Lämpimäisten vieminen
Täällä oli taannoin keskustelua lämpimäisten viemisestä kylään mennessä, kuinka moukkamaista on jos saaja ei niitä sitten tarjoa. Moni myös teilasi koko tavan moukkamaisena kun vie muka itseään varten.
Miten nyt sitten on, onko tuo mielestänne mukava tapa vai ei? Itse tykkään viedä lähes aina jotain itse tehtyä, kakkua, muffareita, karkkia, leipää.... mitä milloinkin. Tarkoituksena vain ilahduttaa saajaa, en todellakin odota saavani niitä itse kahvipöydässä. Ilahtuisitko vai pahastuisitko itse tuollaisesta?
Kommentit (13)
Meillä päin lämpimäiset tarkoittaa sitä kun pieraistaan käteen ja laitetaan se toisen naamaan.
No itse ajattelen siten että jos ei isäntäväellä ole parempaa tarjottavaa niin sitten ne tuliaiset laitetaan pöytään. Jos taas isäntäväki on panostanut tarjottaviin niin ne on tarjolla ja tuliaiset menee kaappiin isäntäväen nautittavaksi. Näin itse tekisin, kun sellaista tapaa lähipiirissäni on.
Kyllä mä ilahtuisin, mutta en välttämättä laittaisi saman tien tarjolle niitä. Jos oon jo itse kattanut pöytään enemmän kuin tarpeeksi herkkuja, en turhaan pistä lisää. Ja jotain haluan säästää ihan oman väen iloksi.
Kyllä laitan tuliaiset samaan pöytään kuin muutkin tarjottavat. Ihan sama, onko pullaa, piirakkaa vai pussillinen karkkia.
En halua saada kenenkään leipomuksia tuomisiksi. Kiitos, mutta meille ei muutenkan tarvitse tuoda yhtään mitään, kaikkea on yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokanihilisti tai laihduttaja saattaa pahastua, mutta muuten aivan ihana juttu.
Selittäisitkö mikä on ruokanihilisti? En kyllä osaa yhdistää noita käsitteitä mitenkään.
Kun kutsun kylään kahville, niin hankin tarjottavat. Pyrin ottamaan huomioon kaikki mahdolliset ruokarajoitteet jne., joten kun vieras sitten tuo tullessaan omat tarjoilut eli lämpimäiset, niin ajattelen, että jaha, minun leipomukseni eivät taida olla toivottuja. Raivaan pöydästä pois omat tarjottavat, laitan tilalle lämpimäiset ja kehun niitä vuolaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokanihilisti tai laihduttaja saattaa pahastua, mutta muuten aivan ihana juttu.
Selittäisitkö mikä on ruokanihilisti? En kyllä osaa yhdistää noita käsitteitä mitenkään.
Minä olen ruokanihilisti. Kaiken tulee olla luomua, mielellään ei-kotimaista (ei siis vehnää tai edes spelttiä, kvinoa ja hirssi käy) ja jos mahdollista niin kallista. Ei mitään eläinperäistä tuotetta, ei mitään erikseen syömistä varten kasvatettua eikä mitään kasvihuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kutsun kylään kahville, niin hankin tarjottavat. Pyrin ottamaan huomioon kaikki mahdolliset ruokarajoitteet jne., joten kun vieras sitten tuo tullessaan omat tarjoilut eli lämpimäiset, niin ajattelen, että jaha, minun leipomukseni eivät taida olla toivottuja. Raivaan pöydästä pois omat tarjottavat, laitan tilalle lämpimäiset ja kehun niitä vuolaasti.
Ihmiset varmasti kyläilevät mielellään ja usein kaltaisesi mielensäpahoittajan luona. :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyseessähän ei ollut omat tarjottavat, vaan isäntäväelle tuotu lahja. Niitä kun ei ollut tarkoitus tuojan itse syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset varmasti kyläilevät mielellään ja usein kaltaisesi mielensäpahoittajan luona. :)
Meillä käy vieraita (tai tuttuja, miten vain) 2-3 kertaa viikossa. Suurin osa ei tuo mitään, koska he ovat ymmärtäneet, että kutsu kahville sisältää myös kahvin kanssa tarjottavat syömiset. Ja nuo lämpimäisten kanssa saapuvat tekevät todella selväksi sen, että juuri tämä sienipiirakka/paprikamuffinsit jne. on tarkoitettu syötäväksi juuri nyt, koska niiden tekijä näki kotona niin valtavasti vaivaa, että sai aikaan mukavat tarjoilut. He myös ilahtuvat kahvipöydässä havaitessaan, että tarjolla ei ole mitään muuta ja lausuvat iloisesti, että johan minä kotona mietinkin, että ilman minun leipomuksiani olisi jääty nälkäisiksi.
Ilman tätä palstaa en tietäisi, miten mitättömien asioiden parissa ihmisten ajatukset askartelevat. Vien joskus omia leipomuksiani mukana, enkä kiinnitä mitään huomiota siihen, laitetaanko ne pöytään vai ei. Muiden tuomisia olen laittanut pöytään tai ollut laittamatta, miten milloinkin. Ei ole tullut mieleenkään että joku jaksaisi tuollaisestakin asiasta jotain tulkintoja vääntää. Enkä kyllä piittaa tästä jatkossakaan.
Jos ihminen on niin pikkumainen että tuollaisista jaksaa loukkaantua, on ihan turha varoa ja yrittää olla loukkaamatta. Tuollainen ihminen löytää syyn loukkaantua vaikka korvieni asennosta. Ja haukkuu minua ympäri kyliä, vaikka mitä tekisin. Ihan turha yrittää sitä estää.
Minusta tuo on ihana tapa.