Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät ja yöpymisen hinta

Vierailija
25.10.2016 |

Paljonko olisit valmis maksamaan yöpymisestäsi jos menet häihin, jotka ovat etäällä kotipaikastasi eli kotiin yöllä siirtyminen ei olisi mahdollista?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt ihmetelty, eikö ihmisillä ole 150e laittaa hotelliyöhön. Sen hotellin lisäksi tulee kuitenkin kuluja, kuten häälahja, bensa, ehkä juhlavaatteet, ruoka-ja juomakuluja, mahdolliset taksiajelut tms kulut, joita voi yllättäen tulla matkustaessa. Kuka oikeasti hymyillen tuhlaa satoja euroja päästäkseen häihin?

Sulle ei merkkaa mitään että ne kaverin häät on ainutkertainen tapahtuma? Mä veikkaan että tuhlaat vuoden aikana ne rahat johonkin vielä turhempaan jos et mene kaverin häihin...

Vierailija
122/141 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveät WT-häät tulossa kyllä näistä. On se naurettavaa, ettei edes vieraiden majoituksesta huolehdita! Saisi hävetä tuollainen hääpari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin häät väliin. Meille on keväällä tiedossa häät hevonkorvessa ehkä 8-9h ajomatkan päässä. Lapsia ei ole kutsuttu. Tarkoittaa, että joutuisimme häiden vuoksi hommaamaan lapsille hoitopaikan 3 päiväksi (koska matkoihin tuhlaantuu aikaa), yöpymään hotellissa 2 yötä, maksamaan lahjan ja päälle matkakuluja vielä isolla summalla. Kaksi yötä olisi hotellissa yövyttävä, koska muuten joutuisimme lähtemään aamuyöstä jo ajamaan ja juhlissa jaksaisi juuri ja juuri alkuiltaan muutenkin lasten takia univelkaisena :-/

Murto-osa vieraista on kyseisen alueen läheltä, 90% ajaa saman matkan kuin mekin. Emme todellakaan ole lähdössä tuonne ja siitä tietenkin suku jo vetänyt herneet nenään. Miksi maksaa lähes lomamatkan verran toisen häistä ja silti kyseessä on yksi ilta? Muutenkaan ne juhlat nyt ei ihan mahdottomasti kiinnosta, mutta että sitä maksaisi vielä satoja euroja ja sillä hinnalla sitten saa pakata kuusihenkisen perheen viikonloppukamat, etsiä lahjaa, istua tuntitolkulla autossa viemässä ensin lapsia hoitoon ja sitten raahautuakseen hääpaikalle, ei kiitos.

Jos valitsee juhlat korvessa, pitää hyväksyä ette suurinta osaa ehkä kiinnosta.

Vierailija
124/141 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kyllä köyhää sakkia kun joku 30e on maksimi mitä suostutaan maksaamaan :D Eikö teitä hävetä yhtään?

Kyllä käy sääliksi näiden köyhäläisten sukulaisia ja ystäviä.

Vierailija
125/141 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jäi keväällä työttömäksi, minulla on palkatonta tulossa taas ensi kuussa sekä jouluna 3 vkoksi.

Mieheni sisko on ollut matkaoppaana Kreikassa ja tiesimme on ajan kysymys milloin joku paikallinen löytyy ja viime kesänä sitten löytyi.

Sisko jäi asumaan Kreikkaan ja ensi kesänä on häät.

Häät alkavat jollain seremonialla, heti lauantaiaamuna. Josta on kuljetus hääpaikalle. Sulhasen äiti on ikänsä asunut saarella ja hänellä on ollut kaikki valmiina suunniteltuna ennen kuin pariskunta oli edes tavannut.

Jos kaikki pakettimatkat lähtevät lauantaisin, meidän täytyy olla matkalla 2 viikkoa.

Miehen työpaikalla on Yt-neuvotteluja ollut viimeiset 10 v, joten olemme kerenneet myymään jo ihan kaiken ylimääräisen, niin meiltä, minun vanhempieni luota sekä appivanhempien kotoa, nyt lähti työttömyyden mukana autot.

3 lasta ja 2 aikuista, luulen ettei 2500 euroa riitä.

Koska kohde on Kreikan saari, tulee lennot ja hotelli erikseen kalliimmaksi ja päälle tietenkin käyttöraha.

No, lapset saavat matkan joululahjaksi ja samoin isovanhemmat jos antavat joululahjarahaa, kaikki menee matkaan.

Älkää ihmiset viitsiikö valittaa hotelliyöstä. Meillä kun ei ole vaihtoehtoja, on käytännössä pakko mennä häihin.

Vierailija
126/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mym kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista.... olen itse ollut muutamissa häissä juuri tuolla 500 km päässä josta nyt toivottaisiin vieraita meidän häihin. Ihan olen matkani maksanut ja samoin hotelliyön enkä ole yhtään kokenut menettäväni mitään muuta kuin jonkin verran rahaa (myös opiskelijana tehnyt näin...).

Nyt jos samaa odottaa tänne suuntaan, niin onkin itsekäs, kun ei kykene pitämään häitä sekä niin, että toisen suku ei joutuisi yöpymään, mutta ei myöskään toisen suku. Se on hyvin vaikeaa jos sukua on paikassa a ja b sekä itse asuu paikassa c. Eli mun pitää maksaa nyt muiden hotelliyö, vaikka minullekaan ei sitä ole koskaan maksettu. Miksi näin? Ap.

Ei sinun tarvitse maksaa muiden hotelliyötä, mutta se sinun pitää hyväksyä, että sen vuoksi kaikki eivät voi häihinne osallistua. Ei tämä ole mitään vittuilua, vaan ihan oikeasti rahakysymys.

Ajatellaan että häät ovat 500 km päässä kotoasi. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta hotelliyötä paikan päällä, koska jo pelkkiin matkoihin menee aikaa 5 tuntia, jopa enemmän. Sanoit yhden yön hinnaksi 80€.

Matkat n. 100€

Hotellimajoitus 160€

Omat ruuat muutoin kuin häissä 50€

Häälahja yhdeltä 50€

Tuossa on mennyt 360€ pelkkiin peruskustannuksiin. Laskelmassa ei ole huomioitu mahdollisia lisäkuluja, joita usein häiden vuoksi kuitenkin tulee (uudet vaatteet, kampaaja, polttarit). Ei pahalla, mutta tuo on monelle työssä käyvällekin todella paljon rahaa. Minä esim olen töissä käyvä sinkkunainen pääkaupunkiseudulta. Vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen rahaa jää n. 400-500€ kuukaudeksi. Ei mulla vain yksinkertaisesti olisi varaa pistää 360€ yhteen viikonloppuun, koska en oikeasti tiedä, millä eläisin loppukuun.

Sitä minä en tiedä, millä ihmeen rahalla sinä olet opiskeluaikoinasi reissaillut häissä 500 kilsan päässä ja maksellut kalliita hotelliyöpymisiä ilman että tämä on koskaan ollut kynnyskysymys. Mun matikkani taipuu ymmärtämään sen, että minulle työssäkäyvälle naiselle tuo ei ole ainoastaan kynnyskysymys vaan taloudellisesti mahdoton tilanne.

Joten älä maksa vieraiden hotelleja. En itse tietenkään sellaista hääparilta edes pyytäisi. Mutta älä loukkaannu, jos tämä on joillekin se kynnyskysymys. Ei se ole heidän vikansa, kuten ei toki sinunkaan.

Ed komentti on niin totta kuin olla voi. Meille tuli kutsu viime kesänä häihin ja molempien polttareihin. Sama mitä joku musta ajattelee mutta ensimmäiseksi laskin kulut ja sain yli 1000e. Siinä sitten juteltiin että mennäänkö perheen kanssa kavereiden häihin vai minilomalle johonkin Euroopan kaupungeista...

Jotenkin tuntuu että lapsettomat  hääparit ei oikein aina käsitä miten tiukassa perheellisten rahat on jos toinen on kotona lasten kanssa ja vain toinen käy töissä.

Eiköhän se ole omia valintoja jos noin paljon haluaa törsätä...

Ei se parheen majoittaminen hotelliin ole sen kalliimpaa kuin yhden ihmisen, lisäksi lahjan voi pyöriä samoilla euroilla kuin sinkulla. Vaatteita luulisi olevan jokaisella ja ne polttari touhut voi hoitaa niin että hinnasta pääsee sopimukseen muiden kanssa, vai oletko ainoa jolla on lapsia ja kukaan muu ei valita kustannuksista. Haluaisin ainakin jonkinlaisen laskelman siitä miten mukamas kavereiden häihin menee yli 1000e?

Polttarit tuppaa oleen jo kallista lystiä. Monella. Onneks joillakin järki viel pääs pysyy mut näin tuo tonni vois syntyä:

Polttarit *2:

Osallistuminen 100€/nenä

Omat ruuat ja juomat ja monesti jokainen maksaa omat lippunsa esim kiipeilyyn tms. Tuosta osallistumisrahasta maksetaan morsian ja joku iltapala tms. Esim kaverin pottareis ravintola+kiipeily+juomat120€/per nenä

Tähän mahdolliset matkat polttari paikalle vaik 50€/per nenä jos ketään muuta ei ole tulos samalt suunnalt.

Eli polttarit 270€/per nenä

Vardinaiset häät:

Matkat 50€

Lahja 100€

Yöpyminen 150€

Mahdolliset vaatteiden ostot, esim sukkahousut, paremmat kengät, miehen puku jäänyt pieneks, kaikil ei ole hyvää mekkoakaan jos juhlia ei ole ollut pitkään aikaan.

Tossa on jo 740€

Et aika kallista. Tolla saa jo äkkilähdön etelään.

Missä kaveripiirissä järkätään molemmille 270e polttareita, meillä ei suostuttais.

Mä luulen että ihmiset haluavat tehdä näitä "ompa kallista - listoja" sen takia että voivat itselleen perustella miksi eivät osallistu häihin. Tosin mä ymmärrän että eipä niihin häihinkään ole kiva mennä kun ne on jossain keskellä ei mitään ja lapsettomat. Menet solmuun sen takia että pääset toisen häihin joissa ei ole satsattu ruokaan eikä ohjelmaan ja siksi tunnelma on mitä on, kyllähän niihin harmittaa osallistua.

Vapaasti voitte kiistellä siitä että onko häissä kivaa vai ei mutta kokemukseni on se että ehkä joka 1/5 häät on kivat, muut on sitä tusina tavaraa joista olisi voinut olla poiskin.

Jos ei halua pettymyksiä, niin on paras pysyä vaan kotona...

Vierailija
127/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maailman äärissä, mutta ajomatka sellainen neljä-viisi tuntia. Eli yöpyminen tarpeen yhden yön osalta (ainakin). Hotelliyöpyminen kyseessä, ei täällä ole edullisempia tarjolla. Niissä se hinta varmaan n. 80 e. Ap.

Onpa typerää ja ajattelematonta järjestää häät jossain maan korvessa ja olettaa ihmisten maksavan itse yöpymisensä. Luuletteko, että häihinne tulee kukaan?

No meidän ulkomailla olleisiin häihin tuli 70 kutsusta 50, kukaan ei valittanut.

Ja ei, ei maksettu matkoja ja majoitusta muille kuin kaasolle ja bestmanille aveceineen.

Vierailija
128/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni jäi keväällä työttömäksi, minulla on palkatonta tulossa taas ensi kuussa sekä jouluna 3 vkoksi.

Mieheni sisko on ollut matkaoppaana Kreikassa ja tiesimme on ajan kysymys milloin joku paikallinen löytyy ja viime kesänä sitten löytyi.

Sisko jäi asumaan Kreikkaan ja ensi kesänä on häät.

Häät alkavat jollain seremonialla, heti lauantaiaamuna. Josta on kuljetus hääpaikalle. Sulhasen äiti on ikänsä asunut saarella ja hänellä on ollut kaikki valmiina suunniteltuna ennen kuin pariskunta oli edes tavannut.

Jos kaikki pakettimatkat lähtevät lauantaisin, meidän täytyy olla matkalla 2 viikkoa.

Miehen työpaikalla on Yt-neuvotteluja ollut viimeiset 10 v, joten olemme kerenneet myymään jo ihan kaiken ylimääräisen, niin meiltä, minun vanhempieni luota sekä appivanhempien kotoa, nyt lähti työttömyyden mukana autot.

3 lasta ja 2 aikuista, luulen ettei 2500 euroa riitä.

Koska kohde on Kreikan saari, tulee lennot ja hotelli erikseen kalliimmaksi ja päälle tietenkin käyttöraha.

No, lapset saavat matkan joululahjaksi ja samoin isovanhemmat jos antavat joululahjarahaa, kaikki menee matkaan.

Älkää ihmiset viitsiikö valittaa hotelliyöstä. Meillä kun ei ole vaihtoehtoja, on käytännössä pakko mennä häihin.

No ei kyllä ole mikään pakko, voitte hyvin jäädä poiskin. 

Vierailija
129/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla oikeastaan kutsumassa ihmusiä,jotka ei tulisi häihin,vaikka on tuo yöpyminen.Joku valitti taas,että ei pidä pitää häitä korvessa.Ei nämä olekaan,vaan kaupungissa.Tilanne on se,että meillä kummallakin on sukua ihan eri suunnissa eli vaikka häät olisivat missä,niin osa ei pääse yöksi kotiinsa.

Ap

Vierailija
130/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ei olisi varaa maksaa yöpymisestä mitään. Jos olisi tosi läheinen ihminen menossa naimisiin niin ehkä sitten maksaisin mitä pakko olisi, mutta yleensä läheisten rahatilanne tiedetään sen verran hyvin että majapaikka järjestyisi jonkun paikallisen nurkista

Vierailija
131/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä koskaan ollut häissä, jossa olisi pitänyt itse maksaa yöpymisestä. Yleensä häiden järjestäjä on itse hoitanut majoituksen. Yksissä häissä esimerkiksi oli vuokrattu maalaistalo, jossa oli myös häiden jatkot. Toisissa häissä oli vuokrattu viereiseltä paikkakunnalta leirintäalueelta neljä mökkiä (muutama keittiöllä ja saunalla varustettuna). Joskus vieraita on majoitettu sukulaisten luona.

Onko jotenkin yleistä, että muualta tulleet joutuvat majoittumaan omalla kustannuksellaan hotellissa? Myönnän että en järjettömän monissa häissä ole ollut, mutta kyllä sekä suvun että kaveripiirin kesken majoitus on aina ollut hääjärjestäjän piikkiin.

Vierailija
132/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

132 jatkaa

Itsellenikin on ollut aina itsestään selvää, että majoitus tulisi omalle kustannukselleni, jos joskus häät järjestän. Ennemmin karsisin kuluja vaikka hääpuvusta ja kampauksesta kuin laittaisin sukulaiset ja kaverit itsekseen hotelliyöpyminen hintoja ihmettelemään. Jos ei rahat riittäisi, niin sitten voisi miettiä ylipäätään pienempiä häitä tai vaikka häiden siirtämistä parilla vuodella, jotta saa säästettyä rahaa. Kokisin tuon majoituksen järjestämisen suorastaan kunnia asiana. Mutta kaikilla lienee eri arvojärjestykset. Edelleen kyllä ihmettelen miten yleistä on tuo, että vieraat maksaa majoituksen, kun olen asiaan törmännyt toistaiseksi vain av-palstalla?

Vierailija
133/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina maksanut majoituksen itse jos häät eivät ole olleet kotipaikkakunnalla.Ehkä tässä on eri tapoja eri puolella Suomea.Hääthän ovat vieraalle vapaaehtoiset,eiköhän ne tärkeimmät tule,vaikka emme ole niin äveräitä,että voisimme maksaa vieraiden yöpymisiä.Outoa jos joku tuollaisesta loukkaantuu...

Täältä ei mitään maalaistaloja tai leirintäalueita löydy eli ihan on kaupunkikeskustasta kyse.

Ap

Vierailija
134/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps.ei toki ole pakko mennä hotelliin,saa vieraat tietenkin ajaa takaisin kotiinsakin jos haluavat.Hyvä hinta hommataan hotellista ja maksetaan vieraiden kyydit sinne mennen ja tullen.Ap

Vierailija
135/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä pahimpia änkyröitä tuskin edes kutsutaan minnekään niin ovat jo lähtökohtaisesti vittuuntuneita ;)

Ja osa on ikänsä ollut ukoton/akaton ja vähän katkeruutta pukkaa pintaan kun ap "pääsee" naimisiin.

Toki jos on köyhä, pihi tai sosiaalisesti kyvytön niin pitää muistaa ettei se kutsu ole henkilökohtainen loukkaus eikä häihin ole mikään pakko osallistua!

Vierailija
136/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

136 jatkaa...ai niin se tärkein eli olen valmis maksamaan hotelliyöstä 100-200e ja luultavasti enemmänkin koska yhdistäisin tuohon miniloman. En matkusta yleensä satoja km häiden ja 1 hotelliyön takia vaan tehdään samalla jotain muutakin kivaa.

Vierailija
137/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis maksamaan normaalin hotellihuoneen verran eli 100-150 euroa/yö.

Vierailija
138/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tämä keskustelu kuulostaa oudolta, kun peilaan omiin kokemuksiini. Olen käynyt aikuisiällä n. 15 häät ja kaksissa majoitus on ollut ilmainen, ja sekin tyyliin oma makuupussi juhlapaikan lattialla. Siis lähes aina olen maksanut majoituksen itse (tosin jakanut kulut poikaystävän kanssa) ja se on ollut ihan ok. Asun itse pk-seudulla ja olen käynyt häissä mm. Oulussa, Kajaanissa ja Jyväskylässä. En minä mikään kroisos ole, ja osan reissuista olen tehnyt opiskelijana, mutta silti olen pitänyt itsestäänselvyytenä osallistumista. Kauemmas lähtiessä olen ottanut reissun miniloman ja kaupunkiin tutustumisen kannalta. On han ok, jos ei raaski kaikkiin juhliin osallistua, mutta olen kyllä hämmästynyt tästä loukkaantumisesta ja vihamielisyydestä hääparia kohtaan, joka tässä ketjussa monesta viestistä huokuu.

Vierailija
139/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti näihin häihin ei tule yhtään vierasta!

Täällä tosiaan pyörii järjettömän katkeraa porukkaa. Jos oma elämä on noin perseestä, kannattaisiko sille tehdä jotain, eikä sylkeä sappea ventovieraiden päälle. Ap:lle. Maksaisin mielelläni hotellihuoneen, sillä minusta reissaaminen ja juhliminen on kivaa. 😊

Onnea hääparille j älä välitä näistä muutamasta pihistä, nihilistisestä juntista.

Vierailija
140/141 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä pahimpia änkyröitä tuskin edes kutsutaan minnekään niin ovat jo lähtökohtaisesti vittuuntuneita ;)

Ja osa on ikänsä ollut ukoton/akaton ja vähän katkeruutta pukkaa pintaan kun ap "pääsee" naimisiin.

Toki jos on köyhä, pihi tai sosiaalisesti kyvytön niin pitää muistaa ettei se kutsu ole henkilökohtainen loukkaus eikä häihin ole mikään pakko osallistua!

Amen! 😃😃 Kirpeän katkeruuden voi suorastaan haistaa. Kaikille parasta jos pahimmat tapaukset jättävät sosiaaliset tapahtumat niille, jotka niissä osaavat käyttäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan