Naiset, käytättekö D-vitamiinia ja kuinka paljon?
Kävin aamulla apteekissa ja mulla oli jo kädessä D-vitamiini valmiste 50 mikrogrammaa mutta farmaseutti sanoi, että se on liikaa. Viime talven käytin 100 mikrogrammaa ja farmaseutti sanoi , että se voi jo vaikuttaa maksan toimintaan. Ostin sieltä lopuksi siis 20 mikrog tablettipurkin.Juon kyllä päivittäin piimää ja rasvatonta maitoa, lisäksi juustoa.Kärsin kaamosmasennuksesta joulusta helmikuun puoleen väliin ja haluaisin siihen helpotusta ja D-vitamiini kuulemma voisi auttaa.Lisäksi käytän B- vitamiinia.
Kommentit (36)
Farmaseutti sanoi, että heille on painotettu , ettei 100 mikrogrammaa saa ylittää päiväannoksena, muuten maksa-arvot nousevat. Minulle suositteli tuon 20 mikrogrammaa päivässä.Juon päivittäin 3 lasillista piimää tai maitoa sekä jugurttia ja raejuustoa syön myös joka päivä. Onko kellään auttanut masennukseen D-vitamiini? Olen 32 v.
Ap
Farmaseutti sanoi, että heille on painotettu , ettei 100 mikrogrammaa saa ylittää päiväannoksena, muuten maksa-arvot nousevat. Minulle suositteli tuon 20 mikrogrammaa päivässä.Juon päivittäin 3 lasillista piimää tai maitoa sekä jugurttia ja raejuustoa syön myös joka päivä. Onko kellään auttanut masennukseen D-vitamiini? Olen 32 v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei pidä paikkaansa.
50mikrog/päivittäin. En käytä maitoa tms kuin satunnaisesti hieman kahvin kanssa, juustoa kyllä syön. Turvaraja joka on 100mikrog on matala sekin.
0-100 mikrogrammaa. Nyt vedän tota satasta, kun on pimeää.
En osta apteekista vaan luontaistuotekaupasta, niin ei pääse farmaseutit kiusaamaan.
250/pv. muuten ei ihosairaus pysy kurissa senkään vertaa talvella kuin nyt.
viisituhatta kansainvälistä yksikköä päivässä.
Käytän 100 mikrogrammaa/pv. Nuori terve nainen
Lääkärin määräyksenä syön 100ug.
Sairastelin jatkuvasti ja mitattiin veren d-vit pitoisuus, joka oli alle 20nmol/l, eli todella vähän. Aloin syömään tbl-muodossa 50ug, jolla pitoisuus veressä nousi vähän yli 50nmol/l. Lääkäri kehoitti vaihtamaan 100ug öljykapseliin, joita hän itsekin syö. En ole sairastellut enää d-vitamiinin syönnin aloittamisen jälkeen.
En syö d-vitamiinia välillä touko-elokuu. Tuo 100mikroakin on sen verren reilu annos, että ei haittaa vaikkei ihan joka päivä muistakaan. Maitotuotteita en juurikaan käytä.
D-vitamiinin yliannostuksen pelkohan juontaa juurensa jonnekin 30-luvulle, jolloin joku söi kokeellisesti valtavia määriä (tuhansia mikrogrammoja) d-vitamiinia ja kuoli. Tuossa vielä tuollainen pubmedin linkki, jossa todetaan että turvallinen yläraja on 250ug. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18290725
Mulla todettiin paha d-vitamiinin puute joten lääkäri määräsi 100mg päivässä. Unohdan kuitenkin välillä ottaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräyksenä syön 100ug.
Sairastelin jatkuvasti ja mitattiin veren d-vit pitoisuus, joka oli alle 20nmol/l, eli todella vähän. Aloin syömään tbl-muodossa 50ug, jolla pitoisuus veressä nousi vähän yli 50nmol/l. Lääkäri kehoitti vaihtamaan 100ug öljykapseliin, joita hän itsekin syö. En ole sairastellut enää d-vitamiinin syönnin aloittamisen jälkeen.
En syö d-vitamiinia välillä touko-elokuu. Tuo 100mikroakin on sen verren reilu annos, että ei haittaa vaikkei ihan joka päivä muistakaan. Maitotuotteita en juurikaan käytä.
D-vitamiinin yliannostuksen pelkohan juontaa juurensa jonnekin 30-luvulle, jolloin joku söi kokeellisesti valtavia määriä (tuhansia mikrogrammoja) d-vitamiinia ja kuoli. Tuossa vielä tuollainen pubmedin linkki, jossa todetaan että turvallinen yläraja on 250ug. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18290725
Kiitos linkistä. Toi tutkimus on tosin vuodelta 2007, ja lääketieteestä mitään ymmärtävät tajuaa, että se on pahasti vanhentunut. Onko tuoreempaa tietoa asiasta? Otetaan huomioon, että Suomessa virallinen suositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Miksi normiterve söisi sitä enemmän?
50 mg/vrk. Olen psoriaatikko ja suositus on silloin 25mg. En käytä maitotuotteita allergian takia. Eikä niistä mitään hyötyä edes ole ollut. Arvot oli aivan normiarvojen alarajalla kun aloin syödä D-vitamiinilisää.
Jep toi oli toi Suomi tutkimus mutta on olemassa Kanadalainen jota en tähän nyt löydä. Heillä suht samanlaiset olot kuin meillä.