Te, joilla huonot välit omiin vanhempiinne ja huoli omasta vanhemmuudesta?
Oletteko koskaan huolissanne, että mitä jos toistatte omien vanhempienne virheitä tai oletteko jotenkin liikaa huolissanne, onko sinun ja lapsesi kiintymyssuhde varmasti "oikeanlainen"? Mietittekö, oletteko varmasti hyviä vanhempia?
Olen aloittamassa itse terapian, koska mulla on paljon pakkoajatuksia. Olen aina pelännyt tekeväni samoja virheitä, mitä esim. äitini on tehnyt (työssään, parisuhteessaan, elämässään muuten, lastensa kanssa) ja niitä on todella paljon ja aika pahojakin... Nyt minulla on reilu 1,5-vuotias esikoinen ja tuntuu, että uusimpana huolenaiheena minulla on tämä, että pohdin ja murehdin usein olenko tarpeeksi hyvä äiti ja varmasti oikeanlainen. Neuvolassa ja lääkärissä ollaan paljon saatu kehuja, miten lapsi on niin hyvin kontaktissa ja kuinka luen lasta kuulemma kuin kirjaa ja kuinka kuulemma näkyy miten hyvin lasta hoidetaan. Mutta silti mua jäytää epävarmuus aina silloin tällöin (aika usein). Voiko tämä oikeasti juontaa omasta lapsuudestani ja siitä, että kun minä ja siskoni olemme joutuneet kärsimään vanhempieni takia, niin pelkään nyt kuollakseni, että teen "jotain väärin"?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi selvittää kaikki lapsuudentrauma kummitusmysteerit ennen lasten tekoa. Minä selvitin ja siinähän se elämä sitten menikin, iso ja vakava möykky. Eipähän tullut lasta maailmaan, joka mitenkään kärsisi vanhemman projisoinnista. Nyt olisin valmis, muita ongelmia ei ole paitsi että olen vanha.
Jos olisit hankkinut lapsia, niin se olisi voinut muuttaa näkökulmiasi ja nostaa kaikenlaista uutta esiin. Ei tässä elämässä niin vain valmiiksi tulla.
Ei narsisti näkökulmia ole hyvä käsitellä samaan aikaan kun synnyttää lapsia. Vai onko mielestäsi?
Mitä väliä sillä mitä minä tästä ajattelen? Jokainen tekee elämässään ratkaisunsa omien näkemystensä mukaisesti.
No mitä edes kommentoit, daa. :D
Kommentoin sitä, että vaikka hankkisit lapsia Sauli Niinistön ikäisenä ja pitkien terapioiden jälkeen, niin et voisi silti tietää mikä vaikutus vanhemmaksi tulemisella sinuun silloin olisi.
Kyllä tiedän, mutta sinä et tiedä. Et erota mikä ero on ajalla, kun selvittää mikä vanhemmissa on vikana ja kuinka kauan siihen menee. Empaattinen ihminen, kuten lapsikin, vaistoaa ettei kaikki ole kohdallaan. Narsismia on lapsena äärimmäisen vaikeata hoksata omissa vanhemmissaan, kun siitä ei ole mitään vihjettä eikä tietoa ollut. Lapsena, eli ei aikuisenakaan lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi selvittää kaikki lapsuudentrauma kummitusmysteerit ennen lasten tekoa. Minä selvitin ja siinähän se elämä sitten menikin, iso ja vakava möykky. Eipähän tullut lasta maailmaan, joka mitenkään kärsisi vanhemman projisoinnista. Nyt olisin valmis, muita ongelmia ei ole paitsi että olen vanha.
Jos olisit hankkinut lapsia, niin se olisi voinut muuttaa näkökulmiasi ja nostaa kaikenlaista uutta esiin. Ei tässä elämässä niin vain valmiiksi tulla.
Ei narsisti näkökulmia ole hyvä käsitellä samaan aikaan kun synnyttää lapsia. Vai onko mielestäsi?
Mitä väliä sillä mitä minä tästä ajattelen? Jokainen tekee elämässään ratkaisunsa omien näkemystensä mukaisesti.
Kommentoin sitä, että vaikka hankkisit lapsia Sauli Niinistön ikäisenä ja pitkien terapioiden jälkeen, niin et voisi silti tietää mikä vaikutus vanhemmaksi tulemisella sinuun silloin olisi.
Pidetään Sauli tämän ketjun ulkopuolella. Oletko lukenut kivikissaädin ketjuja? Siinä esimerkki, miten pitkät ja vaihtuvat terapiat eivät ole auttaneet narsistin lasta, äititraumoineen. Ääriesimerkki, enkä epäile, ettei noita tapauksia ole todellisuudessa enemmänkin. Terapia ei ole mikään automaattinen pelastus, käsittääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidetään Sauli tämän ketjun ulkopuolella. Oletko lukenut kivikissaädin ketjuja? Siinä esimerkki, miten pitkät ja vaihtuvat terapiat eivät ole auttaneet narsistin lasta, äititraumoineen. Ääriesimerkki, enkä epäile, ettei noita tapauksia ole todellisuudessa enemmänkin. Terapia ei ole mikään automaattinen pelastus, käsittääkseni.
Kivikissaäiti kannattaakin tosiaan mainita malliesimerkkinä aina silloin, jos puhutaan ihmisistä, joilla on jotain asioita työstettävänään. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kannattaakin tosiaan mainita malliesimerkkinä aina silloin, jos puhutaan ihmisistä, joilla on jotain asioita työstettävänään. 😅
Kyllä narsistivanhemman lapsi täällä huutelee ja kivikissaäidin ketjuja en sielä ollenkaan, koska se on itse narsisti. Tuhoaa lapsiaan. Ainoa lapsi ollut, jonka äiti narsku. Ei ole mitään vertauskuvaa, jos olisi sisaruksia, silloin suosikki-näkymätön-syntipukki. Kovin on köyhä ketju, että mikähän se työstettävä asia lopulta on?
Omalla kohdalla on ollut helppoa tehdä moni asia täsmälleen päinvastoin kun omat vanhempani. Olen tosin aina luottanut kykyihin äitinä. Omat lapset varmaa tekee monia asioita sitten taas toisin.