Ekaa kertaa sijaiseksi peruskouluun
Eli mulla on nyt kontakti erääseen peruskouluun ja voin pian saada sijaisuuksia. Jännittää tosi paljon, opeopinnot on nyt meneillään mutta koskaan en ole vielä luokan edessä käynyt. Oisko jakaa käytännön vinkkejä sijaistamiseen? :)
Sellaset mitä tosi paljon mietin, on että mihin pitää ekana mennä, kun tulee koululle? Kansliaanko? Varmaan tulee ainakin esittäytyä ja kertoa ketä on sijaistamassa? Mites välitunneilla, onko "pakko" mennä opettajanhuoneeseen, vai onko ok jäädä luokkaan valmistelemaan seuraavaa tuntia? Millaisia käytösnormeja ynnä muita openhuoneissa on/voi olla, mitä siellä tehdään? :D
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ensin kansliaan, verokirja sinne (välitetään sieltä palkanlaskijalle), sitten opettajainhuoneeseen. Jos on pieni paikka, niin kierrät paiskaamassa kättä ja esittäytymässä jokaiselle. Huomaa, että monessa opettajainhuoneessa kaikilla on oma nimikkopaikka, joten kysy, missä voit istua. Normaali hyvä käytös riittää. Välituntisin kannattaa käydä opettajainhuoneessa, jotta saa tietoonsa asiat, jotka pitää mahdollisesti välittää oppilaille. Muista välituntivalvonnat! Ja ruokalavalvonta! Ja jos et halua Youtubeen, älä menetä malttiasi, vaikka penskat miten rassaisivat hermojasi. Sijaista koetellaan aina.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Ja juu, eräs youtube-video on kyllä tehnyt selväksi että en kyllä varmasti anna pinnan katketa vaikka mikä olisi ;D
ap
Ensin kansliaan ja esittäytymään rehtorille / vararehtorille (kumpi nyt siinä koulussa vastaa sijaisista), sen jälkeen opehuoneeseen esittäytymään. Olen tehnyt aikoinaan paljon sijaisuuksia eri kouluissa (nyt jo vakivirka), enkä koskaan ole ollut koulussa, jossa olisi opehuoneessa ns. nimikkopaikat, on enemmänkin urbaanilegendaa aiemmilta ajoilta.
Kysy koulun käytännöt, valvonnat ja ruokailut. Pyydä nimilista siitä luokasta / luokista, joita sijaistat.
Ensimmäiset 20-30 sekuntia siitä, kun astut luokkaan, määrittää aika tavalla sen, miten päivä menee. Ole rento ja itsevarma.
Luokkaan voi hyvin jäädä valmistelemaan seuraavaa tuntia, mutta käväise opehuoneessa ainakin kerran, jotta kuulet, jos on jotain erikoista. Jos mahdollista, pyydä ohjeet etukäteen (aina ei ole mahdollista).
Itse olen lukion jälkeen sijaistanut ekaluokasta ysiluokkaan ja tosi hyvin mennyt ilman mitään opeopintojakin. Itsevarmuus ja selkeät linjaukset tärkeitä, eli älä anna lasten vedellä naruista. Rohkeasti uhkailu-kiristys-lahjonta käyttöön, eli "jos et tee tehtäviä, joudut käytävään/saat läksyä/joudun laittamaan huonoa palautetta opettajallesi" ja toisaalta myös "jos saatte kaikki tehtävät valmiiksi hyvällä työrauhalla, teemme erään kivan jutun tunnin lopuksi". Etenkin vanhempien oppilaiden kanssa tulee olla todella sanavalmis, koska hauskoilla ja mieleenpainuvilla höpötyksillä saa kunnioituksen. Muista olla iloinen, mitä enemmän hermot menee, sitä raskaammaksi oppilaat käyvät. Itse olen viihtynyt todella hyvin eri kouluissa, teen ympäri kuntaa. Selkeästi muutamat koulut kyllä nousevat lemppareiksi ja ne, joissa 25 oppilaan luokasta lähemmäs kymmenen on häirikköä ovat sitten niitä mihin en menisi uudestaan ellei olisi pakko elannon takia. :)
Ja aamulla ensimäisenä kansilaan, meilläpäin varareksi hoitaa sijaiset, älä häiritse rehtoria. Aamulla usein ohjeet tunneista lapulla ja ovat tyyliin "8-8:45 matikka, käykää kpl 5 s. 30-31 (kolmosen kertotaulu) läpi. Läksyksi kotilaatikko" tms. Välillä myös "Tehkää mitä haluat"-tunteja joissa tuleekin käyttää enemmän mielikuvitusta...
Ja opehuoneissa usein vähän jaoteltu ns. työtiloja ja kahvittelutila, missä höpötetään kaikkea maan ja taivaan väliltä. Itse pidän enemmän kahvittelutilassa istumisesta, koska työtilassa/työpyödillä istuessa usein kuulee yksittäisistä oppilaista ns. henk. koht. asioita, jotka eivät kuulu minulle, jolloin tulee hiukan vaivaantunut olo, jos vieressä kuiskaillaan. Eli vieraana kannattaa tehdä tuttavuutta kahvikupin ääressä. :)
Hyvällä huumorilla ja itseironialla pärjää pitkälle.
Opettajahuoneissa on eroja. Joissain kouluissa opettajat tervehtivät sijaista ja joissain ei. Yhdessä koulussa ei edes rehtori tervehtinyt. Älä välitä ja ota itseesi. T.sijainen
Kiitos kaikille vastauksista! Toi openhuoneeseen meneminen jännittää kyllä oikeasti tosi paljon, miten olisi luontevinta esitellä itsensä? En oikein osa kuvitella, että jo ovelta huikkaisin kuka olen tai kiertäisin kättelemässä kaikki :D Onko ok, jos esittelee itsensä vain kun koulun oma ope tekee tilanteessa aloitteen? Ujous vaivaa, vaikka kyllä rohkeuttakin sen verran on, että pystyn tällaista työtä tekemään :)
ap
Valmistaudu ja suunnittele mahdollisimman pitkälle ja hyvin. Suunnitele aina extraa ja lisätekemistä. Joskus käy niin, että ei voi etukäteen tietää, että jokin tehtävä veikin paljon arvioitua lyhyemmän ajan. Et halua joutua tilanteeseen, jossa oppilailta loppuu järkevä tekeminen kesken. Silloin alkaa helposti höpötys luokassa. Toiset oppilaat saattaa myös olla nopeampia kuin toiset, joten lisätehtäviä tai jotain järkevää hihaan. Jos mahdollista, kysy luokan omalta opelta tiettyjä käyntätöjä, esim onko joku tietty tapa miten tarkistaa läksyt tai joku järjestys missä mennään syömään. On hyvä pitää niistä kiinni. Monesti lapset kertoo kyllä itsekin. On hyvä kysyä myös koululla, ellei ne itse hoksaa siellä kertoa, että miten toimia ongelmatilanteessa. Sopiiko esim, jos jonkun hankalan oppilaan saa tuoda toiseen luokkaan rauhoittumaan vai viedäänkö suoraan rehtorille jne. Toki voit myös kysyä, että saisiko luokkaan kaveriksi ainakin aluksi tai tietyille tunneille kouluavustajan kaveriksi. Se monesti helpottaa, että luokassa on läsnä aikuinen jonka luokka tuntee ja tietää. Kysy myös koulun käytännöistä, esim saako oppilaita päästää missään tapauksessa aiemmin ulos, tai kotiin (mitä ei kyllä todennäköisesti saa, kannattaa olla tarkka tästä). Älä epäröi kysyä muitten opejen apua. Opettajat kyllä tietää, että sijaisen paikka on monesti se hankalin, ja ne varmasti tukee ja auttaa jos tarve tulee. Älä ole ainakaan aluksi liian kaverillinen. Itse tykkään aina olla luokassa valmiina odottamassa oppilaita, tai ainakin kiirehdin luokkaan mahdollisimman nopeasti välkän jälkeen. Se helpottaa tilannetta, niin luokkaan ei kerkeä syntyä rauhatonta ilmapiiriä joka saattaa sitten olla vaikea hallita. Hyvin se menee! Tsemppiä :)
Yleensä kyllä opettajanhuoneessa uusi tulokas huomataan, joten siinä tilanteessa on ihan luontevaa esitella itsensä ja kertoa tulleensa sijaiseksi sille ja sille luokalle jne :) Itse tykkään aina jäädä valmistelemaan seuraavaa tuntia, joten en kovin paljoa opettajanhuoneessa hengaa. Tietysti välillä aina käväisen.
Ja tosiaan tämä vielä 8 jatkaa: Suosittelen, että olet luokassa aika paljon "läsnä". Eli kun annat jonkun tehtävän, niin kiertelet paljon ympäri luokkaa seuraamassa miten sujuu ja kyselemässä jne. Olen huomannut, että se helpottaa kontaktin saamista ja kun oppilaat huomaa että olet läsnä, etkä vain istu opettajan pöydän takana, niin höpötys jää vähemmälle ja oppilaat oikeasti tekee tehtäviään, ja samalla pysyt kärryillä, että missä vaiheessa oppilaat on, niin osaat ajoittaa tuntia eteenpäin, tai tiedät että kuka tarvii lisätehtäviä pian jne. Toki siellä openpöydän takana saa myös istua, ja se on ihan hyväkin ettei kokoajan holhoa. Ja joskus varsinkin ala-asteella tulee sellasia tilanteita, että monet tarvii apua, mutta et yksin kerkeä joka suuntaan, niin silloin kannattaa hyödyntää sitä, että lapset osaa neuvoa toisiaan. Eli jos autat jo toista oppilasta, mutta monet viittaa, niin voi suoraan sanoa "kuka kävis auttamassa Jaakkoa?" tai "Jaakko ja Mikko pohtikaapa hetki yhdessä niin minä tulen kohta". Saattaa olla ihan itsestäänselvyyksiä, mutta jos et ole luokan edessä ennen ollut niin, kaikkea ei aina hoksaa. Tuollasetkin kehotukset helpottaa kuitenkin sitä rauhan säilymistä luokassa. Tosiaan pahimpia tilanteita aiheutuu usein siitä kun tekeminen loppuu kesken, tai joku lapsi turhautuu kun ei saa heti apua jne.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Toi openhuoneeseen meneminen jännittää kyllä oikeasti tosi paljon, miten olisi luontevinta esitellä itsensä? En oikein osa kuvitella, että jo ovelta huikkaisin kuka olen tai kiertäisin kättelemässä kaikki :D Onko ok, jos esittelee itsensä vain kun koulun oma ope tekee tilanteessa aloitteen? Ujous vaivaa, vaikka kyllä rohkeuttakin sen verran on, että pystyn tällaista työtä tekemään :)
ap
Et voi olla tosissasi? Kai nyt osaat esitellä itsesi reippaasti jokaisessa tilanteessa? Se on hyvä tapa myös rikkoa jää.
Sun pitää olla itsevarma ettei sua aleta nälviä. Lapset aistii heikkouden
Ensin kansliaan, verokirja sinne (välitetään sieltä palkanlaskijalle), sitten opettajainhuoneeseen. Jos on pieni paikka, niin kierrät paiskaamassa kättä ja esittäytymässä jokaiselle. Huomaa, että monessa opettajainhuoneessa kaikilla on oma nimikkopaikka, joten kysy, missä voit istua. Normaali hyvä käytös riittää. Välituntisin kannattaa käydä opettajainhuoneessa, jotta saa tietoonsa asiat, jotka pitää mahdollisesti välittää oppilaille. Muista välituntivalvonnat! Ja ruokalavalvonta! Ja jos et halua Youtubeen, älä menetä malttiasi, vaikka penskat miten rassaisivat hermojasi. Sijaista koetellaan aina.