Tappelu miehen kanssa; saako 2-vuotiaan jättää autoon maidonhakureissun ajaksi?
Mies kertoi, että oli jättänyt 2-vuotiaamme yksin autoon peläämään ipadilla, lukinnut ovet siksi aikaa ja käynyt hakemassa pari maitopurkkia. Aikaa oli kulunut 2 min. Itse olin järkyttynyt ja pyysin miestä lupaamaan, ettei enää ikinä jätä edes kahdeksi minuutiksi yksin autoon, mielestäni taaperoikäistä ei voi jättää valvomatta hetkeksikään julkisella paikalla vaikka kuinka olisi turvaistuimessa! Olisiko jotain lakia tms mihin voisin vedota, jotta saisin miehen tajuamaan, ettei noin voi tehdä?! Mies ei näe itse tehneensä mitään väärää ja olisi kuulemma lähtenyt heti takaisin autolle jos kaupassa olisikin ollut jonoa...
Kommentit (70)
Olen jättänyt lapset nukkumaan autoon kun olen käynyt kaupassa. Lapset 2 ja 3.5v.
Niin mikä tässä oli niin järkyttävää?
Mun mielestä tilanteessa ei ole mitään hälyttävää, olen itsekin jättänyt lapsen autoon kun haen lähikaupasta maitoa. Onhan kotonakin sellaisia tilanteita että lapsi on vahtimatta, vessakäynnit esimerkiksi. Vai ovatko silmäsi liimatut lapseen joka sekunti?
Olisin enemmän huolissaan siitä että jo 2-vuotias opetetaan tuijottamaan ruutua. Miten olisi ihan vaikka oikea kirja tai lelu?
No ei voi jättää. Autojen sähköpalot eivät ole harvinaisia.
No ei oo ok.
Heitänpä jatkokysymyksen vastaavasta tilanteesta meillä:
Voiko 8 vuotiaan jättää yöllä välillä pariksi tunniksi yksin? Siis niinettä se tietää että vanhempi saattaa lähteä yöllä muutaman kerran, vaikkapa naapurikaupunkiin, ja tulee sitten takas.?
Yllättävän moni siis jättää lapsensa heitteille. Ei tosin ihme WT av palstalla.
Miksei lasta voi ottaa mukaan? Kyllä parivuotias pian ( jollei jo nyt) saa lukot auki, ja lähtee taapertamaan autoojen joukkoon.
Ei kuulu, minä jätin, fiksu, hyvin puhuva 2,5- vuotias, jolle selitin että äiti hakee tuosta kaupasta mekon, joka varattiin ja sinä näet minut tästä kun menen tuohon kassalle.
Kauheassa paniikissa oli tyttö kun tulin takaisin, minua ei ollut näkynyt kun kävelin kaupan ovelta kassalle.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi jättää. Autojen sähköpalot eivät ole harvinaisia.
Aha. Olen missannut käryävät sähköpaloautojen raadot parkkiksilla koko ikäni. Pitänee mennä silmälääkäriin.
Itse en tosiaankaan jätä noin pientä. Hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia kertoa tai tehdä mitään, jos tuleekin hätä.
Ei ole mitään lakia mihin voit vedota, koska ei tuo ole rikollista. Jätetäänhän sitä vauvoja vaunuihin nukkumaan kaupan eteen, kun äiti käy kaupassa.
Olen tehnyt vastaavasti kymmeniä kertoja.
Ota ero jos olet niin kovin viisas ?
Ei todellakaan ole ok, vaan tuon ikäinen lapsi aina mukaan!
Ei voi jättää. Mitä jos isä saa kaupassa vaikka sairaskohtauksen? Taapero on autossa eikä kukaan tiedä. Ikinä ei tiedä mitä seuraavien minuuttien aikana tapahtuu.
Ei. Ikkuna voidaan rikkoa ja lapsi siepata tai lapselle voi tulla muu hätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään lakia mihin voit vedota, koska ei tuo ole rikollista. Jätetäänhän sitä vauvoja vaunuihin nukkumaan kaupan eteen, kun äiti käy kaupassa.
En ole ikinä moista nähnyt. Ja toisekseen kyllä on. Heitteillejättö. Samaa lakia sovelletaan kun silloin kun se lapsi on jätetty pakkasessa tai helteellä sinne autoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilanteessa ei ole mitään hälyttävää, olen itsekin jättänyt lapsen autoon kun haen lähikaupasta maitoa. Onhan kotonakin sellaisia tilanteita että lapsi on vahtimatta, vessakäynnit esimerkiksi. Vai ovatko silmäsi liimatut lapseen joka sekunti?
Sinä et siis näe eroa asunnon ja liikenteen välillä. Teillä siis ajaa vaikka rekat sisällä?
En jätä meidän 3-vuotiasta helpolla yksin. Hän ehtii hätääntyä jo siitä, jos on kiinni istuimessa ja käyn viemässä ostoskärryn takaisin niin, että hän ei hetkeen näe minua. Jos hänellä säilyy koko ajan näkökontakti, voit jättää hänet autoon. Meillä on ovet lukittu niin, ettei saa sisäpuolelta auki.
No voi jättää kunhan ulkona ei ole kuuma (tai niin kylmä että sisälämpötila laskee hetkessä). Ovet lukkoon niin kyllä muksu siellä HETKEN pärjää. Sen sijaan mielestäni 2-vuotiaan ei kuulu pelata padilla.