Nyt kyllä pitäis iltapäivälehtien tehdä liuta juttuja ihmisistä, jotka eivät elä tuilla ja käyttöön jää hyvin vähän rahaa
KOKONAAN TUKIEN VARASSA ELÄVÄT eivät tajua, että matalapalkkaisissa töissä käyvä perhe, joka maksaa asuntolainaa pois, niin heillä ei myöskään kovin paljon jää rahaa. Itse asiassa monesti vähemmän. Eivätkä he ruikuta ikinä lehdissä.
Tuntuu, että KOKONAAN TUKIEN VARASSA ELÄVÄT eivät tätä tiedä. Oikeasti. Eivät muuten ikinä kehtaisi ruikuttaa. Heillä on pikkasen hämärtynyt käsitys siitä, mitä muille ihmisille (töissä käyville) jää elämiseen rahaa.
Kommentit (26)
No sellainen ei kuulu tähän median "köyhyystarinaan". Oma vika jos vielä työssä käyt, kyllä rangaistaan verojen muodossa. Jos ei tulo-, niin välillisten verojen kautta = palkkasi ei riitä mihinkään.
Täyttä todellisuutta suomessa.
Toimittaja, pöytä on katettu:
Ole hyvä:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2698181/siis-mita-kateen-jaa-vain-2800eu…
"Vuokran jälkeen käteen 2800 €/kk", ja rahaa ei koskaan jää mihinkään ylimääräiseen. Silti tehty 6 lasta. En ymmärrä :(
Vierailija kirjoitti:
kaikkien pitäisi myös ymmärtää, että eri tulotasoilla on mahdollisuus eri asioihin ja "kaikki" ei automaattisesti kuulu kaikille.
Nimenomaan tämä!
Ei minulle ainakaan jää tällä hetkellä vuokran jälkeen juuri mitään käteen. En tiedä mitä ne sellaiset tuet on joilla noin paljon saa. Olen opiskelija.
Miksi mulla on tässä vastausten välissä artikkelien otsikoita? Onko muillakin?
Katsoin tuota artikkelissa olevaa kuvaa, ja mietin että Paljonkohan perheen äidin kampaajalasku mahtaa olla... ei nimittäin värjätä tukkaa siniseksi kovinkaan halvalla...
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan jää tällä hetkellä vuokran jälkeen juuri mitään käteen. En tiedä mitä ne sellaiset tuet on joilla noin paljon saa. Olen opiskelija.
"Vuokran jälkeen käteen 2800 €/kk – isä työtön, äiti omaishoitaja: näin kuusihenkinen Mäkisen perhe selviytyy
Perheen kuukausitulot kertyvät pienistä puroista.
Jari-isän 685 euron työttömyyskorvauksesta,
äidin 1100 euron omaishoidontuesta kahden kehitysvammaisen tyttären hoitamisesta,
Kelan 750 euron vammaistuesta,
490 euron lapsilisästä
ja asumistuesta.
– Moni katsoo tuota yhteissummaa ja ajattelee, että meillä on paljon rahaa. Se ei silti koskaan riitä mihinkään ylimääräiseen. Syyslomallakin olisi mukava mennä lasten kanssa jonnekin, mutta rahanpuutteen vuoksi olemme loman kotona"
Tällaiset lehtijutut ovat jotain hallituksen propagandaa, jolla saadaan mielipiteet myönteiseksi tukien leikkaamiselle? Esitellään ihmisiä, jotka tuilla ostavat pleikkoja ja rotukoiria. Oikeasti Suomessa on lukuisia eläkeläisiä, pitkäaikaistyöttömiä, pienipalkkaisia ym. pienituloisia, jotka todella joutuvat venyttämään penniä ja voivat vain haaveilla risteilyistä ja kampaamokäynneistä.
Näitä feikkiköyhiä haastattelemalla etsitään syitä jotta hyvinvointivaltion purkaminen olisi oikeutettua.
Nuo ihmiset eivät ole köyhiä. Pienipalkkaiselle jää paljon vähemmän. Etenkin jos asuu omistusasunnossa, josta vielä velkaa. Velan lyhennykseen ei voi hakea as.tukea, vaikka käytännössä vra-asuminen olisi vähintään yhtä kallista.Ainakin Helsingissä.
Olisipa ollut hyödyllistä, jos olisi perhe laittanut menotkin, mitä menee vammaisten lasten hoitamiseen. Kaikkien palveluiden, lääkkeiden ym. omavastuut ym. kertyvät monelta lapselta. Sitten on tuo mainittu ylimääräinen kuluminen, kun kehitysvammainen lapsi hajottaa tavaroitaan. Silleen ne kertaantuu tavalla, jota ei terveiden lasten vanhemmat ymmärrä. Tuosta summasta siis voi miinustaa vammaistuet. Omaishoidontuen toki voi laskea äidin tuloksi.
Mutta mahtavaa, että voidaan olla kateellisia siitä, että joillakin on monta vammaista lasta, joista saa rahaa. Toki tässä voidaan kritisoida, että miten ovat niin monta menneet tekemään, kun on jo selvinnyt, että on tullut tehtyä sairas lapsi...
Sillä äidillä oli lahjakortti kampaamoon jossa se sininen väri laitettiin.
(Lukee naisen Facebookissa)
Ja mun lapsi on värjännyt siniseksi marketin väreilläkin 8e pakkaus että ei se nyt niin kamalan kallista ole.
No laske millä tuloilla siihen pääsee, ettei saa asumistukea vuokralla asuessa. Tai sitten omistusasujatkin käy, jos omaisuutta ei lasketa varallisuuteen. Sitten ilmottautumaan Iltalehteen.
Laskin Helsingissä vuokrakolmiossa asuvan pariskunnan+2 lasta, jonka tulot olisivat yhteensä 4000 euroa ja vuokra 1000 euroa. Asumistukea silti saisivat 130 euroa. Eli: vuokran jälkeen rahaa jäisi 3310 euroa elämiseen, jos lapsilisät lasketaan ja lasketaanhan ne. Onko köyhiä? Tukia tulee tosin vielä, ettei ihan puhtain paperein pääse.
Vierailija kirjoitti:
Laskin Helsingissä vuokrakolmiossa asuvan pariskunnan+2 lasta, jonka tulot olisivat yhteensä 4000 euroa ja vuokra 1000 euroa. Asumistukea silti saisivat 130 euroa. Eli: vuokran jälkeen rahaa jäisi 3310 euroa elämiseen, jos lapsilisät lasketaan ja lasketaanhan ne. Onko köyhiä? Tukia tulee tosin vielä, ettei ihan puhtain paperein pääse.
Ei vaan, meneehän tuosta veroa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, meneehän tuosta veroa jonkin verran.
Plus tuossa ilmoittetaan bruttotulot tohon asumistukilaskuriin.
Käteen jäävä netto on paaaaljon pienempi.
Olen täysin samaa mieltä ja sama ajatus tuli heti mieleeni luettuani tämänpäiväisen jutun "köyhästä" tukien varassa olevasta perheestä.
Lisäisin vielä, että kaikkien pitäisi myös ymmärtää, että eri tulotasoilla on mahdollisuus eri asioihin ja "kaikki" ei automaattisesti kuulu kaikille. Ei jokaiselle tukielätille kuulu viimeisimmät älypuhelimet, ipadit ja leijulaudat, vaikka kuinka vituttaisi vierestä katsoa, kuinka naapurilla sellaisia on.