Miksi abortoitava sikiö ei ole ihminen, joten sen saa tappaa, mutta keskenmennyt on, ja sitä pitää surra?
Kommentit (36)
Entäs sarjarikolliset, joista sanotaan että olisi ollut parempi, jos isänsä olisi laskenut lakanoille?
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, sunnuntaiprovoa pukkaa.
Onko ap:n pieneen ahtaaseen mieleen käynyt semmoinen asia että abortti tehdään esim. sikiö ei ole terve tai ei syystä tai toisesta haluta lasta.
Keskenmenossa yleensä halutaan se lapsi ja surraan siksi koska ehdittiin iloita jo siitä toivotusta plussatestistä.
Just... lapsi kyllä "hommataan", mutta vastuuta ei haluta kantaa, siksi tapetaan lapsi. Murha, mikä murha. Se ei muuksi muutu.
Katsokaa eläimiä, niin opitte elämästä ehkä jotakin.
Koirani synnytti pentuja, ensimmäinen syntyi lähes kuolleena.
Koirani ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota, hylkäsi heti kylmästi. Minä hieroin ja elvytin, itkin ja pidin sylissä. Mutta pentu ei jäänyt henkiin. Kuolema vaan pitkittyi hieromisillani. Anteeksi.
Emo kiinnitti kaiken huomionsa eloon jääneisiin pentuihin ja oli todella hyvä ja huolehtivainen äiti niille. Sanoisin jopa rakastava, vaikka joku siitäkin varmaan älähtää, kun on koirasta kyse.
(Minulla on myös ihmislapsia, mutta äitinä en ole niin hyvä kuin loputtoman lempeä koirani.)
Vierailija kirjoitti:
Keskenmenneellä saattaa olla jo nimi, sänky ja huonekin valmiina. Alkuvaiheessa abortoidulla niitä harvemmin vielä on. Abortteja on tehty aina, parempi että tehdään asiallisissa olosuhteissa.
Ts. ihmisalun tappamisen saa suorittaa asiallisissa olosuhteissa! Huh huh.... murha se on....lässyttämällä se ei siitä muutu.
Miksi fundamentalistit haluavat jopa päättää mitä ihmiset saavat tuntea? Millä helvetin mandaatilla nämä empatiakyvyttömät hirviot viisastelevat ihmisten elämäntilanteilla ja tunteilla kun oma kokemusmaailma on noin tynnyrin kokoinen?
Kyllä mä surin mun abortoitua poikaani ihan mielenterveyteen uhalla.
Jokainen tuntee, mitä tuntee. Tunteille tai niiden puuttumiselle ei voi mitään – ei omille eikä toisten – ne tulevat ja menevät.
Mutta jos puhutaan ihmiselämän arvosta, niin se ei tietenkään riipu siitä, mitkä ovat muiden ihmisten asenteet ihmistä kohtaan – ei missään vaiheessa ihmisen elinkaarta, joka alkaa hedelmöityksestä ja maan päällä päättyy kuolemaan. Edes ihmisen omat asenteet itseään kohtaan eivät poista eivätkä lisää hänen arvoaan ihmisenä. Jos joku kohtelee toista huonosti, se ei vähennä hänen ihmisarvoaan eikä se, jos joku tappaa toisen (vaikka abortissa), poista sitä.
Kukaan ei mahda mitään ihmisen arvolle. Se ei ole ihmisten kontrolloitavissa. Jokainen ihminen on aina hedelmöityksestä alkaen itseisarvoisella tavalla arvokas.
Vastauksena ap:n kysymykseen, kummassakin tapauksessa alkanut ihmiselämä päättyi kuolemaan; keskenmenossa tahattomasti, abortissa tarkoituksellisesti. Se taas, milloin "pitää / ei pidä surra", on toissijainen kysymys, jos suremisella tarkoitetaan tiettyjä tunteita, koska tunteitaan ei voi päättää.
__________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Vierailija kirjoitti:
Ristitiitako`?
Tää on niin helppo että ihmettelen miksi edes kysyt.
Abortoitava=ei-toivottu ( joten ei syytä surra)
Keskenmeno= toivottu (syy surra)
Musta on kans käsittämätöntä, että kantasolututkimukseen (joka on nyt niin hypetettyä) saadaan ihmisen alkion kantasoluja lapsettomuushoitojen ylijäämäalkioista! Miten joku, joka on pitkään halunnut lasta, voi sitten tyytyväisenä kasvattaa sitä yhtä ja antaa loput "turhat" alkiot tiedemiesten revittäviksi eikä haittaa että omasta perimästä kehitellään laboratorioissa ties mitä sekasikiöitä...
Vierailija kirjoitti:
Musta on kans käsittämätöntä, että kantasolututkimukseen (joka on nyt niin hypetettyä) saadaan ihmisen alkion kantasoluja lapsettomuushoitojen ylijäämäalkioista! Miten joku, joka on pitkään halunnut lasta, voi sitten tyytyväisenä kasvattaa sitä yhtä ja antaa loput "turhat" alkiot tiedemiesten revittäviksi eikä haittaa että omasta perimästä kehitellään laboratorioissa ties mitä sekasikiöitä...
IVF:n normaalikaava sisältää aina abortin – tyypillisesti useita.
_____________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Vierailija kirjoitti:
No tuhotaan ne joka tapauksessa, vai meinaatko että naisen pitäisi kantaa ja synnyttää kaikki alkiot mitkä on onnistuttu hedelnöittämään aluille?
Suomessa kantasolututkimuksessa käytetään tietääkseni maks. 2 viikkoisia alkioita. Ne on siinä kohdin todellakin pelkkiä solupalloja, eikä ne kärsi vaikka niitä "revittäisiin" miten.
Ja sen kantasolututkimuksen ansiosta voi olla että näiden vanhempien syntynyt lapsi (tai sinä itse!) voi jonain päivänä parantua vakavasta sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuhotaan ne joka tapauksessa, vai meinaatko että naisen pitäisi kantaa ja synnyttää kaikki alkiot mitkä on onnistuttu hedelnöittämään aluille?
Suomessa kantasolututkimuksessa käytetään tietääkseni maks. 2 viikkoisia alkioita. Ne on siinä kohdin todellakin pelkkiä solupalloja, eikä ne kärsi vaikka niitä "revittäisiin" miten.
Ja sen kantasolututkimuksen ansiosta voi olla että näiden vanhempien syntynyt lapsi (tai sinä itse!) voi jonain päivänä parantua vakavasta sairaudesta.
Tuhoamisen ymmärrän mutta tiedemiesten leikkikaluiksi antamista en. Uudessa HS:n kuukausiliitteessäkin on juttu koirien kloonaamisesta. Enpä haluis et mun alkion solut olis kokeiluissa ja joku päivä joku kloonaa mun jälkeläisen. Ihmisten pitäis enempi ottaa selvää mihin solujaan ja alkioitaan luovuttavat. Eikä suurin osa kantasolututkimuksesta tähtää mihinkään hyödylliseen vaan "tutkijat" vaan kilpailee keskenään kuka keksii hienommat keisarin uudet vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä päivän typerin aloitus. :DD
En nyt noin sanoisi. Hieman naiivi ja tarkoitushakuinen kyllä, mutta on tästä virinnyt ihan mielenkiintoisia ajatuksia. Esimerkiksi tuo, että ihmisyys riippuu siitä, mitä itse tunnet ja toisessa viestissä sama hieman toisin sanottuna eli ihminen ei ole itseisarvoisesti arvokas, vaan arvo määrittyy sinun oman tahtosi mukaan.
Tätä voisi pohtia laajemminkin mm. siltä kantilta, että nykypäivänä kaupunkilaisilla nuorilla pareilla on yhä vähemmän lapsia, mutta enemmän koiria, joita inhimillistetään hyvinkin paljon.
Yhdessä ketjussa kyseltiin pelastaisitko tulipalosta vieraan lapsen vai oman koirasi. Vastaukset olivat suurimmaksi osaksi hyvin mustavalkoisia eli niitä, jotka ilman muuta pelastaisivat itselleen tärkeän perheenjäsenen eli koiran ja sitten niitä, jotka tuomitsivat jyrkästi koiran pelastamisen ja asettivat vieraankin ihmisen aina rakkaan lemmikin edelle juurikin tuohon ihmisyyteen ja sen arvokkuuteen vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhoamisen ymmärrän mutta tiedemiesten leikkikaluiksi antamista en. Uudessa HS:n kuukausiliitteessäkin on juttu koirien kloonaamisesta. Enpä haluis et mun alkion solut olis kokeiluissa ja joku päivä joku kloonaa mun jälkeläisen. Ihmisten pitäis enempi ottaa selvää mihin solujaan ja alkioitaan luovuttavat. Eikä suurin osa kantasolututkimuksesta tähtää mihinkään hyödylliseen vaan "tutkijat" vaan kilpailee keskenään kuka keksii hienommat keisarin uudet vaatteet.
Suomessa ja muissakin länsimaissa kantasolututkimus on tiukasti valvottua ja rajattua. Kuten lukee siinä mainitsemastasi Hesarin jutussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ja muissakin länsimaissa kantasolututkimus on tiukasti valvottua ja rajattua. Kuten lukee siinä mainitsemastasi Hesarin jutussakin.
Valvottua. Heh. Mitään vääräähän ei voi tehdä kun on valvottua... Riittää kun sanotaan että tehdään tätä eikä tuota ja sitten tehdäänkin salaa tuota. Kuka muka valvoo?
Käsi sydämelle: eikä se muka näin ole?