Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisilla kaikilla samat sisustusjutut! Miksi?

Vierailija
24.10.2016 |

Eikö osata ajatella omilla aivoilla, vai miksi lestakodeista löytyy todella monista samat esineet ja huonekalut? Onko tämä joku sisäpiirin juttu jota en ymmärrä? Mielikuvituksen puutetta, kun kaikki "maailmallinen" on kielletty? Vai suosivatko lestadiolaiset joitain tiettyjä sisustusalanyrityksiä, vai mitä ihmettä? Olen suoraan sanottuna hiukan, tai itse asiassa aika paljon järkyttynyt.

Ei minun tuntemilla ihmisillä ole kellään samanlainen koti. Päin vastoin. Jokaisella on oman näköinen, eikä tulisi mieleenkään matkia kaveria.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua loukata kovin verisesti lestadiolaisia, halusin vain selvyyttä tähän ja sainkin. Kyse on valtavan suuresta kulttuurierosta, sama kun vertaisi suomalaisia Amazonin alkuperäisasukasheimoon. Niin erilaista, niin erikoista, niin rajattua, niin sisäänpäinkääntynyttä.  Siinä missä minä rakastan löhösohvaani ja jättitelkkariani, sitä että on kodikasta, pehmeää ja mukavaa, saan nauttia kotona joka hetkestä, seuraan maailmaa avoimin silmin ja mielin, lestadiolaisille mielihyvä tulee kulisseista. Mukavuudella ei ole väliä. Kunhan kulissit on kunnossa. "Maailmalaiset" on väärää elämää, pieni piiri se oikea.

Rakastin sitä Vuokko Ilolaa, kun katsoin jonkun haastattelun. Hän oli parantumassa, tulin hyvin iloiseksi.

Rakastin kun hän laitteli korvakorujaan, oi että. Ehkä nimi on enne.

En nyt tajua. Olet joku neuvolatäti, joka tekee kotikäyntejä vauvaperheisiin vai mistä tämä tarkkailuaineisto ilman että sinua on kutsuttu ystävänä kylään?

Ymmärrän osan siitä mitä haet takaa, mutta et ymmärrä sitä, että se on vain joidenkin juttu. Ihan niin kuin maailmassa jollain on silarit tai jollain on irtoripset niin ei voi sanoa, että kaikilla epäuskoisilla naisilla olisi. Eli teet kyllä nyt ihan liian rajua yleistystä. 

Kyllä somesta ja lehdistä saa erittäin hyvän kuvan...

Kyllä kai ymmärrät, että somessa ja lehdissä on tietynlainen joukko? Se ei ole kattava otos kaikista lestadiolaisista.

Vierailija
62/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap linkkiä siihen lestajakkaraan! Haluan tietää, onko oma jakkarani sellainen. Tarkoitatko sellaista pyöreäpäällistä jakkaraa tai sellaista, missä on askel pienten tikkaiden tapaan?

Miksi se jakkara nyt on niin iso asia...

Ei sulla ole sellaista, pisti vaan silmään tuolla selaillessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua loukata kovin verisesti lestadiolaisia, halusin vain selvyyttä tähän ja sainkin. Kyse on valtavan suuresta kulttuurierosta, sama kun vertaisi suomalaisia Amazonin alkuperäisasukasheimoon. Niin erilaista, niin erikoista, niin rajattua, niin sisäänpäinkääntynyttä.  Siinä missä minä rakastan löhösohvaani ja jättitelkkariani, sitä että on kodikasta, pehmeää ja mukavaa, saan nauttia kotona joka hetkestä, seuraan maailmaa avoimin silmin ja mielin, lestadiolaisille mielihyvä tulee kulisseista. Mukavuudella ei ole väliä. Kunhan kulissit on kunnossa. "Maailmalaiset" on väärää elämää, pieni piiri se oikea.

Rakastin sitä Vuokko Ilolaa, kun katsoin jonkun haastattelun. Hän oli parantumassa, tulin hyvin iloiseksi.

En nyt tajua. Olet joku neuvolatäti, joka tekee kotikäyntejä vauvaperheisiin vai mistä tämä tarkkailuaineisto ilman että sinua on kutsuttu ystävänä kylään?

Ymmärrän osan siitä mitä haet takaa, mutta et ymmärrä sitä, että se on vain joidenkin juttu. Ihan niin kuin maailmassa jollain on silarit tai jollain on irtoripset niin ei voi sanoa, että kaikilla epäuskoisilla naisilla olisi. Eli teet kyllä nyt ihan liian rajua yleistystä. 

Kyllä kai ymmärrät, että somessa ja lehdissä on tietynlainen joukko? Se ei ole kattava otos kaikista lestadiolaisista.

Ymmärrän, ja toivoisin että nämä oman tiensä kulkijat olisivat esillä eikä "matkijat"...

Vierailija
64/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ja toivoisin että nämä oman tiensä kulkijat olisivat esillä eikä "matkijat"...

Ehkä oman tiensä kulkijat eivät koe tarpeelliseksi esitellä elämäänsä somessa. Kyllähän somettaminen on jonkinlaista huomionhakua.

Vierailija
65/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisten kodit ovat toistensa kopioita."

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1426833015040

Vierailija
66/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä ne on! Alkoi pelottaa, että olen sisustanut lestadiolaisesti.. ;D

Vierailija
67/73 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt meidän kaupungissa yhdessä huonekalu- ja sisustusliikkeessä, joka huhujen mukaan on ...lestadiolaisten yrittäjien omistama. Olen saanut tosi hyvää palvelua siellä, joten käyn varmaan jatkossakin.

Vierailija
68/73 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sisustajat mitä mieltä itse olette asiasta? Onko sisustettava paineen alla?

Vierailija
69/73 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten vapauttavaa on olla tavallinen, saa sisustaa miten lystää, meikata, tehdä mitä itse haluaa. Kuakaan ei katso kieroon ja juorua tekipä mitä vain.

Vierailija
70/73 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan niiden tapa. Joku, jolla on yhteisössä kunnioitettu asema, saa jonkun idean ja sitten kaikki matkii. Ilmiö pätee sisustamisen lisäksi pukeutumiseen, asumiseen (paikkakunnan valintaan, muuttavat aina joukolla johonkin, tämä näkyy tosi hyvin Oulun seudulla, esim. "in-paikkoja" oli 80-luvulla mm. Kellon Kiviniemi, sittemmin Kempele, Oulunsalo jne.), harrastuksiin (mm. moottoripyöräily) jne. Yhteisö on niin tiivis, että heillä nämä "muodit" leviävät tosi nopeasti.  

Mutta tuohan on ihan kauheaa. Ei ole sitä omaa makua ollenkaan, vaan matkitaan muita. Ei tiedetä mikä miellyttää omaa silmää, vaan oltava samaa kuin muillakin. Varmaan kun pienestä asti aivopesty ajattelemaan tietyn kaavan mukaisesti, kangistutaan sitten kaiken muunkin saralla...

Niin kuolisin tuohon elämään...

Onneksi muilla ei ole mitään trendi- tai muoti-ilmiöitä vaan osaavat olla yksilöllisiä ja vielä löytävät jostain juuri omanlaiset erilaiset ratkaisunsa.

Totta. Onneksi muilla suomalaisilla on aina niin yksilölliset ratkaisut kodeissaan. Kellään ei esim. ole ruskeasävyistä kotia noin 6 vuoden takaa, tai harmaata kotia noin 3 vuoden takaa. Onneksi kellään ei ole kylppärissään kolmea valkoista isolaattaista seinää, 1 seinä ei tietenkään ole mustaa tai muuten tummaa laattaa. Ah, onneksi ollaan niin uniikkia.

Vierailija
71/73 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä hauska ketju. Kiinnostaisi tietää mistä näitä l-koteja voi nähdä? Että poikkeavatko siis vaikkapa asuntomessuilla tai sisustuslehdissä/-blogeissa nähdyistä kodeista? Itse olen käynyt muutamissa lestadiolaiskodeissa, eikä niissä ole ollut havaittavissa mitään sisustuksellista yhtenäisyyttä (pl. taulutv:n puute olohuoneessa). Yksi koti on vanha hirsikoulu, jossa on paljon suuria huoneita, lautalattiat ja värikkäitä sisutustekstiilejä. Yhdessä kodissa on maalaisromanttinen tunnelma: kaakelitakka, valkoisia huonekaluja ja puolipaneelia. Yksi on ap:n kuvailema moderni koti, jossa on Artekin huonekaluja, isot ikkunat, korkeat huoneet, paljon säilytystilaa.

Vierailija
72/73 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaan lestadiolaisten juttuja:

- Marimekkoa (astiat, pöytäliinat)

- musta-valkoisuus

- minimalismi

- ei tauluja

- ei viherkasveja

- muodikasta

- Artek

- design-valaisimet

- hoikkuus

- juoksulenkit

- meikkivoiteen käyttö, kulmakarvat vaseliinilla - MUTTA EI MITÄÄN MUUTA

- tytöillä matala sivujakaus, pitkät hiukset tiukalla ponnarilla, jota koristaa joko maltillinen pinni tai pieni huivin, tms.

- tytöillä koulussa pitkä toppatakki, koska seuroihin pukeudutaan hameeseen

- beige ja musta pukeutumisessa, musta pikkilaukku

- musta-valkean kodin lisäksi harmaa

- mahdollisimman siistiä ja paaaaljon just Marimekkoa

Vierailija
73/73 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä mietin: miksi ei tauluja tai viherkasveja? Tai onko kukaan nähnyt lestakotia, jossa on kirjahylly?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme