Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja kieltäytyy maksamasta sairausajan palkkaa

Vierailija
26.10.2016 |

Nielurisani leikattiin,jonka seurauksena olin 2 viikkoa sairauslomalla. Töissä vain sanottiin, että hyvä juttu ja tuo sitten todistus lääkäriltä. Nyt kuitenkin tilanne on se, että palkkaa en tältä ajalta saa, koska työantajan mukaan kyse ei ole äkillisestä sairastumisesta tai tapaturmasta, vaan itse aiheutetusta sairaslomasta.. niin onhan tämä itse aiheutettu siinä mielessä, että olen itse leikkausajan varannut lääkärin lähetteen perusteella.

Työsopimuslaissa tosiaan sanotaan, että työnantaja voi kieltäytyä palkanmaksusta, jos työkyvyttömyys on aiheutettu tahallaan. Mutta onko tämä nyt oikeasti ihan totta, että tahallaan aiheuttaminen tarkoittaa esim tällaista tiedossa olevaa leikkausta?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kyllä työnantaja olla oikeassa, ei tarvitse maksaa palkkaa.

Vierailija
2/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi evätä sairasajan palkkaa tuolla perusteella. Saahan työnantaja kelalta osan palkkakuluista takaisin. Ota yhteys liittoon jos ei muuten maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Koska olisit VOINUT varata leikkauksen lomasi ajaksi. Koska se ei ollut äkillinen hätäleikkaus.

Vierailija
4/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten takia ihmiset kuuluvat ammattiliittoihin. Jos säkin kuulut, soita liiton juristille. Eipä noita nielurisoja vissiin huvikseen poistella, joten kyllä tuosta palkan pitäisi tulla. Toista olisi vaikkapa kauneusleikkaus tms.

Vierailija
5/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on, esim. hammaslääkärikäynnit, lapsettomuushoidot, yms. hoidetaan vapaa-ajalla.

Vierailija
6/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Koska olisit VOINUT varata leikkauksen lomasi ajaksi. Koska se ei ollut äkillinen hätäleikkaus.

Minulla ei ole lomia. Olisin toki voinut odottaa työsuhteen päättymistä, mutta halusin hoitaa leikkauksen jo nyt syksyllä koska olen ollut jatkuvasti sairaana.

Vierailija
7/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Palkkaa ei tarvitse maksaa. Jos olit katkaissut jalkasi ja joutuisit leikkaukseen , saisit palkan.

Vierailija
8/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ammattiliitoista mitään apua saa, ellei ole ihan överivakava tilanne... Itse soittelin liittoon joitain vuosia sitten, kun työpaikalla oli monia epäkohtia, joiden korjaamisesta esimies ei ollut kiinnostunut. Sanoivat liitossa vain, että koittakaa nyt saada sovittua.

Eli voithan sinne soitella, mutta täysin turhaa se on.

Vierailija
9/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on niin tyhmä työnantaja ettei se tajua niistä lääkärintodistuksista mitään. Kävin viime vuonna leikkauttamassa silmäluomeni, yksityisellä, ihan kosmeettisista syistä. 2 viikkoa sairaslomaa ja lääkärintodistuksessa luki jokin pitkä sana latinaksi. Täysi palkka maksettiin. En tietenkään puhunut kenellekään mitään mistään leikkauksesta, vaan olin vaan kipeenä muuten vaan. 

Vierailija
10/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan maksamatta voidaan jättää, jos kyseessä on esim alkoholin aiheuttama sekavuus, sterilisaatio tms toimenpiteet, kauneusleikkaus... tämä ei kata siis terveyssyistä tehtyä leikkausta

Vierailija
11/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi evätä sairasajan palkkaa tuolla perusteella. Saahan työnantaja kelalta osan palkkakuluista takaisin. Ota yhteys liittoon jos ei muuten maksa.

Ei kelakaan maksa korvauksia ihan mistä tahansa sairaslomasta. Ainahan sinne pitää lähettää selvitys onko sairasloma johtunut tapaturmasta vai mistä. Ja omavastuuaika on 9 arkipäivää.

Vierailija
12/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on niin tyhmä työnantaja ettei se tajua niistä lääkärintodistuksista mitään. Kävin viime vuonna leikkauttamassa silmäluomeni, yksityisellä, ihan kosmeettisista syistä. 2 viikkoa sairaslomaa ja lääkärintodistuksessa luki jokin pitkä sana latinaksi. Täysi palkka maksettiin. En tietenkään puhunut kenellekään mitään mistään leikkauksesta, vaan olin vaan kipeenä muuten vaan. 

Tarkastus voidaan tehdä tänä vuonna :)

Vierailija
13/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä leikkausajankohtaa voi itse noin vaan sopia. Leikkaussalit on yleensä joko kokonaan kiinni tai vain hätätapauksia varten lomakaudella ja mikäli tarjousta ajasta kieltäytyy kahdesti, lentää pois leikkausjonosta. Jos kyseessä on lääkärin määräämä välttämätön toimenpide, ei kyseessä ole mikään itseaiheutettu työkyvyttömyys (sitä se olisi, jos olisit jotenkin tahallasi tulehduttanut risasi leikkauskuntoon, mikä olisi aika mielenkiintoinen väite).

Vierailija
14/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä leikkausajankohtaa voi itse noin vaan sopia. Leikkaussalit on yleensä joko kokonaan kiinni tai vain hätätapauksia varten lomakaudella ja mikäli tarjousta ajasta kieltäytyy kahdesti, lentää pois leikkausjonosta. Jos kyseessä on lääkärin määräämä välttämätön toimenpide, ei kyseessä ole mikään itseaiheutettu työkyvyttömyys (sitä se olisi, jos olisit jotenkin tahallasi tulehduttanut risasi leikkauskuntoon, mikä olisi aika mielenkiintoinen väite).

Nielurisat leikattiin yksityisellä, kun sieltä lähetteenkin sain. Lääkäri kirjoitti lähetteen,koska nielurisat olivat jatkuvasti tulehtuneet. Valitsin leikkauspäivän siis itse, mutta tosiaan mitään lomia minulla ei ole, joten en olisi lomalla voinut leikkauksessa käydä.

Vierailija
15/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 §

Sairausajan palkka

Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.

Ei se nielurisaleikkaus menee tuohon tahallisuuteen mitenkään.

Vierailija
16/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä firma kyseessä?

Vierailija
17/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ammattiliitoista mitään apua saa, ellei ole ihan överivakava tilanne... Itse soittelin liittoon joitain vuosia sitten, kun työpaikalla oli monia epäkohtia, joiden korjaamisesta esimies ei ollut kiinnostunut. Sanoivat liitossa vain, että koittakaa nyt saada sovittua.

Voi ei!

Onpa harvinaisen munatonta liitolta!

Tämä asenne riippuu hyvin pitkälle myös liitosta. Itse olen saanut useasti apua liitosta lakiasioissa, sopimuksissa ja palkanmaksussa. Yleensä työnantajalle on riittänyt tieto, että olen kysynyt asiaa liitosta ja ohjeistus oli seuraava. Liitosta on soitettu työnantajalle joka vähin äänin sen jälkeen on korjannut tilanteen.

Minulta myös on poistettu aikuisena risat ja ilmanmuuta työnantaja hyväksyi sairasloman ja maksoi sairasloma-ajan palkkaa. Tosin olin ollut sinä vuonna sairaslomalla angiinan vuoksi jatkuvasti, joten leikkaus tehtiinkin lopulta kiireellisenä. Minulle lähetteen teki työterveyslääkäri, joten hänen näkemyksensä ehkä sitten painoi enemmän kuin jos lähetteen tekijä olisi ollut joku muu lääkäri.

Liittoni on OAJ.

Vierailija
18/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies tai oikeusaputoimisto jos ei liitosta ole apua mutta ottaisin liittoon yhteyttä ensimmäisenä.

Vierailija
19/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei!

Onpa harvinaisen munatonta liitolta!

Tämä asenne riippuu hyvin pitkälle myös liitosta. Itse olen saanut useasti apua liitosta lakiasioissa, sopimuksissa ja palkanmaksussa. Yleensä työnantajalle on riittänyt tieto, että olen kysynyt asiaa liitosta ja ohjeistus oli seuraava. Liitosta on soitettu työnantajalle joka vähin äänin sen jälkeen on korjannut tilanteen.

Minulta myös on poistettu aikuisena risat ja ilmanmuuta työnantaja hyväksyi sairasloman ja maksoi sairasloma-ajan palkkaa. Tosin olin ollut sinä vuonna sairaslomalla angiinan vuoksi jatkuvasti, joten leikkaus tehtiinkin lopulta kiireellisenä. Minulle lähetteen teki työterveyslääkäri, joten hänen näkemyksensä ehkä sitten painoi enemmän kuin jos lähetteen tekijä olisi ollut joku muu lääkäri.

Liittoni on OAJ.

Hyvä, että edes jotkut liitot toimivat hyvin! Tuo liitto, jota ei kiinnostanut pätkääkään, oli JHL. Meillä työvuorolistat tulivat jatkuvasti törkeästi myöhässä, suullisia ja kirjallisia sopimuksia rikottiin, työvuorolistaa muuteltiin kysymättä työntekijältä jne. Liitto ei eväänsä liikauttanut näiden asioiden vuoksi.

Vierailija
20/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään epäselvää, kyllä ap:n pitää saada sairausajalta palkka, jos hän ei ole mennyt leikkaukseen ensimmäisen työpäivän aamuna. Kyseessä on sairauden hoito. Kauneuskirurgiset toimenpiteet ovat palkattomia.

Jos teillä ei ole luottamusmiestä, niin sitten yhteys liittoon. Tuosta palkanmaksun keplottelusta työnantaja ei mitenkään pääsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi