Häät ja yöpymisen hinta
Paljonko olisit valmis maksamaan yöpymisestäsi jos menet häihin, jotka ovat etäällä kotipaikastasi eli kotiin yöllä siirtyminen ei olisi mahdollista?
Kommentit (141)
Olisi kiva tietää, että missäpäin Suomea olet menossa naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista.... olen itse ollut muutamissa häissä juuri tuolla 500 km päässä josta nyt toivottaisiin vieraita meidän häihin. Ihan olen matkani maksanut ja samoin hotelliyön enkä ole yhtään kokenut menettäväni mitään muuta kuin jonkin verran rahaa (myös opiskelijana tehnyt näin...).
Nyt jos samaa odottaa tänne suuntaan, niin onkin itsekäs, kun ei kykene pitämään häitä sekä niin, että toisen suku ei joutuisi yöpymään, mutta ei myöskään toisen suku. Se on hyvin vaikeaa jos sukua on paikassa a ja b sekä itse asuu paikassa c. Eli mun pitää maksaa nyt muiden hotelliyö, vaikka minullekaan ei sitä ole koskaan maksettu. Miksi näin? Ap.
Johtuu vain siitä, että sinä olet fiksu ihminen, joka arvostaa ystäviään.
Iso osa sinulle vastanneista on perussuomalaisia juntteja, joille kirkonkylällä käynti on tapaus ja ihmisten pitää huomioida heidät, mutta heidän ei vastavuoroisesti pidä ihmisiä huomioida ja kunnioittaa.
Anna olla, laita kutsut, läheisesi, ne fiksut, saapuvat kyllä.
Onnea teille liittoonne, ja mahdottoman paljon rakkautta ja ymmärtämystä, ja sisua!
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei olisi varaa maksaa yhtään mitään häihin matkustamisesta. En pystyisi maksamaan edes juna- tai bussilippua, puhumattakaan yöpymisestä. Jäisi siis väliin.
Sinua ei ilmeisesti ole kutsuttukaan, joten huolta.
Aloittajasta huokuu hänen viestiensä perusteella niin syvä ja patologinen vittumaisuus, että käy sääliksi hänen miestään. Mielestäni koko häät olisi syytä jättää väliin, sillä ero tulee 5 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
On todella roskaväen häät, jos ei hääbudjettiin mahdu vieraiden hotellihuoneet. Makaronilaatikkoa lienee tarjolla?
Haista paska! Halpamainen kommentti.
Ei ap.
Meidän häissä oli vieraille majoituskiintiö. Hääpaikalla siis oli tasokkaita"mökkejä". Hinta oli n.35e/hlö/yö sis.petivaatteet ja aamupalan. Mökeissä suihkut,vessat jne.
Vieraita 100 ja n.20 jäi mökkiin yöksi kun olivat pitkämatkalaisia.
Kutsun välissä oli hääinfo jossa kaikki oli selitetty majoituksen suhteen. "vierailla on mahdollisuus majoittua omakustanteisesti hääpaikalla tarjoushintaan..... Jne"
Kukaan ei valitellut hintaa. Minusta varsin kohtuullinen
Voisin maksaa hotellista sen 100e, mutta itselleni kynnyskysymykseksi muodostuisi enemmän se häiden sijainti. Jos matkaa on 500km, niin bensat maksaa paljon, aikaa menee koko viikonloppu, paljon ruokakustannuksia matkoilta jne (kahvit huoltsikalla, ruoka huoltsikalla mennen tullen jnejne) ja siihen päälle vielä se majoitus ja lahja.
Juhlaparin täytyisi olla tällaisissa juhlissa minulle hyvin läheinen (sisarus, yksi parhaista ystävistä jne).
Vierailija kirjoitti:
Aloittajasta huokuu hänen viestiensä perusteella niin syvä ja patologinen vittumaisuus, että käy sääliksi hänen miestään. Mielestäni koko häät olisi syytä jättää väliin, sillä ero tulee 5 vuoden sisällä.
Päin vastoin, fiksu ihminen.
Erehtyi vain esittämään kysymyksen palstalla, joka vilisee katkeria, huonotapaisia vittumaisia ja saatanan nuukia akkoja, jotka ovat katkeria kaikille, joiden elämä on parempaa kuin heidän oma elämänsä.
F kirjoitti:
Meidän häissä oli vieraille majoituskiintiö. Hääpaikalla siis oli tasokkaita"mökkejä". Hinta oli n.35e/hlö/yö sis.petivaatteet ja aamupalan. Mökeissä suihkut,vessat jne.
Vieraita 100 ja n.20 jäi mökkiin yöksi kun olivat pitkämatkalaisia.
Kutsun välissä oli hääinfo jossa kaikki oli selitetty majoituksen suhteen. "vierailla on mahdollisuus majoittua omakustanteisesti hääpaikalla tarjoushintaan..... Jne"
Kukaan ei valitellut hintaa. Minusta varsin kohtuullinen
Hinta olisi ollut kohtuullinen, jos tuo 35 euroa olisi ollut mökkiä kohden. 140 euroa esim. neljän hengen perheen yöpymisestä mökissä on mielestäni naurettavan kallis hinta.
Kalliiksi tulee. Eli ensin matkakulut paikalle, sitten hotellimaksu, kenties uusi juhlapuku, häälahja, ehkä kampaajalla käynti jne.
En tulisi häihin, ellei ole joku läheinen ihminen.
Huh, onpas täällä vastaajina taas sairasta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin kerrataan vähän. Maksamme häät ihan itse, tietenkin. Emme pysty kuitenkaan maksamaan vieraiden hotelliyöpymistä siihen päälle. Hääpaikka on halvimmasta päästä mitä löytyy ja samoin pitopalvelu. Häiden järjestäminen täällä meidän suunnalla on silti paljon kalliimpaa, kuin monessa muussa paikassa. Ei ole törsäyshäät, todellakaan.
Asumme pienessä asunnossa, sinne ei mahdu kymmentä ihmistä yöpymään, mutta mahtuu muutama. He voivat yöpyä siellä, menemme itse hotelliin. Osa vieraista asuu 500 km päässä sieltä missä me asumme ja olemme itse aivan eri paikkakunnilta kotoisin. Ihan sama siis missä häät on, osa vieraista tulee silti kaukaa. Näin. Eli osa yöpyy hotellissa jos haluaa häihin tulla. Niin olen tehnyt monta kertaa itsekin, ei ole ollut kynnyskysymys koskaan.
Ap
Minulle tuo olisi kynnyskysymys, sillä Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta. Sitten tuohon päälle vielä matkat ja häälahjat niin hääreissun hinta muodostuu niin älyttömäksi, että ei tule kesää.
Hetkonen. Normaalivaraisella ei ole varaa mielestäsi maksaa keskihintaista hotellihuonetta, junaa/bensoja ja häälahjaa. Uskomaton väite kyllä. Olemme mieheni kanssa normaalituloisia, hiukan alle keskituloisuuden rajan ja rahaa jää kuukaudessa 500- 1000€ säästöön ja aivan normaalisti elellään, eikä pihistellä erityisesti mistään.
Jos tarkoitit että sinulla eivät normaalit tulot riitä, kyse onkin eri asiasta ja sen uskon, mutta tuota väitettäsi siitä, että kukaan normaalivarainen ei hääkuluista selviäsi kuulostaa tuulesta temmatulta. Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista.... olen itse ollut muutamissa häissä juuri tuolla 500 km päässä josta nyt toivottaisiin vieraita meidän häihin. Ihan olen matkani maksanut ja samoin hotelliyön enkä ole yhtään kokenut menettäväni mitään muuta kuin jonkin verran rahaa (myös opiskelijana tehnyt näin...).
Nyt jos samaa odottaa tänne suuntaan, niin onkin itsekäs, kun ei kykene pitämään häitä sekä niin, että toisen suku ei joutuisi yöpymään, mutta ei myöskään toisen suku. Se on hyvin vaikeaa jos sukua on paikassa a ja b sekä itse asuu paikassa c. Eli mun pitää maksaa nyt muiden hotelliyö, vaikka minullekaan ei sitä ole koskaan maksettu. Miksi näin? Ap.
Miksette mene naimisiin maistraatissa, jos se häiden asianmukainen järjestäminen on teille noin ylivoimaisen vaikeaa?
Mikä hänelle on vaikeaa?
Hänhän vain erehtyi kysymään, tältä idioottilaumalta, miten ihmiset suhtautuvat hotelliyön kustannuksiin.
Tämä palsta ei petä koskaa, iso osa ei osaa lukea ja loput eivät lukemaansa ymmärrä.
Ja hän sai vastauksen. N. 80% pitää omakustanteista hotelliyöpymistä liian kalliina, tai vaihtoehtoisesti koko ajatusta jotenkin niin absurdina, etteivät olisi halukkaita maksamaan. Itse voisin kyllä 100 euron luokkaa maksaa hotelliyöstä, jos jonkun läheisen ihmisen häihin menisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että tänne kirjoittelevista monet kuuluvat niihin, jotka elävät hyvin pienillä tuloilla (sosiaaliavustuksilla, pätkätöillä, opintotuella jne.). Silloin sadan euro hotellihuone kuulostaa epäilemättä todella kalliilta.
Mutta on muistettava, että suurin osa suomalaisista ei elä pienillä vaan ihan kohtuullisilla tuloilla. En itse kuulu rikkaisiin vaan olen ihan vain keski-ikäinen keskituloinen. Lainat on maksettu kauan sitten, palkka on hyvinkin tyydyttävä, menot ovat melko pienet, tulot aivan riittävät.
Minun näkökulmastani 100 tai 150 euroa on erittäin kohtuullinen yöpymismaksu. Sukulaisten tai ystävien häissä vierailu ei aiheuta konkurssia muutenkaan.
En sano tätä ylimielisesti vaan pelkästään muistuttaakseni, että kaikki eivät elä kädestä suuhun.
Vuosipalkkani on 40 000 euron luokkaa, enkä siitä huolimatta olisi valmis maksamaan 150 euroa yhden yön yöpymisestä. Mutta meitä on moneen junaan.
Aivan. 40 000 euroa vuodessa on selvästi alle suomalaisen keskipalkan, myös mediaanipalkan. Yli puolet työssäkäyvistä tienaa enemmän. En edelleenkään sano tätä ylimielisesti, muistutan vain asiasta, joka täällä tuntuu alituisesti unohtuvan: valtaosa kansalaisista elää varsin turvattua elämää. Siinä yksien häiden kustannukset eivät suuresti tunnu.
Pyydän jo etukäteen anteeksi ja ymmärrän, että alapeukkuja tulee taas.
68 jatkaa:
Pyydä kiintiötarjous häävieraille jostain majoituspaikasta. Hotelli, "majatalo", B&B
Minä häävieraana tykkäisin jos olis hääpari katsonut valmiiksi lähellä olevan paikan ja sopinut jonkun diilin sinne. Mulle sopisi oikein hyvin joku Bed and breakfast maatila:)
Mitään 200e/yö en kyllä maksaisi...kohtuullinen olisi n.30-50e hlö/yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin kerrataan vähän. Maksamme häät ihan itse, tietenkin. Emme pysty kuitenkaan maksamaan vieraiden hotelliyöpymistä siihen päälle. Hääpaikka on halvimmasta päästä mitä löytyy ja samoin pitopalvelu. Häiden järjestäminen täällä meidän suunnalla on silti paljon kalliimpaa, kuin monessa muussa paikassa. Ei ole törsäyshäät, todellakaan.
Asumme pienessä asunnossa, sinne ei mahdu kymmentä ihmistä yöpymään, mutta mahtuu muutama. He voivat yöpyä siellä, menemme itse hotelliin. Osa vieraista asuu 500 km päässä sieltä missä me asumme ja olemme itse aivan eri paikkakunnilta kotoisin. Ihan sama siis missä häät on, osa vieraista tulee silti kaukaa. Näin. Eli osa yöpyy hotellissa jos haluaa häihin tulla. Niin olen tehnyt monta kertaa itsekin, ei ole ollut kynnyskysymys koskaan.
Ap
Minulle tuo olisi kynnyskysymys, sillä Suomessa hotelliyöpyminen on valitettavasti niin älyttömän kallista, että siitä ei ole normaalivaraisella ihmisellä rahaa maksaa, jos yhtään pitää taloudestaan huolta. Sitten tuohon päälle vielä matkat ja häälahjat niin hääreissun hinta muodostuu niin älyttömäksi, että ei tule kesää.
Hetkonen. Normaalivaraisella ei ole varaa mielestäsi maksaa keskihintaista hotellihuonetta, junaa/bensoja ja häälahjaa. Uskomaton väite kyllä. Olemme mieheni kanssa normaalituloisia, hiukan alle keskituloisuuden rajan ja rahaa jää kuukaudessa 500- 1000€ säästöön ja aivan normaalisti elellään, eikä pihistellä erityisesti mistään.
Jos tarkoitit että sinulla eivät normaalit tulot riitä, kyse onkin eri asiasta ja sen uskon, mutta tuota väitettäsi siitä, että kukaan normaalivarainen ei hääkuluista selviäsi kuulostaa tuulesta temmatulta. Perustele.
Toki hääkuluista selviää, mutta kyse on lähinnä siitä, mihin rahansa haluaa käyttää. Pidän hotelliyöpymisiä Suomessa niin kalliina, etteivät ne ole hintansa arvoisia palveluina. Tienaan nettona n. 2000 euron luokkaa kuukaudessa, josta maksan 700 eurolla asuntolainaa, toinen 700 euroa menee sijoitusrahastoon ja elämiseen jää tuo loppu. Jos tästä 600 euron ruokabudjetistani maksan hääreissun hotellihuoneineen, matkoineen ja lahjoineen kaikkineen, niin siihen menee helposti niin paljon rahaa, että joudun menemään säästöihini tai syömään kynsiä loppukuun.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa hotellista sen 100e, mutta itselleni kynnyskysymykseksi muodostuisi enemmän se häiden sijainti. Jos matkaa on 500km, niin bensat maksaa paljon, aikaa menee koko viikonloppu, paljon ruokakustannuksia matkoilta jne (kahvit huoltsikalla, ruoka huoltsikalla mennen tullen jnejne) ja siihen päälle vielä se majoitus ja lahja.
Juhlaparin täytyisi olla tällaisissa juhlissa minulle hyvin läheinen (sisarus, yksi parhaista ystävistä jne).
Samoin. Jos matka on pitkä, laittaa harkitsemaan. Jos on jubayhteyden päässä, lähden helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette mene naimisiin maistraatissa, jos se häiden asianmukainen järjestäminen on teille noin ylivoimaisen vaikeaa?
Mikä hänelle on vaikeaa?
Hänhän vain erehtyi kysymään, tältä idioottilaumalta, miten ihmiset suhtautuvat hotelliyön kustannuksiin.
Tämä palsta ei petä koskaa, iso osa ei osaa lukea ja loput eivät lukemaansa ymmärrä.Ja hän sai vastauksen. N. 80% pitää omakustanteista hotelliyöpymistä liian kalliina, tai vaihtoehtoisesti koko ajatusta jotenkin niin absurdina, etteivät olisi halukkaita maksamaan. Itse voisin kyllä 100 euron luokkaa maksaa hotelliyöstä, jos jonkun läheisen ihmisen häihin menisin.
Ja muistutukseksi : 80% av-palstan vastaajista ei edusta mitään otosta normaaleista ihmisistä, joita ap aikoo häihinsä kutsua.
No huh huh. Empäs itekkään kuvitellut, että yksi hotelliyö olisi normituloiselle se suuri kynnyskysymys. Toki joskus on kaikilla rahasta tiukkaa, joten ymmärtää, ettei kykene maksamaan 75€-150€ hotelliyöstä. Mutta nykyään kun sukulaiset ja ystäväpiiri muuttamisen vuoksi alkaa hajautua ympäri Suomea, niin valitettavasti aina joku joutuu häihin matkustamaan. Minkäs sille voi. Siskoni muutti pääkaupunkiseudulle, jossa piti häänsä. 1/3 vieraista tuli lähialueilta, 1/3 noin 100-200km säteeltä ja loput noin 600km päästä. Eikä tuottanut ongelmia, vaikka ei kukaan meistä silloin suurituloisia oltu. Siskon kämppään ei voitu kymmentä kaukaa matkustanutta majoittaa (koska oli vielä edellinen pieni asunto kyseessä), joten hotelliin sitä mentiin. Eikä siitä mitenkään erityisesti nuristu. Kerran ne häät on, ja raha-asiat järjestettiin niin, että mukaan päästiin. Itsellä tulee lähitulevaisuudessa olemaan sama juttu häiden kanssa. Osa tulee eripuolelta Suomea ja kaukaisimmat monen tuhannen kilometrin päästä (anoppi mm.). Meillä yritetään vuokrata joku hääpaikkaa lähellä oleva "maatilamatkailu" tai ym mahdollinen yöpymispaikka, johon mahtuu iso osa vieraista. Silloin ei tarvitse kaikkien järjestää itse yöpymistä. Mutta jos vaatimaton yömaja ei sovi, eikä hotellia halua maksaa, niin häät voi jättää välistäkin. Jokainen päättää itse.
No todellakin on. Osa on näköjään aika pihejä. Omat vuosituloni ovat noin 10 000 euroa ja asumiseen menee tuloistani noin 40 %. Silti voin joskus yöpyä yhden yön hotellissa tai matkustaa jopa ulkomaille. Kukin taplaa tavallaan ilmeisesti?