Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista kasvattaa terve lapsi ilman kasviksia ja vihanneksia?

Vierailija
28.10.2016 |

Olen ollut nuorena kasvis syöjä, mutta se ei toiminut sillä kasvis ruoka on mielestäni mautonta.

Kasvikset eivät siis maistu minulle lainkaan. Hedelmiä syön kyllä ja joskus vähän salaattia. Olemme mieheni kanssa seka syöjiä. Syömme kuitenkin terveellisesti, kanaa ja kalaa sekä maitotuotteita menee paljon. Punaista lihaa emme käytä eettisistä syistä. Kasvikset ei mene alas lainkaan.

Onko mahdollista koostaa terveellinen ruokavalio lapselle ilman kasviksia? Lapsi syntyy parin kuukauden kuluttua,

Kiitos

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät sisältävät huomattavasti enemmän sokeria kuin kasvis-  ja juuressoseet. Haloo! Söisin mäkin pelkkää banskua kaiket päivät ellei se olisi niin lihottavaa!

Vierailija
22/35 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumi80 kirjoitti:

Minusta kuulostaa älyttömälle,että lapsi ei koskaan saisi kasviksia.. En tajua minkälaisia soseita syöttäisitte sitten,jos ei terveellis porkkana-ym.kasvis-soseita. Ihan makeita hedelmä-soseitako vaan? Jotenkin itse pidän itsestäänselvyytenä että monipuoliseen ruokavalioon tulisi pyrkiä ja lapsensa opettaa.. Ei tulisi mieleenikää jättää terveellisiä ja kuitu-pitoisia kasviksia ja juureksia pois.. en edes ymmärrä miten niitä voi välttää. Mulla ainakin huono olo jo ajatuksesta.. hohhoijaa.. nyky-nuoret..

No tuskin kukaan nykyäiti syöttää lapsensa ilman kasviksia.

Kysehän tässä ketjussa on se, että ihminen pärjää täysin ilman kasviksia. Ne eivät ole millään tavalla ihmiselle välttämätöntä ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut lähes täysin ilman kasviksia ja olen ollut koko ikäni todella terve ja hyväkuntoinen. Samoin vanhempani, jotka ovat nyt 8-kymppisinä aivan rautaisessa kunnossa. 

Toki riippuu siitä mitä se kasvikseton ruoka sitten on. Jos se on eineksiä ja kananugetteja, niin ei se kovin hyvältä kuulosta. Meillä se oli riistaa, kalaa, leipää, voita, perunoita ja jonkin verran sieniä&marjoja.

Vierailija
24/35 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihappo, josta joskus käytetään myös nimitystä M-vitamiini, on vesiliukoinen vitamiini joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiinikompleksiin. Foolihapon ja B12-vitamiinin aineenvaihdunta on kytkeytynyt toisiinsa, sillä B12-vitamiinia tarvitaan foolihapon muuttamiseksi elimistössä toimivaan muotoon. Foolihapolla on tärkeä osuus punaisten verisolujen lisääntymisessä, kasvussa sekä ruoansulatuskanavan, erityisesti suolinukan hyvinvoinnissa. Foolihappoa saa kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä täysviljatuotteista. Foolihappo on yleisimmin puuttuva B-vitamiini. Sen puute aiheuttaa anemiaa.

Voisit mennä googlaamaan meningomyeloseelen yleisyyden inuit-populaatioissa, mä en nyt jaksa. En hirveästi yllättyisi jos esiintyvyys olisi suurempi kuin jollain salaatinpurijoilla. Ilmeisesti myös perintötekijät vaikuttavat, mutta esimerkiksi yleinen Englannissa jossa myös raksaana olevien naisten ruokavalio on vähän niin ja näin.

Vierailija
25/35 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

While it is not possible to cultivate native plants for food in the Arctic, Inuit have traditionally gathered those that are naturally available,[1][2][3][4][5][6][7] including:

Berries including crowberry and cloudberry

Herbaceous plants such as grasses and fireweed

Tubers and stems including mousefood, roots of various tundra plants which are cached by voles in underground burrows.

Vierailija
26/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lie eskimot ja muut pohjoisen kansat säilyneet eivätkä ole kuolleet sukupuuttoon, kun vihanneksia ja kasviksia on ollut kovin vähän käytettävissä varsinkin talvella?

Eli todistettavasti on mahdollista. Onhan kasvisten ja vihannesten lisäksi käytettävissä ainakin viljatuotteet, marjat ja hedelmät lihan, kalan ja maitotuotteitten lisäksi.

Vierailija
27/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti opetatte planeetan tuhoamista lapsillenne. Vittu kun palaa käpy kehareihin lihansyöjiin vaikka provo olikin.

Vierailija
28/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinit ja hivenaineet saa tarvittaessa purkista, mutta entä ravintokuitu? Meinaatko ettei mitään kasvikunnan tuotteita, edes viljoja tms?

Vierailija
29/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inuitiitit eli eskimot ovat syöneet talvisaikaan kalasta ja hylkeestä paljon muutakin kuin lihan, erityisesti sisäelimet, veren ja kaikenmoisia jänteitä, mitä niistä vain löytyykin. Harmi, etten muista miten asia tarkemmin selitettiin, mutta tämän ansiosta se ovat eläneet terveinä ja pulskina talvien yli.

Vierailija
30/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, siis inuiitit piti sanomani.

Vierailija
31/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kasvanut neljä tervettä nuorta ilman kasviksia. Eli on.

Nyt ne ovat vielä terveitä mutta parinkymmenen vuoden kuluttua näkyy kasvatuksenne tulos. Ihan vaan tiedoksi.

Vierailija
32/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa lapselle, kun kotona ei saa syödä kasviksia ja sitten niitä pitäisi syödä päiväkodissa, koulussa ja aikuisena työpaikkaroukalassa ja ravintoloissa. Suosittelisin miettimään toisenkin kerran.

Vierailija
33/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajuu, jos itse ei tykkää kasviksista niin miks niitä ei voi lapselle antaa. Haluutko lapsestasi ronkelin? Kyllä on taas tyhmiä ihmisiä...

Vierailija
34/35 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapselle ei silti niitä kasviksia voi tarjota vaikkei itse tykkää? Kyllä minäkin olen lapselleni tarjonnut hernekeittoa vaikka itse sitä en syö. Eikö lapselle olisi hyvä monipuolisesti tarjota kaikkea ja sitä kautta lapsi oppii tuntemaan omat mieltymyksenä? Ei se itseltä ole pois.

Vierailija
35/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Porkkanaa pitää ainakin syöttää