Apua esiintymisjännitykseen?
Vinkkejä esiintymisjännityksen purkamiseen tilanteessa, josssa ON PAKKO esiintyä useana eri päivänä? Ongelma on lähinnä mentaalinen blokki, joka lamauttaa kehon ja mielen. En pysty avaamaan suuta, en pysty ajattelemaan kunnolla. Vaikka olisin miten valmistautunut ja etukäteen olisi sellainen olo, että hyvin pystyn siihen, en sitten pysty kuitenkaan. Toisessa yhteydessä tai ihan vain toisaalla tai eri ihmisille esiintyessä kaikki menee monesti hyvin, mutta toisessa yhteydessä joku/jotkut tekijät laukaisevat tämän mentaalisen blokin. Tilanteesta pakeneminen on ongelma. Tiedän, että tämä on täysin naurettavaa ja omalta kannaltani aika paha ongelma, mutta en saa purettua tätä.
Beetasalpaajaa olen käyttänyt. Se on ok, auttaa sykkeeseen ym, mutta koska se ei vaikuta mieleen, se ei poista lamautumista. En halua mieleen vaikuttavia lääkkeitä. Sen sijaan mietin alkoholia. Paljonko olisi sopiva määrä millaista juomaa ja paljonko ei haise? En muutoin juo juurikaan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis kanssa huomenna esiintymistä luvassa. Kaikki tuttuja, mutta ahdistaa ihan vietävästi, kun kaikki tuijottaa ja odottaa, että mitä se nyt puhuu. Joka ainoa kerta iskee se aivosumu, alkaa huimata ja ääni väristä. Ja sitten se järjetön pakokauhu ja koko homma alkaa kusta. Esiintymisestä tokeneminen kestää pitkään enkä muista mitä olen puhunut. Munkin tekis mieli olla kännissä, niin voisin jopa nauttia esiintymisestä.
Lisään vielä, että joka kerta tunnen olevani kuin pieni piipittävä surkimus-hiiri, vaikka yritän puhua kuuluvasti. Kuulijat näen reippaina, kovaäänisinä menestyjinä, jotka päätään pudistellen ajattelevat, että ei tosta mitään tule.
Tämä ei ehkä ole totuus, mutta näin koen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös jännittäjä ja olen lähiaikoina miettinyt että mikä sen jännityksen laukaisee? Mitä me pelätään? Beetasalpaajat auttaa kyllä mutta ne on vain kainalosauva.
Työelämään liittyvissä asioissa pelkään sitä, että esiintymisien epäonnistuminen estää urakehityksen.
Perustuuko sun ammattitaito ja ura siis esiintymiselle? Miten jaksat sellaista? Oletko miettinyt alan vaihtoa?
Ei varmasti perustu, mutta pääni sisällä kuvittelen näin ja se aiheuttaa oravanpyörän jännityksen kasaantumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös jännittäjä ja olen lähiaikoina miettinyt että mikä sen jännityksen laukaisee? Mitä me pelätään? Beetasalpaajat auttaa kyllä mutta ne on vain kainalosauva.
Työelämään liittyvissä asioissa pelkään sitä, että esiintymisien epäonnistuminen estää urakehityksen.
Perustuuko sun ammattitaito ja ura siis esiintymiselle? Miten jaksat sellaista? Oletko miettinyt alan vaihtoa?
Ei kokonaan, mutta onhan tämä tulevaisuuden kannalta iso ongelma, jos tätä ei saa purettua. Ura on todella tärkeä.
Minusta se pitää olla just niin, että meitä on monenlaisia esiintyjiä ja kukin tyylillään. Lisää vaan tarvittaisiin erilaisuutta esille, erilaisia persoonia. Ehkä se jännittäminen johtuukin just siitä, että sulla on mielessä jokin esikuva tai malli, miten sen esiintymisen pitäisi mennä tai miltä sun pitäisi siellä näyttää tai kuulostaa.
Ap on täydellisyydentavoittelija. Anna olla. let it be, sulla on silloin helpompi itselläsikin olla. Et ole sen kummempi kuin toisetkaan ja toisinpäin. Muut ovat navetassa.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittele. Harjoittele. Harjoittele.
Pidä puheita kavereillesi, pidä esitelmiä vanhemmillesi. Esiinny kameralle kotonasi. Koko ajan, toistoa ja treeniä.
Ei lääkkeitä, ei alkoholia.
Minulla ei ole tätä ongelmaa kotioloissa. Ja muutenkin olen kotona täysin erilainen kuin kodin ulkopuolella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä puheita kavereillesi, pidä esitelmiä vanhemmillesi. Esiinny kameralle kotonasi. Koko ajan, toistoa ja treeniä.
Minulla ei ole tätä ongelmaa kotioloissa. Ja muutenkin olen kotona täysin erilainen kuin kodin ulkopuolella. Ap
Hullu! Kerrotko puheesi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on täydellisyydentavoittelija. Anna olla. let it be, sulla on silloin helpompi itselläsikin olla. Et ole sen kummempi kuin toisetkaan ja toisinpäin. Muut ovat navetassa.
No en nyt ihan niin kuvailisi itseäni. Jotkut asiat vain ovat tosi tärkeitä, toiset taas vähemmän tärkeitä. On helppo sanoa itselle, että anna olla, mutta sen toteuttaminen ja sisäistäminen on eri asia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt ihan niin kuvailisi itseäni. Jotkut asiat vain ovat tosi tärkeitä, toiset taas vähemmän tärkeitä. On helppo sanoa itselle, että anna olla, mutta sen toteuttaminen ja sisäistäminen on eri asia...
Sun on oltava varma siitä mitä aiot sanoa. Silloin ei tarvitse jännittää.
Täälläkin yksi jännittäjä..
Sain mielenkiintoisen neuvon hermoratahierojalta; peukaloilla painat lujasti käden ja rintakehän välistä aluetta esim. painat käsivarsiasi jotain vasten kropan painoa hyödyntäen (vaikea selittää oikea kohta). Kunnolla siis junttaat oikeaan kohtaan ennen esiintymistä. Pitäisi auttaa, vielä en ole itse kokeillut.
Voi kuulostaa hullulta, mutta sain vinkkejä päänsärynkin lopettamiseen (pitää painaa oikeaa kohtaa kämmenessä ja niskassa) ja ainakin se on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekö pelottaa, että joudut kertomaan sen englanniksi vai mikä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun on oltava varma siitä mitä aiot sanoa. Silloin ei tarvitse jännittää.
Käytännössä tuo ei ole täysin mahdollista tässä tilanteessa. Tilanteessa on muutostekijöitä, joihin täytyy reagoida spontaanisti.
Paljonkohan vihreää teetä siis pitäisi juoda, jotta siitä tulisi teamiinin kannalta hyötyvaikutuksia? Suhtaudun hieman skeptisesti luontaisvalmisteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekö pelottaa, että joudut kertomaan sen englanniksi vai mikä mättää.
Niin siis että miten niin hullu? :D
Esiintymään oppii esiintymällä. Itse olen kärsinyt sosiaalisista peloista, paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta koko pienen ikäni. Minulla on tausta koulukiusattuna yms. Silti olen työkseni esillä. Toki aina uuden ryhmän edessä oleminen ahdistaa. Mutta käännä huomio itsestäsi siihen asiaan mitä varten olet esillä.
Minulla auttoi puheviestinnän kurssi, improvisaatioharjoitukset jne ehkä eniten. Kannattaa mennä vaikka työväenopiston teatterikurssille tms. Ja kannattaa harjoitella esiintymistä tutuille, vaikka jollekin luotettavalle ystävälle.
itse juttelin esiintymisjännityksestä terapeutin kanssa ja keksittiin semmonen keino, että esiintyessä ei katso ihmisiä silmiin vaan kuvittelee että siellä yleisössä on jokin paikka missä itse viihtyy.minulla ajatus hiekkarannasta on rentouttava ja myös hengitykseen täytyy kiinnittää huomiota.puhuu hitaasti ja pitää tarpeeksi taukoja.
Niin varmaan oikeastaan ehkä minäkin. Se on varmaan se suurin pelko ja menen ihan lukkoon ehkä juuri silloin, jos koen asian erityisen tärkeäksi tai ainutlaatuiseksi. Sen sijaan voin pitää ihan luontevia esityksiä ja kannanottoja silloin, kun koen että asia ja esiintymisessä onnistuminen ei ole huipputärkeää. Ap