Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jahas, opettaja vain ilmoitti palaveriajan

Vierailija
26.10.2016 |

Kysymättä vanhemmilta ensin, mikä aika sopii. Meillä on erityislapsi ja opettaja oli sopinut terapeuttien kanssa palaveriajan, jonka ilmoitti tänään. Itse olen silloin työmatkalla, enkä pääse paikalle. Onneksi miehellä ei ole ajankohdalle sovittuna mitään tärkeää, joten hän osallistuu palaveriin. Olen opettajalle syksyllä kertonut, että meillä molemmilla vanhemmilla on työmatkoja ja asiakaspalavereja, mutta niiden ulkopuolella pystymme kyllä järjestämään itsemme paikalle. Pyysin häneltä, että tarkistaa meiltä vanhemmilta etukäteen aikoja, jolloin pääsisimme molemmat paikalle. Opettaja ei ilmeisesti ollut asiaa ymmärtänyt ja sisäistänyt, kun on mennyt selkämme takana järjestämään palaverin ensi viikoksi. Olisin halunnut olla paikalla, mutta nyt ei onnistu.

Samainen opettaja ei vastaa wilmaviesteihin ja terapeutit ovat valittaneet pitkin syksyä, kuinka he eivät saa opettajaa puhelimella kiinni.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vanhemmat joustavat, kun aika annetaan. 

Mikäli ei mitenkään sovi, niin sitten vain uusi aika. Eivät opettajat voi hiertää kymmenien oppilaiden kohdalla etukäteen vanhempien toiveiden mukaan terapeuttien aikatauluja. 

Jos on "erityislapsi", niin se on teidän tehtävänne siihen sopeutua eikä odottaa kaikkea valmiiksi räätälöitynä muilta. 

Vierailija
2/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että teiltä pääsee joku paikalle, ettei tarvitse siirtää. Vaikka sinulla olisi ollut hyvää asiaa siihen, niin eipä sitä välttämättä kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Mies menee ja sillä siisti. Jos kumpikaan ei olisi päässyt olisitte siirtäneet ajan

Tietänet varmaan että sillä terapeutila on varmasti yhtä paljon töitä kuin sullakin. Ja jos antaisi jotkut mahdoliset ajat nin seuraavassa hetkessä ne voisivat olla jo menneet. Ole tyytyväinen että aika löytyi ja sinne pääseee joku.

Muutenkin paleverien sopimisessa voi tehdä siten, että ehdottaa useampi aikoja tai valitsee yhden ajan ja ehdottaa sitä. Mitä enemmän ihmisiä niin yhteisen ajan löytyminen lyhyellä varoitusajalla on todella hankalaa. Jos alkaa kyselemään kaikille sopivaa aikaa vielä sillä edellytyksellä, että kaikki pääsevät paikalle, niin ajan saa joskus 2 kk päästä ja siltikin joku peruu kuintenkin tulonsa.

Opetajan tunnit ja terapeutin vastaanottoajat voivat mennä pahastikin ristiin, että kun toinen yrittää soittaa niin toinen on varattu jne. Ja ei se opettaja, joka välkkä kerkeä soittelemaan.

Vierailija
4/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti säätelee milloin palavereja voi olla. Ope tuskin pystyy paljon vaikuttamaan.

Vierailija
5/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu rajakylän koulu? Siellä oli juuri tuollaista. Järjestettiin monihaukkumispalaveri ja ilmoitettiin vasta edellisenä päivänä huoltajalle kellon aika. Ihan niinkuin omaishoitajalla ei olisi mitään tekemistä lapsen kouluaikana? Lapsi itse myös osallistui palavereihin, joissa käsiteltiin hänen ongelmiaan (ei ikinä hyviä puolia), kunnes pistin stopin sille.

Kiitos vaan asperger-poikani puolesta.

Vierailija
6/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksittäistapauksiin voi luonnollisesti tiedä, kun en tiedä paltsun kiireellisyydestä, osallistujien määrästä yms. Kuitenkin tilanteissa, joissa tapaamiseen tulee opettajan ja huoltajien lisäksi myös muita koulun ulkopuolisia tahoja ovat vaikeita. Psykologien, terapeuttien, lääkäreiden yms. aikataulut ovat monesti hyvin täysiä, jolloin kaikille sopivia aikoja ei vaan ole.

Vaihtoehtoina on tapaaminen pienemmällä porukalla tai sitten siirtää myöhemmäksi. Monesti siirtäminen ei ole ongelma, mutta joskus on. Tällöin viikoilla lykkääminen on huonompi vaihtoehto.

Jos paltsuun tulee vain huoltajat, oppilas ja opettaja on ajankohtien sopiminen helppoa.

Vierailija
7/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ei mitenkään sovi, niin sitten vain uusi aika. Eivät opettajat voi hiertää kymmenien oppilaiden kohdalla etukäteen vanhempien toiveiden mukaan terapeuttien aikatauluja. 

Jos on "erityislapsi", niin se on teidän tehtävänne siihen sopeutua eikä odottaa kaikkea valmiiksi räätälöitynä muilta. 

Kyllä minun ymmärtääkseni yleensä opettaja ja terapeutit antavat useamman ajan, joista lähdetään sovittelemaan. Näin tehtiin lapsen ollessa eskarissa. Onhan se nyt ihan hullua olettaa, että työssäkäyvä vanhempi pääsee paikalle viikon varoitusajalla. Tai tämäkin riippuu tietysti työnkuvasta. Itse en vain voi olla pois sovituista asiakastapaamisista tuollaisella verukkeella. Erityislapsen kanssa näitä palavereja on muutenkin huomattavasti enemmän ja minä kyllä joustan tietyissä rajoissa. Eli tulen paikalle työajalla, jos minulla ei ole asiakastapaamista tai työmatkaa.

Vierailija
8/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että terapeutit antavat heille sopivan ajan ja opettajan on vain yritettävä päästä palaveriin paikalle oppitunneista huolimatta?

Vierailija
9/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menee juuri näin kun kasi esittää.

Vierailija
10/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on palaveri, jossa on huoltaja, lto, elto ja puheterapeutti paikalla. Vain yksi aika kaikille oli mahdollinen tämän vuoden puolella, seuraava olisi mennyt helmikuulle. Eipä siinä mitään, minä pääsen sattumalta paikalle sinä päivänä, joten ongelmaa ei ole. Muutoin olisi miehen pitänyt ottaa pekkasta tai palkatonta tai siirtää koko homma (ja toivoa, ettei meille tule helmikuulle menoja).

Vierailija
11/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun ymmärtääkseni yleensä opettaja ja terapeutit antavat useamman ajan, joista lähdetään sovittelemaan. Näin tehtiin lapsen ollessa eskarissa. Onhan se nyt ihan hullua olettaa, että työssäkäyvä vanhempi pääsee paikalle viikon varoitusajalla. Tai tämäkin riippuu tietysti työnkuvasta. Itse en vain voi olla pois sovituista asiakastapaamisista tuollaisella verukkeella. Erityislapsen kanssa näitä palavereja on muutenkin huomattavasti enemmän ja minä kyllä joustan tietyissä rajoissa. Eli tulen paikalle työajalla, jos minulla ei ole asiakastapaamista tai työmatkaa.

Eivät kaikki ihmiset toimi samalla tavalla ja aina ei voi/kannata toimia samalla tavalla.

AP voi myös siirtää tapaamista, jos haluaa olla itse mukana. Tosin seuraava sopiva aika voi löytyä vasta 1-2 kk päästä ja seinkin voi aina peruuntua jos joku sairastuu. AP nyt punnitsee ihan itse onko tärkeämpää saada asia käsiteltyä heti vai onko tärkeämpää että hän on itse mukana palaverissä. Elämä on valintoja.

Vierailija
12/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aina annetaan vaihtoehtoja, josta valitsemme päivän, kun meille sopii työmme puolesta. Ja siis moniammatillinen tiimi hoitaa meidän erityislapsen asioita.

Tämä käytäntö ollut jatkuvasti näin.

Vierailija
13/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on palaveri, jossa on huoltaja, lto, elto ja puheterapeutti paikalla. Vain yksi aika kaikille oli mahdollinen tämän vuoden puolella, seuraava olisi mennyt helmikuulle. Eipä siinä mitään, minä pääsen sattumalta paikalle sinä päivänä, joten ongelmaa ei ole. Muutoin olisi miehen pitänyt ottaa pekkasta tai palkatonta tai siirtää koko homma (ja toivoa, ettei meille tule helmikuulle menoja).

Siis eikö ole aika luonnollista, että lapsen asioiden hoitoon otetaan palkatonta/saldoa/pekkasta? Sitä kutsutaan vanhemmuudeksi. Eipä ole käynyt mielessäkään, että hyväksyisimme poliajat vain kun sattuu vapaapäivä kohdalle. Uskomaton ajattelutapa. 8 vuotta eletty sairauden kanssa ja kaksi kertaa jouduttu siirtämään sairaalakäyntiä. Silloinkin sairauden vuoksi.

Vierailija
14/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että terapeutit antavat heille sopivan ajan ja opettajan on vain yritettävä päästä palaveriin paikalle oppitunneista huolimatta?

Yleensä opettajalle ei anneta juuri vaihtoehtoja, ja varsinkin näiden erityislasten kohdalla palaveerattavaa riittää, joten etenkin erityisluokanopettajalla on normaalilla viikolla useita palavereja. Muistuttaisin vielä, että ennen kuin vaaditte lisää joustoja opettajalta, että terapeutti saa palavereista palkkaa, opettaja ei. Kaikki palaverit käydään open omalla ajalla, joten joustoa ei siksikään välttämättä loputtomiin löydy.

Vierailija
15/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä opettajalla ja terapeutilla on myös omat työnsä, muut palaverit ja työn ulkopuolinen elämä. Ja tässä teidän tapauksessa toinen vanhempi pääsee palaveriin.

Vierailija
16/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille tarvittaville järjestyi osallistuminen palaveriin paikalle, joten asia on hoidossa, mutta sinun pitää valittaa siitä, että olisi voinutkin olla toisin? Vaikeaa on teidän perheessänne muukin kuin se erityislapsi.

Vierailija
17/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän terapeutit ovat aina olleet tosi joustavia ja ymmärtäväisiä ja yleensä ehdottaneet useampia sopivia aikoja. Ja yleensä sitä aikaa ollaan lähdetty katsomaan hyvissä ajoin. Samat terapeutit ovat olleet kuvioissa jo kaksi vuotta, eikä aiemmin ole tapahtunut vastaavaa. Viime viikolla juuri toisen terapeutin kanssa oli puhetta, ettei opettaja ole ollut vielä yhteydessä, milloin voitaisiin järjestää palaveri. Eli opettaja on ollut liikkeellä melko myöhään.

Kyllä minä tiedostan, että ei ole helppoa löytää kaikille sopivaa aikaa, mutta voisihan sitä yrittää lähteä sopimaan näitä asioita ajoissa ja aina ennen kaikki on sujunut hienosti. Ap

Vierailija
18/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tarvittaville järjestyi osallistuminen palaveriin paikalle, joten asia on hoidossa, mutta sinun pitää valittaa siitä, että olisi voinutkin olla toisin? Vaikeaa on teidän perheessänne muukin kuin se erityislapsi.

Älä viitsi. Lapseni on ekaluokkalainen ja nyt on kyseessä lapsen ensimäinen moniammatillinen palaveri koulussa. Olisi oikeasti ollut ihan hyvä, jos olisin päässyt paikalle. Minua kiukuttaa, surettaa ja ärsyttää. Meillä vanhemmilla on usein muitakin velvollisuuksia ja siksi olisi hyvä, jos näistä palaveriajoista lähdettäisiin sopimaan hyvissä ajoin. Ap

Vierailija
19/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla opettajalla on KYMMENIEN erityislasten palaveriaikoja sovittavana.

Tuossa tapauksessa mennään sitten niin päin, että VANHEMMAT ilmoittavat opettajalle etukäteen, mitkä ajat sopivat.

Vierailija
20/29 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä opettajalle ei anneta juuri vaihtoehtoja, ja varsinkin näiden erityislasten kohdalla palaveerattavaa riittää, joten etenkin erityisluokanopettajalla on normaalilla viikolla useita palavereja. Muistuttaisin vielä, että ennen kuin vaaditte lisää joustoja opettajalta, että terapeutti saa palavereista palkkaa, opettaja ei. Kaikki palaverit käydään open omalla ajalla, joten joustoa ei siksikään välttämättä loputtomiin löydy.

Miten niin palaverit käydään open omalla ajalla? Kyllä meillä on aina verkostopalaveri ollut ihan keskellä päivää ja ope järkännyt luokkaan sijaisen.

Meillä on välillä yli kymmenenkin ihmistä palaverissa, ja onhan siinä järjestelemistä. Mutta senpä vuoksi seuraava tapaaminen sovitaankin aina jo edellisen lopuksi. Näin minä ehdin järjestää työni, lääkäreille ja terapeuteille sopii varmasti ja koulun väki tietää myös ajoissa varautua sijaisjärjestelyihin. Ei se sen vaikeampaa ole.