Mikä auttaa esiintymisjännitykseen?
Kun syke on korkea ja ahdistaa, miten saisi jännitstä helpotettua?
Jännitys ei oo niin paha, että tartteisin rauhoittavia, mutta sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja vähän ahdistaa.
Kommentit (16)
Mene jonnekin esiintymisjännitys kurssille.
Kokemus ja harjoittelu. Kun tiedät mitä sanot/laulat/soitat ja esiinnyt tarpeeksi usein, jokainen kerta on vähän helpompi. Siitä voi oppia jopa nauttimaan.
viinapullon juominen yhdellä kulauksella ennen esitystä.
Jännitys syntyy epäonnistumisen pelosta. Usein se on kuviteltu pelko ennen h-hetkeä. Mieti, mitä oikeastaan pelkäät. Älä aseta rimaa liian korkealle. Saat ihan vapaasti epäonnistua, se on inhimillistä. Moka päivässä, tekee siitä luonnollisen asian. Ja kun asia on luonnollinen, siihen ei kiinnitä niin paljon huomita eikä sitä pitä ihmisyyden mittana. Suhtaudu koomisesti näihin oletettuihin epäonnistumisiin. Laske leikkiä niillä. Sinä itse viime kädessä määrittelet, mikä on epäonnistumista ja mikä onnistumista.
Beettasalpaajia käyttävät monet. Hengitysharjoitukset. Itsensä siedätys kuten edellä on jo kerrottu.
Jännitystä lievittää myös hyvä valmistautuminen.
Ajattelen sitä helpottavaa tunnetta, kun esitys on ohi. Kouluaikana helpotti se, että tiesi myös muiden jännittävän. Ja mää oon oikeasti tosi kova jännittämään! Kouluaikoina pelkäsin, että oksennan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen sitä helpottavaa tunnetta, kun esitys on ohi. Kouluaikana helpotti se, että tiesi myös muiden jännittävän. Ja mää oon oikeasti tosi kova jännittämään! Kouluaikoina pelkäsin, että oksennan.
Niin ja harjoittelin myös esitelmien pitoa, pidin niitä perheelle ja lueskelin ääneen.
Hengitysharjoitukset auttaa. Itselläni auttaa myös jokin fyysinen liike, esim jalkojen kopisuttelu lattiaan, hyppiminen tms. (Olen joskus mennyt tyhjään vessaan vain tamppaamaan jalkoja lattiaan, se jostain syystä auttaa!) Joskus olen myös mennyt esiintymään vihaisena, ja silloin en edes muistanut jännittää.
Esiintymisjännityksestä on mahdollista päästä eroon. Itse olen ollut pahimman luokan jännittäjä, mutta nykyisin, harjoiteltuani, jopa pidän esiintymisestä. Edelleenkin mulla saattaa ääni täristä tms. mutta en yksinkertaisesti välitä siitä. Se ei tee esityksestä huonoa.
Vaihtoehtoisesti tee hengitysharjoituksia, rentoutumisharjoituksia, aivojumppaa (laske päässälaskuja), laulaminen ja ääniharjoittelu, juo lasillinen kylmää vettä. Itsellä nämä ovat auttaneet (been there, done that).
Harjoitus auttaa. Kun esiinnyt viikoittain, ekan puolen vuoden jälkeen ei tunnu enää missään, vaikka lähtötilanteesi olisi pahempikin.
propranololi ja pamit, lähtee pahemmatkin möröt
Beetasalpaajat joo. Ne vähentää vaan fyysisiä oireita ja kun niitä fyysisiä oireita ei oo niin henkinenkin jännitys saattaa helpottua sitä kautta. Lääkärit myös määrää niitä suht helposti koska ne ei ole vaarallisia tai koukuttavia. Mitään bentsoja tuskin kovin helposti saat ja jos beetasalpaajat auttaa niin ei niitä kannatakaan ottaa.
Suurin ongelma kai on käsien ja jalkojen vapina. Jos pidät puhetta suurelle yleisölle, vaadi puhujan pönttö. Pienemmissä tilaisuuksissa nojaa pöytään tai istu alas. Älä opettajan tms. välitä palautteesta, ettei saisi nojata. Tee käsillä ja jaloilla joitain. Kävele edes takaisin, elehdi ja osoita. Älä taaskaan välittä palautteesta, ettei niin saisi tehdä. Vaikka kädet tärisevät, älä kiinnitä siihen mitään huomiota vaan jatka eteenpäin. Niin tekee ammattilainen. Muista että sinä puhut asiantuntijana tai työkaverina, et ammattiesiintyjänä, joten esitystäsi ei arvioida jännittämisen perusteella vaan sen mukana, mitä yleisö siitä saa irti.
Pari paukkua ennen esitystä on helpoin tapa. Lääkkeitäkin löytyy, mutta paljon hankalampaa.
Harjoittele.