Lestadiolaisilla kaikilla samat sisustusjutut! Miksi?
Eikö osata ajatella omilla aivoilla, vai miksi lestakodeista löytyy todella monista samat esineet ja huonekalut? Onko tämä joku sisäpiirin juttu jota en ymmärrä? Mielikuvituksen puutetta, kun kaikki "maailmallinen" on kielletty? Vai suosivatko lestadiolaiset joitain tiettyjä sisustusalanyrityksiä, vai mitä ihmettä? Olen suoraan sanottuna hiukan, tai itse asiassa aika paljon järkyttynyt.
Ei minun tuntemilla ihmisillä ole kellään samanlainen koti. Päin vastoin. Jokaisella on oman näköinen, eikä tulisi mieleenkään matkia kaveria.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan iso osa palstailijoista on lestoja kun tuntuu aihe nostattavan niin kovan puolustusmekanismin?
No olihan tämä nyt typerä yleistys. Ap tuskin on jokaisessa lestakodissa käynyt.
Ilmeisesti näillä lestoilla ja lessuilla tarkoitetaan vanhoillislestadiolaisia? Ärsyttää kun porukka ei tiedä että on myös esikoislestadiolaisia. Jotka eroaa hyvinkin paljon noista vanhoillisista.
Minua jäi vaivaamaan se jakkara. Olisiko kuvaa? Tosi outoa että joku jakkara leviää uskonnon mukana kaikkiin koteihin. Lestajakkara.
Vierailija kirjoitti:
En tunne lestadiolaisia koteja. Mutta jos ajatellaan yleensä ihmisten koteja, niin kyllähän ne ovat aika samanlaisia. Aloitetaan vaikkapa sohvasta. Tuntuu, että kaikilla on nykyään harmaa sohva. Sitten sopivalla etäisyydellä sohvasta on matala taso, jolla on tv. Kirjahyllyä ei monella enää ole ollenkaan. Väritys nykyisin tosiaan linjaa harmaa, valkoinen, ripaus mustaa ja ehkä joku väriläiskä on aikaansaatu tyynyillä. Siinä olikin monen olohuone.
Tähän lisätään vielä joku sisustustarra ja tähtikuviotuote niin ollaan sellaisessa keskiverto-olohuoneessa kaupunkilähiössä nuorilla aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi vaivaamaan se jakkara. Olisiko kuvaa? Tosi outoa että joku jakkara leviää uskonnon mukana kaikkiin koteihin. Lestajakkara.
Meillä ainakin ainoa jakkara on Ikean Bekväm-keittiöjakkara (9,99€). Mut tuskin kyse on siitä. ;,D
Jotenkin naurattaa tämä aloitus.
Taivaslaulussakin sanottiin että huonekalut ostetaan vepsäläiseltä, vaatteet jostain en muista mistä, joku juttu se niille on.
Vierailija kirjoitti:
Taivaslaulussakin sanottiin että huonekalut ostetaan vepsäläiseltä, vaatteet jostain en muista mistä, joku juttu se niille on.
Höpsö. Se on romaani.
Vierailija kirjoitti:
=DDDD
t. vl
Mä en halua loukata kovin verisesti lestadiolaisia, halusin vain selvyyttä tähän ja sainkin. Kyse on valtavan suuresta kulttuurierosta, sama kun vertaisi suomalaisia Amazonin alkuperäisasukasheimoon. Niin erilaista, niin erikoista, niin rajattua, niin sisäänpäinkääntynyttä. Siinä missä minä rakastan löhösohvaani ja jättitelkkariani, sitä että on kodikasta, pehmeää ja mukavaa, saan nauttia kotona joka hetkestä, seuraan maailmaa avoimin silmin ja mielin, lestadiolaisille mielihyvä tulee kulisseista. Mukavuudella ei ole väliä. Kunhan kulissit on kunnossa. "Maailmalaiset" on väärää elämää, pieni piiri se oikea.
Rakastin sitä Vuokko Ilolaa, kun katsoin jonkun haastattelun. Hän oli parantumassa, tulin hyvin iloiseksi.
Rakastin kun hän laitteli korvakorujaan, oi että. Ehkä nimi on enne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsö. Se on romaani.
Perustuu todellisuuteen.
Tosiaan, palstalla tuntuu olevan paljon lessuja, sehän selittääkin kertaheitolla, miksi täällä vallitsee ihmisvihamielinen ja paskanalhainen selkäänpuukotusilmapiiri.
t. lessuja tunteva
Lestaäidit ovat täällä kun eivät saa katsoa telkkaa eikä huomenna ole töitä vaan kymmenen lapsen hoito.
Toi musta-valko(ehkä keltainen)-sisustustyyli ja lapsilla mustavalkea-tai muuten tietyntyyppinen vaatetus on ihan totta. Ainakin niissä l-kodeissa joissa olen käynyt. Itse hämmästelen l-tuttujen kodeissa sitä, että kaikki ylimääräinen on pois näkyviltä. Esim.olohuoneissa ei ole leluja, eteiset on siistejä jne. Tavaraa ei ole liikaa ja kaikki säilytystilat mietitty viimeisen päälle. On ihan normaalia että hyvät ideat leviävät jne. Varsinkin kun monet äidit ovat vuosia kotona ja varmasti ehtivät panostaa sisustukseen ja lasten vaatetukseenkin. Tiiviissä yhteisössä ollaan paljon kotona ja kyläilläänkin, on kotiseuroja/lauluseuroja jne.joissa kodit tulevat tutuiksi.
Ja valtavirta sisustaa kotinsa valkeaan mihin vaan. Yhä on sisustustekstit in, kun unohtelevat huoneiden nimiä.
Että heilläkin varmaan oma muotinsa, kuten muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua loukata kovin verisesti lestadiolaisia, halusin vain selvyyttä tähän ja sainkin. Kyse on valtavan suuresta kulttuurierosta, sama kun vertaisi suomalaisia Amazonin alkuperäisasukasheimoon. Niin erilaista, niin erikoista, niin rajattua, niin sisäänpäinkääntynyttä. Siinä missä minä rakastan löhösohvaani ja jättitelkkariani, sitä että on kodikasta, pehmeää ja mukavaa, saan nauttia kotona joka hetkestä, seuraan maailmaa avoimin silmin ja mielin, lestadiolaisille mielihyvä tulee kulisseista. Mukavuudella ei ole väliä. Kunhan kulissit on kunnossa. "Maailmalaiset" on väärää elämää, pieni piiri se oikea.
Rakastin sitä Vuokko Ilolaa, kun katsoin jonkun haastattelun. Hän oli parantumassa, tulin hyvin iloiseksi.
En nyt tajua. Olet joku neuvolatäti, joka tekee kotikäyntejä vauvaperheisiin vai mistä tämä tarkkailuaineisto ilman että sinua on kutsuttu ystävänä kylään?
Ymmärrän osan siitä mitä haet takaa, mutta et ymmärrä sitä, että se on vain joidenkin juttu. Ihan niin kuin maailmassa jollain on silarit tai jollain on irtoripset niin ei voi sanoa, että kaikilla epäuskoisilla naisilla olisi. Eli teet kyllä nyt ihan liian rajua yleistystä.
Karmea lukea koko ajan miten joku on ollut pakotettuna johonkin uskontokuntaan. Itse kuulun ja olen Taivaan Isälle kiitollinen siitä että saan kuulua, enkä missään nimessä joudu. Toki on yhteisiä piirteitä liittyen mihin tahansa seurakuntaan mitä sitten käytetään verukkeena kun ei saa elää miten haluaa. Mutta minä ainakin haluan noudattaa neuvoja ja elää Jumalan tahdon mukaisesti. Vaikka siinä huonosti onnistun. Maailmassa on vielä enemmän vaatimuksia. En halua elää synnissä ja hirveä lukea kun joku iloitsee toisen syntielämästä. Meidän syntiemme takiahan täytyi Jeesuksen kärsiä ristillä. Nyt sitten joku huutelee, että miten voi korvakorut olla synti. Ei se itsessään mutta itsensä koristaminen maailmalle ja maailman ihmisiä varten on. Miksi me haluaisimme koreilla ja olla kauniita kun katseet pitäisi kohdistaa Jeesuksen kärsimykseen. Ihminen on todella itsekäs.
Nyt ap linkkiä siihen lestajakkaraan! Haluan tietää, onko oma jakkarani sellainen. Tarkoitatko sellaista pyöreäpäällistä jakkaraa tai sellaista, missä on askel pienten tikkaiden tapaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua. Olet joku neuvolatäti, joka tekee kotikäyntejä vauvaperheisiin vai mistä tämä tarkkailuaineisto ilman että sinua on kutsuttu ystävänä kylään?
Ymmärrän osan siitä mitä haet takaa, mutta et ymmärrä sitä, että se on vain joidenkin juttu. Ihan niin kuin maailmassa jollain on silarit tai jollain on irtoripset niin ei voi sanoa, että kaikilla epäuskoisilla naisilla olisi. Eli teet kyllä nyt ihan liian rajua yleistystä.
Kyllä somesta ja lehdistä saa erittäin hyvän kuvan...
Kuinkahan iso osa palstailijoista on lestoja kun tuntuu aihe nostattavan niin kovan puolustusmekanismin?