Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1 hernekeittopurkki = ateria koko perheelle?

Vierailija
29.10.2016 |

Riittääkö tosiaan 1 säilyketölkki 4-henkiselle perheelle?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä515 kirjoitti:

Kolme lautasellista tulee, kahdelle riittää hyvin, jos lisäksi on ruisleipää.

Palvihernekeitto on ihan maukasta.

Yhdelle ihmiselle ei siis riitä yksi lautasellinen ruokaa?

Vierailija
42/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä hernari, suoraan siitä purkista, ja sinappi ruisleivän päällä on herkullista.

Jos joskus olen jouluisin niin laiska, etten viitsi itse hernemuhennosta tehdä, niin kasvishernekeitto sopii myös kinkun lisukkeeksi.

hernemuhennos? En ole koskaan kuullutkaan, herneet sellaisenaan (säilyke tai pakaste) kyllä kuuluu useimpien joulupöytään. 

Meillä on yleensä molempia - säilykeherneitä ja hernemuhennosta.

Muhennos pysyy helpommin kinkkuvoileivän päällä 😊

Teija Sopasen ohje muuten. Helppo tehdä: kuivatut herneet liotetaan, keitetään sakeaksi muhennokseksi. Maistetaan voilla, suolalla ja sokerilla. Yrttejä voi lisäyä maun mukaan. Syödään kylmänä.

Vissiin hämäläinen jouluruoka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen perheissä riittää varmasti ja riittää vielä vieraiksi saapuneelle parille sukulaisperheelle. 

Ihan samalla tavalla kuin 200 g riittää neljän hengen kahden päivän lohikeittoon tai 200 g jauhelihaa vastaavaan makaronilaatikkoon.

Vierailija
44/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani meidän 4-henkinen perhe söi tuon hernekeittoaterian raskaan puutarhatyön lomassa lounaaksi. Hyvin riitti. Meistä ei kukaan ollut ylipainoinen. Muistan määrän tasan tarkkaan, koska tämä oli niitä ruokia, jonka teko onnistui minultakin lapsena.

Meillä hernekeitto oli yleensä päivällinen ja tuosta purkista tuli siis neljälle ihan normaali ruoka-annos. Ei silloin mitään muutakaan ruokaa syöty sellaisia määriä mitä nykyisin, eikä juotu limua kuin kerran viikossa saunan jälkeen ja siitä pikkupullosta sai siis kumpikin lapsi lasillisen.

45/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin viimeksi söin purkkihernekettoa ?

Taisi olla viime vuosisadalla.

Ostan pari pussia kunnon herneitä ja savustettua sian potkaa jos on saatavilla tai palvattua sianlihaa. Usein paloittelen sipulin lisäksi porkkanaa sekaan ja annan kypsyä.

Se joka saa sellaista keittoa syödä, ei koske purkkisoppaan.

Kaksi annosta kuluu pakastamatta ja kaksi menee 520g jäätelöpurkeissa pakkaseen.

Eikä maksa paljon. Ainoa joka on varjopuoli, jos sen selaisena haluaa nähdä, on keittämiseen kulunut aika. Ei häiritse täällä. Ja viimeksi, ei ole  lisätty siihen mausteiden lisäksi mitään säilöntä-tai muita aineita.

Vierailija
46/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo joka syö yksin koko purkillisen, olisi kiva tietää bmi...

En ole se jolta kysyit, mutta syön koko purkillisen yksin. En tietenkään lisää vettä kuin sopivasti. Painoindeksiäni en tiedä, koska se ei kerro mitään. Mitat: 166/52.

Vierailija
47/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purkissa on tavaraa 400g. Ohjeen mukaan saman verran vettä sekaan =800g. Jotain lihaa sekaan = n. 1 kg/l.

Saa kyllä olla aika pieniruokainen perhe että tuosta täyttyy mutta ei mahdottomuus jos on lisäksi leipää.

Ohjeen mukaan vettä puolen purkin verran. Keitto on ihan vetistä, jos koko purkin erehtyy lisäämään. Lihaa sekaan 1 kg litra? Järjetön määrä, toisekseen kuka tuunaa sellaisenaan valmista purkkiruokaa lisäämällä lihaa.

Vierailija
48/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun jälkeen en enää ihmettele suomalaisten lihavuutta.

Siis onko siinä yhdessä purkissa sitten valtavasti kaloreita?

Vierailija
49/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo purkki jaettiin   lapsuudessa viiden hengen kesken.

Ja meillä neljän ja hyvin riitti. 80-luvulla oli pienemmät annoskoot ja suurin osa porukasta normaalipainoisia.

Siksi silloin oltiinkin vissiin hoikempia?

Vierailija
50/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä. Kyllä siitä 3 ihmistä näyttää saavan sellaisen lounaan että selviää päivälliseen, isä ja 2 teiniä.

Käytätte varmaan samoja XS-koon farkkuja kaikki, ihanaa !

Vierailija
51/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kamala, luin toisesta viestistä että siinä on 500 kaloria :( Kerran söin päivällä yhden purkin ja illalla toisen kun olin hyvin väsynyt. Järkyttävää. Ehkä 1 neljäsosa voisi syödä päivässä.

Vierailija
52/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani meidän 4-henkinen perhe söi tuon hernekeittoaterian raskaan puutarhatyön lomassa lounaaksi. Hyvin riitti. Meistä ei kukaan ollut ylipainoinen. Muistan määrän tasan tarkkaan, koska tämä oli niitä ruokia, jonka teko onnistui minultakin lapsena.

Meillä hernekeitto oli yleensä päivällinen ja tuosta purkista tuli siis neljälle ihan normaali ruoka-annos. Ei silloin mitään muutakaan ruokaa syöty sellaisia määriä mitä nykyisin, eikä juotu limua kuin kerran viikossa saunan jälkeen ja siitä pikkupullosta sai siis kumpikin lapsi lasillisen.

Meillä oli äiti vähän hysteerinen herkkujen suhteen, eli ei todellakaan olisi saatu kerran viikossa limsaa. Limua saatiin yleensä mummolta muutaman kerran vuodessa tai sitten isä sortui ostamaan kesäksi korillisen limsaa lapsille, kori laitettiin maakellariin, ja limsa oli helteellä tosi hyvää, kun sai hakea oman pullon kylmästä kellarista.  :)

Vierailija
53/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön purkillisen itse, 170/51. Päivässä jos kuluttaa noin 2500kcal ja purkillinen on noin 500kcal, niin paljon muutakin pitää vielä syödä.

Vierailija
54/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitisensataa kaloria. Enemmänkin mä ihmettelen porukan annoskokoja, tuo purkillinen on oikeasti ihan tajuton satsi ruokaa. Useampi normaali keittolautanen. Siinä saa olla vatsalaukulla kokoa että tuon vetää yhdellä istumalla.

Vierailija
55/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo purkillinen on melkein pätkäpaaston ruokamäärä. 100 kaloria yli..

Vierailija
56/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitisensataa kaloria. Enemmänkin mä ihmettelen porukan annoskokoja, tuo purkillinen on oikeasti ihan tajuton satsi ruokaa. Useampi normaali keittolautanen. Siinä saa olla vatsalaukulla kokoa että tuon vetää yhdellä istumalla.

Yksi lautanen tulee täyteen, just sopiva annos. Mulla on aina ollut hyvä ruokahalu, esim. mikrokeitot on ihan naurettavan pieniä annoksia. Ja olen ihan normaalipainoinen nainen.

Vierailija
57/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli äiti vähän hysteerinen herkkujen suhteen, eli ei todellakaan olisi saatu kerran viikossa limsaa. Limua saatiin yleensä mummolta muutaman kerran vuodessa tai sitten isä sortui ostamaan kesäksi korillisen limsaa lapsille, kori laitettiin maakellariin, ja limsa oli helteellä tosi hyvää, kun sai hakea oman pullon kylmästä kellarista.  :)

Se limu muuten maistui niin paljon paremmalle tuollaisesta pienestä lasipullosta verrattuna näihin nykyisiin mega-muovipulloihin.

Vierailija
58/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi lautanen tulee täyteen, just sopiva annos. Mulla on aina ollut hyvä ruokahalu, esim. mikrokeitot on ihan naurettavan pieniä annoksia. Ja olen ihan normaalipainoinen nainen.

Mistä vadista sä oikein syöt? Just eilen lämmitin tuollaisen hernaripurkin ja kyllä siitä kahdella tuli keittolautaset ihan täyteen.

Vierailija
59/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä vadista sä oikein syöt? Just eilen lämmitin tuollaisen hernaripurkin ja kyllä siitä kahdella tuli keittolautaset ihan täyteen.

Itelläs on pienet.😬

Vierailija
60/132 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo purkki jaettiin   lapsuudessa viiden hengen kesken.

Ja meillä neljän ja hyvin riitti. 80-luvulla oli pienemmät annoskoot ja suurin osa porukasta normaalipainoisia.

Sama juttu, toi hernekeittopurkki neljälle jaettuna oli ihan normaalikokoinen ruoka-annos. Ei sitä muutenkaan syöty sen suurempia annoksia ja silti nälkä ei jäänyt koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän