Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät ja yöpymisen hinta

Vierailija
25.10.2016 |

Paljonko olisit valmis maksamaan yöpymisestäsi jos menet häihin, jotka ovat etäällä kotipaikastasi eli kotiin yöllä siirtyminen ei olisi mahdollista?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin kerrataan vähän. Maksamme häät ihan itse, tietenkin. Emme pysty kuitenkaan maksamaan vieraiden hotelliyöpymistä siihen  päälle. Hääpaikka on halvimmasta päästä mitä löytyy ja samoin pitopalvelu. Häiden järjestäminen täällä meidän suunnalla on silti paljon kalliimpaa, kuin monessa muussa paikassa. Ei ole törsäyshäät, todellakaan.

Asumme pienessä asunnossa, sinne ei mahdu kymmentä ihmistä yöpymään, mutta mahtuu muutama. He voivat yöpyä siellä, menemme itse hotelliin. Osa vieraista asuu 500 km päässä sieltä missä me asumme ja olemme itse aivan eri paikkakunnilta kotoisin. Ihan sama siis missä häät on, osa vieraista tulee silti kaukaa. Näin. Eli osa yöpyy hotellissa jos haluaa häihin tulla. Niin olen tehnyt monta kertaa itsekin, ei ole ollut kynnyskysymys koskaan.

Ap

Minulle tuo olisi kynnyskysymys, sillä Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta. Sitten tuohon päälle vielä matkat ja häälahjat niin hääreissun hinta muodostuu niin älyttömäksi, että ei tule kesää.

Hetkonen. Normaalivaraisella ei ole varaa mielestäsi maksaa keskihintaista hotellihuonetta, junaa/bensoja ja häälahjaa. Uskomaton väite kyllä. Olemme mieheni kanssa normaalituloisia, hiukan alle keskituloisuuden rajan ja rahaa jää kuukaudessa 500- 1000€ säästöön ja aivan normaalisti elellään, eikä pihistellä erityisesti mistään.

Jos tarkoitit että sinulla eivät normaalit tulot riitä, kyse onkin eri asiasta ja sen uskon, mutta tuota väitettäsi siitä, että kukaan normaalivarainen ei hääkuluista selviäsi kuulostaa tuulesta temmatulta. Perustele.

Toki hääkuluista selviää, mutta kyse on lähinnä siitä, mihin rahansa haluaa käyttää. Pidän hotelliyöpymisiä Suomessa niin kalliina, etteivät ne ole hintansa arvoisia palveluina. Tienaan nettona n. 2000 euron luokkaa kuukaudessa, josta maksan 700 eurolla asuntolainaa, toinen 700 euroa menee sijoitusrahastoon ja elämiseen jää tuo loppu. Jos tästä 600 euron ruokabudjetistani maksan hääreissun hotellihuoneineen, matkoineen ja lahjoineen kaikkineen, niin siihen menee helposti niin paljon rahaa, että joudun menemään säästöihini tai syömään kynsiä loppukuun.

Mutta sinä(?) aikaisemmassa viestissäsi sanoit sanatarkkaan : "Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta."

Nyt puhutkin siitä, että et HALUA maksaa sitä hintaa hotellihuoneesta, mikä siitä on maksettava Suomessa, jotta pääsisit osallistumaan häihin. Kumpi on siis keissi?

Edelleen en voi uskoa, että yksi  n.100€ hotelliyöpyminen voi viedä normaalivaraiselta maksukyvyn kovin pitkäksi aikaa. Pidän taloudestani huolta ja siksi juuri minulla on varaa käydä hotellissakin yöpymässä, jos on tarpeen tai ilman varsinaista tarvettakin, eli vaikka yllärinä puolisolleni mennään hotelliin 1-2 yöksi.

Vierailija
82/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tänä kesänä Pohjanmaalla häissä, ollaan Stadista. Otettiin myös minilomana, joten lähdettiin perjantaina joka oli ajopäivä ja saavuttiin illalla. Oli mukavaa lauantaina herätä periltä hyvin levänneenä ja valmiina päivään. Rasti tuli maksamaan n. 150€ + lahja, eli kohtuupaljon, mutta harvoinpa sitä tällaisia tulee eteen ja jos meillä on vain 1 elämä, niin mielellämme laitamme elämyksiin. Kaupunki johon ajoimme oli itselleni uusi, joten sitäkin kautta hiukkasen kotimaan matkailua tuli harrastettua. 

Sanoisin että kyse on sekä suhteen läheisyydestä ja laadusta sekä omasta kukkarosta. Ja vaikka onkin hyvä hieman katsastaa yleisellä tasolla mitä on syytä odottaa kyseiseltä tilanteelta, on oma priorisointi se pääasia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli häät kokoushotelli Majvikin jugentilinnassa Kirkkonummella. Saimme sovittua häävieraille reilun alennuksen yöpymisestä.  http://majvik.fi/palvelut/jugendlinna/ 

Häät voi pitää maatilamajoituksessa tai muussa vastaavan tyyppisessa paikassa. Vältämättä ei tarvitse olla hotelli

Vierailija
84/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tänne kirjoittelevista monet kuuluvat niihin, jotka elävät hyvin pienillä tuloilla (sosiaaliavustuksilla, pätkätöillä, opintotuella jne.). Silloin sadan euro hotellihuone kuulostaa epäilemättä todella kalliilta.

Mutta on muistettava, että suurin osa suomalaisista ei elä pienillä vaan ihan kohtuullisilla tuloilla. En itse kuulu rikkaisiin vaan olen ihan vain keski-ikäinen keskituloinen. Lainat on maksettu kauan sitten, palkka on hyvinkin tyydyttävä, menot ovat melko pienet, tulot aivan riittävät.

Minun näkökulmastani 100 tai 150 euroa on erittäin kohtuullinen yöpymismaksu. Sukulaisten tai ystävien häissä vierailu ei aiheuta konkurssia muutenkaan.

En sano tätä ylimielisesti vaan pelkästään muistuttaakseni, että kaikki eivät elä kädestä suuhun.

Vuosipalkkani on 40 000 euron luokkaa, enkä siitä huolimatta olisi valmis maksamaan 150 euroa yhden yön yöpymisestä. Mutta meitä on moneen junaan.

Aivan. 40 000 euroa vuodessa on selvästi alle suomalaisen keskipalkan, myös mediaanipalkan. Yli puolet työssäkäyvistä tienaa enemmän. En edelleenkään sano tätä ylimielisesti, muistutan vain asiasta, joka täällä tuntuu alituisesti unohtuvan: valtaosa kansalaisista elää varsin turvattua elämää. Siinä yksien häiden kustannukset eivät suuresti tunnu.

Pyydän jo etukäteen anteeksi ja ymmärrän, että alapeukkuja tulee taas.

Mistäköhän repäisit nuo lukusi? Tuo 40 000 euroa on hyvin lähellä suomalaisen palkansaajan mediaaniansioita ja menee jopa keskiarvopalkan yli.

http://www.hs.fi/talous/a1440036036090

Siinä on tietoja vuodelta 2015, mutta merkittävää muutosta ei liene tapahtunut.

Vierailija
85/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin kerrataan vähän. Maksamme häät ihan itse, tietenkin. Emme pysty kuitenkaan maksamaan vieraiden hotelliyöpymistä siihen  päälle. Hääpaikka on halvimmasta päästä mitä löytyy ja samoin pitopalvelu. Häiden järjestäminen täällä meidän suunnalla on silti paljon kalliimpaa, kuin monessa muussa paikassa. Ei ole törsäyshäät, todellakaan.

Asumme pienessä asunnossa, sinne ei mahdu kymmentä ihmistä yöpymään, mutta mahtuu muutama. He voivat yöpyä siellä, menemme itse hotelliin. Osa vieraista asuu 500 km päässä sieltä missä me asumme ja olemme itse aivan eri paikkakunnilta kotoisin. Ihan sama siis missä häät on, osa vieraista tulee silti kaukaa. Näin. Eli osa yöpyy hotellissa jos haluaa häihin tulla. Niin olen tehnyt monta kertaa itsekin, ei ole ollut kynnyskysymys koskaan.

Ap

Minulle tuo olisi kynnyskysymys, sillä Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta. Sitten tuohon päälle vielä matkat ja häälahjat niin hääreissun hinta muodostuu niin älyttömäksi, että ei tule kesää.

Hetkonen. Normaalivaraisella ei ole varaa mielestäsi maksaa keskihintaista hotellihuonetta, junaa/bensoja ja häälahjaa. Uskomaton väite kyllä. Olemme mieheni kanssa normaalituloisia, hiukan alle keskituloisuuden rajan ja rahaa jää kuukaudessa 500- 1000€ säästöön ja aivan normaalisti elellään, eikä pihistellä erityisesti mistään.

Jos tarkoitit että sinulla eivät normaalit tulot riitä, kyse onkin eri asiasta ja sen uskon, mutta tuota väitettäsi siitä, että kukaan normaalivarainen ei hääkuluista selviäsi kuulostaa tuulesta temmatulta. Perustele.

Toki hääkuluista selviää, mutta kyse on lähinnä siitä, mihin rahansa haluaa käyttää. Pidän hotelliyöpymisiä Suomessa niin kalliina, etteivät ne ole hintansa arvoisia palveluina. Tienaan nettona n. 2000 euron luokkaa kuukaudessa, josta maksan 700 eurolla asuntolainaa, toinen 700 euroa menee sijoitusrahastoon ja elämiseen jää tuo loppu. Jos tästä 600 euron ruokabudjetistani maksan hääreissun hotellihuoneineen, matkoineen ja lahjoineen kaikkineen, niin siihen menee helposti niin paljon rahaa, että joudun menemään säästöihini tai syömään kynsiä loppukuun.

Mutta sinä(?) aikaisemmassa viestissäsi sanoit sanatarkkaan : "Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta."

Nyt puhutkin siitä, että et HALUA maksaa sitä hintaa hotellihuoneesta, mikä siitä on maksettava Suomessa, jotta pääsisit osallistumaan häihin. Kumpi on siis keissi?

Edelleen en voi uskoa, että yksi  n.100€ hotelliyöpyminen voi viedä normaalivaraiselta maksukyvyn kovin pitkäksi aikaa. Pidän taloudestani huolta ja siksi juuri minulla on varaa käydä hotellissakin yöpymässä, jos on tarpeen tai ilman varsinaista tarvettakin, eli vaikka yllärinä puolisolleni mennään hotelliin 1-2 yöksi.

100 euron hotellihuone kaikkine muine hääkuluineen on 600 euron kuukausibudjetista todella iso siivu.

Vierailija
86/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin noin, kuten ylläoleva sanoi. Eli kyseessä on monella priorisointi eikä oikeasti rahanpuute. Toki ymmärrän, jos haluaa jättää välistä ei-niin-läheisen kaverin häät, jotka ovat 500km päässä. Mutta jos on oikeasti varaa ja esim ei viitsi järjestellä asioita parhaan ystävän häitä varten, niin ei se mikään hyvä ystävä olekaan. Ei ne ystävät joka päivä naimisiin mene, ja kyllä se mun mielestä ystävyyteen kuuluu, että esim. hääpäivänä ilmestytään paikalle juhlimaan. Priorisointia siis.

Vierailija
87/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut tosi ntrpeitä kommentteja, ap. En ymmärrä onko noin moni oikeasti sitä mieltä että häiden jäejestäjän tulisi maksaa hotelli, vai onko täällä yksi (muutama) kirjoittaja rustaamassa monia viestejä.

Ihan kuten sinäkin olet aiemmin maksanut oman yöpymisesi olleissasi vieraana muiden häissä, saakoon omat vieraasi tehdä nyt samoin. Ihan normaalia minusta. Toki jos joku vieras katsoo, ettei läsnäolo häissä ole niin tärkeää verrattuna siihen kuluvaan rahaan, voi varmasti kohteliaasti ilmoittaa olevan estynyt tulemasta.

Heräsi kysymys jonkun aiemmasta kommentista: Mikä pakko on pistää rahaa kampaajaan jos olet häävieras? Matkat, yöpyminen ja häälahja (+ jotain ruokailua omasta pussista varmasti myös) toki maksavat. Uudet vaatteet ja kampaaja yms. on sitten ihan vapaaehtoisia kuluja.

Vierailija
88/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

100 euron hotellihuone kaikkine muine hääkuluineen on 600 euron kuukausibudjetista todella iso siivu.

En muuta väittäsikään, iso on siivu. Et ole normaalivarainen siis. Ymmärrän täysin, ettei kaikilla ole varaa yöpyä hotellissa. Teen työtä ihmisten parissa, joista osa on varsin vähillä tuloilla, tai täysin niitä vailla, mutta sinä sanoit ettei taloudestaan huolehtiva normaalivarainen voi yöpyä hotellissa yhtä yötä. Kuten arvelinkin, normaalivarainen ei sinulle tarkoittanut samaa kuin minulle.  Ymmärrän kyllä että jos kuussa jää 600 käteen eivät hääkulut kiinnosta. Käsitämme varmaan varallisuuden erilailla.

Vierailija
89/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli majoitus vieraille ilmainen. Kaikki kutsutut tulivat paikalle ja seuraavana aamuna oli vielä ihana nauttia aamupalaa yhdessä. Kyseessä kartano, jossa majoitustilat ja juhlatilat. Olimme itse samassa paikassa yötä. Kaikki kutsutut tulivat paikalle ja se oli meille tärkeintä. 

Vierailija
90/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä. Avokin kanssa molemmat olimme opiskelijoita ja lähdimme kuitenkin hyvän ystäväni häihin 400km päähän. Järkkäsimme kimppakyydin sinne yhden pariskunnan kanssa ja puolitimme näin bensakulut. Oli varaa myös hotelliin, joka maksoi jotain 90e sekä vielä oli rahaa myös lahjaan. Yleensä ne hääkutsut tulee kuitenkin sen verran ajoissa, että on kyllä mahdollista jopa säästää niitä varten mutta se suurempi kysymys onkin siinä, että kuinka hyvä ystävä todellisuudessa on kyseessä.

Vierailija
91/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt ihmetelty, eikö ihmisillä ole 150e laittaa hotelliyöhön. Sen hotellin lisäksi tulee kuitenkin kuluja, kuten häälahja, bensa, ehkä juhlavaatteet, ruoka-ja juomakuluja, mahdolliset taksiajelut tms kulut, joita voi yllättäen tulla matkustaessa. Kuka oikeasti hymyillen tuhlaa satoja euroja päästäkseen häihin?

Vierailija
92/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei me aleta maksamaan vieraiden yöpymistä. Jos oltaisiin oikein varakkaita, niin se ei tietysti olisi ongelma. En tosin tunne ketään joka olisi maksanut vieraille hotelliyön häissään. Myös meillä menee rahaa vieraisiin se noin 100 euroa, että tämän kun kertoo vieraiden määrällä, niin ei ihan ilmaiseksi tule (mutta se nyt oli tiedossa tietty!). En loukkaannu mitenkään jos joku (kun jotkut) päättää olla osallistumatta. Ainahan niin käy.

Mietin myös tuota kampaaja-asiaa. En ole koskaan muiden juhlia varten käynyt kampaajalla ja aika usein olen käyttänyt vanhoja juhlavaatteitani. Tämä sen vuoksi, että häihin ei menisi niin suurta summaa rahaa. Valintoja nämäkin on. Jos ei voi osallistua jonkun häihin, koska ei ole varaa kampaajaan, niin sitten en tiedä. Ei voi mitään.

Ilman muuta kyselemme hintoja eri hotelleista ja yhdestä luulen, että tulemme saamaan hyvän tarjouksen. Sen tiedot laitamme kutsun mukana vieraille ja kulkemiset hääpaikan sekä hotellin välillä maksamme me jotta kynnys osallistumiselle olisi mahdollisimman matala. Ap

Vierailija
93/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sata euroa per vieras menee suunnilleen häissä vieraisiin rahaa :D. Ap

Vierailija
94/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin itseä kummastuttaa ihmisten asenne kuluihin. Itse en mitenkään odottaisi, että hääpari maksaisi vielä sukulaisten matka-/yöpymiskulut. Itse ainakin olen valmis maksamaan kulut omasta pussistani. Toki joskus rahatilanne saattaa olla se, että ei ole varaa lähteä, joten silloin se on hyvä syy olla menemättä. Useimmilla tuntuu kyllä olevan periaatteesta kiinni.

Itse olin kesällä espanjassa työkaverin häissä. Omat ja vaimon lentokulut olivat yhteensä n. 700€ Ja häälahjaksi annettiin 200€. Lisäksi hotelleista (2yötä) tuli hintaa noin 220€. Tietenkin muut kulut mukaan. Ei tämä omasta mielestä ollut mitenkään kohtuuton summa enkä todellakaan odottanut, että joku olisi kuluihini osallistunut.

Eikä olla mitenkään rikas pariakunta. Omat bruttotulot 45 000€ ja vaimolla 30 000€. Asuntolainaa 200 000€. Eli melko normaali keskituloinen perhe ollaan... Joillain ihmisillä tuntuu olevan vain kvin traumaattinen suhtautuminen rahaan.

Vierailija
95/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sata euroa per vieras menee suunnilleen häissä vieraisiin rahaa :D. Ap

Tuttuihin ihmisiin ette sen sijaan sijoita penniäkään, vaan tuhlaatte rahaa vain vieraiden ihmisten kestittämiseen! Olisihan tuo pitänyt arvata. Kyllä tulee niin paskat häät, ettei hyvä tosikaan.

Vierailija
96/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti näihin häihin ei tule yhtään vierasta!

Vierailija
97/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista.... olen itse ollut muutamissa häissä juuri tuolla 500 km päässä josta nyt toivottaisiin vieraita meidän häihin. Ihan olen matkani maksanut ja samoin hotelliyön enkä ole yhtään kokenut menettäväni mitään muuta kuin jonkin verran rahaa (myös opiskelijana tehnyt näin...).

Nyt jos samaa odottaa tänne suuntaan, niin onkin itsekäs, kun ei kykene pitämään häitä sekä niin, että toisen suku ei joutuisi yöpymään, mutta ei myöskään toisen suku. Se on hyvin vaikeaa jos sukua on paikassa a ja b sekä itse asuu paikassa c. Eli mun pitää maksaa nyt muiden hotelliyö, vaikka minullekaan ei sitä ole koskaan maksettu. Miksi näin? Ap.

Ei sinun tarvitse maksaa muiden hotelliyötä, mutta se sinun pitää hyväksyä, että sen vuoksi kaikki eivät voi häihinne osallistua. Ei tämä ole mitään vittuilua, vaan ihan oikeasti rahakysymys.

Ajatellaan että häät ovat 500 km päässä kotoasi. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta hotelliyötä paikan päällä, koska jo pelkkiin matkoihin menee aikaa 5 tuntia, jopa enemmän. Sanoit yhden yön hinnaksi 80€.

Matkat n. 100€

Hotellimajoitus 160€

Omat ruuat muutoin kuin häissä 50€

Häälahja yhdeltä 50€

Tuossa on mennyt 360€ pelkkiin peruskustannuksiin. Laskelmassa ei ole huomioitu mahdollisia lisäkuluja, joita usein häiden vuoksi kuitenkin tulee (uudet vaatteet, kampaaja, polttarit). Ei pahalla, mutta tuo on monelle työssä käyvällekin todella paljon rahaa. Minä esim olen töissä käyvä sinkkunainen pääkaupunkiseudulta. Vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen rahaa jää n. 400-500€ kuukaudeksi. Ei mulla vain yksinkertaisesti olisi varaa pistää 360€ yhteen viikonloppuun, koska en oikeasti tiedä, millä eläisin loppukuun.

Sitä minä en tiedä, millä ihmeen rahalla sinä olet opiskeluaikoinasi reissaillut häissä 500 kilsan päässä ja maksellut kalliita hotelliyöpymisiä ilman että tämä on koskaan ollut kynnyskysymys. Mun matikkani taipuu ymmärtämään sen, että minulle työssäkäyvälle naiselle tuo ei ole ainoastaan kynnyskysymys vaan taloudellisesti mahdoton tilanne.

Joten älä maksa vieraiden hotelleja. En itse tietenkään sellaista hääparilta edes pyytäisi. Mutta älä loukkaannu, jos tämä on joillekin se kynnyskysymys. Ei se ole heidän vikansa, kuten ei toki sinunkaan.

Vierailija
98/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista.... olen itse ollut muutamissa häissä juuri tuolla 500 km päässä josta nyt toivottaisiin vieraita meidän häihin. Ihan olen matkani maksanut ja samoin hotelliyön enkä ole yhtään kokenut menettäväni mitään muuta kuin jonkin verran rahaa (myös opiskelijana tehnyt näin...).

Nyt jos samaa odottaa tänne suuntaan, niin onkin itsekäs, kun ei kykene pitämään häitä sekä niin, että toisen suku ei joutuisi yöpymään, mutta ei myöskään toisen suku. Se on hyvin vaikeaa jos sukua on paikassa a ja b sekä itse asuu paikassa c. Eli mun pitää maksaa nyt muiden hotelliyö, vaikka minullekaan ei sitä ole koskaan maksettu. Miksi näin? Ap.

Ei sinun tarvitse maksaa muiden hotelliyötä, mutta se sinun pitää hyväksyä, että sen vuoksi kaikki eivät voi häihinne osallistua. Ei tämä ole mitään vittuilua, vaan ihan oikeasti rahakysymys.

Ajatellaan että häät ovat 500 km päässä kotoasi. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta hotelliyötä paikan päällä, koska jo pelkkiin matkoihin menee aikaa 5 tuntia, jopa enemmän. Sanoit yhden yön hinnaksi 80€.

Matkat n. 100€

Hotellimajoitus 160€

Omat ruuat muutoin kuin häissä 50€

Häälahja yhdeltä 50€

Tuossa on mennyt 360€ pelkkiin peruskustannuksiin. Laskelmassa ei ole huomioitu mahdollisia lisäkuluja, joita usein häiden vuoksi kuitenkin tulee (uudet vaatteet, kampaaja, polttarit). Ei pahalla, mutta tuo on monelle työssä käyvällekin todella paljon rahaa. Minä esim olen töissä käyvä sinkkunainen pääkaupunkiseudulta. Vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen rahaa jää n. 400-500€ kuukaudeksi. Ei mulla vain yksinkertaisesti olisi varaa pistää 360€ yhteen viikonloppuun, koska en oikeasti tiedä, millä eläisin loppukuun.

Sitä minä en tiedä, millä ihmeen rahalla sinä olet opiskeluaikoinasi reissaillut häissä 500 kilsan päässä ja maksellut kalliita hotelliyöpymisiä ilman että tämä on koskaan ollut kynnyskysymys. Mun matikkani taipuu ymmärtämään sen, että minulle työssäkäyvälle naiselle tuo ei ole ainoastaan kynnyskysymys vaan taloudellisesti mahdoton tilanne.

Joten älä maksa vieraiden hotelleja. En itse tietenkään sellaista hääparilta edes pyytäisi. Mutta älä loukkaannu, jos tämä on joillekin se kynnyskysymys. Ei se ole heidän vikansa, kuten ei toki sinunkaan.

En mä loukkaannukkaan... kuten jo aiemmin sanoin, että kaikki ei kuitenkaan tule, niin on aina. Mä en tiedä sun taloudestasi, mutta opiskeluaikoina tein osa-aikatyötä ja tiesin hääjuhlista useita kuukausia aikaisemmin. Siten onnistui reissaaminen 500 km päähän ja myös etäsuhteen pitäminen. Säästin aika monesta kohtaa silloin kuten kaikki opiskelijat. Ap.

Vierailija
99/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omiin ruokiin saa menemään 50 e per hklö? Jos hotellissa haluaa yöpyä kaksi yötä (mikä ei ole välttämätöntä), niin siellähän on buffet-aamiainen ja häissä runsas ruokatarjoilu. Eli ainoastaan mennessä saattaa haluta syödä jotain tai jos tulee vasta hääpäivänä, niin silloinhan syö lähtiessä kotona, häissä, seuraavana päivänä hotelliaamiainen ja sitten taas kotona...missä se 50 euroa per nessu meni?

Vierailija
100/141 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskat häät", "toivottavasti kukaan ei tule"

Mikä helvetti tuollaisten kommenttien kirjoittajia vaivaa? Toivottavasti olette offline edes suht normaaleja niin ettei myrkytä myös läheisiänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä