hoidon. Teillehän ei jää penniäkään käteen. Millä syötte tai kuljette?
Mitä on muut sos. maksut? Maksatte varmasti terv. huollostakin?
Siis eikös lapsien koulu maksa tuhansia kuussa? Montako lasta teillä on?
Ihan mielenkiinnosta kyselen miten näissä maissa (missä nyt sitten asutkaan? ) hoidetaan nää jutut..
Asumistukea kolmesta sijoitusasunnosta arviolta yhteensä 1600 e/kk. Eli todella saan takaisin veroeurot, joita maksan kuukaudessa noin 1500 e.
Lapsilisä 95€.
Joskus 20 vuotta sitten sain opintotukea. Lapsesta on tullut kotihoidontukea ja normaalit vanhempainvapaat. Toimeentulotukea parina kesänä parhaaseen lama-aikaan 90-luvun alussa.
Asumistukea en ikinä ole saanut, joko olin opiskelija ja sain opintotuen asumislisää tai sitten palkka ollut riittävä.
Meidän perhe, 2 aikuista +lapsi, saamme kuussa:
-lapsilisä (alle 96€)
-minun soviteltu työttömyyspäiväraha (200-500€ brutto)
-subventoitu päiväkotihinta (eli maksamme vain 300€)
-subventoituja lääkärikuluja (noin 20€/kk maksamme)
-verovähennykset vuodessa (240€, työmatkat mies, asuntolainan korkovähennys)eli noin 20€/kk
Me maksamme veroja:
-Minä noin 300-400€ kuussa
-Mies noin 600-800€ kuussa
- Välillisiä veroja noin 300-600€/kk riipuen miehen auton tarpeista ja bensan kulutuksesta
=>
Saamme:
-suoraan max 596e
- aleina n. 700€
--- eli 1300€/kk
Maksamme:
-suoraan max 1200€
- välillisinä max 600
= eli hivenen enemmän maksamme tällähetkellä kuin saamme, vaikka aikapitkälle olemme nettosaajia koska käytän julkista liikennettä, puistoja, terveyskeskuksia, päiväkotia ynm. verovaroin ylläpidetyjä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhuolto, ilmainen koulu ja korkeakoulutus ym eivät ole varsinaisesti tulonsiirtoja, vaan verovaroin ylläpidettäviä kaikille kuuluvia palveluja. Minusta on tärkeää, että ovat ilmaisia myös tulevaisuudessa, noihin asioihin verovaroja tulisikin käyttää. Jotta niihin olisi varaa jatkossakin, pitäisi suoria rahallisia tulonsiirtoja karsia reippaalla kädellä. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, pitäisi tulonsiirtoihin saada joku katto, esim. 1500€. Sillä luulisi pärjäävän, jos ei pärjää esim liian suurien asumiskulujen takia, pitää muuttaa tuttujen nurkkiin.
Kyllä! Mut vaikeaa tulisi olemaan koska vuokranantajat ovat pystyneet nostamaan vuokrat älyttömän koviksi koska niin moni saa asumistukea.
Joskus kirjoitin äidistäni jolle maksetaan eläkettä ( omaa 400 KE ja 200 TE) ja LE 600 (se tulee säätiöltä)
Mut esim. KELA kustantaa 100 € päivä taksimatkoihin syöpähoitoihin. Tämä on hänellä väliaikaista mutta tulee kalliiksi. Samoin maksavat syöpähoidot ja kuvat. Jos näitä joutuisi joku maksamaan itse, kuolisi varmasti ennemmin. Tietysti asian korjaisivat vakuutukset mutta eiköhän niihinkin keksittäisi jokin katto ja raja..
Vaikeita asioita..
Meillä perhe ei tarvitsisi KHT.a tai lapsilisiä jos verot olisivat puolet vähemmän.. Mutta en minä ainakaan pelkäksi kustantajaksi halua.
Työura on 50 vuotta niin siinä kerkeää moneen kertaan maksamaan omien lastensa koulun..
Lapsilisää kahdesta lapsesta n.200e.
Sitten noita epäsuoria päiväkodista ja eskarista. Niitä nyt on kaikkia aika vaikea laskea, tiet, muu infra, lääkärit yms, näitä nyt on vaikka kuinka.
Veroja maksetaan luonnollisesti enemmän, kun toi 200e, mutta jos kaikki epäsuorat lasketaan mukaan, niin saama puolella ollaan. Suhteellisen pienet on palkkatulot meillä.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Emme asu Suomessa ja maksamme lastenhoidon ja koulunkin omasta pussista.
Paljonko tulot ja verot? Todella hienoa että täällä yksi joka pystyy valaisemaan!
Euroiksi laskettuna tulot yhteensä noin 12000€/kk josta veroa about 35% + muita sos.maksuja ehkä.viitisensataa kuussa.
Eli käteen n. 8000. No mitä siitä varoista ja sosiaalimaksusta maksetaan jos teillä yhtä kovat verot kuin suomessa ja maksatte itse lapsen koulun ja hoidon. Teillehän ei jää penniäkään käteen. Millä syötte tai kuljette?
Mitä on muut sos. maksut? Maksatte varmasti terv. huollostakin?
Miten niin ei jaa penniakaan?
Esikoisen koulumaksut noin 13000€ vuodessa, kuopus vikaa vuotta tarhassa ja se maksaa hieman vajaan kaksi tonnia kuussa. Valtion koulut ovat ilmaisia koulupukuja ja ruokaa lukuunottamatta, mutta erinaisista syista halusimme lapsemme yksityiseen kouluun ja tama on ihan kohtuuhintainenkin viela (ne voivat tosiaan maksaa tonneja kuussa)
Kai niista sosiaalimaksuista maksetaan lapsilisat, tyottomyyskorvaukset yms niille jotka niita saavat ja mita niista nyt muuallakin maksetaan, en ole perehtynyt.
Taalla on ilmainen terveydenhuolto mutta mieheni tyopaikka maksaa sen lisaksi meille todella kattavan vakuutuksen.
-Lapsilisät
-Matkakorvaukset
-Terveyspalvelut (astmaa, allergiaa, diabetes jne.)
-Lääkekorvauksia
-Lapsille koulutus
-Asuntolainojen korkojen vähennyksiä
-Kirjoista, vaatteista, varusteista vähennyksiä verotuksessa
Töissä ollaan, mutta en usko että jos kaikki tuo lasketaan, että ollaan kauheasti mitään nettomaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Jos bensa maksaa pyöresti 1,4 €/l ja autossa on tyypillinen 60 litran tankki, niin osannet tuon laskutoimituksen itsekin suorittaa?
Terveydenhuolto maksaa 22mrd vuodessa. Mielummin ottaisi käteisenä 10 000e per veronmaksaja vuodessa.
490 lapsilisät + 510 astuki + 235 kotihoidontuki + 435 työttömyysturva. Noniin pääsette arvostelemaan. :)