Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua esiintymisjännitykseen?

Vierailija
24.10.2016 |

Vinkkejä esiintymisjännityksen purkamiseen tilanteessa, josssa ON PAKKO esiintyä useana eri päivänä? Ongelma on lähinnä mentaalinen blokki, joka lamauttaa kehon ja mielen. En pysty avaamaan suuta, en pysty ajattelemaan kunnolla. Vaikka olisin miten valmistautunut ja etukäteen olisi sellainen olo, että hyvin pystyn siihen, en sitten pysty kuitenkaan. Toisessa yhteydessä tai ihan vain toisaalla tai eri ihmisille esiintyessä kaikki menee monesti hyvin, mutta toisessa yhteydessä joku/jotkut tekijät laukaisevat tämän mentaalisen blokin. Tilanteesta pakeneminen on ongelma. Tiedän, että tämä on täysin naurettavaa ja omalta kannaltani aika paha ongelma, mutta en saa purettua tätä.

Beetasalpaajaa olen käyttänyt. Se on ok, auttaa sykkeeseen ym, mutta koska se ei vaikuta mieleen, se ei poista lamautumista. En halua mieleen vaikuttavia lääkkeitä. Sen sijaan mietin alkoholia. Paljonko olisi sopiva määrä millaista juomaa ja paljonko ei haise? En muutoin juo juurikaan.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei ole kovin hyvä idea, tilaisuudesta riippuen tietysti voit yhden drinkin ottaa alle. Kuulemma teaniinin pitäisi auttaa, mutta omaa kokemusta ei ole. Muuten vain itsensä psyykkaaminen, että haluat juuri näille ihmisille esiintyä ja osaat asiasi niin hyvin, ettei mikään voi mennä pieleen, ja jos menisikin, se ei haittaa.

Vierailija
2/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua mieleen vaikuttavia lääkkeitä, mutta kuitenkin suunnittelet käyttäväsi alkoholia lääkkeenä? En suosittele alkoholia. Se saattaa vain pahentaa tilannetta.

Harjoitusta, harjoitusta ja harjoitusta... Ei kai esiintymisjännitykseen muuta hoitoa ole? Itse kärsin samasta ongelmasta. Olen ottanut beetasalpaajat käyttöön. Minua ne auttavat, ehkäisevät myös noita lamaantumisia, koska hillitsevät kehon tuntemuksia, joten pystyn keskittymään käsillä olevaan tilanteeseen paremmin.

Sinun täytyy pohtia, mistä se mentaalinen blokki aiheutuu. Joku tietty asiahan sen laukaisee. Ja kuten sanoin, täytyy harjoitella esiintymistilanteita. Itse olen nauhoittanut läppärillä omia esiintymisiäni. Se on ollut hyvää harjoitusta ja siinä näkee vähän, miltä näyttää muiden silmissä ja mitä pitäisi muuttaa omassa esiintymisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös jännittäjä ja olen lähiaikoina miettinyt että mikä sen jännityksen laukaisee? Mitä me pelätään? Beetasalpaajat auttaa kyllä mutta ne on vain kainalosauva.

Vierailija
5/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät yleisöä? Mikäs heissä nyt niin pelottaa. Juttele pari sanaa yleisön kanssa. Ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin. Zemiä! :)

Vierailija
6/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytän beetasalpaajaa. Auttaa hyvin, jos ottaa riittävän aikaisin. Elä annos vaikka 4h ennen esitystä ja toinen sitten kahta tuntia tai tuntia ennen. Minkälaisia annostuksia teillä on?

Vierailija
7/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et halua mieleen vaikuttavia lääkkeitä, mutta kuitenkin suunnittelet käyttäväsi alkoholia lääkkeenä? En suosittele alkoholia. Se saattaa vain pahentaa tilannetta.

Harjoitusta, harjoitusta ja harjoitusta... Ei kai esiintymisjännitykseen muuta hoitoa ole? Itse kärsin samasta ongelmasta. Olen ottanut beetasalpaajat käyttöön. Minua ne auttavat, ehkäisevät myös noita lamaantumisia, koska hillitsevät kehon tuntemuksia, joten pystyn keskittymään käsillä olevaan tilanteeseen paremmin.

Sinun täytyy pohtia, mistä se mentaalinen blokki aiheutuu. Joku tietty asiahan sen laukaisee. Ja kuten sanoin, täytyy harjoitella esiintymistilanteita. Itse olen nauhoittanut läppärillä omia esiintymisiäni. Se on ollut hyvää harjoitusta ja siinä näkee vähän, miltä näyttää muiden silmissä ja mitä pitäisi muuttaa omassa esiintymisessä.

Kyllä, koska alkoholi on arkipäiväinen ja ns. helppo. En tunne muutoin vetoa alkoholiin, tiedän alkoholin vaikutukset ja arvioin, että en koukkuunnu alkoholiin. Mieleen vaikuttaviin lääkkeisiin saattaisin hyvinkin koukkuuntua. Onko kellään kokemusta alkoholin käyttämisestä tässä tarkoituksessa?

Beetasalpaaja toimii tehtävässään loistavasti ja suojaa myös elimistöä ylenmääräiseltä stressiltä. Se vain ei poista tuota henkistä blokkia. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä ongelma juurtuu itse asiassa juuri aiemmasta pitkäaikaisesta esiintymistyöstä ja siihen liittyneestä kroonisesta stressistä, ylikuormituksesta, paineista ja negatiivisesta palautteesta. Niin hullulta kuin se kuulostaakin...

Vierailija
8/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käytän beetasalpaajaa. Auttaa hyvin, jos ottaa riittävän aikaisin. Elä annos vaikka 4h ennen esitystä ja toinen sitten kahta tuntia tai tuntia ennen. Minkälaisia annostuksia teillä on?

Riippuu ehkä lääkemerkistäkin. Itselläni on pienin annostus, otan yleensä yhden tabletin tuntia ennen tarvetta. Joskus pahoja tilanteita varten otan 1,5 tablettia. Se riittää minun keholleni.

Vierailija
9/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam 5 mg tai Xanor 0,5 mg laukaisee henkisen jännityksen ja nautit esiintymisestä. Haittana riski riippuvuudelle ja se, että tilanteesta ei jää 100 %:sti muistijälkiä.

Vierailija
10/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska alkoholi on arkipäiväinen ja ns. helppo. En tunne muutoin vetoa alkoholiin, tiedän alkoholin vaikutukset ja arvioin, että en koukkuunnu alkoholiin. Mieleen vaikuttaviin lääkkeisiin saattaisin hyvinkin koukkuuntua. Onko kellään kokemusta alkoholin käyttämisestä tässä tarkoituksessa?

Beetasalpaaja toimii tehtävässään loistavasti ja suojaa myös elimistöä ylenmääräiseltä stressiltä. Se vain ei poista tuota henkistä blokkia. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä ongelma juurtuu itse asiassa juuri aiemmasta pitkäaikaisesta esiintymistyöstä ja siihen liittyneestä kroonisesta stressistä, ylikuormituksesta, paineista ja negatiivisesta palautteesta. Niin hullulta kuin se kuulostaakin...

Jos menet lavalle kännissä sekoilemaan sitä enemmän saat sitä negatiivista palautetta. Kuka sua pakottaa esiintymään?

Vierailija
11/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se esiintyminen on ylivoimaisen vaikeaa niin ehkä kantsii palkata sijainen. Ja vakavasti harkita alan vaihtoa.

Vierailija
12/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa kammoan esiintymistä silloin, kun se on isommalle joukolle jostain asia-aiheesta puhumista. Sen sijaan voin näytellä, soittaa tms. ihan rennosti tai jutella niitä näitä isommassakin ryhmässä (enkä luonteeltani ole ollenkaan ujo). Beetasalpaajista ei ole ollut erityistä apua, enkä koe muutenkaan, että pulssi mitenkään erityisemmin jännittäessä kohoaisi. Ongelma on pikemminkin se, että menen ihan lukkoon, pää ei toimi, en muista edes omaa nimeäni, ellen sitä paperista lue. Harjoitusta todellakin olen saanut, mutta silti joka kerta on yhtä kamala. Nykyään teen kaikkeni, jotta välttyisin esiintymiseltä. Tästä nyt ei ollut apua ap:lle, lähinnä halusin vain kertoa, että et ole yksin ongelmasi kanssa.

Vierailija
13/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi muuten ollut aika paljon helpompaa, jos olisi silloin tiennyt beetasalpaajista. Olisi säästynyt siltä päivittäiseltä sydämen ylihakkaamiselta.

Vierailija
14/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaa pelkosi. Mikä siinä kuulijassa pelottaa? Ei se syö sua. Pelkäämällä syöt itse itsesi. Relax!

Vierailija
15/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain ajattele että on ihan ok jännitää. Mitä sitten vaikka jännittäisit? Valmistaudut ja harjoittelet vain asian niin hyvin, että osaamatyomuudesta ei jää kiinni se esiintyminen. Sun tehtävänä on esittää se asia, et ole esittelemässä siellä itseäsi(?) Olet vain välikappale, jolla asia välitetään yleisölle. Mitä sitten, vaikka välikappale olisikin hieman ylivirittynyt. Se on vaan jännitystä, kaikille ihmisille tuttua. Itsekin olen jännittäjä ja punastelen ja joskus änkytän kun jännittää. Mutta nykyään vain naurahdan, jos joku siitä huomauttaa. Ok, sellainen mä oon. Mutta asiani osaan silti. Ei se niin vakavaa ole.

Vierailija
16/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis kanssa huomenna esiintymistä luvassa. Kaikki tuttuja, mutta ahdistaa ihan vietävästi, kun kaikki tuijottaa ja odottaa, että mitä se nyt puhuu. Joka ainoa kerta iskee se aivosumu, alkaa huimata ja ääni väristä. Ja sitten se järjetön pakokauhu ja koko homma alkaa kusta. Esiintymisestä tokeneminen kestää pitkään enkä muista mitä olen puhunut. Munkin tekis mieli olla kännissä, niin voisin jopa nauttia esiintymisestä.

Vierailija
17/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös jännittäjä ja olen lähiaikoina miettinyt että mikä sen jännityksen laukaisee? Mitä me pelätään? Beetasalpaajat auttaa kyllä mutta ne on vain kainalosauva.

Työelämään liittyvissä asioissa pelkään sitä, että esiintymisien epäonnistuminen estää urakehityksen.

Vierailija
18/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele. Harjoittele. Harjoittele.

Pidä puheita kavereillesi, pidä esitelmiä vanhemmillesi. Esiinny kameralle kotonasi. Koko ajan, toistoa ja treeniä.

Ei lääkkeitä, ei alkoholia.

Vierailija
19/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämään liittyvissä asioissa pelkään sitä, että esiintymisien epäonnistuminen estää urakehityksen.

Perustuuko sun ammattitaito ja ura siis esiintymiselle? Miten jaksat sellaista? Oletko miettinyt alan vaihtoa?

Vierailija
20/45 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittele. Harjoittele. Harjoittele.

Pidä puheita kavereillesi, pidä esitelmiä vanhemmillesi. Esiinny kameralle kotonasi. Koko ajan, toistoa ja treeniä.

Ei lääkkeitä, ei alkoholia.

Varmasti toimiva neuvo, mutta niin työläs. Olisipa jokin henkinen niksi tai ajatusmalli, jolla jänniyksen saisi pois. Sen keksijä olisi rikas ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän