Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän miehen omistamassa asunnossa. Kuinka jakaa asumiskulut?

Vierailija
24.10.2016 |

Miten teistä tulisi jakaa elämiskulut tässä tilanteessa?

Muutin asumaan mieheni kanssa hänen omistamaansa kaksioon, jossa asumiskulut ovat noin 1000e/kk. Tästä tonnista:
- Vastikkeen osuus n. 250e
- Netti, kotivakuutus yms. käyttömaksut 100e
- Loput 650e lainanlyhennystä

Lisäksi miehellä on auto, jolla me molemmat kuljemme töihin. Auton kiinteät ylläpitokulut ovat noin 100e/k + bensat 100e. Satunnaiset menoerät (katsastus, varaosat) olemme tähän asti maksaneet puoliksi.

Mies maksaa bensasta yli puolet, koska vaikka kuljemme yhdessä töihin (työpaikat vierekkäin), niin mies käyttää autoa omiin menoihinsa lähes päivittäin ja minä en lainkaan. Mutta kuinka hoitaisitte muiden kustannusten jakamisen?

Minulla ei siis ole käytännössä lainkaan omaisuutta, olen tähän asti asunut pelkistetysti vuokralla ja kulkenut julkisilla. Päivätöissä käymme molemmat, mies tienaa hieman enemmän kuin minä.

Kommentteja?

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä, kun joudut pihalle. Pääomaa et kerrytä.

Vierailija
2/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysy tätä siltä mieheltäsi? Vai haluatko av-mammojen hyväksynnän loisimiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kysyisit mieheltä etkä täältä?

Vierailija
4/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa vastike ja puolet netistä, vakuutuksesta ym. eli 300 euroa. Lainanlyhennys ei sinulle maksettavaksi kuulu, vaan miehelle. Mielestäni mies saisi maksaa autonsa kulut, koska auto ei ole sinun, maksa vaikka silloin tällön bensat.

Vierailija
5/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös asun mieheni kanssa hänen omistamassaan asunnossa. Maksan vastikkeen ja vesimaksut. Hän lyhentää omaa lainaansa ja maksaa sähkölaskut. Kotivakuutukset maksetaan suurinpiirtein puoliksi. Hän maksaa autojutut (minulla ei ole korttia), minä maksan ruuat.

Vierailija
6/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat puolet päivittäisistä menoista, ostat oman asunnon ja laitat sen vuokralle, ja mielellään oman auton.

Vierailija
7/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole naimisissa tai edes kihloissa, niin reilua on, että maksat puolet vastikkeesta ja sähköstä ym. Sen lisäksi esim 250 euroa tuosta 650 euron lainanlyhennyksestä. Minusta mies voi antaa sinulle hiukan "alennusta" eli ei tuota lyhennysosuutta 50/50 tarvitse jakaa. Mutta mielestäni pelkkä 50% vastikkeesta ja sähköstä on liian vähän. Jos mies ei olisi sijoittanut asuntoon niin hän olisi voinut sijoittaa rahat vaikka osakkeisiin. Ei se asunto hänellekään ilmainen ole.

Vierailija
8/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tossa tilanteessa mies maksoi kaikki talon kulut ja mä ruuat sekä lasten kulut.

Vierailija
9/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa lainanlyhennystä, vastikkeesta puolet. Säästyvän rahan (oletettavasti olet asunut ennen huomattavasti paljon kalliimmissa vuokra-asunnoissa) laitat vaikka ASP-tilille, jotta voit myöhemmin ostaa itsellesi osuuden tuosta asunnosta. 

Auto on vähän siinä ja siinä, periaatteessa esimerkiksi uusien renkaiden ostaminen nostaa auton arvoa, mutta toisaalta auto ei kuitenkaan ole hyvä sijoitus ja sen omistaja enemmän menettää kuin ansaitsee, joten ei ole samalla tavalla toisen vaurastuttamista osallistua sen kustannuksiin. 

Vierailija
10/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat puolet asumiskustannuksista, poislukien lainanlyhennys. Tähän päälle maksat "vuokraa", esim noin puolet vastaavan asunnon vuokrasta. Alle puolet siis, koska mies saa sijoitukselleen laskennallista tuottoa, sinä vain asut.

Vierailija
11/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teistä tulisi jakaa elämiskulut tässä tilanteessa?

Muutin asumaan mieheni kanssa hänen omistamaansa kaksioon, jossa asumiskulut ovat noin 1000e/kk. Tästä tonnista:

- Vastikkeen osuus n. 250e

- Netti, kotivakuutus yms. käyttömaksut 100e

- Loput 650e lainanlyhennystä

Lisäksi miehellä on auto, jolla me molemmat kuljemme töihin. Auton kiinteät ylläpitokulut ovat noin 100e/k + bensat 100e. Satunnaiset menoerät (katsastus, varaosat) olemme tähän asti maksaneet puoliksi.

Mies maksaa bensasta yli puolet, koska vaikka kuljemme yhdessä töihin (työpaikat vierekkäin), niin mies käyttää autoa omiin menoihinsa lähes päivittäin ja minä en lainkaan. Mutta kuinka hoitaisitte muiden kustannusten jakamisen?

Minulla ei siis ole käytännössä lainkaan omaisuutta, olen tähän asti asunut pelkistetysti vuokralla ja kulkenut julkisilla. Päivätöissä käymme molemmat, mies tienaa hieman enemmän kuin minä.

Kommentteja?

Mieti mitä pitäisit reiluna jos osat olisivat toisinpäin? Mies asuisi sinun asunnossasi ja kuljattaisit häntä töihin omalla autollasi.

Vierailija
12/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te oikeasti maksatte puolisonne asunnosta tienaamatta siinä yhtään mitään? Googlailkaa avioerotilastoja. Puhumattakoon avoerosta. Mitään ei jää käteen, kuin itkuinen nenäliinä. Noin tyhmä ei saa olla, että ei se minulle käy.

Vierailija
13/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa, koska omistaa. 

t. Lompakkoloinen

Vierailija
14/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät asunnosta, mitä jos ehdottaisitte miehelle että menisitte pankkiin tekemään paperit niin, että tästä lähin sinäkin mkasat puolet lainasta, mutta se osuus myös kasvattaa omistusosuuttasi asunnosta. Näin sinullekin kertyy omaa omaisuutta. Jos eroatte, mies sitte ostaa sinun maksamasi osuuden takaisin. Ja sitten muut kulut tulojen mukaan tasaisesti maksettavaksi. 

Vierailija
15/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan lyhennyksen maksaa asunnon omistaja. Jo kuitenkin maksat lyhennyksiä olet oikeutettu lyhennystesi suhteessa omistamaan asuntoa. Tee tästä kirjallinen sopimus.

Jos vastikkeeseen sisältyy rahoitusvastiketta on se taloyhtiön lainaa ja siis asunnon pääomaa joka on asunnon omistajan osuutta. Hoitovastike ja maksut puoliksi.

Muut yhteiset auto yms. kulut puoliksi.

Vierailija
16/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös asun mieheni kanssa hänen omistamassaan asunnossa. Maksan vastikkeen ja vesimaksut. Hän lyhentää omaa lainaansa ja maksaa sähkölaskut. Kotivakuutukset maksetaan suurinpiirtein puoliksi. Hän maksaa autojutut (minulla ei ole korttia), minä maksan ruuat.

Olet kyllä aika tyhmä, jos noin hoidat raha-asiasi. Oikeudenmukaista olisi maksaa puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä, kotivakuutuksesta ja ruuasta ja korvata auton käyttömenoista oman käytön osuus. Näillä lainankoroilla ei ole perustetta vapauttaa miestä oman asuntonsa hoitovastikkeesta.

Jos ei tajua raha-asioita, kannattaisi elää yksin. Näin ei tulisi hyväksikäytetyksi.

Vierailija
17/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 1

Maksat kaikesta puolet. Jos miehesi on esim maksanut asunnostaan 30% ja loput on jäljellä olevaa lainaa niin sinun nimiisi siirretään 35% asunnosta ja tosiaan maksatte lyhennykset puoliksi. Auton kulut on vähän hankalampi, mutta jos jo miehen suurempi käyttö otetaan huomioon bensoissa niin voisi varmaan mennä puoliksi.

Vaihtoehto 2

Määrittelette paljonko vastaavan asunnon vuokra olisi. Sinä maksat siitä puolet ja tietysti myös puolet vakuutuksesta. Mies hoitaa loput, koska hänen omaisuutensa tässä karttuu. Auto samoin kuin edellisessä.

Vaihtoehto 3

Maksatte yhteisiä kuluja tulojen suhteen. 

jne.

Vaihtoehtoja on vaikka kuika paljon.

Vierailija
18/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vastikkeesta ja muista juoksevista kuluista, puolet lainan koroista.  Jos se ei miehelle käy niin sitten vaadi että kirjaatte ylös maksamasi osuuden lainanlyhennyksistä, jonka mies hyvittää sinulle yhdessä maksamaasi summaa vastaava osuutta asunnon mahdollisesta arvonnoususta. Helpointa olisi tietysti ottaa oma laina ja ostaa osuus asunnosta.

Vierailija
19/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä selviäisi suhteenkin vakavuus, kun lainapapereita pitäisi selvittää. Voi tulla ikävä yllätys vastauksessa, kun rahasta puhutaan.

Vierailija
20/207 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi asia olisi pitänyt keskustella miehen kanssa ennen osoitteen muuttoa selväksi, mikä järjestely tuntuu molemmista reiluimmalta ja päättää sitten muutetaanko miehen asuntoon vai johonkin muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän