Miten teette arkiaamuista mukavia?
Itse olen lähes joka aamu v*ttumaisella tuulella ja haluan olla yksin. Olisiko jotain tapaa millä voisi tehdä aamuista siedettävämpiä? Herään yleensä kuudelta kun työt alkavat joka aamu seitsemältä. Tuo pimeys aamuisin taitaa vaikuttaa minuun negatiivisesti koska olen huomannut että ulkoiset tekijät vaikuttavat vahvasti olooni.
Kommentit (30)
Herään tuntia ennen muita, keitän kahvit ja syön pienen aamupalan ihan itsekseni. Luen samalla kirjaa. Nin myös viikonloppuna (tosin silloin herään 3 tuntia ennen muita...)
Vierailija kirjoitti:
Osta itsellesi wake-up light -"herätyskello", joka herättää asteittain kirkastuvalla valolla, jos pimeään herääminen tuntuu hankalalta. Omia aamujani se virkisti huomattavasti. On ihan eri vireys herätä kirkkaaseen valoon kuin täysin pimeään huoneeseen.
Minä ostin tuollaisen herätysvalon aikoinaan, mutta en koskaan herännyt siihen valoon! Heräsin joka kerta vasta sitten kun kellon ääniherätys (linnut) huusi täyttä kurkkua. Kokeilin säätää valon kirkkaimmalle mitä sai mutta ei, en herännyt siihenkään.
Parasta kun oma lapsi herättää 9.30 aikaan, siinä sitten aamupala ja kahvi, samalla voi miettiä mitä päivän aikana tekisi. Itselle parasta kun saa vain olla kotona :) ei tarvii aamusin lähtee mihinkään aikaseen.
Kello soi 5.45. Halaillaan miehen kanssa hetki ja noustaan ylös. Keitän aamukahvit sillä aikaa kun mies pukee päälle.
Syödään aamupala ja jutellaan rauhassa.
6.30 herätetään isommat lapset aamupalalle. Mies päästää koirat käymään pihalla ja lähtee töihin.
Seitsämän jälkeen lapset alkaa valmistautumaan kouluun ja vauva heräilee syömään.
Imettäessä ehdin hetken lukea uutisia puhelimella tai roikkua av. llä.
Kohta puetaan päälle ja lähdetään koirien kanssa lenkille.
Arkiaamuista mukavia tekee siis kiireettömyys, pieni hellä hetki oman rakkaan kanssa ja rutiinit.
Aika lailla samoin meni aamut jo ennen äitiyslomaa. Lähdin vain 7 jälkeen töihin.
Heräämällä ajoissa. Nousen viimeistään viideltä, koomaan hetken koneella. Sitten koira tulee moikkaamaan ja painutaan lenkille. Lenkin jälkeen kofeiinia ja koomasta heräilyä. Kun piristeet alkaa potkia, alan siivoilemaan paikkoja aamua varten ja herätän lapset (ja miehen samalla) 7-7.30 riippuen koulun alkamisajasta. Aamutoimet, lapset kouluun, mies ja minä töihin, lähden puoli ysin pintaan vaikka työt alkavat vasta 9.30, ehdin kävellä rauhassa ja käydä kaupassa. Mulle tärkeintä on tuo oma rauha aamulla, ainakin se pari tuntia on saatava hissutella omissa oloissaan, jaksaa sitten paremmin. Illalla kyllä uni vie jo ysin pintaan kevyesti x)
Ajoissa nukkumaan, että ehtii nukkua 7-9 h. Tarpeeksi aikaa aamulla että ehtii suihkuun ja myös vähän meikata. Mutteripannuun kahvi valmiiksi, ehkä myös munakokkeli kulhoon jääkaappiin paistovalmiiksi. Muutenkin jotain hyvää mitä tykkää syödä aamulla, vaikka ruisleipää, keittokinkkua ja vihanneksia. Musiikkia. Kaikki valot päälle.
Meilläkin on miehen kanssa kaksi herätystä kymmenen minuutin välein. Ja se aika ollaa lähekkäin, joko torkkuen tai sitten hitaasti heräillen (kuitenkin ihan hiljaa). Aamu lähtee ihan eri tavalla käyntiin, kun saa hetken nauttia rakkaan läheisyydestä ennen päivän aloittamista.
Tämän jälkeen 2 kuppia mustaa kahvia, suihku ja ravitseva terveellinen aamupala ja olen valmis töihin.
Teen kaiken mahdollisen edellisenä iltana valmiiksi eli pakkaan laukun, valitsen vaatteet (myös alusvaatteet ja sukkahousut, niin ei tule ikäviä yllätyksiä), lataan kahvinkeittimen ja laitan siihen ajastuksen, niin että herätessä tuore kahvi tuoksuu.
Herään riittävän ajoissa ja syön aina runsaan ja hyvän aamiaisen. Aamupalalla voi syödä tuhdistikin ilman pelkoa ylimääräisistä kiloista (ihan oikeaa ruokaa kuitenkin, eikä mitään munkkeja tms.). Ostan vähän kalliimpaa Fazerin Alku-puuroa, norjalaista gourmet-näkkäriä, tuoreita hedelmiä jne. eli vähän "luksusta" aamiaiselle. Syödessäni katson Netflixistä Modernia perhettä tms. hyvän tuulen hömppää.
Hampaiden pesun ajaksi laitan usein jonkun 3 minuutin pikanaamion kasvoille. Teen meikkipohjan huolella, niin ei tarvitse päivän aikana kuin lisätä huulipunaa. Ajoittain mulla on ns. klassiset ripsien pidennykset, jolloin muuta silmämeikkiä tarvitse.
Teen myös pikasiivouksen aamulla ennen töihin lähtöä eli tyhjennän tarvittaessa astianpesukoneen, korjaan aamupalatiskit pois, petaan sängyn, laitan vaatteet ja muut tavarat paikoilleen jne. On mukavampi tulla kotiin, kun ei heti tarvitse ruveta siivoamaan.
Inhosin ennen arkiaamuja, koska olen luontaisesi illanvirkku. Jossain vaiheessa käänsin pakolla sisäisen kelloni niin, että herään arkiaamuisin noin klo 5. Rupesin ajattelemaan, että aamulla aika ennen töihin lähtöä on samanlaista vapaa-aikaa kuin töiden jälkeenkin ja voin yhtä hyvin katsoa jakson jostain hyvästä sarjasta, lukea kirjaa ym. aamullakin. Nykyään tykkään myös arkiaamuista. Maanantaiaamut on kuitenkin edelleen niin tympeitä, että maanantaisin pidän aina etäpäivän ;)
No keitän kahvit ja käyn herättään koululaisen seurakseni aamupalalle. Jotain hyvää aamiasta pitää olla ja muksu seuraksi nii johan lähtee...