Uskallanko ottaa Ketipinor 25mg nukahtamiseen? Huom: siis vain tilapäiseen käyttöön.
Minulla on ollut käytössä Imovane 5mg eli se miedoin niistä nukahtamislääkkeenä, jota olen käyttänyt vain 1- 2 kpl viikossa, noin 4-5 viikon aikana eli vain tilapäisesti.
Lääkäri sanoi että siitä voi tulla riippuvaiseksi (noinkin pienellä määrällä eikä edes säännöllisesti otettuna?!) ja kieltäytyi uusimasta reseptiä, mutta suositteli Ketipinoria tilalle ja kävin hakemassa paketin sitä.
Olen nyt googletellut kaikkea Ketipinorista ja ketiamiinista, ja tuntuu siltä että useimmat käyttää siitä monen sadan mg:n kertamääriä mielenterveydellisiin ongelmiin kuten kaksisuuntaiseen, skitsofreniaan, eli olen yllättynyt siitä miksi siinä lääkepakkausen kyljessä ei ole esimerkiksi varoituskolmiota ja lääkärit suosittelevat sitä muiden rauhoittavien sijasta koska ei kuulemma koukuta, mutta onko kellään kokemusta siitä pienimmästä eli 25mg määrästä tilapäisessä nukahtamis- tai unilääkekäytössä?
Uskallanko ottaa yhden tänä iltana vai heräänkö huomenna sekaisin, enkö pääse sängystä ylös, minua huimaa koko seuraavan päivän, saan jotain hallusinaatioita tai painajaisia tms? Haluaisin kuulla jotain kokemuksia tuosta 25mg määrästä ennenkuin rohkenen kokeilemaan. Kiitos etukäteen.
Kommentit (132)
Taitaa nämä haittavaikutuksien postaajia alapeukuttavat olla niitä ketkä itse ketipiaania käyttävät. Haitat eivät kuitenkaan poistu sillä, että koittaa hyssytellä ne kuoliaaksi ja leikkiä ettei niitä ole. Lääkeaineen vaarallisuus ja haitallisuus kun ei määräydy rahan ja aineen juridisen aseman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Rohkeesti vaan. Lisäksi suosittelen melatoniinia 2 h ennen nukkumaanmenoa. Saa ilman reseptiäkin, kokeile.
Paitsi että melatoniini pitää ottaa esim 1/2 tuntia ennen nukahtamista. Ei vaikuta noin pitkällä hollilla. Melatoniini Orion 1000 mg 1/2 tuntia ennen ja taju kankaalle ja on luonnon menetelmä.
Vierailija kirjoitti:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18783&d=3097795&i=ORION+PHARMA_…
En käyttäisi todellakaan. Raskaan psykiatrian lääke. Käsittämätöntä lääkitsemistä.
Huom! Maallikko puhuu tärkeänä. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18783&d=3097795&i=ORION+PHARMA_…
En käyttäisi todellakaan. Raskaan psykiatrian lääke. Käsittämätöntä lääkitsemistä.
Huom! Maallikko puhuu tärkeänä. ohis
Etippäs huviksesi googlesta aiheita ketipianiin haitoista ja varallisuudesta. Sekä kaikista oikeusjutuista, jotka lääkefirmat ovat rahalla ostaneet hiljaisiksi.
Toki jos senkin jälkeen elät haavemaailmassasi, jossa kaikki lääkkeet ovat turvallisia ja vaarattomia, sille tuskin voi kukaan yhtään mitään.
En käyttäisi. Oletko kokeillut melatoniinia? Itselläni aina seuraava pvä pilall, jos olen edellisenä iltana ottanut ketipinoria. Pöhnäinen olo, hidas, herää joskus illalla vasta. Kauheaa myrkkyä
Wikissä lukee melatoniinista näin:
Suun kautta melatoniinia käytetään yleensä 1–10 mg:n annoksina iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Yli 5 mg:n annoksella ei kuitenkaan ole havaittu olevan enää lisätehoa
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten tuollaisen pienen, pyöreähkön, liukkaan näköisen 25mg tabletin voi puolittaa? Veitsellä, hampailla? :)
-peloteltu ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten tuollaisen pienen, pyöreähkön, liukkaan näköisen 25mg tabletin voi puolittaa? Veitsellä, hampailla? :)
-peloteltu ap
En tiedä voiko kalvopäällysteitä nappia puolittaa. Kalvopäällyste on aikamekanismi, joka avulla vaikuttava aine vapautuu hitaasti elimistöön. En tiedä miten se muuttuu jos tabletin puoluttaa, mutta esim. oksikodonin käyttäjät murskaavat OxyContinit sen takia, että aikamekanismi tuhoutuu ja elimistöön vapautuu kerralla kaikki vaikuttava aine.
Muistan että kaveri sai leikkauksen jälkeen jotain post-traumaattista ahdistusta ja hänelle määrättiin noita ahdistusoireisiin.
Sanoi että kun otti aamulla yhden tommosen 25 mg pillerin niin huimasi ja tuli veltto olo ja kun otti toisen 25 mg pillerin alkuillasta niin huimasi vielä enemmän, konttasi lattialla ettei kaatuisi ja että korvissa humisi ja soi ihan kuin olisi saanut monta tuntia kestävän tinnituksen. Niitä olisi saanut ottaa jopa 3 kpl päivässä.
Kuulostaa siltä että tuo toimisi paremmin unilääkkeenä kun olet vaakatasossa, kuin ahdistuslääkkeenä kun olet pystyssä.
Hän ei ollut saanut bentsoja ahdistukseen "koska niistä voi äkkiä tulla riippuvaiseksi", mutta eikö tuollaiset oireet ole kamalampia?
Itselleni Ketipinor aiheuttaa seuraavana päivänä järkyttävän pöhnän, sängystä on vaikea päästä ylös. Nukkumiseen auttaa kyllä, se vaan että pitäis joskus herätäkin.
Voi puolittaa veitsellä tai hampailla. Itse ostin apteekista puolittajan.
Vierailija kirjoitti:
-peloteltu ap
Onko tabletissa jakoviiva, ellei ole, niin sitä ei saa puolittaa. Miksi ei, koska silloin lääkeaine ei ole jakautunut tasaisesti, eli ei ole sama pitoisuus puolitettuna.
https://www.i-lawsuit.com/seroquel-linked-serious-life-threatening-side…
Seroquel on siis sama lääke kuin Ketipinor.
Vierailija kirjoitti:
https://www.i-lawsuit.com/seroquel-linked-serious-life-threatening-side…
Seroquel on siis sama lääke kuin Ketipinor.
Ehkä nuo pahat sivuoireet ovat kuitenkin tulleet niillä määrillä eli sadoista yli tuhanteen mikrogrammaa johon sitä on määrätty kuten skitsofreniaoireisiin, eikä millään 25 mikrogramman nukahtamismäärillä?
Kärsin vuosia pahasta unettomuudesta ja öisestä ahdistuksesta. Viimeiset 6kk olen käyttänyt 25mg ketipinoria ja 3mg melatoniinia yöksi. Ja nukun. Se on taivaallista. Joillakin aamuinen (mahdollinen) pölkyräisyys häviää säännöllisellä käytöllä.
Netissä on käyttökokemuksia ja ihmettelen kun moni vetää vuosikaudet säännöllisesti älyttömiä mg-määriä useita eri mieliala- ja masennuslääkkeitä ja unilääkkeitä, kuten tätäkin useita 100 mg annoksina päivittäin. Kuulostaa aikamoisilta zombie-cocktaileilta tuollaiset!
Sitten samalla lääkärit vouhottaa että miedoimpiin Opamoxeihin, Diapameihin ja muihin voi jäädä koukkuun, vaikka niitä ottaisi vain tarvittaessa! Kaikille ei synny riippuvuutta, eikä kaikki suomalaiset vedä alkoholia noiden kanssa kuten lääkärit näyttää luulevan!
Minä sain aikoinaan avun miedoimmista Opamoxeista eli pääsin pikkuhiljaa paniikkioireista eroon. Lääkäri yritti saada minut syömään masennuslääkkeitä, vaikkei minulla ollut edes mitään masennuksen oireita eikä itsetuho-ajatuksia. Olin vaan kokenut kovia fyysisen sairauden vuoksi josta selvisin lopulta leikkauksella ja sen jälkeen oli vielä muutamia viikkoja kestäviä painajaista ja paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin vuosia pahasta unettomuudesta ja öisestä ahdistuksesta. Viimeiset 6kk olen käyttänyt 25mg ketipinoria ja 3mg melatoniinia yöksi. Ja nukun. Se on taivaallista. Joillakin aamuinen (mahdollinen) pölkyräisyys häviää säännöllisellä käytöllä.
Eli tämä ketipinori ei siis sovellu epäsäännölliseen, tilapäiseen käyttöön?
Mä otan välillä tollasen puolikkaan tai kokonaisen ennen nukkumaanmenoa, jos tiedän että tentti tai vastaava on viemässä yöunet. Heräilen usein yöllä varsinkin jos on stressiä tai ahdistusta, mutta pienen ketipinorannoksen kanssa nukun sen 7-8 tuntia ilman heräämisiä. Kyllä se aamulla väsyttää, mutta kun nousee ylös niin se helpottaa. En siis ole sen enempää mielenterveysongelmainen, vaan työtä tekevä ja yliopistossa opiskeleva tavallinen parikymppinen. En ole huomannut, että mulle on mitään sivuoireita tullut, mutta aamulla on toki vähän enemmän nälkää. Sopii minulle hyvin, koska oon tosi pieniruokainen muutenkin. Googlailin myös ensim itse kaikkia kauhutarinoita noista, mutta alotin sitten kuitenkin käytön ja oon ollu tyytyväinen.
Ei kannata. Ketipinorista voi aiheutua mm. tardiivi dyskinesia, ja se ei ole sitten kovin kiva juttu.
Tältä näyttää tardiivi dyskinesia (Varoitus, saatat järkyttyä!):
AP, ei ole tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, vaan mielensairauksien hoitoon. Kyllä, meillä on useita lääkäreitä suvussa, ja tämä on faktaa. Parempi vaihtoehto olisi ollut Imovane 5 mg. Lääkärisi on pihalla, käytät varmaan terveyskeskuksen palveluita. Älä ota ensimmäistäkään tabl.