Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon 1v:n yösyötöistä, kun lapsi ei suostu juomaan päivällä?

Vierailija
29.10.2016 |

Tyttö juuri 1v. 3kk aikana ei ole juonut korviketta päivällä kuin todella vähän. Herää näin ollen yöllä juomaan pari kertaa. neuvolassa kauhistellaan tämän ikäisen yösyöntiä, pitäisi päästä eroon. mutta kun sanon, että silloinhan lapsi ei saisi tarvitsemaansa maitomäärää, koska päivällä ei juo, niin tähän ei kommentoida. Yksityisellä lääkärilläkin käyty, "vikaa" lapsessa ei kuulemma ole. Olen pari yötä huudattanut lasta ilman maitoa toivoen, että päivällä joisi, mutta ei.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan anna yöllä, huudatat vaikka pari vuotta. Kyllä se lopulta juo päivälläkin tai ainakin syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhön päivällä ala juoda kun yöllä ei maitoa saa. Sopeutuminen voi viedä päivän-pari, mutta suosittelen.

Vierailija
4/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitään korviketta muutenkaan enää juo? Juuri tuon takia pitäisi alkaa antamaan jo vauvana illalla jotain velliä/puuroa, että yöllä ei olisi nälkä ja sen takia tarvis herätä jotain maitoa lipittämään. Yleensähän se on se imettämisen ongelma, mutta jos kerran on pulloruokinnassa, niin ei muuta kuin pullot pois kun osaa mukista juoda, ja yöllä ei mukeja sänkyyn kanneta. Vettä vaan jos on oikeesti jano.

Se että saako lapsi maitoa päivässä tarpeeksi on toinen juttu, maitoa ei ole pakko juoda yhtään, voi syödä jugurttia tai juustoa, tai maitoa vaikka just puuron seassa.

Vierailija
5/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä sille velliä iltaisin.

Vierailija
6/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi ruoka perheen kanssa yhtä aikaa normi maidolla. Ei ole enään vauva.

Terve lapsi ei itteänsä kuivuuteen tapa. Ei tuon ikäisellä ole enään mitään maito määrää joka vuorokaudessa pitää saada. Jos ei juo maitoa anna vettä ruoalla syötä jugurttia, juustoa jne.. mistä saa kalkin.

Kun herää yöllä anna huutaa lohduttele vähän näytä että ole paikalla. Mitä isompi huudatettava. Sitä kauemmin huuto kestää ennen kuin antaa periksi. Varaudu parin viikon huutoon.

Nimimerkillä 7 lapsen äiti

Vierailija
7/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2v alipainoinen poika, joka edelleen toisinaan herää yöllä maidolle. Annan ihan mielelläni, koska päivällä mahtuu sitten paremmin ruokaa.

En mä neuvolassa kaikesta huutele, ne kauhistelee tuota painoa ja pienuutta jo ihan tarpeeksi. Kokeita otetaan vähän väliä, mutta ne on kaikki aina ok.

Annan lapsen syödä aina kun haluaa (yleensä ei halua...) ja tarjoan aina 5 ateriaa päivässä. Yleensä maistaa ja siihen loppuukin syöminen. Maidolla näyttää elävän ja kinkkukiusauksella sekä ananaksella. Lättyjä syö joskus ja kurkkua. Siinäpä se.

Vierailija
8/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole hampaissa mitään vikaa eikä ole esim. kiillevauriota hampaissa, en olisi huolissani yösyötöistä, jos vain itse jaksat vielä? Lainaa vaikka kirjastosta Tiina Kaitaniemen kirja Luonnollinen lapsuus. Yli 1-vuotiaiden (yö)imetyksestä on tehty Suomessa joku ihme mörkö, vaikka se on ihmiselle ihan lajityypillistä, että maitoa syödään öisin vielä vauva-ajan jälkeenkin. Lapsi voi yli 1-vuotiaana syödä maitoa ihan ravinnolliseen tarpeeseenkin, mutta myös muhin tarpeisiin, jotka on myös tärkeitä. Jos lapsi nukkuu perhepedissä ja "heräilee" (=hieman havahtuu) rinnalle, hän saa silti ihan sopivasti unta ja tod.näk. jopa enemmän kuin ei-yösyövä lapsi, joka on laitettu vaikkapa omaan sänkyynsä eri huoneeseen nukkumaan ja joka siellä heräilee silti öisin ja itkee äitiä tai tuudittaa itse itsensä jotenkin uudelleen uneen.

Väkisin en alkaisi vierottaa ja huudattaa, siitä voi tulla pahoja vaurioita lapsen psyykkiselle kehitykselle ja turvallisuuden tunteelle ym. Lapsi kyllä lopettaa ja vieroittaa itse itsensä, kun on valmis. Se ikä ei vain aina ole alle 1v eikä välttämättä kyllä vielä 2veekään. Sitten vähän vanhempana on helpompi, kun asiasta pystyy jo sopimaankin, että tissit nukkuu nyt. :-)

Tämä viesti varmasti saa kovan vastustusryöpyn, mutta hankkisin paljon tietoa (myös muuta kuin neuvolan ym. tietoa...) ja kuuntelisin sisintäni. Minua kaduttaa, että ensimmäisen kohdalla annoin yleisen painostuksen vaikuttaa. :´-(

Vierailija
9/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yli vuoden ikäinen juo jo tavallista maitoa? Meillä yöpalvelu loppui kuin seinään kun tarjosinkin yöllä janoon pullosta vettä. Sitä ei tehnytkään mieli. Korvatulehdusriskin vuoksi ei enää saanut sänkyyn tarjoilla maitoa ettei valunut korviin tai jotain...tämä lapsi on jo 20 nykyisin niin en muista :-) nuorempi taas ei yöllä enää syönytkään tuossa iässä.

Vierailija
10/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2v alipainoinen poika, joka edelleen toisinaan herää yöllä maidolle. Annan ihan mielelläni, koska päivällä mahtuu sitten paremmin ruokaa.

En mä neuvolassa kaikesta huutele, ne kauhistelee tuota painoa ja pienuutta jo ihan tarpeeksi. Kokeita otetaan vähän väliä, mutta ne on kaikki aina ok.

Annan lapsen syödä aina kun haluaa (yleensä ei halua...) ja tarjoan aina 5 ateriaa päivässä. Yleensä maistaa ja siihen loppuukin syöminen. Maidolla näyttää elävän ja kinkkukiusauksella sekä ananaksella. Lättyjä syö joskus ja kurkkua. Siinäpä se.

Tulisiko päivällä syötyä enemmän, jos yöllä ei joisi maitoa vaan janoon saisi vettä?

Vierailija
11/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et antais ylimääräistä maitoa eläis ruoalla ei maidolla.

Terve lapsi ei itteensä nälkään tapa ja tuon ikäisen ravinto ei ole maitoa joten alipaino on syy maidon kittaamisesta jolla normi ruoka korvataan.

Lapsi syö vaikka parsakaalia jos muuta ei ole tarjolla. Tarjolle sama ruoka kuin muulle perheelle ei armo paloja ei lisä maitoa viikko pari alkaa maistu ja kohta on alipaino taakse jäänyttä elämää. Mutta jos haluaa hyppiä tenavan mielihalujen mukaan niin ok. Ei vaan onnistu isossa perheessä

Vierailija
12/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita asteittan. Lantraa yömaitoon normimaitoa puolet aluksi ja päivällä vain tavallista maitoa. Kun masu kestää korvike pois kokonaan. Sitten annat yöllä puolet siitä maidon määrästä jota normaalisti annat. Jos kaipaa lisää annat vettä. Toisto. Lopulta annat vain litrun unimaitoa ja vettä jos haluaa lussuttaa. Tämän koko ajan annat iltapainoitteisesti ruokaa. Eli jos nyt iltapala on vaikka jotain marjasosetta vaihdat sen ruokapilttiin. Sen jälkeen kun ruokaa on uponnut anna viellä lisäksi se herkku. Iltamaitoa aletaan tankkaamaan kunnolla jo tunti pari ennen todellista nukkumaan menoa. Kun sänkyyn ollaan siirrytty annat aluksi sen unihuikan ja sitten veden. Kun lapsesi on valmis unihuikka jää pois. Jätä se aamuyön maito pois viimeisenä niin uni säilyy pidempänä. Näin kun nukahtamisesta aamuyön maitoon on saatu venytettyä tunteja lapsi oppii hankkimaan ravinnon ennen nukkumista nim. Yhden lapsen äiti joka ei tykkää huudattaa. Vaivalloisempaa ehkä kuin naps nyt riitti maitobaarin pito mutta toimii tämäkin. Lapsen tahdilla mennään meillä. Eikä niin että 1 v on jo lapsi eikä vauva ja minähän nukun häiriöittä läpi yön koska haluan.

Vierailija
13/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhön päivällä ala juoda kun yöllä ei maitoa saa. Sopeutuminen voi viedä päivän-pari, mutta suosittelen.

Heh, ehkä jotkut lapset, mutta ei sitkeimmät tapaukset. Mä lopetin imetyksen 1 v 3 kk ikäseltä, seuraavan kerran suostui juomaan maitoa 2-vuotiaana. Onneksi pysyi hengissä muullakin ravinnolla, vaikka painonnousu notkahtikin hetkellisesti.

Vierailija
14/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi saa korviketta? Tuossa iässä on ihan tavallista juoda samaa maitoa kuin muutkin, ei päiväkodissakaan tarjoilla erikseen "vauvanmaitoa".

Yöjuomisista pääsee sillä, että antaa vettä.

Vierailija
15/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin kun luin että yli 1v lapsi juo korviketta. Eikö lapsenne syö kiinteitä päivällä? Tarjoan itse 1v lapselleni piimää/lehmänmaitoa tai vettä.aterioiden kanssa. Tissiä saa päivällä pari kertaa. Yöllä nukkuu vieressäni ja tissiä syö vieläkin pitkin yötä..Tästä meidänkin pitäisi päästä eroon. Puuro on hyvä iltapala. Velleissä ei ole ravinto-arvoa juuri yhtään. Puhun nyt niistä kaupan vauva-velleistä. Se on ikäänkuin maidon ja puuron väliltä. Puuro puurona ja maito maitona. Vellit on vanhanaikaisia.

16/20 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 1v 2kk poika, juo kerran yössä korviketta. Syö hyvin päivän aikana ja saa tavallista maitoakin mutta silti haluaa vielä yöllä syödä, kyllä se vielä joku päivä sen lopettaa. Itse annan mielummin juoda kuin huutaa, yöunet siinä menee ihan pipariksi kaikilla.

Vierailija
17/20 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et antais ylimääräistä maitoa eläis ruoalla ei maidolla.

Terve lapsi ei itteensä nälkään tapa ja tuon ikäisen ravinto ei ole maitoa joten alipaino on syy maidon kittaamisesta jolla normi ruoka korvataan.

Lapsi syö vaikka parsakaalia jos muuta ei ole tarjolla. Tarjolle sama ruoka kuin muulle perheelle ei armo paloja ei lisä maitoa viikko pari alkaa maistu ja kohta on alipaino taakse jäänyttä elämää. Mutta jos haluaa hyppiä tenavan mielihalujen mukaan niin ok. Ei vaan onnistu isossa perheessä

Näin itsekin olisin vastannut itselleni 2 lapsen kokemuksella. Mutta tämä kolmas ei syö. Ruoka ei kiinnosta, ei pyydä maistiaisia vanhemmilta (kuten 2 vanhempaa lasta aina tekivät ). Ei syö syötettynä eikä syö itse, jos ei halua.

Tarjoan tismalleen samaa ruokaa, kuin muullekin perheelle, lapsi ei vaan syö. Monta päivää viikossa voi mennä niin, että lapsi syö vain aamu- ja iltapalalla.

Ongelma ei taida olla edes ruuan maussa, vaan siinä ettei lapsi tunnu saavan nautintoa ruuasta ollenkaan.

Tosin meillä isäkin on alipainoinen (ei kuitenkaan ronkeli) ja syö vain pari kertaa päivässä. Isä myös reagoi stressiin ja negatiivisiin tunteisiin syömättömyydellä. Josko olisi geeneissä syy.

Vierailija
18/20 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juo päivällä? Siis janoko hänellä öisin on? Silloin annetaan vettä. Meillä ei tuon ikäisenä juotu maitoa ollenkaan, ei tykätty. Jugurttia ym. mistä saa kalsiumia. Ja pilli voi helpottaa juomista päivisin.

Vierailija
19/20 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Lapsi on tosiaan JUURI täyttänyt 1v, alle viikko sitten. Tavallista maitoa ohjeistusten mukaan annetaan lapselle 1v alkaen, hapanmaitotuotteita 10kk alkaen. tämän vuoksi kirjoitin korvikkeen juonnista, koska tavallista maitoa ei ole vielä montaa päivää saanut juoda. Lapsi saa tottakai kiinteitä päivän aikana, aivan tavallista ruokaa. ja kyllä, 1v:lle on suositus saada maitoa/maitotuotteita 500ml vuorokaudessa kalsiumin saannin turvaamiseksi, tämän vuoksi maidon juonti tärkeää, eikä sitä voi täysin korvata vedellä.

Vierailija
20/20 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä mieluummin yöllä, ei ole hampaille vaarallista, toisin kuin korvike. kunhan teillä muuten on ruokavalio ja hammashygienia kunnossa. Vaihda pullon sisältö veteen. Jos lapsella on vahvana fysiologinen tarve yösyömiseen/juomiseen, kannattaa siitä luopua asteittain niin keho pysyy perässä. Esim ensin ei juotavaa ennen klo 03, sitten pidentää vaikka tunti per/kk, kuukauden kuluttua ei ennen klo 04. Paitsi jos olet itse niin poikki että et jaksa yöherätyksiä, silloin vaan koittaa niin nopeasti kuin mahdollista, yleensä eka viikko pahin. Ja nukkuu itse päivällä kun lapsikin päivälevolla ja rekrytoi apua itsensä vuoksi että saa jossain välissä nukuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän