Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen tili, oletteko sopineet mitä voi yhteiseltä tililtä ostaa?

Vierailija
28.10.2016 |

Katselin tuossa tilitietoja ja tuli ilmi että mies käyttää joka työpäivä 5e yhteiseltä tililtä abc:lle, ilmeisesti taukonsa aikana kahviin ja pullaan. Minusta se ei kuulu yhteisiin menoihin, mutta me ei olla vielä sovittu mitään tarkkoja sääntöjä siitä mitä saa ostaa, joten siksi kyselen miten teillä muilla menee "säännöt"?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili perustuu LUOTTAMUKSEEN, ja ilman sitä moista ei kannata edes harkita!

Vierailija
2/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näiltä yhteisiltä tileiltä kai maksetaan säännölliset kodin laskut (vuokrat, lainat, vastikkeet, vedilaskut, sähköölaskut vakuutukset jne) sekä kotiin jääkaappiin ostettava ruoka ja lasten vaatteet.

Meillä taas on sellaisia yhteisiä tilejä, joilta ei osteta ikinä mitään. Jos on tarpeen käyttää siellä olevaa rahaa, minä siirrän sen pyynnöstä käyttäjän omalle tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oltiin vielä kaksin ilman lasta, niin yhteiselle tilille laitettiin saman verran rahaa ja maksettiin sieltä ruokakulut, vastike ja muut "yhteiset" ostokset. Eli tuollaiset omat lounaat sun muut ostettiin omalta tililtä. Ja tämä toimi oikein hyvin, ikinä emme ole riidelleet rahasta tai että se olisi loppu.

Nyt kun on vauva, niin laitellaan yhä rahaa yhteiselle tilille mutta mies enemmän kun omat tulot on äitiysloman takia pienemmät.

Kannattaa jutella asiat läpi, niin ei tule turhia riitoja.

Vierailija
4/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos noin tarkkaa on niin miksi pitää olla yhteinen tili ja vielä omat tilit erikseen?

Meillä on omat tilit, koska ei todellakaan jakseta käyttää montaa tiliä. Mistä sinne kolmannelle tilille edes menee rahaa?

Eikö ne rahat molempien omilla tileillä ole myös yhteisiä, jos niin kuin yhteistä elämää eletään?

Vierailija
5/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit sekä yksi yhteinen. Yhteinen tili on lainanhoitotili eikä sille ole olemassa korttia. Sinne siirretään rahaa, kun lainanlyhennyspäivä lähestyy. Sieltä ei koskaan nosteta mitään, koska se on suurimman osan kuukaudesta lähes nollilla. Rakennusvaiheessa siellä oli lainarahat, ja sieltä maksettiin kaikki rakentamiseen liittyvät laskut.

Vierailija
6/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla sovittu yhtään mitään. Meillä yksi yhteinen käyttötili. Luottamus ja normaali avioliitto.

Ei voi ymmärtää "pareja", jotka vääntää jotain sun ja mun rahoja.

Vierailija
7/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkö se nykyajan avioliitto on? Kaikki pitää laskea erikseen, sinun, minun ja meidän. Mitä järkeä?

Vierailija
8/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Meillä on ollut yhteinen tili vasta kuukauden käytössä ja puhuttiin sen perustamis vaiheessa että sillä rahalla/tilillä on tarkoitus varmistaa että on kämppä ja ruokaa ja oman tilin rahoilla saa ostaa mitä tykkää eikä tartte kysellä saako ostaa uusia housuja tai autoon alumiinivanteita. Palkat tulee omalle tilille ja siitä yhteiselle tilille siirretään rahaa.

Ilmeisesti me ei olla juteltu tarpeeksi siitä mihin yhteistä tiliä käytetään kun mun mielestä ei omia lounaita makseta sieltä. Siksi kyselen onko teillä jotain sääntöjä mitä ostetaan ja mitä ei.

Vierailija
9/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä tililtä asuminen, yhteiset laskut, ruuat + pesuaineet (ruokakaupasta) kotiin, lapsen menot, yhteiset huvitukset. Esim. pulla ja kahvi menisi meillä yhteiseltä tililtä, mutta ei mene kun ei käydä. Raha riittää juuri välttämättömyyksiin tuolta tililtä. Omansa saa sit huvitella miten haluaa.

Vierailija
10/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteistä tiliä, koska siinä ei ole järjen hiventäkään. Yhteinen tili tarkoittaa takuuvarmaa riita.

Vierailija
11/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä tililtä ostetaan ruoka ja taloustavarat joita saa ruokakaupasta. Kaikkea saa ostaa joka tulee molempien käyttöön. Omaan käyttöön tai omien vieraiden kestitsemiseen tulevat ostetaan omalla rahalla. 

Vierailija
12/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset lounasmenot molemmat ostamme omilta tileiltämme. Jos kauppakäynnin yhteydessä tulee ostettua joku oma saunakalja tai lounaseines, niin harvoin niitä tilitellään erikseen. Sopikaa suullisesti mitä sopii ostaa, voihan mies ajatella, että kaikki "ruoka"-kategorian alla ostetaan yhteiseltä.

Vierailija
13/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja yhteinen taloustili jonne siirrämme rahaa kuukausittain. Olemme sopineet mitä maksetaan omalta tililtä ja mitä yhteiseltä. Perustuu luottamukseen emmekä kyylää toistemme kulutusta. Kun raha loppuu, laitamme lisää.

Jos mies ostelisi kahvia ja pullaa yhteisellä rahalla, oma häpeä.

Vierailija
14/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla sovittu yhtään mitään. Meillä yksi yhteinen käyttötili. Luottamus ja normaali avioliitto.

Minä en taas voi ymmärtää naisia, jotka alistuvat siihen, että ei ole lainkaan omaa rahaa. Minulle on ainakin tärkeää, että voin käyttää rahaa ilman, että tarvitsee miettiä miehen mielipidettä sen käytöstä - toki kuitenkin vasta sen jälkeen, kun olen hoitanut oman osuuteni yhteisistä menoista.

Ap:lle: teidän kannattaa tosiaan keskustella tarkemmin siitä, mihin yhteisen tilin rahoja voi käyttää. Mutta jos miehen mielestä niillä voi ostaa lounaan, niin osta sinäkin oma lounaasi niillä rahoilla. Näin rahat menevät tasapuolisesti.

Vierailija
15/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuloero on moninkertainen ja itse pienituloisempana kannatan omia tilejä taloustilin lisäksi. Eipähän tarvitse tuntea huonoa omatuntoa jos ostaa itselleen jotain kallista.

Vierailija
16/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselta tililta yhteiset kulut. Lounas ei kasittaakseni ole yhteinen kulu. 

Puhukaa asia selvaksi, voi tuntua vaikealta mutta ei siita mitaan tule ettei pelisaannot ole selvat molemmille. 

Vierailija
17/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas voi ymmärtää naisia, jotka alistuvat siihen, että ei ole lainkaan omaa rahaa. Minulle on ainakin tärkeää, että voin käyttää rahaa ilman, että tarvitsee miettiä miehen mielipidettä sen käytöstä - toki kuitenkin vasta sen jälkeen, kun olen hoitanut oman osuuteni yhteisistä menoista.i.

Täh? Naisia jotka altistuvat siihen, ettei ole omaa rahaa? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Naisia?

Vierailija
18/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiseltä tililtä ostetaan ruoka ja taloustavarat joita saa ruokakaupasta. Kaikkea saa ostaa joka tulee molempien käyttöön. Omaan käyttöön tai omien vieraiden kestitsemiseen tulevat ostetaan omalla rahalla. 

Miten vaikeaa parisuhteesta voi tehdä? Omien vieraiden kestitsemiseen rahat omalta tililtä? Pidäthän sitten huolen, ettei sinun vieraiden leipiä voidella yhteisellä voilla? Entä jos kumppanisi syökin sinun vieraiden pullan?

Vierailija
19/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteistä tiliä käytettiin pelkästään lainan maksuun, ei mihinkään muuhun. Kaikki muut asuntoon liittyvät kulutkin vaihtelevat kuukausittain sen mukaan milloin mitäkin laskuja tulee, eli niistä ei saisi sellaista tarkkaa kuukausisummaa. Tilille ei ollut korttia kummallakaan, se oli vain verkkopankissa käytössä. Oli siis kaikilla tavoin minimoitu että voisi tulla mitään urputtamista kummaltakaan.

Vierailija
20/65 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhteisest kotiin liittyvät asiat: ruoat, laskut, lapsen vaatteet, jouluhjat molempien sukuihin, lomamatkat jne.

Omalta tililtäni ostan vaatteeni, kenkäni, meikkini, hajuveteni jne. Molemmat myös maksavat lounaansa ja kahvipullansa etc. omista varoistaan.

Mies samoin ostaa työpaikkalounaansa, vaatteensa, kenkänsä ja tuoksunsa itse.

Mutta aika selkeät on säännöt. "Firman" rahat menevät yhteisiin asioihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi