Erikoinen jouluongelma
Nyt pitäisi ottaa meille tosi uskovainen ihminen, koska hänen jouluviettokaverinsa kuoli ja toinen lähtee tänä vuonna ulkomaille. Ongelma on se, että emme ole uskonnollisia ja emme ole koskaan viettäneet uskonnollista joulua. Miehelleni voi olla kova paikka, että luetaan jouluevankeliumi ja lauletaan uskonnollista. Minulle se ei ole iso asia, koska lapsuudenkodissani oli aina niin. Aikuisiällä olen jättänyt uskonasiat sikseen, monestakin syystä. Lapsiani en ole kasvattanut uskovaiseksi ja en tiedä, miten he suhtautuvat. On selvää, että hän tulee meille. Eli miten pehmitän mieheni, että antaisi tämän kerran periksi?
Kommentit (17)
Kenen kotona, sen säännöt. Uskovainen vieras viettää joulua intäperheen tavoin tai saa viettää sen yksin. Tai kai sitä jonkun ruokarukouksen voisi lausua ja muiden joululaujen seassa muutaman hengellisenkin, mutta ei herranjestas omia jouluperinteitä pidä muuttaa täysin vieraiden takia.
Juttele miehesi kanssa pystyisikö hän sen verran joustamaan. Eihän hänen tarvitse niitä virsiä laulaa, eikä teidän varmaan tarvitse ihan koko joulusta pelkkää uskontoa tehdä. Jouluevankeliumi on varmaan tälle vieraallenne tärkeä, jos miehesi ainakin sen verran voisi "kestää"? Monet ateistit tykkäävät uskonnollisistakin joululauluista, mitkä niistä olisivat miehellesi siedettävimpiä? Vieraasi varmaan ymmärtää osaltaan joustaa myös?
Minä toivottaisin tervetulleeksi, mutten itse osallistuisi (enkä painostaisi toisia!) uskonnollisuuksiin.
Uskonnollisia vakaumuksia pitää toki kunnioittaa, mutta myös miehesi uskonnollista vakauksettomuutta. Toisaalta ei kai jouluevankeliumin lukemiseen ja pariin lauluun koko juhlapyhää mene? Jos voitte jotenkin ajoittaa tämän ohjelman sillä tavoin, että miehesi ei ole paikalla tai menette käymään vaikka kirkossa ja miehesi ei ole pakko tulla mukaan.
Miksei hän voi viettää joulua hiljaisesti uskoen, vaan muiden täytyisi muuttaa omaa tapaansa ja vakaumustaan? Vieläpä isäntäväen.
Kutsutte yksinäisen teille, mutta joulun vietätte omalla tavallanne, ja vieras sopeutuu.
Ei kannata teeskennellä mitään, mitä ei oikeasti halua ja mikä on vaan tapa.
Ja hyvä olisi puhua myös tälle vieraalle etukäteen, ettei teillä ole ollut tapana uskonnollista joulua viettää eikä ole aikomuksena aloittaakaan, mutta tällä kertaa voitte ottaa ohjelmaan nämä asiat (miten sitten päätättekin). Väärinkäsitysten välttämiseksi ja jotta vieraalla on vielä mahdollisuus etsiä joku muu joulunviettomahdollisuus, jos "maallinen joulu" ei hänelle jostain syystä käy. -6
Missäpäin olette? Mä haluaisin oikeasti viettää kristillisen joulun, mutta en tunne ketään joka oikeasti ja aidosti edes uskoo....mummokin kuoli aikapäiviä sitten:(
Jos tulisi vaikka mun luo?
Mikäli vieras tulee taloon, vietetään juhlapyhiä talon tapojen mukaan.
Vanha sanonta pitää paikkansa: "Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan".
Miksi ihmeessä teidän pitäisi teeskennellä olevanne uskonnollisia kun ette oikeasti ole? Minä en todellakaan suostuisi tuollaiseen omassa kodissani. Jos meidät olisi kutsuttu kylään ja siellä luettaisiin jouluevankeliumi niin toki kuuntelisin sen mukisematta ja samoin oletan vieraiden kunnioittavan meidän tapojamme.
No ei kai tää aloitus voi olla totta? Isäntäperhe viettää tietysti joulua kuten ennenkin, vieras poistuu jos ei miellytä. Jos hän teitä ihan kamalan syntisinä pitäisi, niin ei varmaan edes tulisi. Meillä anoppi on tosi uskonnollinen ja me emme yhtään, jouluumme ei kuulu oikeastaan mitään uskonnollista, paitsi joululauluja, niistäkin harvemmassa mitään Jeesuksesta lauletaan. Hyvin on anopille kelvannut meidän jouluperinteet; ruuat, juomat, joulupukki, lahjat, sauna, joululaulut.
Jos anoppi kutsuisi meidän luokseen jouluksi, tietäisin, että siellä on uskonnollinen meno ja siksi emme sinne menisikään. Jos kuitenkin menisimme jostain kumman syystä, niin tietysti anoppi saisi pitää sellaisen joulun kuin haluaa, lukea evankeliumin, laulaa jouluvirsiä yms. Meidän olisi sitten vain kestettävä se.
Käyttäisin häntä haudoilla sytyttämässä kynttilöitä ja sanoisin, että hän voi halutessaan lukea jouluevankeljumin ääneen, että lapsetkin sen kuulevat (siinä missä te luette satuja, ihan sama vähän niinkuin kulttuurihistoriallisena pläjäyksenäkin?). Harrasta virsien veisuuta ja muuta raamatun ääneen lukemista en jaksaisi. Viettäisin tavallisen perhejoulun.
Nyt en ihan ymmärrä mitä eroa on ns. tavallisella perhejoululla ja uskonnollisella joululla? Ainoa ero meidän perheen "uskonnollisen" joulun ja tuttavaperheiden "tavallisen" joulun välillä on evankeliumin lukeminen ja Enkeli taivaan laulaminen ennen juhlapöytään istumista. Eihän siihen mene kuin se 5 minuuttia koko joulusta. Joulukirkossa käyvät ne jotka haluavat. Olenko unohtanut jonkun oleellisenkin eron uskonnollisen ja tavallisen suomalaisen perhejoulun välillä, vai onko koko ongelma todella tuo muutaman minuutin kestävä evankeliumin luku?
Miksi juuri sinun perheesi pitää ottaa tämä vieras luokseen jouluksi? Eikö hän osaa viettää joulua itsekseen? Minä olen viettänyt nyt kymmenen joulua yksikseni enkä mistään hinnasta lähtisi kenenkään nurkkiin, en varsinkaan lapsiperheeseen.
Siis vieras vaatii vieraana täydellistä muutosta teidän jouluunne?