Te keillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen tili, oletteko sopineet mitä voi yhteiseltä tililtä ostaa?
Katselin tuossa tilitietoja ja tuli ilmi että mies käyttää joka työpäivä 5e yhteiseltä tililtä abc:lle, ilmeisesti taukonsa aikana kahviin ja pullaan. Minusta se ei kuulu yhteisiin menoihin, mutta me ei olla vielä sovittu mitään tarkkoja sääntöjä siitä mitä saa ostaa, joten siksi kyselen miten teillä muilla menee "säännöt"?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla sovittu yhtään mitään. Meillä yksi yhteinen käyttötili. Luottamus ja normaali avioliitto.
Ei voi ymmärtää "pareja", jotka vääntää jotain sun ja mun rahoja.
Mitä koit antaneesi tähän keskusteluun? Ehkä näet toisenkin näkökulman jos joskus olet uudessa, epänormaalissa liitossa.
Mä olen liitossa toisen lesken kanssa ja meillä todellakaan rahat ei muuttuneet yhteisiksi yhteenmentyämme jo pelkästään erilaisten taloudellisten lähtökohtiemme takia. Me ollaan sovittu että yhteiseltä tililtä maksetaan nimensä mukaisesti yhteiset menot, matkat ja matkoilla esim bussiliput, syömiset, juomiset yms. Ja ylipäänsä kun käydään esim leffassa yhdessä. Omat pullakahvit ei siihen kuulu.Huonosti on asiat jos pullakahvia ei saa ostaa ilman puolison lupaa.
Perustakaa pullakahvitili =D
No me ei juoda kahvia tai syödä pullaa :D Mutta ei ole huonosti, meillä tämä toimii hyvin kun ollaan molemmat totuteltu tähän malliin joka on kummankin osalta kompromissi edesmenneiden puolisoiden kanssa totuttuun verrattuna. Meillä on molemmilla omaa rahaa niin että jos käydään jossain itseksemme, esim minä eilen lasillisella ystävien kanssa niin maksoin omilla rahoilani, en yhteisillä.
Meillä on yhteinen tili ja molempien omat tilit. Tämä siitä syystä, että meillä minä käyn 90% ruokakaupassa ja hoidan myös ruuanlaiton. Olisi hankalaa saada kuluja tasattua, jos ei olisi yhteistä tiliä. Olemme sopineet, että palkkapäivänä tililtä menee lainanlyhennys, autolaina, päivähoitomaksu ja sähkölasku, sekä mahdollisesti muitakin yhteisiä laskuja jotka ovat palkkapäivään mennessä ehtineet tulla. Loppuraha läytetään yhteisiin talousmenoihin ja lasten tarpeellisiin hankintoihin. Minä yleensä tiliä enemmän käyttävänä tarkkailen ja sääntelen menoja, että raha riittää (esim. kiristän tarvittaessa vyötä ruokaostoksissa). Ei vahdata kuitenkaan tarkkaan sitä, kuka maksaa ja mitä, esim. minä ostan meikit, hiuslakat ym. yleensä ruokaostosten yhteydessä, joten on ihan ok, jos mieskin tekee pikkuostoksia yhteiseltä. Ehkä tuollaisesta säännöllisestä pullaostoksesta voisi hieman sopia pelisääntöjä, etenkin jos tuntuu, että sovittu raha ei meinaa riittää. Me aina välillä avaamme tiliotteelta yhdessä muutenkin mihin kaikkeen meillä (yhteistä) rahaa kuluu, ihan jo sen vuoksi, ettei mikään sektori (esim. ruokakulut tai ulkonasyöminen) lähde riistäytymään lapasesta. On ihan havainnollista katsoa silloin tällöin miten rahankäyttö jakautuu. Ja ihan keskituloisia ollaan, mutta etenkään minä en tykkää tuhlata turhaan, jos helposti järkeistämällä voi hallitakin kulujaan.
Ei ole sovittu mitään. Minä saan enemmän palkkaa kuin mies, noin 500 e. Laitan säästötililleni parisataa kuussa ja käyttötililleni toiset parisataa. Miehelle siirrän hänen säästötililleen satasen kuussa. Muu on yhteistä.
Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki laskut, bensat, ruuat, vaatteet yms. Välillä kysyn mieheltä, onko hän ostellut jotain yhteiseltä, jotta pysyn perässä tilin tilanteesta. Häneltä kuluu säästöt viikossa, minä taas ostan esim. lahjat ja matkat omistani. Jos yhteinen tili hupenee ennen palkkapäivää, maksan ruuat ja bensat omalta käyttötililtäni. Se on vähän sellainen hätävaratili, en tykkää olla tyhjän varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut yhteinen tili, jolle ovat tulleet kaikki tulot, osingot, vuokratulot, lapsilisät, lottovoitot, stipendit jne. Siltä on maksettu kaikki menot ja alusta lähtien on siirretty sama summa kuukausittain kummankin rahastoihin.
Rahasta ei ole ollut riidan riitaa koko kolmekymmentä vuotta kestäneen avioliiton aikana. Miksi edes olisi ollut?
Tämä.
En ihmettele erotilastoja jos muutamasta 5 euron ostoksesta tulee erimielisyyttä.
Meillä rahan käytöstä ei keskustella koska sitä on tarpeeksi.
Joka tapahtuu joka päivä eli vuodessa noin 1200 €. Teilläkö ei tarvitse mitenkään neuvotella, jos teistä jompi kumpi haluaisi nostaa 1200 € yhteiseltä tililtä ja käyttää sen mihin haluaa? Jopa sellaiseen, mikä toisen mielestä on ihan turhaa? Ymmärrän, jos teillä on aina vähintään tuollainen summa käytettäväksi heräteostoksiin.
No tuskin edes huomaisimme jos kumpikin ostaisi 5€ jotain päivittäin (todellisuudessa ehkä viikoittain) ja meillä se onkin sallittua. Esim työmatkoilla tulee käytyä kahvilla ja syömässä ja ne maksetaan ruokatililtä.
On ihan eriasia nostaa tililtä kerralla 1200€.
Huonosti on asiat jos pullakahvia ei saa ostaa ilman puolison lupaa.
Perustakaa pullakahvitili =D