Henkistätukea mammat! Exä yrittää muuttaa takaisin!
Nopea tilanne selvitys: rakastuin ensimmäistä kertaa reilusti parikymppisenä ja rakastan idiootti exääni edelleen. Parisuhde ei vain toimi ja mies on todella raskas. Muutin pois yhteisestä asunnosta pari kuukautta sitten ja nyt miehen vuokrasopimus on loppumassa ja koska uutta asuntoa ei ole osananut hakea on sitä mieltä että muuttaa luokseni. Tavallaan haluaisin mutta tiedän että se tuhoaisi viimeisetkin mielenterveyteni rippeet. En vain osaisi sanoa ei. Olemme asuneet muutaman vuoden yhdessä ja ongelmat ovat kokoajan olleet pohjimmiltaan samoja, tässä jotain ääripään tai muuten havainnollasistavia esimerkkejä, jotka ovat olleet päivittäisiä tai usein toistuvia arjessamme.
1. Muuttolaatikot. Kun muutimme yhteen purin omat tavarat ja laitoin paikoilleen. Miehen henk.koht. laatikot jätin ja kerroin että laittaa tavaransa mihin haluaa. Mies alkoi valittaa että en ole vieläkän purkanut kaikkia tavaroita, jolloin kerroin että laatikot ovat hänen. Mies lupasi purkaa laatikot. Seuraavana päivänä oli jo unohtanut että kyseessä ovat hänen tavaransa ja sama kuvio jatkui n. puolivuotta ennen kuinies ilmoitti iloisesti huomanneensa että hänen tavaransa olivat yhä laatikoissa..
2. Raha. Kävin töissä tapaamisen aikoihin pienellä palkalla. Mies ei saanut mitään tukea ja venytti vaikka kuinka pitkään tt-tuen hakemista. Toi kuitenkin omat laskunsa minulle iloisesti hymyillen maksettavaksi. Kun lopulta sai laitettua hakemuksen tuhlasi pienet rahansa omiin asioihinsa, esim. Asumis- tai ruokakulujen sijaan. Itselläni ei ollut varaa mihinkään ylimääräiseen. Joskus vaati minua käytttämään vikat rovot omiin herkkuihinsa ja nimenomaan omiin. Kun kysyin saanko maistaa, vastaus oli vihainen: osta omat..
Kun tuloni tippuivat opiskelujen vuoksi vieläkin pienemmiksi ja mies alkoi saamaan työmarkkinatukea, mies keksi että olen lompakkoloinen jonka pitäisi mennä töihin (itse siis ollut työttömänä kokosuhteen ajan) ja on sepittänyt itselleen tarinaa jonka mukaan olen hänen kanssaan vain hänen rahojensa takia ja hän on aina elättänyt minua.
3. Siivous. Hoidin alkuun siivouksen itse, jonkun ajan jälkeen en enää jaksanut. Kun pedin lattiat mies käveli niillä välittömästi kengät jalassa, koska ei muka huomannut jne. Yritin jotenkin saada tilaa molempien kamoille, mutta ei kelvannut. kun lopetin mies alkoi pitää sarnoja siitä että pitäisiköhän mun siivota. Lopulta siivosi itse niin, että heitti mun kamoja epämääräisiin pusseihin komeroihin roskien kanssa tai ylipäätään roskiin. Teki ns. Järkevää järjestystä poisti tavaraa jota ei käytetä. Esim. Miehen käyttämät keittiövälineet olivat nätisti alimmilla hyllyillä jne. Mun päivittäin käyttämä tehosekoitin tungettiin likaisena pussiin jonnekkin keittiön ylähyllylle, mikä oli kuulema näppäräratkaisu säilytyksen kannalta ( tähän vielä se, että mies on tosi pitkä, itse olen tosi lyhyt). Miehen siivous alkoi ahdistaa paljon, josbkysyin missä jokin tavarani on ei osannut sanoa tai otti kysymyksen syytöksenä/hyökkäyksenä. Erityisesti aamut olivat kannaltani kamalia, koska en voinut kiireessä olla koskaan varma, onko etsimäni tavara/vaate enää edes kotona.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Ap, eli aiotko olla seuraavat pari kuukautta yhteydessä exääsi asunnon takia? Voit soittaa vaikka huomenna entiselle vuokraisännällesi ja kertoa että olet virallisesti muuttanut asunnosta pois jo ajat sitten ja mikäli asunnon suhteen ilmenee hankaluuksia jälkikäteen, hän voi ottaa sinuun yhteyttä. Mutta exään ei tarvitse olla yhteydessä enää ikinä. Kuullostaa siltä, ettet ole vielä valmis oikeasti katkaisemaan kaikkea yhteydenpitoa exään.
Otin vuokranantajaan yhteyttä heti kun sain asunnon muualta. Siellä sanottiin ettei mahda mitään kun vuokrasopimus on molempien nimissä. Ero on venynyt siinäkin syystä, että en ole saanut muuttoapua, joten olen jokaisen tavarani joutunut viemään erikseen kävellen. Lähes kaikki tavarat on nyt kuitenkin viety, vaikka exä pyrkikin tekemään siitä mahdolisimman hankalaa. Itselläni on vielä avaimet asuntoon ja kun saan vielä pari hassua asiaa kämpästä pihalle jätän avaimet sinne ja saa hoitaa sitten loput kuviosta itsekseen.
Pitäskö sun jättää avaimesi suoraan vuokraisännälle?
Asunto on kuitenkin varmuudella irtisanottu ja sinulla on siitä todisteet olemassa? Ehdottomasti palautat oman avaimen vuokranantajalle ja pyydät aiheesta häneltä kuittauksen. Kun viimeisen kerran poistut asunnosta, ota vielä valokuvat asunnon yleiskunnosta jos mies saakin mieleensä hajottaa paikat. Parempi vielä, jos onnistut saamaan oman lähtötarkastuksen, jolloin jatko on exsäsi vastuulla. Jos et vielä ole tehnyt, teet samaan aikaan myös poismuuttoilmoituksen taloyhtiölle ja muuttoilmoituksen kaikkiin virallisiin paikkoihin, jolloin voit osoittaa että et enää asu siellä. Edelleenkin hoidat kaikki asuntoon liittyvät asiat vuokranantajan kanssa, etkä exsän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sen jäädä asunnottomaksi. Ei ole sun ongelma. Mies on koko ajan hyväksikäyttänyt sinua eikä hänellä ole mitään syytä muuttua.
Ihmisen on vaikea muuttua vaikka todella haluaisi, eikä tuo mies edes halua.
Älä vastaa sen puheluihin. Älä avaa ovea. Poista viestit lukematta. Sano yhteisille tutuille ettet jatka suhdetta.
Et ole miehelle mitään velkaa. Et edes selitystä,mies on todennäköisesti persoonallisuushäiriöinen eikä koskaan pysty ymmärtämään miksi haluat hänestä erota. Turha siis selittää.Haluaisin tehdä näin. Tiedostan, että mies ei tule ehkä koskaan ymmärtämään. Sitä en ymmärrä miksi itselleni on niin tärkeää saada itseni ymmärretyksi, erityisesti exän taholta.
Millainen sinun lapsuus oli? Tulitko kuulluksi, rakastetuksi? Minusta vaikuttaa siltä, että olet läheisriippuvainen ja koitat sen vuoksi "voittaa" miehen rakkauden ja ymmärryksen. Mutta usko minua: niin ei tule käymään. Ihminen muuttuu hyvin harvoin. Vain sitkeällä työllä ja terapialla voi saada pieniä painopisteitä muutettua, mutta sitä perustaa ei.
Jos palaat miehen kanssa yhteen, niin teillä olleet ongelmat jatkuvat edelleen. Ehkä pahenee vain, koska mies on paskamaisesta käytöksestään huolimatta saanut sinut takaisin.
Elämäsi on nyt, sinä itse valitset kaikki mitä se sisältää. Elä anna miehen tavoittaa sinua enää. Suojele itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on kuitenkin varmuudella irtisanottu ja sinulla on siitä todisteet olemassa? Ehdottomasti palautat oman avaimen vuokranantajalle ja pyydät aiheesta häneltä kuittauksen. Kun viimeisen kerran poistut asunnosta, ota vielä valokuvat asunnon yleiskunnosta jos mies saakin mieleensä hajottaa paikat. Parempi vielä, jos onnistut saamaan oman lähtötarkastuksen, jolloin jatko on exsäsi vastuulla. Jos et vielä ole tehnyt, teet samaan aikaan myös poismuuttoilmoituksen taloyhtiölle ja muuttoilmoituksen kaikkiin virallisiin paikkoihin, jolloin voit osoittaa että et enää asu siellä. Edelleenkin hoidat kaikki asuntoon liittyvät asiat vuokranantajan kanssa, etkä exsän.
On irtisanottu, siihen piti olla molempien kirjallinen suostumus. Myös muuttoilmoitukset yms. Olen omalta osaltani hoitanut. Kun yritin irtisanoa pelkästään itseni vuokranantaja sanoi suoraan, että ei voi mitään, kun on yhteinen vuokrasopimus, on myös yhteinen vuokravastuu. Eikä se, että asun muualla muuta sitä.
Ihan sama mitä sulle sanoo päädyt kuitenkin takaisin yhteen miehen kanssa. On nähty monet kerrat. Jotkut vaan tarvitsevat sen kiusaajan rinnalleen. Ei pärjää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On irtisanottu, siihen piti olla molempien kirjallinen suostumus. Myös muuttoilmoitukset yms. Olen omalta osaltani hoitanut. Kun yritin irtisanoa pelkästään itseni vuokranantaja sanoi suoraan, että ei voi mitään, kun on yhteinen vuokrasopimus, on myös yhteinen vuokravastuu. Eikä se, että asun muualla muuta sitä.
Olisiko mies voinut itse jäädä siihen asumaan? Jos hän ei ole nähnyt mitään vaivaa uuden asunnon etsimisessä, niin helpompaa varmaan olisi jos hän jäisi siihen. Tekee vain isännän kanssa uuden sopparin omissa nimissään. Sillä asia olisi sinun kannalta selvä. Omat avaimet sinun kannattaa toimittaa suoraan isännälle.
Minä pahoin pelkään, että mies luikertelee (tai ainakin yrittää) takaisin elämääsi, kun hänellä ei ole muuta paikkaa. Ja jos sinä aiot olla häneen yhteydessä siihen saakka, että asuntoasia on selvä, niin olet pulassa. Mies vakuuttaa kuinka hän on muutunut ja kuinka teillä tulisi olemaan ihanaa yhdessä ja sinä uskot kaiken. Pelottava skenaario, mutta päätä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sen jäädä asunnottomaksi. Ei ole sun ongelma. Mies on koko ajan hyväksikäyttänyt sinua eikä hänellä ole mitään syytä muuttua.
Ihmisen on vaikea muuttua vaikka todella haluaisi, eikä tuo mies edes halua.
Älä vastaa sen puheluihin. Älä avaa ovea. Poista viestit lukematta. Sano yhteisille tutuille ettet jatka suhdetta.
Et ole miehelle mitään velkaa. Et edes selitystä,mies on todennäköisesti persoonallisuushäiriöinen eikä koskaan pysty ymmärtämään miksi haluat hänestä erota. Turha siis selittää.Haluaisin tehdä näin. Tiedostan, että mies ei tule ehkä koskaan ymmärtämään. Sitä en ymmärrä miksi itselleni on niin tärkeää saada itseni ymmärretyksi, erityisesti exän taholta.
Millainen sinun lapsuus oli? Tulitko kuulluksi, rakastetuksi? Minusta vaikuttaa siltä, että olet läheisriippuvainen ja koitat sen vuoksi "voittaa" miehen rakkauden ja ymmärryksen. Mutta usko minua: niin ei tule käymään. Ihminen muuttuu hyvin harvoin. Vain sitkeällä työllä ja terapialla voi saada pieniä painopisteitä muutettua, mutta sitä perustaa ei.
Jos palaat miehen kanssa yhteen, niin teillä olleet ongelmat jatkuvat edelleen. Ehkä pahenee vain, koska mies on paskamaisesta käytöksestään huolimatta saanut sinut takaisin.
Elämäsi on nyt, sinä itse valitset kaikki mitä se sisältää. Elä anna miehen tavoittaa sinua enää. Suojele itseäsi.
ei se lapsuus nyt mikään järin onnellinen ollut ja olen kyllä tunnistanut parisuhteessa lapsuuteni selviytymiskeinoja. Esimerkiksi tuo kuulluksi tuleminen. Ajattelin että olin tässä suhteessa turvassa ja pystyin kertomaan asioita rehellisesti, myös negatiivisia. Mutta mies piti riitoja pelinä, joissa piti olla voittaja. Aika usein palasin siihen lapsuudenmalliin, jossa annoin toisen sanella miltä itsestäni tuntuu, mikä on ongelma ja sen ratkaisu, jolloin toinen oli toki tyytyväinen, mutta tavallaan pyrin kuitenkin tekemään oman pääni mukaan, jollei se ollut liian hankalaa. Eli suhteessa mies oli tavallaan
Se joka saneli ja itse olin vastarannankiiski. Ei hyvä yhtälö.
En koe kyllä olevani läheisriippuvainen, olen jopa ajatellut olevani liian itsenäinen suhteeseen. Mies taas aivan selvästi ei käsittänyt omaa epävarmuuttaan sitä, että en tarvitse häntä mihinkään ja ehkäpä siksi sepitti lompakkolois- ja pelastustarinoita ( miten hänen ansiotaan ovat jotkin onnistumiseni jne.).
En pidä useimmista ihmisistä. Tämän miehen kanssa oli alussa niin hyvä ja helppo olla. Ainoa ihminen jonka olen koskaan halunnut ja rakastanut, koin olevani niin onnekas kun hänet sainkin. Tosi surkeaa kun katsoo aiempaa tilitystä..
En pelkää olla yksin, enkä olisi tarvinnut mieheltä mitään muuta kuin vähän kykyä kuunnella ja samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen vauvan pirttihirmu. Ei siivoa mutta jos siivoa niin väärin. Tämä lause oksettaa niin saatanasti.
Kaikki mitä sanoit tämän jälkeen on aivan käyttämätöntä koska tämä kertoi jo kaiken oleellisen että vika on sinussa.
Ei tainnut olla kyse siivoamisesta tai siivoattomuudesta. Ei olla kumpikaan kovin siistejä. Mies ei valittanut siivoamisistani, mutta sabotoi muuten. Eikä mua haitannut, että mies siivoaa vaan esim. Tuo tuoli esimerkki. Pari roskis kuntoista tuolia, mutya valitsi maalausprojektiin ne paremmat, jotka halusin säästää.
Joka ainoa kerta mies hajotti tai heitti roskiin mun tavatoitani, joiden tarpeellisuudesta ei kukaan täysjärkinen olisi voinut erehtyä. Aivan sama mainitsiko asiasta etukäteen vai ei, lopputulos oli aina sama. Mies saattoi esim. Siivota vaatekaappini niin, että pussitti vaatteet roskien ja sekalaisten keittiökamojen kanssa jätesäkkiin ja heitti jonnekkin komeroon perälle, samalla viikkasi ja kattoi omat vaatteensa ja kenkänsä nätisti vaatekaappiin. Kehui sitten iloisena että heti tuli siistimpää ja nyt on sitten kaikki (miehen kamat) hyvässä järjestyksessä ja helppo laittaa ja että mun kamat löytyisi pussista häkkivarastosta, koska se on käytännöllinen järkiratkaisu, koska itselläni on enemmän vaatteita ja ne löytyisi sieltä häkkivarastosta jätesäkistä helposti. Voisinhan käydä sitten illalla aina sieltä penkomasta vaatteet seuraavalle päivälle, niin ei tarvitse alasti lähteä rappuun penkomaan.
Ja hyväähyvyyttään teki tietysti. Raukka ei ymmärtänyt miksei ratkaisu tyydyttänyt itseäni, koska se oli kuitenkin järkevin olemassa oleva ja kiittämätönkin olin kun pidin miestä itsestään selvyytenä, enkä osannut arvostaa näitä ystävällisiä molempia hyödyttäviä tekoja.
Joo en itsekkään tuohon siivoamiseen kiinnittänyt huomiota vaan sinun asenteesi.
"Minä teen asiat oikein ja tavaroiden oikeat paikat on ne mitkä minä olen päättänyt."
Enemmänkin tuo asenne saa minut näkemään punaista.
Parisuhteessa on kaksi ihmistä eikä vain yksi. Et sinä voi päättää yksistään miten teillä eletään eikä voi miehesikään. Pitäiskö ottaa itseään niskasta kiinni ja keskustella?
Vai olisiko parempi vaihtoehto itkeä vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mies voinut itse jäädä siihen asumaan? Jos hän ei ole nähnyt mitään vaivaa uuden asunnon etsimisessä, niin helpompaa varmaan olisi jos hän jäisi siihen. Tekee vain isännän kanssa uuden sopparin omissa nimissään. Sillä asia olisi sinun kannalta selvä. Omat avaimet sinun kannattaa toimittaa suoraan isännälle.
Minä pahoin pelkään, että mies luikertelee (tai ainakin yrittää) takaisin elämääsi, kun hänellä ei ole muuta paikkaa. Ja jos sinä aiot olla häneen yhteydessä siihen saakka, että asuntoasia on selvä, niin olet pulassa. Mies vakuuttaa kuinka hän on muutunut ja kuinka teillä tulisi olemaan ihanaa yhdessä ja sinä uskot kaiken. Pelottava skenaario, mutta päätä toisin.
Olisi voinut jäädä siihen asumaan ja onkin jo asunut siinä yksin aika pitkään. Vuokra on kuitenkin korkea yhdelle. Tarjosin erotessa sitä vaihtoehtoa, että olisin itse jäänyt asuntoon ja mies pakannut kamansa. Ei sopinut, vaan halusi muuttaa rauhassa sitten kun hänelle itselleen sopisi (ja yritti myös vakuutella itseäni siitä, etten löydä asuntoa kuitenkaan kovin nopeasti ja asuttaisiin yhdessä vielä muutama kuukasi, järjestettäisiin asumis-yms. Asiat. Yllättyi kun aika tarkkaan viikossa olin pakannut kamat ja uudessa kodissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen vauvan pirttihirmu. Ei siivoa mutta jos siivoa niin väärin. Tämä lause oksettaa niin saatanasti.
Kaikki mitä sanoit tämän jälkeen on aivan käyttämätöntä koska tämä kertoi jo kaiken oleellisen että vika on sinussa.
Ei tainnut olla kyse siivoamisesta tai siivoattomuudesta. Ei olla kumpikaan kovin siistejä. Mies ei valittanut siivoamisistani, mutta sabotoi muuten. Eikä mua haitannut, että mies siivoaa vaan esim. Tuo tuoli esimerkki. Pari roskis kuntoista tuolia, mutya valitsi maalausprojektiin ne paremmat, jotka halusin säästää.
Joka ainoa kerta mies hajotti tai heitti roskiin mun tavatoitani, joiden tarpeellisuudesta ei kukaan täysjärkinen olisi voinut erehtyä. Aivan sama mainitsiko asiasta etukäteen vai ei, lopputulos oli aina sama. Mies saattoi esim. Siivota vaatekaappini niin, että pussitti vaatteet roskien ja sekalaisten keittiökamojen kanssa jätesäkkiin ja heitti jonnekkin komeroon perälle, samalla viikkasi ja kattoi omat vaatteensa ja kenkänsä nätisti vaatekaappiin. Kehui sitten iloisena että heti tuli siistimpää ja nyt on sitten kaikki (miehen kamat) hyvässä järjestyksessä ja helppo laittaa ja että mun kamat löytyisi pussista häkkivarastosta, koska se on käytännöllinen järkiratkaisu, koska itselläni on enemmän vaatteita ja ne löytyisi sieltä häkkivarastosta jätesäkistä helposti. Voisinhan käydä sitten illalla aina sieltä penkomasta vaatteet seuraavalle päivälle, niin ei tarvitse alasti lähteä rappuun penkomaan.
Ja hyväähyvyyttään teki tietysti. Raukka ei ymmärtänyt miksei ratkaisu tyydyttänyt itseäni, koska se oli kuitenkin järkevin olemassa oleva ja kiittämätönkin olin kun pidin miestä itsestään selvyytenä, enkä osannut arvostaa näitä ystävällisiä molempia hyödyttäviä tekoja.Joo en itsekkään tuohon siivoamiseen kiinnittänyt huomiota vaan sinun asenteesi.
"Minä teen asiat oikein ja tavaroiden oikeat paikat on ne mitkä minä olen päättänyt."
Enemmänkin tuo asenne saa minut näkemään punaista.
Parisuhteessa on kaksi ihmistä eikä vain yksi. Et sinä voi päättää yksistään miten teillä eletään eikä voi miehesikään. Pitäiskö ottaa itseään niskasta kiinni ja keskustella?
Vai olisiko parempi vaihtoehto itkeä vauvapalstalla?
No mitähön helvettiä? Toki mies sai ja teki tavaroilleen juuri niinkuin halusi ja ohessa myös omilleni.
Ja aivan yhtälailla mulla on oikeus olla harmissani siitä, että minua ei huomioda omassa kodissani edes sitä vertaa, että ei tarvitsisi pelätä että omaisuuttani tuhotaan.
Mutta ei sun tarkoituksena varmaan ollutkaan
Olla rakentava.
Ok. Kamat on haettu ja selvisi että exä petti viimeisenkin lupauksensa. Onko liikaa kusta sen kenkään läksiäisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kamat on haettu ja selvisi että exä petti viimeisenkin lupauksensa. Onko liikaa kusta sen kenkään läksiäisiksi?
Äh, paskat täältä mielipiteitä kyselen. Taidan tehdä sen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Aaaaargh, nyt hajottaa :(
No mitä mitä? Sielua, sydäntä vai tavaroita? Elä lannistu tyttö pieni. Sinä voitat tämän vielä.
Jos paras ystäväsi, siskosi tai äitisi olisi samanlaisessa tilanteessa, mitä neuvoisit?
Pyydä mahdollisimman moni läheisesi pitämään puoliasi jos itsessäsi ei ole munaa kieltäytyä. Anna oman asuntosi avaimet yhtä lukuunottamatta turvaan vanhemmillesi/jollekulle luottohenkilölle, ja pidä ainutta avainta itselläsi.
Mies menköön vanhemmilleen tai kaveriensa nurkkiin - sinä olet jo hyysännyt ja paaponut häntä aivan riittävästi yhden elämän osalta!
Kävin eilen jättämässä avaimet ja kusin tyypin kenkiin. Laitoin myös tyypin numeron estoon. Aamu on lähtenyt hyvin käyntiin kuunnellessa (jälleen) sara bareilles-king of everyting kappaletta, joka on enemmän kuin osuva.
Vierailija kirjoitti:
Ap, joko laitoit miehen numeron estoon ja blokkasit hänet sosiaalisessa mediassa? Se on sun ensimmäinen askel. Jos et, tee se nyt.
En lukenut kaikkea, mutta pistät nyt HETI kaiken kommunikaation poikki. Kaiken!
Kylmää kalkkunaa.
Kirpasee pari päivää mutta sitten alkaa helpottaa varmasti. Ja vietä paljon aikaa ystäviesi ja perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, joko laitoit miehen numeron estoon ja blokkasit hänet sosiaalisessa mediassa? Se on sun ensimmäinen askel. Jos et, tee se nyt.
En lukenut kaikkea, mutta pistät nyt HETI kaiken kommunikaation poikki. Kaiken!
Kylmää kalkkunaa.
Kirpasee pari päivää mutta sitten alkaa helpottaa varmasti. Ja vietä paljon aikaa ystäviesi ja perheen kanssa.
Exän asunto on nyt luovutettu pois. En usko että yrittää takasin. Mulla ei ole täällä ystäviä ja perhekin asuu kaukana plus heillä on omat vakavat ongelmansa.
Muista myös, että sinun ei tarvitse maksaa miehelle mitään mahdollisista asunnon korjauksista. Ainoa tapa, jolla asukkaan voi velvoittaa korvaamaan, on takuuvuokran menetys. Olethan tehnyt vuokranantajalle selväksi, että et enää asu asunnossa ja se on osaltasi irtisanottu? Ainoa mahdollinen menetyksesi on takuuvuokra ja siitä voit sopia vuokranantajan kanssa, kuten kaikesta muustakin asuntoon liittyvästä. Erityisesti jos vielä toivot saavasi takuuvuokraa takaisin, sovi että sinun osuus maksetaan sinun tilille eikä exsän. Älä siis missään nimessä luota exsän sanaan missään aiheeseen liittyvässä asiassa, äläkä erityisesti maksa exsälle yhtään rahaa. Jos sinulla on siellä vielä tavaraa, jota ehdottomasti tarvitset, hae ne kaverin tai sukulaisen seurassa heti pois ja muut kamat käsket exsän heittää roskiin.