Pahimmat fyysiset tai psyykkiset oireet mitä olet STRESSIn vuoksi saanut?
Minulla migreenikohtaukset, jotka ovat kestäneet muutamasta tunnista pahimmillaan melkein kolmeen vuorokauteen! :(
Kommentit (56)
Pahin oli kun kuukausia kestäneen todella rankan jakson (10-12 h työpäiviä kovan paineen alla) päätteeksi pää spragasi, sain kouristelukohtauksen ja päädyin ambulanssikyydillä sairaalaan. Elimellistä vikaa ei perusteellisista tutkimuksista huolimatta ikinä löytynyt, neurologin mukaan työstressi ainoa järkevä syy.
Lieviä oireita tyypillisesti laihtuminen, unettomuus, ärtyisyys ja löysä vatsa.
Jatkuva huuliherpes, palan tunne kurkussa.
Migreeni, lihassäryt, unettomuus, painajaiset ---> masennus ja totaalinen eristäytyminen.
Selkäkivut.Pahat.Kun stressi loppui, loppuivat kivutkin eivätkä ole takaisin tulleet.
Hävitän kaiken mihin kosken, avaimet, puhelimet jne ja unohdan mihin laitoin ne 30 sek sitten.
Rosvo-setä kirjoitti:
Mistä te pystytte stressaamaan noin paljon? Itsellä ei ollut tuollaisia oireita stressaavissa tilanteissa, ei yleistä vitutusta kummenpaa.
No ei noita oireita mistään "stressaavasta tilanteesta" kehitykään, vaan mahdollisesti vuosia jatkuneesta stressitilasta (eli aina se ei ole pää joka napsahtaa, vaan muu keho voi alkaa oireilla, ja voi mennä pitkään ennen kuin sellaiset oireet osataan yhdistää stressiin).
Kouristuskohtaus, verenpaine oli kai liian korkealla (ollut viikkokausia ihan järjettömissä lukemissa) ja sitten meni vielä pahemmaksi.
Ruokahaluttomuus, rintakivut, lihasjumit koko vartalossa, päänsärky. Näitä mulla.
Erosta seuranneet vaivat:
-Flunssailu puoli vuotta putkeen (parantuu vain hetkeksi)
-Esinahka tulehtunut, eikä tunnu paranevan itsehoidolla
- Akne saattaa olla tulossa takaisin lähes 10 vuoden tauon jälkeen
-Olen laihtunut 20kg ja olen melkein alipainon puolella
-Ilmavaivat pahentuneet (tavallisia minulle muutenkin)
-Hampaiden pureksiminen yöllä
-Refluksioireita
Nyt on lähteneet oikeastaan kaikki parempaan suuntaan. Sain vähän tavoitteita elämään ja varmaankin ensi viikolla treffeille ensimmäistä kertaa eron jälkeen.
Vatsa kipeäksi ripulia tai oksentelua paniikkihäiriöö
Unettomuus, ahdistus ja vatsavaivat. Näyttävät olevan aika yleisiä kun katsoo vastauksia.
Vastustuskyky meni. Puoli vuotta on-off antibiooteilla suoraan suoneen, infektiosta toiseen.. flunssa, ruusu, keuhkokuume, vatsatauti, toinen keuhkokuume, flunssa, flunssa, ruusu, flunssa..
Päivittäisiä paniikkikohtauksia, syystä tai syyttä. Sydän sykki miten tykkäs, verenpaine pysyi kumma kyllä normaalissa. Rentoutumaan ei kyennyt, unta saattoi vetää aina vapaalla mutta ikinä ei tarpeeksi levännyt. Pahoinvointi/vatsavaivat.
Päänsärky, niskasärky, hengenahdistus, ahdistus, vatsa sekaisin, selittämätön kylmäntunne, hikoilu, krooninen unettomuus, muistihäiröt, derealisaatio, rytmihäiriöt, hallitsemattomat raivokohtaukset, hampaan narskuttaminen säpäleiksi, vainoharha, itseinho, ahmimishäiriö, lisääntynyt addiktioherkkyys, epätoivo, pakkomielteisyys
Psyykkisistä varmaan jatkuva paniikki, että minä hetkenä hyvänsä (oli yö tai päivä, kotona tai ihmisten ilmoilla) tapahtuu jotakin kamalaa. Tulipalo, mun kotiin tunkeudutaan väkisin, työpaikka menee alta, vanhemmat tai muu läheinen kuolee, kimppuun hyökätään tai mut vaan tullaan hakemaan pakolla jonnekin. Osa oli tapahtunutkin joskus mutta silloin en ole osannut niitä odottaa. Jatkuva eristäytynyt olo joka ei helpota missään psykiatrisessa hoidossa kodista, läheisistä tai lääkkeistä puhumattakaan on yksi kamalimpia tunteita mitä olen kokenut.
Fyysisistä reilun viikon unettomuus (en muista montako tuntia nukuin, mutta normiunettomuuttani vähemmän kuitenkin). En lopulta osannut edes päättää miten posti haetaan laatikosta, miten käydään suihkussa tai pestään hampaita. Lähdin päivystykseen mutta tulin takaisin kotiin ja lähin taas, koska en ollut varma onko syy lähteä riittävä. Syödä osasin kiitos syömishäiriöhistorian, muuten olisi voinut olla hieman astetta sekavampi olo. Kirjoitin myös lapulle vaihe vaiheelta, miten sängystä noustaan, koska liikkuminen tuntui niin vaikealta. Nukkuminen auttoi saamaan tuon olotilan normaalimmaksi ja itse stressin syytä oli helpompi käsitellä.
Minulla puhkesi vyöruusu. Siinä kivuissa oli aikaa miettiä elämää uudelta kantilta ja poistaa stressitekijät.
Nukahtamisvaikeudet, uniongelmat ja unihalvaukset. Jatkuva närästys ja sydämentykytykset. Asentohuimaus, migreeni ja lihasjumit. Itkuisuus ja ärtyneisyys.
Sairauslomalla olen ollut vasta kun stressi laukaisi pahan vyöruusun kasvojen kolmoishermossa.
Stressi helpotti ajan kanssa, kun kypsyin perfektionismiin, liialliseen kunnianhimoon ja ylitöihin. Nyt otan yt:t vastaan vuosittain "ihan sama" fiiliksellä ja pidän huolta, että minulla on paljon kantavia asiaoita työn ulkopuolella. Työ on vain työtä.