Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarjota synttärijuhlissa, kun miehen suku on niin allergista, oikeasti allergista

Vierailija
27.10.2016 |

Ei ole leikkimistä näiden allergioiden kanssa. Ovat oikeasti, haluaisivat syödä, mutta kun on muutama sairaalareissu tullut osalla, niin pakko ottaa tosisaan. Käytännössä kaikki yleisesti allergisoiva on pois laskuista. Kaiken lisäksi oma lapsi on allerginen vehnälle. Useampaa laji on pakko laittaa, mutta miten tekisin, että pääsisin vähällä? Lämmintä ruokaa ei ole tarkoitus laittaa, mutta olisiko se kuitenkin helpoin vaihtoehto? Niin ja sitten on kasvissyöjiä, en halua kiusata heitä. Tosin ei vegaaneja, joten maitotuotteet kelpaa. Mutta omassa suvussa on sitten pahaa laktosiivammaa, no se ei ole ongelma, laktoositon on helpoin.

Muutamia esimerkkejä: Yksi on saanut shokin kalan hajusta. Toiselle on tarjottu salaa kakkua, jossa on ollut kananmunaa ja hän reagoi oksentamalla, kiva sille joka yritti huijata. Yhdelle ei käytännössä mitkään mausteet. Pitäisikö vain jättää koko homma välistä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ensin, millaisia juttuja ajattelit tarjota! Jotain kahvin kanssa, siis suolaista ja makeaa vai?

Vierailija
2/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvätkö kikherneet? Jos käyvät, tee suklaakakku aquafabaa käyttäen. Jauhoksi joku mikä sopii kaikille tai kaksi kakkua, jos toisille käy vehnä ja toisille vaikka maissi. Suklaa peittää aquafaban alleen ja riittänee kahvitteluun - muutaman sortin keksejä eri allergiatyypeille perään? Aquafabasta saa myös marenkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käviskö yhdeksi suolaiseksi rahkavoitaikinaan tehty feta-pinaattipiirakka? Siinä ei ole munaa, maitoa kyllä. Se ei käy tietty vehnäallergiselle, mutta jos tekis kaksi suolaista piirakkaa ja kaksi kakkua vaikka? Sitten jotain pienempää sälää, vaikka karkkia?

Vierailija
4/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo unohtui oleellinen, eli jos ei olisi allergioita, tekisin jotain suolaista piirakkaa, salaattia, kakkua ja ehkä vielä jotain toista sorttia suolaista  ja pari makeaa, näin suurin piirtein. Salaatin teenkin, se on pakko tehdä tyyliin saa kasata itse. Muuten ei toimi. Karjalanpiirakoita olen nähnyt kaupassa gluteenittomia ja maidottomia, mutta en muista kuka niitä tekee. Ehkä sellaisia ja sitten tavallisia lisäksi, vaikka ne mammojen mielestä ovatkin arkisia. En tosin osaa itse tehdä piirakoita, mutta paikallisesta leipomosta saa tosi hyviä. 

Vierailija
6/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos tarjoaisit coctail tikuissa lihapullia, viinirypäleitä, (osaan juustoa?) Itse teet munattomia lihapullia, lihan on vain oltava tarpeeksi rasvaista että onnistuu.

Laktoositonta jäätelöä marjoilla

Hedelmä salaattia

Vierailija
7/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnättömänä saa täytekakun tehtyä perunajauhoista. Tämä ei toki käy muna-allergiselle.

Vierailija
8/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.kinuskikissa.fi/haamumetsan-suklaakakku/

Sopisiko tuo?

Joo! Kiitos. Pitää kokeilla. Yhdelle ei tosin käy suklaa, mutta hänellä ei ole onneksi näitä muita allergioita sitten, eli hän on siinä mielessä helppo, hänelle kyllä jotain keksii. 

Vierailija
9/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton täytekakku ei ole ongelma, sen osaan tehdä. Osaan aika paljon leipoa gluteenitonta lapsen allergian vuoksi, mutta yritän keksiä menun niin ettei olisi kamalasti eri lajeja, sillä ei pöytätilat riitä. 

Vierailija
10/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis hyydykekakku kaurakermasta? Pohjaksi vaikka munattomia gluteenittomia digestivejä ja kaurakermasta vähänkuin juustokakku sitten siihen päälle. Myös joitain muffinsseja on helppo tehdä munattomina ja olen myös tehnyt joskus hyviä munattomia mokkapaloja, jotka kävisivät hyvin kakusta :)

Vierailija
11/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura-omenapaistos, ajattelin sitä itse tänään tehdä niin tuli mieleen ehdottaa :)

Vierailija
12/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain herkkuja kipoissa tyyliin "rakenna oma annoksesi". Marjoja, hedelmänpaloja, kinuskikastiketta, maidotonta tummaa suklaata hippuina, kermavaahtoa/kaurapohjainen Oatly vaniljakastike ym. Kaurakeksejä löytyy ainakin maidottomina ja munattomina. Vihreitä kuulia. Mahdollisimman yksinkertaisia raaka-aineita ja niin että kaikesta näkee mitä se sisältää. Hyvää (erikois) kahvia ja konjakit tms.

Vierailija
13/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ruoka on helpoin vaihtoehto, kunhan on sitten kasvisversio. Perinteisistä pitoruuista vaikkapa karjalanpaisti ja lihakeitto käyvät ja niistä on helppo tehdä allergia-annos ottamalla erikseen osa ennen mausteiden ja muiden allergia-aineitten lisäämistä.

Se helpottaa kovasti, jos kasvissyöjälle voi tarjota maitotuotteita. 

Kun lämpimässä ruuassa ei ole kalaa, kananmunaa, vehnää eikä maitoa, vaihtoehtoja on vielä vaikka kuinka paljon. 

Leivonnaisissa sitten vaihtoehtona munaton ja vehnätön, joka voi olla samalla gluteeniton. Jos jollekin tietylle aineelle, kuten kananmunalle allergisia on vain yksi, voi vaikkapa kakusta tehdä hänelle oman version leivoksena, joka näyttää päälle päin pienikokoiselta kakulta, samanlaiselta kuin muille tarjottava.

Hyvä neuvo on yksinkertaiset tarjottavat erikseen siten, että itse kukin voi kerätä oman annoksen. Esimerkiksi marjarahka, josta erikseen pieni maidoton annos jos joku sellaistakin tarvitsee, jossa perusrahkaseokseen voi lisätä mieleisiään marjoja 

Vierailija
14/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo unohtui oleellinen, eli jos ei olisi allergioita, tekisin jotain suolaista piirakkaa, salaattia, kakkua ja ehkä vielä jotain toista sorttia suolaista  ja pari makeaa, näin suurin piirtein. Salaatin teenkin, se on pakko tehdä tyyliin saa kasata itse. Muuten ei toimi. Karjalanpiirakoita olen nähnyt kaupassa gluteenittomia ja maidottomia, mutta en muista kuka niitä tekee. Ehkä sellaisia ja sitten tavallisia lisäksi, vaikka ne mammojen mielestä ovatkin arkisia. En tosin osaa itse tehdä piirakoita, mutta paikallisesta leipomosta saa tosi hyviä. 

On siis vehnäallergia, mutta onko yhtään keliaakikkoa? Jos ei ole, leivonnaisiin voit käyttää kauraa, ruista, ohraa. Varsinkin suolaisiin leivonnaisiin ruis käy hyvin.  Kaalipiirakka on muuten hyvää ja kelpaa sekasyöjillekin.

Jotain erikoista voit tehdä vain yhden annoksen ( sen munattoman kakun), jotain muuta taas koko joukolle sopivassa muodossa.

Älä turhaan tee sellaisia, joissa on jotain yhdelle ja toisellekin sopimatonta. Ei siis suklaata, ei sopimattomia mausteita, ei kalaa vaan lihaa ym. 

Vierailija
15/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, enköhän jotain keksi. Ap. 

Vierailija
16/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän johtuu, että ihmisillä on nykyään noin paljon ja noin vakavia allergioita. Sukupolvi sitten ei ollut.

Ajatuksia, teorioita?

Vierailija
17/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis hyydykekakku kaurakermasta? Pohjaksi vaikka munattomia gluteenittomia digestivejä ja kaurakermasta vähänkuin juustokakku sitten siihen päälle. Myös joitain muffinsseja on helppo tehdä munattomina ja olen myös tehnyt joskus hyviä munattomia mokkapaloja, jotka kävisivät hyvin kakusta :)

Liivate ei sitten käy kasvissyöjille.

Vierailija
18/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että ihmisillä on nykyään noin paljon ja noin vakavia allergioita. Sukupolvi sitten ei ollut.

Ajatuksia, teorioita?

Aiemmin vakavasti allergiset kuolivat kun söivät pähkinän tai kananmunan, tai allergioita ei osattu diagnosoida ja oksentelut sun muut pistettiin vain jonkun mystisen sairastelun piikkiin.

Vierailija
19/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin perustiedot: Minkä ikäisen ihmisen synttäribileet on kyseessä, millainen määrä porukkaa sinne on tulossa, onko pitkänmatkalaisia, entä lapsia? Minkätyylinen tilaisuus noin muuten? 

Mitä ne "yleisesti allergisoivat" asiat on?

Vierailija
20/23 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liivate ei sitten käy kasvissyöjille.

Onneksi on vaihtoehtoja, kuten agar agar.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi