Onko mahdollista kasvattaa terve lapsi ilman kasviksia ja vihanneksia?
Olen ollut nuorena kasvis syöjä, mutta se ei toiminut sillä kasvis ruoka on mielestäni mautonta.
Kasvikset eivät siis maistu minulle lainkaan. Hedelmiä syön kyllä ja joskus vähän salaattia. Olemme mieheni kanssa seka syöjiä. Syömme kuitenkin terveellisesti, kanaa ja kalaa sekä maitotuotteita menee paljon. Punaista lihaa emme käytä eettisistä syistä. Kasvikset ei mene alas lainkaan.
Onko mahdollista koostaa terveellinen ruokavalio lapselle ilman kasviksia? Lapsi syntyy parin kuukauden kuluttua,
Kiitos
Kommentit (35)
On täysin mahdollista. Tosin se edellyttää, että käytätte eläimestä kaiken mahdollisen, sisälmyksineen kaikkineen.
Jos sinä et tykkää, niin miksi se pitää lapseenkin kohdistaa? Meillä vauva vetää ainakin riemusta kiljuen esim. porkkanaa, bataattia, parsakaalia ja kukkakaalia.
Terveen lapsen kasvattamiseen tarvitaan punaista lihaa - helevetisti!
Ei helvetti. Olen aina ollut sitä mieltä että lapsentekoa varten pitäisi suorittaa "lapsiajokortti". Ei pääsis tällaiset lisääntymään.
Ps. Kertaa yhdyssanat
N18
Entisenä kasvissyöjänä tiedät, että kaikkia tarvitaan. Jos ei muuten niin pillerinä. Jos lapselta puuttuu iso ryhmä ruoka-aineita, niin silloin pitää käydä lääkärillä ja ravintosuunnittelijalla. Ihan pienillä lapsilla on eri vitamiinit tarpeet kuin isommilla lapsilla.
Terveen lapsen kasvattamiseen tarvitaan edes suunnilleen täysjärkiset vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kasvanut neljä tervettä nuorta ilman kasviksia. Eli on.
Epöterveellisen ruokavalion haitat ilmenee yleensä viiveellä koska Suomessa harva onnistuu syömään niin huonosti, että saisi esim. keripukin.
Sama pätee ap:n perheessä - eikä koske vain lasta. Kukaan ei voi ennustaa, saako joku perheestä esim. suolistosyövän tai aivoinfarktin huonon ruokavalion seurauksena.
Miten voi sanoa, että kasvisruoka on mautonta? :D
Sehän on juuri niin maukasta kuin siitä vain tekee.
Ok, tämä on ehkä provo, mutta jotkuthan tuota mieltä ovat oikeastikin.
Iso osa vielä 60-luvunkin lapsista kasvoi vallan mainiosti ilman kasviksia, joten en ymmärrä, miksi sama ei onnistuisi 2010-luvulla. Paitsi että peruna on kasvis, sitä kyllä syötiin.
Hyi helvetti miten yksipuoliselta kuulostaa. Jos ei mikään kasvis maistu niin kyllähän tuossa nyt joku ongelma on, joko ette osaa tehdä ruokaa tai sitten on päässä vikaa :D
Ihmisen ravinnossa kasvis ei ole mitenkään välttämätön. Ei se tietty haitaksikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti miten yksipuoliselta kuulostaa. Jos ei mikään kasvis maistu niin kyllähän tuossa nyt joku ongelma on, joko ette osaa tehdä ruokaa tai sitten on päässä vikaa :D
Miksi ravinnon on oltava monipuolista? Tarpeelliset aineet saa yksinkertaisesta ruuasta.
Ota selvää selkäranka-aukileesta.
Miksi?
Koska sellainen on lapsellasi jos et ole syönyt vihreitä kasviksia raskausaikana.
Raskausvitamiini on saattanut pelastaa jotain, mutta foolihappolisä olisi tuolla ruokavaliolla pitänyt aloittaa ennen hedelmöittymistä.
Eipä niitä ollut ennenkään ja ihmiset olivat silti terveitä. Länsimainen ruokavalio on pahinta mitä ihminen voi syödä jos katsotaan sairaustilastoja.
Minusta kuulostaa älyttömälle,että lapsi ei koskaan saisi kasviksia.. En tajua minkälaisia soseita syöttäisitte sitten,jos ei terveellis porkkana-ym.kasvis-soseita. Ihan makeita hedelmä-soseitako vaan? Jotenkin itse pidän itsestäänselvyytenä että monipuoliseen ruokavalioon tulisi pyrkiä ja lapsensa opettaa.. Ei tulisi mieleenikää jättää terveellisiä ja kuitu-pitoisia kasviksia ja juureksia pois.. en edes ymmärrä miten niitä voi välttää. Mulla ainakin huono olo jo ajatuksesta.. hohhoijaa.. nyky-nuoret..
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää selkäranka-aukileesta.
Miksi?
Koska sellainen on lapsellasi jos et ole syönyt vihreitä kasviksia raskausaikana.
Raskausvitamiini on saattanut pelastaa jotain, mutta foolihappolisä olisi tuolla ruokavaliolla pitänyt aloittaa ennen hedelmöittymistä.
Miksi eskimoilla tai Siperiassa asuvilla ei kaikilla ole selkäranka-aukiletta? Kai ymmärrät, että eskimot ei paljoa porkkanaa lumessa kasvata.
Lumi80 kirjoitti:
Minusta kuulostaa älyttömälle,että lapsi ei koskaan saisi kasviksia.. En tajua minkälaisia soseita syöttäisitte sitten,jos ei terveellis porkkana-ym.kasvis-soseita. Ihan makeita hedelmä-soseitako vaan? Jotenkin itse pidän itsestäänselvyytenä että monipuoliseen ruokavalioon tulisi pyrkiä ja lapsensa opettaa.. Ei tulisi mieleenikää jättää terveellisiä ja kuitu-pitoisia kasviksia ja juureksia pois.. en edes ymmärrä miten niitä voi välttää. Mulla ainakin huono olo jo ajatuksesta.. hohhoijaa.. nyky-nuoret..
Oletko koskaan lukenut jonkun vauvanruokapurkin selostetta etenkin energian osalta? Huomaat, että vihannes- ja hedelmäsoseet ovat kutakuinkin samanlaisia niin energian kuin terveellisyydenkin osalta.
Monipuolinen ruokavalio muuten nättää aiheuttavan vakavia yhdyssanaongelmia.
Ei hedelmä-sose, ei kasvis-sose, ei kuitu-pitoinen, ei nyky-nuoret...
Meillä on kasvanut neljä tervettä nuorta ilman kasviksia. Eli on.