Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mäkisen perheen Marjut: "Selän takana puhuminen ja asioiden spekulointi on kyllä suoraan sanottuna peffasta."

Vierailija
28.10.2016 |

Mutta hän kuitenkin itse valitti "köyhyydestään" lehdessä...?

Kommentit (650)

Vierailija
481/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Vammaistuki ei riipu perheen n tuloista vaan tuen saajan vamman asteesta. Tässä tapauksessa on siis katsottu lapset tai lapsi ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevaksi ja maksetaan suurinta tukea. Sitä ei ole helppo saada ja lapset jotka sitä saavat ovat hyvin vaikeasti sairaita tai vammautuneita. Itse näitä ko perheen tyttären kaltaisia lapsia tavaneena tiedän kuinka paljon rahaa heissä kuluu.

Omaishoitajatuki on kaupungin tai kunnan myöntämä ja siihen on omat kriteerit. Todennäköisesti tämä perhe ne täyttää.

Kakkubisnes. No voitte kokeilla paljonko sillä tienaa jos tekee vaikka 20kakkua viikko. Ensin laskette kakkujen raaka-aineet. Sitten muun valmistuskystannuksen kuten sähkö. Sitten käytettävien astioiden ja kodinkoneiden hinnan ja niiden kulumisen. Siivous ja astioiden pesu. Niiden astioiden tai laatikkojen hinnat missä kakku toimitetaan. Toimistokulut. Esim pienyrittäjä hakiessaan kakkutarpeita merkkaa sen autokuluksi. Kun saatu raha, esim yksi kakku 40 e×20 kpl=800viikko. Nyt pitää ottaa huomioon. Missä kakkuja säilytetään? Tai kaikupohjaa? Tuollaisen määrän tarpeiden säilytys? Tarvitsee vähintää yhden ellei kaksi jääkaappia perhekaapin lisäksi sekä hyvän uunin. Kylmä tilaa jne. Suuresti epäilen siis ettei tuo Mäkisen kakkubisnes kuitenkaan kovin suurta ole vaikka mainostaa fb ssä. Koska normaalissa kotikeittiössä se homma ei vaan isossa määrin onnistu. Fb mainoksen voi laittaa kuka vain ja tietenkin mahdollisemman heiluttavan mutta ellet kuittimäärää nää tai ole muuta tietoa et voi bisneksen kokoa päätellä. Verottajalle tulot voi ilmoittaa mutta myös menot. Moni ammattimaisesti leipoa pitää menojen avulla alkuun veron pienenä. Ja alv ei pienessä liiketoimissa ole lainkaan.

Riittävän pienimuotoisena bisneksenähän se kakkujen tehtailu onkin juuri kaikkein kannattavinta (ellei siis ole joku ammattilaisleipomo), koska ei tarvita mitään erillisiä uuneja tai jääkaappeja. Kakkutarvikkeet haetaan samalla kauppareissulla kuin muutkin ostokset, säilytetään samassa jääkaapissa kuin omatkin tavarat, leivotaan samalla kun muutenkin puuhataan keittiössä jne.

Vierailija
482/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan näistä kakun ostaneilta luuli, että kyseessä on todellakin oikea kotileipomo? Luulisin, että aika moni, sen käsityksen helposti saa fb-sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä jutussa vituttaa se, että nyt oikeastim monelle tulee mieleen se, että kaikki saavat tukia ihan liikaa. Eivät saa. Tuo perhe saa 2800e/kk vuokran jälkeen ja heillä oli 6 henkinen perhe. Eli 466e per henki, jolla todellakni pärjää ja hyvin ja monta vuotta. Huomatkaa että eivät edes saa toimeentulotukea, eli he voivat aivan hyvin myös säästää noista tuloista ja näin tasapainottaa talouttaan eri aikoina.

Vituttaa. Itse olin 6kk sairauslomalla ja sain noin 990e Kelan sairauaspäivärahaa kuukaudessa. Suomen terveydenhoito ei ole ilmainen, vaan halpa ja ennen kuin muuttuu ilmaiseksi, pitää maksaa noin 600e sairaala ja terveyskeskusmaksuja sekä toiset 600e lääkkeistä. Eli yhtäkkiä minun piti maksaa yli 1200e rahaa puolen vuoden aikana ja se piti maksaa tuosta sairauspäivärahasta ja omista säästöistä. Hains yleistä asumistukea, että jotenkin pärjäisin 680e vuokrasta ja noista muista kuluista. Minulle ei myönnetty, koska "asumistuen tarpeeni on tilapäinen". No voi vittu, juuri siksi tarvistin sitä tilapäisapua, kun tilanne yhtäkkiä todella huono! Toimeentulotukea ei tietenkään voinut saada, kun minulla oli ruhtinaallisesti säästöjä (alle 1000e, joita olin kahden vuoden ajan säästänyt myyjän 1700e/kk palkastani). Että joo. Minä, joka olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta asti ja elänyt säästeliäästi ja aika vähän tukia käyttämättä sain pärjätä vuokran jälkeen 300e/kk josta siis meni satoja euroja lääke- ja lääkärilaskuihin. Melkein menetin luottotietonikin kun yksi lääkärilasku meni perintään asti. 

Tukijärjestelmä vaatisi kyllä tiukkaa

kättä, kyllä sen on autettava tilapäisissä toimeentulo-ongelmissa paremmin ja toisaalta kohtuullistaa pitkäaikaisissa tukitarpeissa saavia tukia.

Tässä on nyt yksi juttu eli nuo säästöt, joita sinun ei olisi omasta mielestästi tarvinnut käyttää omaan, tosi tiukkaan tilanteeseesi van sinulle olisi mielestäsi pitänyt maksaa toimeentulotukea. Tuo on nykyisin sika monen mielestä noin, säästöjä ei tarvitsisi käyttää. Miksi yhteiskunnan pitäisi toimeentulotuella maksaa sinun menojasi (vaikka sairaudesta johtuukin) vaikka sinulla on omaa varallisuutta olemassa? Mitä ovat nämä maagiset säästöt, joita aikuisen ihmisen ei pitäisi joutua käyttäämään omaan elämäänsä, kun tiukka paikka tulee? Mihin säästetään, jos ri pahan päivän varalle, mutta kun se paha päivä sitten koittaakin, miksi katsotaan, että näitä säästöjä ei tarvitsisi käyttää vaan tukea pitäisi maksaa? En ymmärrä tuota ollenkaan.

Siis käytinkin säästöt, silti en ymmärrä miksi en voinut saada asumislisää, kun tulojen ja vuokran perusteella siihen olisi ollut oikeus. Vaan kun asumislisä on niin että sitä ei voida antaa tilapäisesti, siksi hain toimeentulotukea- Sitä ei myönnetty, kun säästöjä oli, eikä sossutäti uskonut selvityksiäni että ne säästöt menevät sairaal-a ja lääkelaskuihin sekä ihan peruselämiseen eli niitä ei piana enää ole. Selvittelin mihin voin valittaa päätöksestä ja sanottiin että joo lainvastaistahan tuo on ja voit tehdä kantelun, mutta päätös tulee todennäkisesti vasta vuoden päästä. 

Vierailija
484/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva niille oikeille leipomo- ja kondiittoriyrittäjille, jotka vääntävät selkä vääränä duunia (yrittäjyyshän on lähes 24/7-bisnestä), maksavat järjettömät veroäyrit valtion kassaan ja yritävät saada pennin venymään. Sitten tulee Marjut sokerimassakakkuineen ja perustaa leikkileipomon, duunaa hämäriä kakkuja hintoja polkien ja pöyristyy, kun kysytään kuittia.

Vierailija
485/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Vammaistuki ei riipu perheen n tuloista vaan tuen saajan vamman asteesta. Tässä tapauksessa on siis katsottu lapset tai lapsi ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevaksi ja maksetaan suurinta tukea. Sitä ei ole helppo saada ja lapset jotka sitä saavat ovat hyvin vaikeasti sairaita tai vammautuneita. Itse näitä ko perheen tyttären kaltaisia lapsia tavaneena tiedän kuinka paljon rahaa heissä kuluu.

Omaishoitajatuki on kaupungin tai kunnan myöntämä ja siihen on omat kriteerit. Todennäköisesti tämä perhe ne täyttää.

Kakkubisnes. No voitte kokeilla paljonko sillä tienaa jos tekee vaikka 20kakkua viikko. Ensin laskette kakkujen raaka-aineet. Sitten muun valmistuskystannuksen kuten sähkö. Sitten käytettävien astioiden ja kodinkoneiden hinnan ja niiden kulumisen. Siivous ja astioiden pesu. Niiden astioiden tai laatikkojen hinnat missä kakku toimitetaan. Toimistokulut. Esim pienyrittäjä hakiessaan kakkutarpeita merkkaa sen autokuluksi. Kun saatu raha, esim yksi kakku 40 e×20 kpl=800viikko. Nyt pitää ottaa huomioon. Missä kakkuja säilytetään? Tai kaikupohjaa? Tuollaisen määrän tarpeiden säilytys? Tarvitsee vähintää yhden ellei kaksi jääkaappia perhekaapin lisäksi sekä hyvän uunin. Kylmä tilaa jne. Suuresti epäilen siis ettei tuo Mäkisen kakkubisnes kuitenkaan kovin suurta ole vaikka mainostaa fb ssä. Koska normaalissa kotikeittiössä se homma ei vaan isossa määrin onnistu. Fb mainoksen voi laittaa kuka vain ja tietenkin mahdollisemman heiluttavan mutta ellet kuittimäärää nää tai ole muuta tietoa et voi bisneksen kokoa päätellä. Verottajalle tulot voi ilmoittaa mutta myös menot. Moni ammattimaisesti leipoa pitää menojen avulla alkuun veron pienenä. Ja alv ei pienessä liiketoimissa ole lainkaan.

Riittävän pienimuotoisena bisneksenähän se kakkujen tehtailu onkin juuri kaikkein kannattavinta (ellei siis ole joku ammattilaisleipomo), koska ei tarvita mitään erillisiä uuneja tai jääkaappeja. Kakkutarvikkeet haetaan samalla kauppareissulla kuin muutkin ostokset, säilytetään samassa jääkaapissa kuin omatkin tavarat, leivotaan samalla kun muutenkin puuhataan keittiössä jne.

Ja silloin se myöskin on harrastustoimintaa verottajan mielestä. Ootteko kokeilleet mitä oikeasti vaatii tuo kakkutehtailu? Mikä olen ja voin sanoa että tuo Mäkisen kakkutehdas on harrastelija paja jossa näennäinen tulo on se kun naapurintäti antaa 60e kouraan. Pienikään bisnes ei muista jossei siihen satsaa.

Vierailija
486/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan köyhiä!!! Meidän perheeseen jää vuokran jälkeen 750, ei todellakaan käydä lintsillä tms.

t. kahden teinin äiti

No ei varmaan käydä jostain todella kaukaa, mutta täältä Tampereelta meidän perhe käy - ja rahaa vuokran jälkeen jää saman verran, jos ruuasta kiristää. 

t. ens kesänä taas Lintsille.

Vierailija
487/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoi ympäristöä missä kakkuja väännetään ja varsinkin itse leipurimestaria herää kysymys hygieniasta. Siinä mesoo pari koiraa ja lauma lapsia vailla mieltä  ympärillä  niin eipä herää ajatus kaakun tilaamiseen. Tiedä miten se pikkusormi on taikinatiinuun vilahtanut ja ottanut maistiaista tai koira noussut tiskipöydälle haistellut ja lipaissut. Onko leipurilla ollut suusuoja ja hiukset peitettynä kuten vaaditaan? Entäs se hygieniapassi???

Siinä on temmeltänyt iso joukko ihmisiä ympärillä, kuka aivastanut kenties, kuka yskinyt kakkuun äidin esitellessä aikaansaannostaan. YÖK. Ei voi enää jatkaa mielikuviaan tästä sessiosta.

Ihmettelenpä vain jos ei tähän bisnekseen tartuta työkkärissä ja Kelassa.

Vierailija
488/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjut oli poistanut tuon peffasta-jutun facebooksivuiltaan? Tai ei näy ainakaan enää julkisena. Toisaalta hyvä että tällaiset tulee ilmi, jospa verottaja oikeasti puuttuisi tuohon touhuun. Toivottavasti myös Marjut Mäkinen ja perhe menee itseensä tämän jälkeen ja tajuavat miten onnekkaita ovat. Missään muualla ei saisi näin paljoa rahaa ja vielä ilmaiseksi! Eikä moni työssäkäyväkään pääse matkoille ilman että joutuu säästämään, kehtaavatkin valittaa. Ihankuin kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Vierailija
489/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta naiset tekee ihan koko ajan ku puhuu selän takana ja spekuloi eli vatvoo, vatvoo, vatvoo.

Vierailija
490/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin se myöskin on harrastustoimintaa verottajan mielestä. Ootteko kokeilleet mitä oikeasti vaatii tuo kakkutehtailu? Mikä olen ja voin sanoa että tuo Mäkisen kakkutehdas on harrastelija paja jossa näennäinen tulo on se kun naapurintäti antaa 60e kouraan. Pienikään bisnes ei muista jossei siihen satsaa.

No tuo riippuu taas ihan siitä saadusta tulosta, että onko harrastusta vai ei. Ei siis mistään uunien tai jääkaappien kapasiteetista. Ei siihen tarvita edes kakkua viikossa, että lisätulosta täytyisi maksaa veroja. Mutta jos kerran "Mäkisen kakkupaja" on kerran puhdasta ja päivänvaloa kestävää harrastustoimintaan, niin miksi hinnastot ja verokeskusteluketjut täytyy poistaa sivuilta ja ruveta selittelemään? Iskisi kuitit ja myyntitulot pöytään niin sillähän se selviäisi.

Vierailija
491/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun raha liikkuu säännöllisesti, ei kyseessä ole harrastustoiminta. Kaikki tehty työ ja palvelut tulisi ilmoittaa veroilmoituksessa.

Jos perhe joutuu joskus elämään 20 € ruokarahalla/viikko, kuinka ihmeessä on ollut varaa ostella sokerimassoja, väriaineita, kakkulaatikoita ja kuskata tuotoksiaan ympäri Oulun perukoita?

Kun julkisesti tullaan vielä esiin "rahaongelmiensa" kanssa, tulee olla selkärankaa ottaa kritiikki myös vastaan. Hän itse halusi julkisuutta, ja tässä sitä nyt on. Onnea!

ps. häpeisin silmät päästäni jos mun perhe loisisi veronmaksajien kustannuksella vuodesta toiseen. Olen itse tällä hetkellä opiskelija, mutta työttömäksi en tule jäämään mikäli minusta yhtään riippuu. Tällä hetkellä perheelläni (minä, mies, lapset) jää asumiskustannusten jälkeen rahaa n. 1500e, enkä pidä meitä köyhinä. Päin vastoin. Minusta on NORMAALIA, että silloin tällöin joutuu hieman himmaamaan ostosten kanssa, valitsemaan kaupassa sen halvemman tuotteen, ostamaan kirpparilta vaatteita ym. Minusta työttömän perheen ei tulisi vaatia samaa elintasoa kuin keskiluokkaisten TYÖSSÄKÄYVIEN. Vaikuttaa siltä, että tämä perheen työttömyys on sitä paitsi valinta. Kaksi suht-tervettä, kouluja käyneitä, nuoria ihmisiä makaavat omasta halustaan perse homeessa, kun voisivat tehdä jotain elämällään. Mitä hukkaan heitettyä aikaa!

Vierailija
492/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä ovat ne tämän perheen isot vammaisista lapsista koituvat kulut? Kai ne nyt olisi ensimmäiseksi mainittu kun sympatiaa yritettiin saada niillä "muka" kuluillakin eli sängyillä ja silmälaseilla. Se, joka ostaa uuden sängyn joka kuukausi,on tyhmä. Patjat lattialle kuten täällä on jo todettu. Olisi varmasti turvallisempaakin. Helpostihan sitä itsensäkin loukkaa jos pistää sängyn palasiksi. Joku oli bongannut facesta että tytöllä oli kuvissa näkynyt samat silmälasit pitkään eli ei niitäkään koko ajan särjy. Sitä paitsi on olemassa silmälasivakuutus. Itse otin sellaisen kun lapsi usein lasit nenältä sieppaa. Tuskin ne särkyvät mutta ompahan varulta vakuutus. Jos lasit särkyy tasaiseen tahtiin, on typeryyttä olla turvaamatta asiaa jollain tapaa.

Kaikkein pahimmalta tuntuu se, jos tämä äiti on voivotellut sitä miten sitten tulee toimeen kun lapset on aikuisia. Se kuvastaa paljon. Ei ne lapset ole sitä varten että hän saa ilmaiseksi rahaa. Kaikki sympatia tälle perheelle vammaisten lasten vuoksi ja jos ihan oikeasti ovat vastoin tahtoaan työelämän ulkopuolella, mutta ei silloinkaan voi mielin määrin rahalla palkita.

Vierailija
493/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun raha liikkuu säännöllisesti, ei kyseessä ole harrastustoiminta. Kaikki tehty työ ja palvelut tulisi ilmoittaa veroilmoituksessa.

Jos perhe joutuu joskus elämään 20 € ruokarahalla/viikko, kuinka ihmeessä on ollut varaa ostella sokerimassoja, väriaineita, kakkulaatikoita ja kuskata tuotoksiaan ympäri Oulun perukoita?

Kun julkisesti tullaan vielä esiin "rahaongelmiensa" kanssa, tulee olla selkärankaa ottaa kritiikki myös vastaan. Hän itse halusi julkisuutta, ja tässä sitä nyt on. Onnea!

ps. häpeisin silmät päästäni jos mun perhe loisisi veronmaksajien kustannuksella vuodesta toiseen. Olen itse tällä hetkellä opiskelija, mutta työttömäksi en tule jäämään mikäli minusta yhtään riippuu. Tällä hetkellä perheelläni (minä, mies, lapset) jää asumiskustannusten jälkeen rahaa n. 1500e, enkä pidä meitä köyhinä. Päin vastoin. Minusta on NORMAALIA, että silloin tällöin joutuu hieman himmaamaan ostosten kanssa, valitsemaan kaupassa sen halvemman tuotteen, ostamaan kirpparilta vaatteita ym. Minusta työttömän perheen ei tulisi vaatia samaa elintasoa kuin keskiluokkaisten TYÖSSÄKÄYVIEN. Vaikuttaa siltä, että tämä perheen työttömyys on sitä paitsi valinta. Kaksi suht-tervettä, kouluja käyneitä, nuoria ihmisiä makaavat omasta halustaan perse homeessa, kun voisivat tehdä jotain elämällään. Mitä hukkaan heitettyä aikaa!

Mitä kouluja äiti ja isä Mäkinen ovat käyneet? En ole facessa, eikä lehtijutuissa silmään osunut mainintaa, että heillä mitään koulutusta olisi. Sen kyllä huomasin, että isä jäi työttömäksi kun muuttivat etelästä pohjoiseen. (Eikö yleensä muuteta työn perässä, eikä työttömyyden perässä?!).

Vierailija
494/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kakkua viikossa, 20 kakkua kuukaudessa, 240 kakkua vuodessa.

Kakusta voittoa 40 euroa, 240 x 40 euroa eli 9 600 euroa verotonta tuloa vuodessa.

Vierailija
495/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät voi olal yhtä rikkaita, hyvin toimeentulevia, eikä yhteiskunnan pitäisi edes tukea noin paljon ketään.

Jos 2000e ei riitä ELÄMISEEN, niin jossain on jotain vikaa silloin.

Jos mietin vaikka omaa taloutta, tulemme hyvin toimeen, mutta elämiseen ei todellakaan mene 2000e kuussa vaikka on kalliit harrastukset jne. 

Jokainen taplaa tyylillään mutta, se että tuetaan noin paljon ihmisiä, jotka eivät tee yhtään mitään oman elantonsa eteen ja ovat tässä yhteiskunnassa aina se saaja osapuoli, niin sitä en ymmärrä.

Pitäisi olla jokin raja siihen kuinka paljon ihminen saa tukea elämänsä aikana, joskus pitäisi olla se maksajakin.

Totta, tukeminen pitää lopettaa ja roudata kuopan reunalle. Miten oikeasti ajattelit pitää sen tienaamattoman porukan hengissä, kerro toki?

Tienaamaton porukka pitäisi velvoittaa muuttamaan jonnekin, missä asuminen on ilmaista, esimerkiksi pohjois-Karjalaan. 

Vierailija
496/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjutin kakkujen hinnat oli ihan leipomotasoisia. Ja leipomot maksaa verot ja muut kulut pois alta!!

Lisäksi, jos Marjut saa vammaistukea lapsistaan, jotka vaatii ympärivuorokautista hoitoa, niin mites niitä kakkuja on noin paljon aikaa leipoa.

Vierailija
497/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kouluja äiti ja isä Mäkinen ovat käyneet? En ole facessa, eikä lehtijutuissa silmään osunut mainintaa, että heillä mitään koulutusta olisi. Sen kyllä huomasin, että isä jäi työttömäksi kun muuttivat etelästä pohjoiseen. (Eikö yleensä muuteta työn perässä, eikä työttömyyden perässä?!).

No isä on yliopiston käynyt, luulis että sillä paperilla vois edes jotain työtä hakea. Rouvan opinnoista en tiedä.

Vierailija
498/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isällä lukee facessa Hgin yliopisto ? Onko ihan totta?

Vierailija
499/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies666 kirjoitti:

Mitä muuta naiset tekee ihan koko ajan ku puhuu selän takana ja spekuloi eli vatvoo, vatvoo, vatvoo.

Missä ihmeen selän takana, tässähän tämä ketju on sinun nokkasi edessä.

Vierailija
500/650 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se isä voinut joskus jotkut opinnot aloittaa Helsingin yliopistossa..en kyllä usko, että mitään tutkintoa olisi suorittanut..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi