Papa-kokeen tulos
Sain papa-kokeen vastauksen ja siinä kerrottiin löytyneen se lievin muutos (jos se nyt muutos on lainkaan) ja kerrottiin että uusi kutsu tulee 12 kk kuluttua. Oli maininta että muutos todennäköisesti johtuu tulehduksesta. On tuo nyt aika pitkä aika odotella 12kk uutta tutkimusta. Ja jos on tulehdus, niin toki sen haluan hoitaa pois. Eli kysymys: minkälaiseen tutkimukseen varaan nyt sitten ajan? Papa siis otettu ihan 2kk sitten ja nyt tarvis tutkimuksen missä selviäis onko jokin tulehdus, jonka voi hoitaa.
Kommentit (7)
Näin minäkin asian ymmärsin. Silti se kyllä mieltä painaa.
Joten kyllä silti nyt haluan selvittää onko jokin tulehdus. Millä se selvitetään? Papa-kokeellako? :D
Sama juttu vuosi sitten, olen menossa nyt marraskuussa uusintaan.
ASC-US (levyepiteelimuutos, merkitys epäselvä) ja AGC-NOS (lieriöepiteelimuutos, merkitys epäselvä)
→ suositellaan uutta irtosolu-näytettä noin 4-12 kk kuluessa.
Suvussani lähes jokaisella naisella ja miehellä on/on ollut jokin syöpä, mutta onneksi vain yksi on kuollut siihen. Olen vasta 21-vuotias ja olen jo muutaman vuoden joutunut käymään rintojen ultrassa suuren rintasyöpäriskin vuoksi (kookkaat mastopatiset rinnat, ei mahdollista tuntea kyhmyjä hyvin kun rinnat ovat täynnä niitä muutenkin) ja nyt alkaa papa-rumba, jos sieltä vielä mitään edes löytyy.
Saadessani tulokset, siitä soitti sairaanhoitaja joka ei oikein osannut sanoa mitään ja hätäännyin kiertelystä. Olen käsittänyt, että sairaanhoitaja ei soita tuloksista, vaan lääkäri. Onneksi oma terveydenhoitajani selitti asian minulle: Kyseessä on todennäköisesti muutos, joka on johtunut silloisesta tulehdustilasta (bakteerivaginoosi) ja tulehduksen parantuessa myös muutos katoaa.
Nyt toivotaan että asia oli juuri noin, eikä sieltä löydy syövän esiastetta mitä olenkin kerennyt jo vuosia odottamaan kun läheiset ympärillä sairastuvat jatkuvasti :(
Tsemppiä sinulle!
Minulla myös oli kerran papassa se lievin mahdollinen solumuutos. Kävin vuoden päästä kontrollikäynnillä ja kaikki oli ok, ei löytynyt enää mitään solumuutoksia. :) Joten nuo todellakin yleensä korjaantuvat itsestään.
Mulla oli noin, ja siinä vuoden kuluttua olleessa uusintanäytteessä olikin jo CIN3, joka myöhemmin tarkentui paikalliseksi pintasyöväksi. Seuraava aste olisikin kai ollut syöpä. Mulle kuitenkin tehtiin loop-hoito, ja kaikki saatiin pois. Ei tuossa sunkaan tilanteessa kai pitäisi mitään peruuttamatonta tapahtua vuoden aikana. Toki jos huolettaa, niin voithan käydä vaikka puolen vuoden kuluttua yksityisellä papassa? Mutta tulos voi tosiaan ihan hyvin myös muuttua normaaliksi. :)
Itselläni tuli sama tulos myös. Nyt vuodenvaihteessa pitäisi varata uusi aika papakokeeseen (edellinen siis otettiin kesällä eli puolen vuoden odotus ns. kontrolliaika). Olen täysin hermoraunio, sillä isoäitini kuoli kohdunkaulansyöpään 46-vuotiaana.
Minulle tuli seulontapapassa ihan samanlainen tulos kuin aloittajalla. Siinä sanottiin, että vuoden kuluttua tulee kutsu uuteen kokeeseen. Ei tullut.
Mulle sanottiin että noi suurimmaksi osaksi paranee itsekseen, ei tässä vaiheessa tarvi tehdä mitään. Mäkin säikähdin ensin mutta ei kuulemma huolta. Ei välttämättä ole edes tulehdus vaan jotain....esim. solut uudistuu. En ymmärtänyt... jos ois jotain vakavaa oltaisiin heti otettu uusinta mutta nytvasta 12 kk päästä mullakin.