Te keillä on omat tilit ja lisäksi yhteinen tili, oletteko sopineet mitä voi yhteiseltä tililtä ostaa?
Katselin tuossa tilitietoja ja tuli ilmi että mies käyttää joka työpäivä 5e yhteiseltä tililtä abc:lle, ilmeisesti taukonsa aikana kahviin ja pullaan. Minusta se ei kuulu yhteisiin menoihin, mutta me ei olla vielä sovittu mitään tarkkoja sääntöjä siitä mitä saa ostaa, joten siksi kyselen miten teillä muilla menee "säännöt"?
Kommentit (65)
Ei ole ookoo mitkään päivittäiset abc-pullat.
Kuukaudessa toi tekee satasen. Tuollaisesta vähennyksestä voi jo keskustella: tunteeko mies maksavansa liikaa? Vai onko sitä mieltä että sinä maksat liian vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla sovittu yhtään mitään. Meillä yksi yhteinen käyttötili. Luottamus ja normaali avioliitto.
Ei voi ymmärtää "pareja", jotka vääntää jotain sun ja mun rahoja.
Minä en taas voi ymmärtää naisia, jotka alistuvat siihen, että ei ole lainkaan omaa rahaa. Minulle on ainakin tärkeää, että voin käyttää rahaa ilman, että tarvitsee miettiä miehen mielipidettä sen käytöstä - toki kuitenkin vasta sen jälkeen, kun olen hoitanut oman osuuteni yhteisistä menoista.
Ap:lle: teidän kannattaa tosiaan keskustella tarkemmin siitä, mihin yhteisen tilin rahoja voi käyttää. Mutta jos miehen mielestä niillä voi ostaa lounaan, niin osta sinäkin oma lounaasi niillä rahoilla. Näin rahat menevät tasapuolisesti.
Miten niin omaa rahaa?! Siellä yhteisellä tilillä se on juuri omaa rahaa, en minä ainakaan mieheltä kysele voinko ostaa takin vaan ostan jos tarvitsen. Sama juttu miehellä, ostaa jos tarvitsee.
Missä sinä syöt ap lounaasi? Maksatko oman lounaan ja kahvit, teet, tms. omalta tililtäsi? Tällä on suuri merkitys asian suhteen.
Meillä on yhteinen tili joka mahdollistaa sen että me kumpikin olemme täysin tietoisia toistemme ostoskäyttäytymisestä. Siitä keskustellaan ilman hampaiden kiristelyä jos tuntuu että toinen aiheuttaa vararikon mutta eipä sellaista hetkeä ole vielä kymmenen vuoden aikana tullut.
Harvemmin olen kuullut että mies käyttää väärin yhteistä tiliä vaikkei se varmasti mahdottomuus ole. Enemmän olen nähnyt pariskuntia joissa mies ei oikeastaan tiedä mitä yhteiseltä tililtä on käytetty kun nainen hoitaa kauppaostokset ja muut ja kyllä sinne kauppaostoksiin naisten kohdalla näyttää kuuluvan kaikki yksityiset herkut ja hesekäynnit myös. Jos mies sitten käy ja vinguttaa kerran tämän yhteisen tilin korttia johonkin naisen tietämättä niin se on aina iso juttu se :D Se taloustili kun on näissä tapauksissa usein just lähellä nollaa ennen seuraavaa tilinlihoituspäivää.
Meillä yhteinen tili on säästötili, sieltä saa maksaa vain, jos asiasta on erikseen ilmoittanut. Arki hoidetaan omilta tileiltä periaatteella se maksaa, jolla on rahaa. Toimii loistavasti, niin kuin toimii mikä tahansa järjestely, jonka osapuolilla on asiasta yhteinen näkemys.
Meillä on aina ollut yhteinen tili, jolle ovat tulleet kaikki tulot, osingot, vuokratulot, lapsilisät, lottovoitot, stipendit jne. Siltä on maksettu kaikki menot ja alusta lähtien on siirretty sama summa kuukausittain kummankin rahastoihin.
Rahasta ei ole ollut riidan riitaa koko kolmekymmentä vuotta kestäneen avioliiton aikana. Miksi edes olisi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö se nykyajan avioliitto on? Kaikki pitää laskea erikseen, sinun, minun ja meidän. Mitä järkeä?
Jos mies käyttää yhteiseltä taloustililtä 100 € kuukaudessa ABC :llä, nainen voi varmaan käyttää siltä tililtä 100 € kuukaudessa meikkeihin?
Meillä menee automaattisesti molempien omilta tileiltä rahaa yhteiselle tilille johon molemmilla on oma kortti. Sieltä maksetaan kaikki ruokakaupassa, tai jos käydään ulkona syömässä tai maksetaan yhteisiä matkoja. Vain jos jompikumpi haluaa kaupasta jotain erityisen kallista vain itselleen, niin silloin se maksetaan omalta tililtä.
En tykkäisi jos maksettaisiin vuorotellen kauppalaskuja. Vaikka ollaan pariskunta eikä lasketa euron tarkkuudella rahojamme, niin on reilua kun menee edes suunnilleen puoliksi eikä tarvitse kauppajonossa keskustella että kumman vuoro maksaa.
Ja kun ollaan liikenteessä ilman kumppania niin käytetään omaa tiliä. Aika iso summa kertyy noista päivittäisistä henkilökohtaisista pikkuostoksista.
Meillä kaikki tilit ovat yhteisiä, ja kumpikin saa käyttää tilejä vapaasti, kun on kysymys tavallisista ostoista tai maksuista. Isoimmista hankinnoista keskustellaan tarkemmin, esim. vaikka jos toinen haluaa uuden, viimeistä huutoa olevan 75" television, vaikka entinen on ihan hyvä. Että onko siinä mitään järkeä, ja mitä muuta sillä rahalla voi tehdä, ja jätetäänkö asia vielä hautumaan, ja annetaan rahojen olla säästössä, vai hankitaanko se tuote? Pienen pohdinnan ja keskustelun jälkeen ollaan yleensä samaa mieltä, eikä koskaan ole tarvinnut rahankäytöstä riidellä.
Vierailija kirjoitti:
No jos noin tarkkaa on niin miksi pitää olla yhteinen tili ja vielä omat tilit erikseen?
Meillä on omat tilit, koska ei todellakaan jakseta käyttää montaa tiliä. Mistä sinne kolmannelle tilille edes menee rahaa?
Eikö ne rahat molempien omilla tileillä ole myös yhteisiä, jos niin kuin yhteistä elämää eletään?
Yhteinen tili on siksi, että sinne maksetaan omalta tililtä kerran kuussa vakiosumma. Yhteiseltä tililtä maksetaan lainanlyhennykset, yhtiövastike, sähkö, netti, päivähoitomaksut ja vastaavat yhteiset maksut. Loput palkasta jää omalle tilille, josta kumpikin maksaa vuorollaan ostokset (meillä käydään kaupassa vuoroviikoin ja kaupassa käynyt tekee ruuan) ja omat hankintansa. Lisäksi on lapsilisätili, josta maksetaan lasten isompia hankintoja ja harrastusmaksuja.
Jos hankitaan jotain sellaista, joka maksetaan yhteiseltä tililtä tai lapsilisätililtä, tarvittava summa siirretään omalle tilille etukäteen tai jälkikäteen.
Perheen talous on yhteinen, mutta molemmilla on myös omia menoja. Tässä systeemissä tiedän itse koko ajan, paljonko minulla on rahaa ja mihin minulla on varaa. Jos haluan ostaa vaikkapa jonkin kirjan, voin ostaa sen, jos minulla on siihen rahaa kyselemättä puolison mielipidettä. Palkat ovat niin samansuuruiset, että on riittänyt, että molemmat pistävät yhteiselle tilille saman summan.
Meillä on yhteinen säästötili puskurina ja tältä tililtä maksetaan joskus esim. matkoja, mutta aina yhdessä sovitusti. Omilta tileiltä menot, jotka on sovittu erikseen, meillä mies maksaa yleensä laskut ja minä ruuat ja lasten menot, mutta näistä neuvotellaan, jos tarvetta on. Tärkeintä on, että molemmat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole yhteistä tiliä, koska siinä ei ole järjen hiventäkään. Yhteinen tili tarkoittaa takuuvarmaa riita.
Kummallista. Meillä on ollut yhteinen tili omien tilien lisäksi yli 20 vuotta, eikä vielä kertaakaan olla riidelty rahasta, vaikka sitä ei mitenkään ylenmäärin ole.
Meillä kaikki menot on yhteisiä, myös ne lounaat, minun meikit ja vaatteet, miehen harrastusvälineet, jne. Kaikki maksetaan yhteiseltä tililtä, eikä kummankaan tarvitse kysyä lupaa ostoksiin. Rahasta ei tarvitse riidellä, koska luotamme toisiimme. Mielestäni on omituista jaotella saman talouden menot yhteisiin ja ei-yhteisiin.
Ne joilla on yhteinen tili ei rahasta yleensä tapella:) Kumma juttu eikö vaan.
Ap ei ole vielä tullut kertomaan että käyttääkö hän "huomaamattaan" tätä yhteistä tiliä omiin herkutteluihinsa. Jos ap syö lounaan kotona eikä käy sitä ostamassa oman yksitystilinsä rahoista niin mies voi ihan hyvin ostaa päivittäisen kahvipullansa. Ap ei toivottavasti myöskään osta yhteiseltä tililtä karkkeja tai muita herkkuja VAIN itselleen. Taitaa olla kotona vallan tai sitten opiskelija...
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Meillä on ollut yhteinen tili vasta kuukauden käytössä ja puhuttiin sen perustamis vaiheessa että sillä rahalla/tilillä on tarkoitus varmistaa että on kämppä ja ruokaa ja oman tilin rahoilla saa ostaa mitä tykkää eikä tartte kysellä saako ostaa uusia housuja tai autoon alumiinivanteita. Palkat tulee omalle tilille ja siitä yhteiselle tilille siirretään rahaa.
Ilmeisesti me ei olla juteltu tarpeeksi siitä mihin yhteistä tiliä käytetään kun mun mielestä ei omia lounaita makseta sieltä. Siksi kyselen onko teillä jotain sääntöjä mitä ostetaan ja mitä ei.
Tili on tarkoitettu sitä varten että siellä on rahaa ruokaa varten mutta mies ei saa ostaa sillä vitosen kahvia ja pullaa:D Hellurei:DDD kyse ei ole edes mistään LOUNAASTA. Karkkipussin saa kaupasta vitosella:)
Ei ole tarkkoja sääntöjä. Yhteinen tili on pitkälti käyttötili jolta hoidetaan niin ruokaostokset ja vaikka kahvit huoltsikalla.
Ei ole sovittu sääntöjä, mutta en itse ostaisi tuollaisia yhteiseltä tililtä eikä miehenikään.
mitenkäs sitten toimitaan jos toinen on syönyt esim yhden keittokinkku siivun enemmän kuin toinen. tai juonut desin enemmän maitoa. nämähän on maksettu yhteiseltä tililtä ja molempien pitäisi saada sama määrä kinkkua ja maitoa. riita ja huutohan siitä tulee.
Meillä yhteisestä tililtä maksetaan yhteiset ja lasten kulut ja jos ruokakaupassa esim. Prismasta ostetaan pientä vaatetta tms. aikuisille ruokaostosten yhteydessä. Joskus vahingossa on maksettu pieniä, max satasen omia juttuja, tai esim. kun oma kortti on jostain syystä jäänyt kotiin. Niistä ollaan kerrottu toiselle, mutta ei tarvitse maksaa takaisin. Eli periaatteet on, mutta joustetaan puolin ja toisin tarvittaessa.
Aina on ollut yhteiset rahat. Omat palkkatilit yhteiskäytössä. Kaikki omaisuus kummankin nimissä. Luottamus on säilynyt. Ei olla kauheita tuhlaamaan, ollaan aika varakkaita. Ei velkaa. Isommat ostot sovitaan yhdessä. Alumiinivanteita ei yllärinä. Oli autossani jo ennestään.
Joskus oli omat tilit ja yhteinen tili. Lopetettiin omat tilit kun koettiin ne turhiksi. Helpompaa elää kun on rahat ja omaisuus yhteistä.