En oikeasti enää jaksa
Olen joutunut kauheaan taloudelliseen ahdinkoon kun työt loppu, opiskelut edelleen kesken. Olen vääntänyt sossujen kanssa vaikka kuinka. Luottotiedot menossa. Sossut eivät suostu auttamaan laskuissa jotka ovat syntyneet ennen kun minusta tuli toimeentulotuen asiakas. Vaikka nuo laskut siis on vaan pakko maksaa. Syömistäkään ei voi lopettaa ja jossain on asuttava. En harrasta mitään, en käy baareissa, en ylipäätään tee yhtään mitään koulun lisäksi. Minulla ei ole varaa mihinkään, ei edes matkakorttiin jolla pääsisin kavereita näkemään. Päivä päivältä narun jatkeena roikkuminen houkuttelee yhä enemmän...
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tehtävä ei ole maksaa sun kulutusluottoja. Oletko velkajärjestelyssä? Se, ettet edes suostu hakemaan apua seurakunnalta (eivät syrji uskonnottomuuden vuoksi) kertoo myös paljon asenteestasi. Kämpän altalähtö on sinulle pienempi paha kuin avun hakeminen. Ylpeys ei nyt auta.
Ei ole mistään kulutusluotoista kyse. En ole ylipäätään elänyt velaksi. En vaan ole voinut maksaa kaikkia pakollisia laskuja pois (puhelin, lääkärilaskut, sähkö, kotivakuutus).
puhelinlaskut pakollisia? Lopeta soittelu watsapp ym fb ilmaisia. Kotivakuutuskaan ei ol epakollinen, itselläni ei ole koskaan ollut,
Lääkärilaskut tuskin on julkiselta puolelta, joten kulutusvelkoja nekin on.
Päivystyslaskuja ja erikoissairaanhoidon laskuja. Käynti maksaa suunnilleen sen 32 euroa. Jos joutuu viikon sisällä käymään päivystyksessä kolme kertaa niin siinä on jo satasen edestä lääkärilaskua. Se on köyhälle melkeinpä kuukauden ruokarahat... Sairauteeni on myös lukuisia lääkityksiä jotka maksavat käsittämättömän paljon, nyt on onneksi maksusitoumus mutta nuo velat johtuvat suurelta osalta siitä, että jos pitää valita maksaako lääkärilaskun vai lääkityksen niin ne lääkkeet on pakko maksaa koska muuten ei pysy elossa.
Vierailija kirjoitti:
tuntuisi aika oudolta jos vanhempasi ei päästäisi sua edes tilapäisesti kotisohvalleen yöpymään. Itseasiassa vaikea uskoa. Entä mummot, vaarit, tädit sedät?
Aika monet suomalaiset vanhemmat eivät halua auttaa aikusia lapsiaan. Monet ulkomaalaiset tuttavani ihmettelevät tätä. Mutta suomessa se on jotenkin kunnia-asia että lapsen tulee pärjätä itse. Samalla tavoin vanhukset halutaan mielummin dumpata ties millaisiin hoitokoteihin. Eri asia sitten sellaisissa kulttuureissa joissa vanhemmat rahoittavat lapsensa opiskelut, lapset sitten vanhempiensa vanhuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asutko opiskelijana jossain kalliissa yksiössä jossa kiskurivuorat? Irtisano asuntosi , ja muuta soluun niin kun muutkin.
Asun kimppakämpässä. Vuokra silti melkein 500 euroa. Ei niitä halpoja asuntoja saa pk-seudulta ilman suhteita. Kaupungin asunnotkin tuntuu jollain arvalla menevän kun uusin hakemusta kolmen kuukauden välein ja olen ollut jonossa jo vuosia.
Mitenkähän arvasin että olet näitä jotka halveksii hoasin tai oskakuntien soluja. Solun vuokra . 200-300 euroa. Et halua? No oman petisi olet pedannut, makaa siinä. Naurettavaa olettaa että sossu tarjoaisi opiskelijalle 500 euron vuokran!?Eihän kukaan pysty opiskelijana noihin vuokriin ellei vanhemmat maksa. Se on mahdoton yhtälö. Ihan oikein sossussa sanottu sulle että muutto pois jos et itse pysty maksamaan vuokraa. Silti nariset vastaan ja kiertelet. Puhelinmyynti pohjapalkalla ei kelpaa, solu ei kelpaa.Kirkon apu ei kelpaa.
Mikset saa opintolainaa, jos olet koulussa? Se on halpaa lainaa se pitkällä maksuajalla. Kiristät opiskelutahtia että saat paperit ja koitat työllistyä johonkin työharkkapaikkaan. Olettaen että opiskelet jotain työllistävää alaa etkä mitään höpötutkintoa. Josk6s joutuu vaihtamaan paikkakuntaa töiden perässä. Hankkiudu nyt jo velkaneuvontaan tai ainakin jonoon, sinne on jonkinverran jonotusaikaa. Asia kerrallaan noita on ratkottava, ihmiset on nousseet syvemmistäkin soista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tehtävä ei ole maksaa sun kulutusluottoja. Oletko velkajärjestelyssä? Se, ettet edes suostu hakemaan apua seurakunnalta (eivät syrji uskonnottomuuden vuoksi) kertoo myös paljon asenteestasi. Kämpän altalähtö on sinulle pienempi paha kuin avun hakeminen. Ylpeys ei nyt auta.
Ei ole mistään kulutusluotoista kyse. En ole ylipäätään elänyt velaksi. En vaan ole voinut maksaa kaikkia pakollisia laskuja pois (puhelin, lääkärilaskut, sähkö, kotivakuutus).
puhelinlaskut pakollisia? Lopeta soittelu watsapp ym fb ilmaisia. Kotivakuutuskaan ei ol epakollinen, itselläni ei ole koskaan ollut,
Päivystyslaskuja ja erikoissairaanhoidon laskuja. Käynti maksaa suunnilleen sen 32 euroa. Jos joutuu viikon sisällä käymään päivystyksessä kolme kertaa niin siinä on jo satasen edestä lääkärilaskua. Se on köyhälle melkeinpä kuukauden ruokarahat... Sairauteeni on myös lukuisia lääkityksiä jotka maksavat käsittämättömän paljon, nyt on onneksi maksusitoumus mutta nuo velat johtuvat suurelta osalta siitä, että jos pitää valita maksaako lääkärilaskun vai lääkityksen niin ne lääkkeet on pakko maksaa koska muuten ei pysy elossa.
Kyllä ymmärrän vaikean tilanteesi, mutta toimeentulotuesta katetaan kaikki julkisen puolen terveydenhoitomaksut, myös erikoispoliklinikat, lääkkeet ym JOS sis sinulla on myönteinen päätös.soita sinne ja pyydä maksun lykkäämistä ja erämaksumahdollisuta, sen voi neuvotella. Vie ne sossulle hakemuksessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asutko opiskelijana jossain kalliissa yksiössä jossa kiskurivuorat? Irtisano asuntosi , ja muuta soluun niin kun muutkin.
Asun kimppakämpässä. Vuokra silti melkein 500 euroa. Ei niitä halpoja asuntoja saa pk-seudulta ilman suhteita. Kaupungin asunnotkin tuntuu jollain arvalla menevän kun uusin hakemusta kolmen kuukauden välein ja olen ollut jonossa jo vuosia.
Mitenkähän arvasin että olet näitä jotka halveksii hoasin tai oskakuntien soluja. Solun vuokra . 200-300 euroa. Et halua? No oman petisi olet pedannut, makaa siinä. Naurettavaa olettaa että sossu tarjoaisi opiskelijalle 500 euron vuokran!?Eihän kukaan pysty opiskelijana noihin vuokriin ellei vanhemmat maksa. Se on mahdoton yhtälö. Ihan oikein sossussa sanottu sulle että muutto pois jos et itse pysty maksamaan vuokraa. Silti nariset vastaan ja kiertelet. Puhelinmyynti pohjapalkalla ei kelpaa, solu ei kelpaa.Kirkon apu ei kelpaa.
Mistä tämäkin urbaanilegenda tulee, että hoasilla olisi halpoja kämppiä ja että niitä riittäisi kaikille opiskelijoille? Pääkaupunkiseudulla on ihan hirveä asuntopula, siksi vuokratkin on aivan törkeät, myös hoasilla. Stadinasunnoilla taas on halvat vuokrat, mutta sieltä ei saa kämppää sitten mitenkään. Johtuu varmaan siitä ettei heillä ole tulorajoja, rikkaat saattavat asua halvalla vuokralla ja köyhät sitten maksavat korkeaa vuokraa. Esim itse asuin hoasilla vantaalla, ja vuokra oli 400 euroa. Käytännössä koko opintoraha ja asumislisä meni pelkästään vuokraan, siihen sitten seutulippu vielä päälle!
ei se luottotietojen menetys nyt niin ylitsepääsemätöntä ole. Jos summat pieniä ja asiat hoidat myöhemmin, niin nehän tiedot pyyhitän 5 v kuluttua pois(tai jotain sellaista). Älä nyt ainakaan raha-asioiden takia itsaria tee! Mikset muka kerro vanhemmillesi että olet tuossa tilanteessa rehellisesti, tai sisaruksille, sukulaisille, joillekkin hyville kavereille? Jos tosiaan itsaria haudot, niin luulisi apua löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämäkin urbaanilegenda tulee, että hoasilla olisi halpoja kämppiä ja että niitä riittäisi kaikille opiskelijoille? Pääkaupunkiseudulla on ihan hirveä asuntopula, siksi vuokratkin on aivan törkeät, myös hoasilla. Stadinasunnoilla taas on halvat vuokrat, mutta sieltä ei saa kämppää sitten mitenkään. Johtuu varmaan siitä ettei heillä ole tulorajoja, rikkaat saattavat asua halvalla vuokralla ja köyhät sitten maksavat korkeaa vuokraa. Esim itse asuin hoasilla vantaalla, ja vuokra oli 400 euroa. Käytännössä koko opintoraha ja asumislisä meni pelkästään vuokraan, siihen sitten seutulippu vielä päälle!
urbaanilegenda? olen itse asunut hoasin soluissa, ja nyt ei puhut yksiöistä vaan soluista. Hoasila yleensä löytyy välittöästi AINA hätä majoitus vantaalta solusta. Ja halpaa on. Jälleen kerran, puhut yksiöstä. Älä yritä kusettaa kun tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Kun kerrot Hoasille että olet asunnoton, niin sinut pitäisi ottaa jono ohi.No jos tulisi tilanne ettei ole vapaita, niin osakunnilta (HÄmäläisosakunta) on lähes aina joku solu jossain vapaa. Vuokrat 200- ege.
ap trollaa täällä ja rahaa ei ole. Lopeta se nettiliittymä ensin ja myy tietokone. Maksa laskut.
Tosin nykyään tilanne on aika nurinkurinen köyhälle. Jos maailma olisi totta, niin köyhähän tarvitsisi tietokoneen laskujen maksuun, koska maksuautomaatit on pankeista poistettu.
Köyhälle pitäisi sossun siis korvata tietokone ja nettiliittymä, jos tässä asiassa nyt ihan tarkkoja ollaan. Onneksi maailma ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän vaikean tilanteesi, mutta toimeentulotuesta katetaan kaikki julkisen puolen terveydenhoitomaksut, myös erikoispoliklinikat, lääkkeet ym JOS sis sinulla on myönteinen päätös.soita sinne ja pyydä maksun lykkäämistä ja erämaksumahdollisuta, sen voi neuvotella. Vie ne sossulle hakemuksessasi.
Tämä muuten on väärä neuvo. Sossu auttaa vain niissä laskuissa, joissa on eräpäivä siinä kuussa kun tukea saa. Vanhoissa laskuissa ei auteta. Tästä syystä esim yhdellä ystävälläni meni luottotiedot. Sossut voivat myös roikottaa päätöksiä ja siinä vaiheessa kun asiakas tekee valituksen ja valitusta käsitellään ehtii monella mennä laskut perintään ja taaskin sossu nostaa kädet pystyyn että voi voi, nuo laskut ei enää meille kuulu.
Toki tässä on varmasti paikkakuntakohtaisia ja työntekijäkohtaisia eroja. Mutta lähtökohtaisesti sossu ei auta jos on mennyt perintään tai ulosottoon. Tilannetta kun harvoin katsotaan kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
urbaanilegenda? olen itse asunut hoasin soluissa, ja nyt ei puhut yksiöistä vaan soluista. Hoasila yleensä löytyy välittöästi AINA hätä majoitus vantaalta solusta. Ja halpaa on. Jälleen kerran, puhut yksiöstä. Älä yritä kusettaa kun tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Kun kerrot Hoasille että olet asunnoton, niin sinut pitäisi ottaa jono ohi.No jos tulisi tilanne ettei ole vapaita, niin osakunnilta (HÄmäläisosakunta) on lähes aina joku solu jossain vapaa. Vuokrat 200- ege.
Niin, eli pitäisi ensin alkaa asunnottomaksi ja sitten odottaa että hoas arpoo jostain kämpän? Tarkistapa huviksesi mitä hoasin solujen hinnat on nykyään.
Voi kuule ei niitä asuntoja ihan oikeasti kaikille riitä, tiedän sitä kautta että koulussani on paljon vaihtareita ja heistä moni on asunnoton siinä kohtaa kun tulee suomeen.
jos kirkonkaan apu ei sulle kelpaa, niin mitä odotat? Että joku muu taho , joku "ateistit ry" tulee ja maksaa laskusi? Eikö tämä tilanne jo kerro sinulle kuka sinua auttaa /tarjoaa apua silloin kun sinä apua tarvitset ja kuka ei ? Silti halveksitte uskovaisia.Mielummin vaikka tapatte itsenne kuin myönnättte olleenne väärässä uskovaisten suhteen.
Ainakin opiskelijoille tietokone alkaa nykymaailmassa olla aika välttämätön kapistus. Esimerkiksi lukiossa pitää olla läppäri jne. Joten huono neuvo tuokin että pitää myydä kone.
hoasille voi kertoa sen vuokran katon rajan. ELi juurikin 250 euroo vaikka. Ja sen että on asunnottomaksi jäämisen uhka päällä ensi kuussa. Voit sanoa että olet irtisanomassa asuntosi, tai joudut heti irtisanomaan ja muuttamaan pois, eli ensi kuussa PAKKO olla joku solu.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kauheaan taloudelliseen ahdinkoon kun työt loppu, opiskelut edelleen kesken. Olen vääntänyt sossujen kanssa vaikka kuinka. Luottotiedot menossa. Sossut eivät suostu auttamaan laskuissa jotka ovat syntyneet ennen kun minusta tuli toimeentulotuen asiakas. Vaikka nuo laskut siis on vaan pakko maksaa. Syömistäkään ei voi lopettaa ja jossain on asuttava. En harrasta mitään, en käy baareissa, en ylipäätään tee yhtään mitään koulun lisäksi. Minulla ei ole varaa mihinkään, ei edes matkakorttiin jolla pääsisin kavereita näkemään. Päivä päivältä narun jatkeena roikkuminen houkuttelee yhä enemmän...
Hei älä vielä luovuta (ellei siitä ole sinulle hyötyä esim. hyväksyt tilanteen ja alat elää sen mukaan).
Tuo äskeinen aattoi kuullostaa julmalta, mutta se on omassa elämässä toiminut kun on meinannut tulla seinä vastaan.
Itse kuulin tällaisen ohjeen, että kannattaa laittaa maksut tärkeys järjestykseen jos on menossa esim. luottotiedot. Maksat asumisen ensimmäisenä. Kyllä monet pystyvät elämään ilman luottotietoja vaikka ei se kivaa ole. Olet kuitenkin hengissä. Se on tärkeintä.
Aloitat tänään elämän arvojärjestyksen uudelleen laittamisen ja alat nousta sieltä pohjalta ylöspäin. Ihan kunnon selviytymismoodi päälle psyykkisesti.
Kannattaa myös vaihtaa kavereita jos ovat oikeasti huonoa seuraa sinulle sillä seura tekee kaltaisekseen. Omassa elämässä olen oppinut ettei huonoihin kavereihin voi luottaa tiukanpaikan tullen. Hyvät kaverit ova todellinen turva, mutta ensimmäisenä itse olet vastuussa itsestäsi joten älä anna kenekään saada sinua uskomaan että olet riippuvainen heistä. Aseta itsesi ensimmäiseksi tärkeysjärjstyksessä.
Tiedän että pysytyt nousemaan sieltä. Ole nyt vain luova ja terveen itsekäs.
Terv. Selviytynyt
Helsingissä on noin 8000 asunnotonta. Läheskään kaikki ei ole mitään juoppoja tms, vaan ihan tavallisia työssäkäyviäkin ihmisiä. Stadin asuntojen jonossa on erittäin kiireellisenä noin 20 000. Hoasin asuntoja riittää vain pienelle osalle opiskelijoista. Joten aikamoista haihattelua kuvitella että hoas tuosta vaan antaisi halvan asunnon jollekin. Stadin asunnotkin toimii niin, että ensin pitää muuttaa johonkin liian kalliiseen asuntoon ennen kun saa alkaa edes jonottamaan halvempaa asuntoa.
Vieläkö joku luulee, että Helsingistä voi saada halvan asunnon? Onnistui varmaan joskus 2000-luvun alkupuoliskolla. Asuntojen hinnat pitäisi saada alas, kun monilla aloilla ainoat työpaikat on pk-seudulla.
tuntuisi aika oudolta jos vanhempasi ei päästäisi sua edes tilapäisesti kotisohvalleen yöpymään. Itseasiassa vaikea uskoa. Entä mummot, vaarit, tädit sedät?