Yliopistojen henkilökuntaa tai tietäviä paikalla: miten arvosanat ym. näkyvät opettajille?
Minua kiinnostaisi tietää, miten ja missä laajuudessa henkilökunta näkee yliopistoissa opiskelijoiden suorituksia ja arvosanoja. Kun vaikkapa rekisteröi suoritusta sähköiseen järjestelmään, näkeekö siinä opiskelijan muut suoritukset ja arvosanat? Tai näkeekö esim. saman oppiaineen suoritukset? Joissakin kursseissa on myös ehtona, että jokin toinen kurssi on suoritettu ennen kurssille osallistumista. Tällaisissa tapauksissa kurssin opettaja ilmeisesti ainakin pääsee suoritustietoihin käsiksi?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin opintoviikot tallennetaan järjestelmään höpsö.
Opintoviikkoja ei enää taida olla missään käytössä, mutta toki ymmärrän että ne tallennetaan järjestelmään. Kysymykseni koski siis sitä, missä laajuudessa yksittäinen henkilökunnan jäsen (professori, yliopistonlehtori, dosentti tms.) näkee opiskelijan suoritustietoja.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, miten ja missä laajuudessa henkilökunta näkee yliopistoissa opiskelijoiden suorituksia ja arvosanoja. Kun vaikkapa rekisteröi suoritusta sähköiseen järjestelmään, näkeekö siinä opiskelijan muut suoritukset ja arvosanat? Tai näkeekö esim. saman oppiaineen suoritukset? Joissakin kursseissa on myös ehtona, että jokin toinen kurssi on suoritettu ennen kurssille osallistumista. Tällaisissa tapauksissa kurssin opettaja ilmeisesti ainakin pääsee suoritustietoihin käsiksi?
meillä on opettajilla erilaisia käyttöoikeuksia nettiopsuun ja nettirekkaan. Opettajat eivät meilä voi rekisteröidä suorituksia itse ollenkaan, kaikki rekisteröidään keskitetysti opintosihteerin kansliassa. Sen sijaan opettajilla voi olla tai olla olematta oikeuksia, joilla nökee tosiaan esimerkiksi opiskelijoita kuresseille sähköisestä ilmoittautumisesta valitesssa näiden edelliset suoritukset, arvosanat ja opintoviikot. Kolmas vaihtoehto on, että on vain oikeudet moodelen ja groupsin valintoihin, jolloin ei näe kuin nimen, sähköpostiosoitteen ja millä mulla kursseilla on voimassaoleva jäsenyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on opettajilla erilaisia käyttöoikeuksia nettiopsuun ja nettirekkaan. Opettajat eivät meilä voi rekisteröidä suorituksia itse ollenkaan, kaikki rekisteröidään keskitetysti opintosihteerin kansliassa. Sen sijaan opettajilla voi olla tai olla olematta oikeuksia, joilla nökee tosiaan esimerkiksi opiskelijoita kuresseille sähköisestä ilmoittautumisesta valitesssa näiden edelliset suoritukset, arvosanat ja opintoviikot. Kolmas vaihtoehto on, että on vain oikeudet moodelen ja groupsin valintoihin, jolloin ei näe kuin nimen, sähköpostiosoitteen ja millä mulla kursseilla on voimassaoleva jäsenyys.
Suuret kiitokset selventävästä vastauksestasi! Tavat varmaan vaihtelevat vähän yliopistoittain, mutta kuulostaa loogiselta toimintamallilta ja voisin kuvitella useammassa paikassa menevän suunnilleen niin. Jäin vain miettimään, kun sain huonon arvosanan yhdestä kurssista (en ehtinyt käydä luennoilla enkä pahemmin valmistautua tenttiin), professori sanoi minulle tenttipalautteessa että "tämä ei vastaa yleistä tasoasi" ja ilmaisi pettymyksensä. Siitä aloin sitten ihmetellä, tiesikö hän jostain arvosanahistoriani, joka on varsin kiitettävä muissa ollut...
ap-- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret kiitokset selventävästä vastauksestasi! Tavat varmaan vaihtelevat vähän yliopistoittain, mutta kuulostaa loogiselta toimintamallilta ja voisin kuvitella useammassa paikassa menevän suunnilleen niin. Jäin vain miettimään, kun sain huonon arvosanan yhdestä kurssista (en ehtinyt käydä luennoilla enkä pahemmin valmistautua tenttiin), professori sanoi minulle tenttipalautteessa että "tämä ei vastaa yleistä tasoasi" ja ilmaisi pettymyksensä. Siitä aloin sitten ihmetellä, tiesikö hän jostain arvosanahistoriani, joka on varsin kiitettävä muissa ollut...
Teit siis klassisen hauki on kala -testin.
RIippuu tosi paljon opettajasta yms. Suurimmalla osalla vakituista opetushenkilökuntaa on opiskelijarekisteriin varmasti sellaiset oikeudet, joilla pystyy selaamaan tietoa ts. näkevät opiskelijan kaikki kurssi- ym. tiedot, mutta eivät pysty muokkaamaan/tallentamaan itse mitään tietoja (useimmiten joku koulutussuunnittelija tai opintosihteeri tekee arvosanojen tallennuksen). Eri asia sitten, kuka niitä tietoja jaksaa/ehtii/viitsii sen kummemmin sieltä lukea.
Pääaineopiskelijoiden etenemistä seurataan oppiaineissa tiiviisti, joten jos kyseessä oli oma pääaineesi professori, hänellä varmasti on jonkinlainen käsitys sinun ja muiden opiskelijoiden yleisestä tasosta. Opiskelijoiden eteneminenhän vaikuttaa ihan suoraan mm. rahoitukseen, joten siksikin suorituksia kyllä seurataan ja opiskelijat jäävät mieleen, etenkin jos on kyseessä pieni oppiaine. Ja totta kai erityisen hyvät ja erityisen huonot jäävät paremmin mieleen kuin keskinkertaiset.
Riippuu varmasti yliopistosta ja laitoksesta. Omalla laitoksellani on paljon kursseja, joiden suoritukset koostuvat useasta osasta, esim. tentti ja harjoitus. Näitä osasuorituksia hallinnoidaan laitoksen omalla järjestelmällä. Halutessani voin sieltä katsoa opiskelijan suoritukset muilla meidän laitoksen kursseilla, mutta vain niiden kurssien osalta, jotka käyttävät ko. järjestelmää. Kaikki eivät käytä.
Sen sijaan en pääse itse mitenkään katsomaan suoraan Oodista jonkun opiskelijan kaikkia suoritustietoja. Mutta, mutta ... Tiesittekö, että yliopisto-opiskelijoiden suoritustiedot ovat julkista tietoa. Kuka tahansa, siis oikeasti kuka tahansa voi marssia opintotoimiston kansliaan ja pyytää saada nähdä haluamansa opiskelijan suoritustiedot. Paperille printattuna niitä ei saa, mutta kuvaruudulta niitä saa katsoa, kun vain menee paikalle ja pyytää.
Yliopistonlehtori
Mikään ei estä professoria pyytämästä tietojasi ennen tapaamista. Se, ettei hän pysyt katsomaan arvosanoja omalta koneeltaan, kertoo ainoastaan tietojärjestelmien antiikkisuudesta.
Meidän yksikössä kenelläkään ei ole mahdollisuutta nähdä muuta kuin omalle kurssille ilmoittautuneet. Arvosanat lisää opintosihteeri.
En ymmärrä mikä ap:n ongelma on.
Yleensä sen proffan pitää tietää mitä olet suorittanut ja millä arvosanoilla, koska voi joutua eri asiakirjoihin mainitsemaan siitä.
Lisäksi usein proffathan keräävät ne suoritukset yhteen opintokokonaisuuksiksi ja arvioivat mitä mikin kurssia vastaavat. Että onko kaikki suoritettu. He vaan antavat tiedot järjestelmään merkitsemistä varten jollekin muulle sitten.
Lisäksi myöhemminhän voi joutua useinkin ottamaan opintorekisteriotteen ja liittämään sen johonkin hakemukseen tms.
Tietenkin opintoviikot tallennetaan järjestelmään höpsö.