Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen tili, oletteko sopineet mitä voi yhteiseltä tililtä ostaa?

Vierailija
28.10.2016 |

Katselin tuossa tilitietoja ja tuli ilmi että mies käyttää joka työpäivä 5e yhteiseltä tililtä abc:lle, ilmeisesti taukonsa aikana kahviin ja pullaan. Minusta se ei kuulu yhteisiin menoihin, mutta me ei olla vielä sovittu mitään tarkkoja sääntöjä siitä mitä saa ostaa, joten siksi kyselen miten teillä muilla menee "säännöt"?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki rahat on yhteisiä. Omilta palkkatileiltä maksetaan ensin laskut, rahaa siirretään yhteiselle ruokatilille ja jos jotain jää laitetaan jemmatilille.

Ruokstililtä tietty ruuat ja jemmasta esim matkat. Tai nyt tulevan vuoden ajan miehen hammaslekurikulut. Tuli vähän isompi remppa. Muut hankinnat mietitään yhdessä.

Vierailija
42/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme tiliä, yhteen menee lapsilisät lapsille, yhteen menee minun palkka säästöön ja yhdelle menee miehen palkka jolla elämme ja maksamme laskut.

Koskaan ei olla riidelty rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla mitään erikseen sovittu, mutta sieltä menee vuokrat, laskut(vesi, sähkö, yms.), ruuat ja kaikki tälläiset yhteiset ostokset. Toki jos ollaan kaupassa josta tarvii ostaa miehelle sukkia tai minulle tamppooneja, niin ei me nyt niitä aleta erikseen ostamaan omilta tileiltä vaan yhteiseltä menee kaikki, mutta sitten jos lähden shoppailemaan tai mies ostaa uuden jonkun elektroniikka härpäkkeen, niin omilta tileiltä menee sellaiset.

Vierailija
44/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiseltä taloustililtä maksetaan perheen menot ja omilta tileiltä omat (omat kodinulkopuoliset ateriat, vaatteet, harrastukset, omat huvit, omat eläkesäästöt)

Välillä tulee taloustilin kortilla maksettua jotain omaa tai toisinpäin.

AP:n tilanne ei olisi meillä ok päivittäin, joskun silloin tällöin kyllä.

Vierailija
45/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa yhteiselle tilille saman summan kuukausittain. Sieltä maksetaan vuokra, sähköt, ruuat, netti yms. Puhelinlaskut ja omat kulut omilta tileiltä. Mies maksaa bensat omalta tililtä koska saa km-korvauksia kuukausittain vaikka autolla ajelen minäkin.

Oman lapsen kulut maksan omalta tililtä ja jos on joskus joku vaate tai peli ym mennyt ruokaostosten mukana yhteiseltä tililtä, siirrän vastaavan summan sinne. Miehen mielestä ei tarvitse, mutta olen itse tarkempi että lapsen kulut kuuluu minulle ja lapsen isälle. Matkat ym maksetaan joko omilta tai yhteiseltä tililtä, riippuen kummassa enemmän rahaa. Yhteisillä matkoilla käytetään yhteistä tiliä.

Ei me niin tarkkaan olla tilin käytöstä sovittu, pääsääntöisesti omat kulut omista rahoista, yhteiset yhteisistä. Miestä ei niinkään kiinnosta kuka maksaa ja mitä, maksoi juuri vakuutukset omalta tililtä kun olin niin pöyristynyt miten kalliita ne oli :D Eli minä olen se pihimpi osapuoli ja varmaan sen takia tähän yhteiseen tiliin päädyttiin.

Vierailija
46/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne näköjään vastaavat nekin joilta ei kysytty, mutta meillä siis tällainen yhteinen takoustili + omat tilit, ja abc-pullia ei tosiaan osteta yhteisillä rahoilla, mutta jääkaapista saa syödä mitä tykkää, ei ihan vitosta maksa itse tehty pulla.

Vierailija
47/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 eri tiliä. Kumpikin laittaa joka kuukausi saman summan yhteiselle tilille, josta menee lainan lyhennys, sähkö, vesi, netti, jäte ja kaikki muut taloon liittyvät kulut. Korttia siihen ei ole, niin nostot sieltä ovat harkittuja ja yhdessä sovittuja. Lisäksi on yhteinen s-tili, johon molemmat sijoittavat saman summan kuukausittain, josta maksetaan ruoka- ja talousostot. Kaikki omat ostokset maksetaan omilta tileiltä ja kumpikin huolehtii oman autonsa kuluista. Kymmenen vuotta yhdessä eikä riitaa rahasta. Tämä on varmasti joidenkin mielestä kamala järjestely, mutta mielestäni tämä on turva minulle, koska miehen rahankäyttö on vähän holtitonta ajoittain.

Vierailija
48/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi yhteistä tiliä, oikeastaan kolme jos säästötilikin lasketaan.

Kaupparahatilille laitetaan rahaa ruoka-, pesuaine ym ostoksia varten. Sieltä ei saa käyttää omiin menoihin, tai saa, mutta se pitää kirjata ylös ja palauttaa rahat sinne. Muuten voidaan loppukuusta olla ilman ruokaa. 

Laskunhoitotilille laitetaan rahaa lainanlyhennyksiä, vastikkeita, puhelinlaskuja, vakuutuslaskuja jne varten. Eli kaikkia niitä laskuja varten mitä talouteen tulee säännöllisesti. Tietenkään tältäkään tililtä ei voi käyttää omiin tarkoituksiin rahaa, jotta siellä on aina riittävät varat tulevia laskuja varten. 

Mutta voittehan te esim. laskea mitä ne miehen (ja sinunkin jos on) työpaikkalounaat tekee kuukaudessa, ja siirtää sen verran rahaa yhteiselle tilille kuukausittain. Mies voi sitten maksaa lounaansa sieltä, eikä tarvitse sekoittaa niitä "omiin huvitusrahoihin" ja pitää niistä itselleen kirjaa. 

Vierailija
49/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä tililtä maksetaan asumiskulut, sähkö, vakuutukset sekä päivittäistavarat. Omilta tileiltä maksetaan omat menot. Syy on ihan yksinkertainen: miehen mielestä olisi ihan ok maksella juuri kuten aloittajan mieskin 5 € päivässä yhteisillä rahoilla huoltoaseman kahvi ja pulla, mutta jos minä käyttäisin kerran vuodessa yhteisiä rahoja sen reilun tonnin Luis Vuittonin käsilaukkuun, mies nostaisi hirveän haloon asiasta ja väittäisi, ettei meillä ole varaa niin kalliisiin käsilaukkuihin.  Siksi on parempi, että yhteinen tili on vain tiettyjä hankintoja varten ja omilta tileiltään kumpikin voi käyttää rahansa ihan miten haluaa. 

Vierailija
50/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat ja yhteinen tili. Yhteiseltä lähtee lainat, vastike, sähköt ym sekä kaikki muutkin laskut. Joka kuukausi molemmat laittaa sinne rahaa yleensä tietyn prosenttiosuus verran palkasta. Määrät saattaa vaihdella. Riippuu ihan miten paljon laskuja on lähdössä minäkin kuukautena.

Kaupassa maksetaan omilta tileiltä ja se maksaa kumpi jaksaa. Tarvittaessa myös yhteiseltä tililtä saa siirtää rahaa omalle tilille. Ei ole niin nuukaa. Periaatteessa on kuitenki rahat yhteiset. Helpottaa arkea, kun nähdään selkeästi molemmat kaikki lähdössä olevat laskut.

Vierailija
51/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perustitte yhteistä tiliä, olitteko molemmat mukana?  Entä voiko nettipankissa avata yhteisen tilin?

Vierailija
52/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen lainanmaksutili, jolle molemmilta kuukausittain siirtyy asuntolainan kuukausierää vastaava summa. Laskut maksamme puoliksi, toinen siirtää maksajalle puolet laskujen yhteenlasketusta summasta ja maksaja maksaa sitten laskut. Lapsilisät tulevat tililleni ja hoidan heidän vaate-, lelu- ja harrastuskulunsa niistä. Ruokakaupassa maksaa kumpi milloinkin, suunnilleen puoliksi kulut menevät kun molemmat käymme kaupassa. Omia juttuja saa kumpikin ostaa lupia kyselemättä, kun omat tilit ja rahat ovat koko ajan käytössä. Kumpikin hoitaa omien autojensa kulut ja bensat. Näin on menty jo 13 vuotta, eikä ongelmia ole ollut. Näin appivanhempien kanssa, millaista oli kun oli yhteinen tili. Appiukko kyttäsi mustasukkaisuuksissaan jokaista senttiä, jota anoppi käytti ja se aiheutti jatkuvasti riitaa heidän välilleen. Tuloksena se, että anopin piti pyytää yhteisiä rahoja apelta, että saako ostaa itselleen jotain. Ei kiitos ikinä meille yhteistä käyttötiliä.

Vierailija
53/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruuan voi ostaa yhteiseltä taloustililtä, mutta herkuttelut kuten kahvi ja pulla on ylimääräisiä turhakkeita joten ne omalta.

Yhteinen tili on arjen ruokailua ja taloustavaroita varten. Kaljat, karkit, omat ravintolakäynnit kavereiden kanssa ja muu "turhuus" ei ole päivittäisiä välttämättömyyksiä, joten ne pitää kummankin maksaa itse. Jos ollaan yhdessä ravintolassa tai karkkiostoksilla, niin sitten on ihan ok tietysti maksaa sieltä yhteiseltä.

Vierailija
54/65 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen lainanmaksutili, jolle molemmilta kuukausittain siirtyy asuntolainan kuukausierää vastaava summa. Laskut maksamme puoliksi, toinen siirtää maksajalle puolet laskujen yhteenlasketusta summasta ja maksaja maksaa sitten laskut. Lapsilisät tulevat tililleni ja hoidan heidän vaate-, lelu- ja harrastuskulunsa niistä. Ruokakaupassa maksaa kumpi milloinkin, suunnilleen puoliksi kulut menevät kun molemmat käymme kaupassa. Omia juttuja saa kumpikin ostaa lupia kyselemättä, kun omat tilit ja rahat ovat koko ajan käytössä. Kumpikin hoitaa omien autojensa kulut ja bensat. Näin on menty jo 13 vuotta, eikä ongelmia ole ollut. Näin appivanhempien kanssa, millaista oli kun oli yhteinen tili. Appiukko kyttäsi mustasukkaisuuksissaan jokaista senttiä, jota anoppi käytti ja se aiheutti jatkuvasti riitaa heidän välilleen. Tuloksena se, että anopin piti pyytää yhteisiä rahoja apelta, että saako ostaa itselleen jotain. Ei kiitos ikinä meille yhteistä käyttötiliä.

Ei sun appiksilla ollut yhteisiä rahoja! Ainoastaan apen rahat jos anopilla ei ollut edes käyttöoikeutta rahoihin. Yhteisiä rahoja saa käyttää omiin (pienehköihin) menoihin kysymättä lupaa tai kerjäämättä. Isommat hankinnat päätetään tietenkin perheessä yhdessä.

Mun mielestä olisi tosi hankala kaupassa miettiä oliko nyt mun vai sun vuoro maksaa, arpoa sitä siinä kassalla. Mutta meilläkin on ystäväperheitä jotka ovat olleet yhdessä 20+ vuotta ja splittaavat ravintolassa laskun (tai jos toinen maksaa toinen palauttaa kotona tilille!!) ja tietävät tarkkaan että tämä sohva on mun ja tuo ruokapöytä sun ja puolet tuoleista... Noloa!'

Omalle nuorisolle ehdotin yhteisen kulutilin avaamista kun heillä oli niin hyvät tulot että molemmille jäi vielä ns "omaa" rahaakin. Tuolta maksavat laskut ja ruuat ja jos jotain pohjalle jää se käytetään matkusteluun tai kodin hankintoihin.

Vierailija
55/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla omaa rahaa!

Vierailija
56/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut yhteinen tili, jolle ovat tulleet kaikki tulot, osingot, vuokratulot, lapsilisät, lottovoitot, stipendit jne. Siltä on maksettu kaikki menot ja alusta lähtien on siirretty sama summa kuukausittain kummankin rahastoihin.

Rahasta ei ole ollut riidan riitaa koko kolmekymmentä vuotta kestäneen avioliiton aikana. Miksi edes olisi ollut?

Tämä.

En ihmettele erotilastoja jos muutamasta 5 euron ostoksesta tulee erimielisyyttä.

Meillä rahan käytöstä ei keskustella koska sitä on tarpeeksi. 

Vierailija
57/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut yhteinen tili, jolle ovat tulleet kaikki tulot, osingot, vuokratulot, lapsilisät, lottovoitot, stipendit jne. Siltä on maksettu kaikki menot ja alusta lähtien on siirretty sama summa kuukausittain kummankin rahastoihin.

Rahasta ei ole ollut riidan riitaa koko kolmekymmentä vuotta kestäneen avioliiton aikana. Miksi edes olisi ollut?

Tämä.

En ihmettele erotilastoja jos muutamasta 5 euron ostoksesta tulee erimielisyyttä.

Joka tapahtuu joka päivä eli vuodessa noin 1200 €. Teilläkö ei tarvitse mitenkään neuvotella, jos teistä jompi kumpi haluaisi nostaa 1200 € yhteiseltä tililtä ja käyttää sen mihin haluaa? Jopa sellaiseen, mikä toisen mielestä on ihan turhaa? Ymmärrän, jos teillä on aina vähintään tuollainen summa käytettäväksi heräteostoksiin. 

Vierailija
58/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu ajattelevan, että jos on eri tilit, ei ole yhteiset rahat. Meillä on eri tilit, yhteinen on ainoastaan asuntolainatili. Mutta rahat ovat täysin yhteiset muuten. Mä oon hoitovapaalla ja teen hieman töitä sen rinnalla, joten mun tulot on pienemmät. Mies siis pääsääntöisesti tekee ruokaostokset ja ostaa kalliimmat vaatteet. Mä pidän käyttörahaa tililläni ja maksan sieltä pääsääntöisesti omat laskut. Mutta meillä ei ole koskaan niin, etten saisi jotain tarvitsemaani asiaa siksi, että MULLA ei ole varaa - joku voi jäädä kyllä saamatta siksi, että MEILLÄ ei olevaraa. Eikä kyttäillä toisen rahankäyttöä, kun kummallakaan ei ole mitään erikoisia rahanreikiä. Luotan siihen, että mies käyttää rahaa kohtuullisesti ja ajattelee aina koko perheen etua, ja sama toisinpäin. Me ei koskaan riidellä rahasta. 

Vierailija
59/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla sovittu yhtään mitään. Meillä yksi yhteinen käyttötili. Luottamus ja normaali avioliitto.

Ei voi ymmärtää "pareja", jotka vääntää jotain sun ja mun rahoja.

Mitä koit antaneesi tähän keskusteluun? Ehkä näet toisenkin näkökulman jos joskus olet uudessa, epänormaalissa liitossa.

Mä olen liitossa toisen lesken kanssa ja meillä todellakaan rahat ei muuttuneet yhteisiksi yhteenmentyämme jo pelkästään erilaisten taloudellisten lähtökohtiemme takia. Me ollaan sovittu että yhteiseltä tililtä maksetaan nimensä mukaisesti yhteiset menot, matkat ja matkoilla esim bussiliput, syömiset, juomiset yms. Ja ylipäänsä kun käydään esim leffassa yhdessä. Omat pullakahvit ei siihen kuulu.

Vierailija
60/65 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Joka tapahtuu joka päivä eli vuodessa noin 1200 €. Teilläkö ei tarvitse mitenkään neuvotella, jos teistä jompi kumpi haluaisi nostaa 1200 € yhteiseltä tililtä ja käyttää sen mihin haluaa? Jopa sellaiseen, mikä toisen mielestä on ihan turhaa? Ymmärrän, jos teillä on aina vähintään tuollainen summa käytettäväksi heräteostoksiin. 

Ei TARVITSE neuvotella mutta tottakai neuvotellan , niin tehdään normaalissa parisuhteessa.

Emme osta turhaa.

Mutta jos haluan ostaa jotakin niin ostan, mies ei paheksu sitä koska luottaa minun arviointikykyyn ja samoin minä hänen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän