Lapseni tönii ja lyö muita lapsia:(
Mulla erittäin vilkas 2 vuotta vanha tyttö joka repii leluja toisten käsistä, tönii, ja välillä lyö:( miten ihmeessä saisin tytön lopettamaan? Olen yrittänyt puhumalla, viedä tilanteesta pois, ja sanomalla tosi jämäkästi ettei muita saa lyödä. Mikään ei tehoa,vaan musta tuntuu että tilanne riistäytyy käsistä eli hän vaan tekee sen vaan uudestaan ja uudestaan. Mulla olo neuvoton ja haluaisin niin auttaa omaa lastakin tässä tilanteessa. Eihän kukaan halua leikkiä hänen kanssaan jos meno jatkuu tälläisenä.Itselläkin niin epäonnistunut olo.
Kommentit (46)
Vierailija:
Ei lainaamasi viestin kirjoittaja väittänytkään ettet kehoittanut mitään tekemään ja hän sanoi myöskin ettet kehoittanut palkitsemaan. Nämä sinä itse keksit omassa päässäsi. Siinähän vain sanotaan sinun sanoneen että menee ohi kuukaudessa, parissa kuten SINÄ ITSE kirjoitit ensimmäisessä vietissäsi ja viestiisi vastannut sanoi ettei se aina mene ohi tuossa ajassa! Joko yrität saada riitaa aiheen vierestä tai sitten todellakaan et ymmärrä lukemaasi. Korostan ettei tämä liity mitenkään muuhun tekstissäsi eikä ota kantaa siihen oletko oikeassa tai väärässä vaan ainoastaan korjaa sinun käsityksiäsi edellä olevista parista tekstistä.
Luepa uudestaan eka viesti(si):
Vierailija:
4. Ei muuten mene aina ohi. Meidän kaveripiirissä
on samanlainen tyttö joka lyö ja syy on tuo minkä kolmonen kertoi eli äiti ei huomaa palkitsevansa lasta teostaan. Tämä tyttö (nyt 2,5v) on nyt lyönyt säälittä muita vuoden ajan ja pahemmaksi vain menee.
En minä ole sanonut, että pureminen ja lyöminen menisi ITSESTÄÄN ohi. Miksi siis pitää väittää vastaan? Jos kerran muka et väitä minun sanovan niin.
Kun kerran kaveripiirisi tytöllä tilanne on tyystin eri kuin ap:llä enkä minäkään missään nimessä kehottanut ap:tä palkitsemaan lasta teostaan.
Logiikkaa peliin!
-4-
Selittää sitten, että siltä kaveristakin tuntuu, kun tönit ja lyöt. Ei siis tönäistä rangaistuksena vaan malliksi. Meidän lapsi ainakin oppii vain mallista ja kysymyksestä tuntuiko kivalta.
on samanlainen tyttö joka lyö ja syy on tuo minkä kolmonen kertoi eli äiti ei huomaa palkitsevansa lasta teostaan. Tämä tyttö (nyt 2,5v) on nyt lyönyt säälittä muita vuoden ajan ja pahemmaksi vain menee.
[/quote]
En minä ole sanonut, että pureminen ja lyöminen menisi ITSESTÄÄN ohi. Miksi siis pitää väittää vastaan? Jos kerran muka et väitä minun sanovan niin.
Kun kerran kaveripiirisi tytöllä tilanne on tyystin eri kuin ap:llä enkä minäkään missään nimessä kehottanut ap:tä palkitsemaan lasta teostaan.
Logiikkaa peliin!
-4-
[/quote]
Kuka väittää että olet sanonut että menee itsestään ohi? Miten tilanne on eri kuin ap:llä kun molemmissa toisia lyövä lapsi? Missä joku on väittänyt sinun kehoittaneen palkitsemista? Ensimmäisessä viestissäsi sanoit että menee ohi kuukaudessa, parissa ja tätä kohtaa korjailtiin. Kukaan EI OLE SANONUT että väittäisit ettei töitä tämän eteen tarvitse tehdä tai että olisit kehoittanut palkitsemaan.
Eka otetaan pois tilanteesta, sitten kielletään. Kotona voi sitten tönäistä ja kysyä: miltä tuntui? Sitten keskustella asiasta lisää.
Jo heti ekassa nelosviestissäni sanoin, että se menee ajalla JA SITKEYDELLÄ ohitse.
Miksi väitit siis vastaan, jos olet samaa mieltä? Hä?
Vierailija:
Kuka väittää että olet sanonut että menee itsestään ohi? Miten tilanne on eri kuin ap:llä kun molemmissa toisia lyövä lapsi? Missä joku on väittänyt sinun kehoittaneen palkitsemista? Ensimmäisessä viestissäsi sanoit että menee ohi kuukaudessa, parissa ja tätä kohtaa korjailtiin. Kukaan EI OLE SANONUT että väittäisit ettei töitä tämän eteen tarvitse tehdä tai että olisit kehoittanut palkitsemaan.
Katsopa muuten uudestaan ap:n kirjoitusta. Hän ei ole palkinnut lastaan, vaan kirjoittaa:
Vierailija:
Olen yrittänyt puhumalla, viedä tilanteesta pois, ja sanomalla tosi jämäkästi ettei muita saa lyödä.
-4-
siitä ei loppua tulisi. Maalaisjärki taas hukassa.
Vierailija:
Ymmärrän, teistä on vissiin itselle helpompaa ajatella, että rangaistuksen pitää olla fyysinen ollakseen tehokas.Mutta kuulkaa: ensinnäkin fyysinen rankaiseminen on laissa kielletty. Toisekseen sitä ei pidetä tehokkaana, koska lapsi oppii siitä fyysisen käsiksi käymisen olevan ajoittain ihan ok.
Kolmanneksi, viksu ja viitseliäs äiti keksii muitakin rankaisemistapoja.
Lasta voi:
-torua
-estää tekemästä pahojaan pitämällä holding-otteessa ja/tai viemällä pois siitä tilanteesta
-pistää jäähylleIsommalle lapselle voi antaa jo muitakin rankaisuja, mm. etuisuuksien (esim. karkkipäivien, tietokonepeliajan tms.) vähentämistä. Tällaiset rangaistukset eivät kuitenkaan tehoa kaksivuotiaaseen, mutta kylläkin esim. eskari-ikäiseen.
Jos ihminen kuvittelee jos joku nippaa lastansa sormille, että lapsi tuosta traumatisoituu niin kovasti, ettei hänestä enää normaalia saa tekemälläkään, niin silloin on kyllä erilaisia ne nippailut näillä äideillä kun esim. meillä.
Kurittaminen on laiskan äidin valinta, kun ei ole keinoja kasvattaa väkivallatta.
Rangaista voi tosiaan muillakin tavoin.
Tässä oli tämän keskustelun viksuin kommentti, teille lyöjä-äideille:
Vierailija:
Ymmärrän, teistä on vissiin itselle helpompaa ajatella, että rangaistuksen pitää olla fyysinen ollakseen tehokas.
Mutta kuulkaa: ensinnäkin fyysinen rankaiseminen on laissa kielletty. Toisekseen sitä ei pidetä tehokkaana, koska lapsi oppii siitä fyysisen käsiksi käymisen olevan ajoittain ihan ok.
Kolmanneksi, viksu ja viitseliäs äiti keksii muitakin rankaisemistapoja.
Lasta voi:
-torua
-estää tekemästä pahojaan pitämällä holding-otteessa ja/tai viemällä pois siitä tilanteesta
-pistää jäähylle
Isommalle lapselle voi antaa jo muitakin rankaisuja, mm. etuisuuksien (esim. karkkipäivien, tietokonepeliajan tms.) vähentämistä. Tällaiset rangaistukset eivät kuitenkaan tehoa kaksivuotiaaseen, mutta kylläkin esim. eskari-ikäiseen.
Se voi kestää kuukauden parikin, mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse.
Sinä kirjoitit näin ja minä kommentoin VAIN JA AINOASTAAN tuota " kuukautta, paria" , en yhtään mitään muuta! Älä siis ala väittää että olisin maininnut, kommentoinut tai kirjoittanut mitään muuta tuosta sinun kirjoituksestasi! Korostan: EN kommenotinut lainkaan sanomaasi " mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse." . Jos jolla kulla toisella on parempi kirjoitustaito ja osaa paremmin selvittää mitä tarkoitan niin kiitos joku niin tekee. Minä en enää parempaan pysty ja tuntuu ettei nelonen edes halua ymmärtää mitä sanon. Hyvät illanjatkot!
saattaa tulla sulle yllärinä, mutta enemmistö suomalaisista ei kannata lyömistä kasvatuskeinona.
Vierailija:
Se voi kestää kuukauden parikin, mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse.Sinä kirjoitit näin ja minä kommentoin VAIN JA AINOASTAAN tuota " kuukautta, paria" , en yhtään mitään muuta! Älä siis ala väittää että olisin maininnut, kommentoinut tai kirjoittanut mitään muuta tuosta sinun kirjoituksestasi! Korostan: EN kommenotinut lainkaan sanomaasi " mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse." . Jos jolla kulla toisella on parempi kirjoitustaito ja osaa paremmin selvittää mitä tarkoitan niin kiitos joku niin tekee. Minä en enää parempaan pysty ja tuntuu ettei nelonen edes halua ymmärtää mitä sanon. Hyvät illanjatkot!
Kun en ole sanonut homman menevän automaattisesti ohi, vaan vaativan sitkeyttä, niin miksi väität minun olevan sitä mieltä, että se niin tekee?
Luin kommentit läpi ja kyllä se niin on, että lyöminen menee ajan kanssa ohi, kun siihen johdonmukaisesti puututaan. Avainsana on johdonmukaisuus tai kuten 4 sanoi sitkeys. Miksi tuo yksi väitti vastaan, en minäkään ymmärrä.
Toiset vannoo fyysisen rankaisun nimiin, mutta minusta jäähy ja kiinni pitäminen tehoavat yhtä hyvin. Eikä lapsi jää ihmettelemään, miksi äiti lyö ja kieltää samalla lyömästä.
Vierailija:
Ei lainaamasi viestin kirjoittaja väittänytkään ettet kehoittanut mitään tekemään ja hän sanoi myöskin ettet kehoittanut palkitsemaan. Nämä sinä itse keksit omassa päässäsi. Siinähän vain sanotaan sinun sanoneen että menee ohi kuukaudessa, parissa kuten SINÄ ITSE kirjoitit ensimmäisessä vietissäsi ja viestiisi vastannut sanoi ettei se aina mene ohi tuossa ajassa! Joko yrität saada riitaa aiheen vierestä tai sitten todellakaan et ymmärrä lukemaasi. Korostan ettei tämä liity mitenkään muuhun tekstissäsi eikä ota kantaa siihen oletko oikeassa tai väärässä vaan ainoastaan korjaa sinun käsityksiäsi edellä olevista parista tekstistä.
" Lainaamasi viestin kirjoittaja" /" ja viestiisi vastannut sanoi..." , kun ko. kirjoittaja myöhemmin myöntää itse kirjoittaneensa että:
Vierailija:
Väännän sulle nyt rautalangasta, viimeisen kerran. Jos et tästä ymmärrä niin et sitten mistään enkä jaksa kinata kanssasi ihan turhasta.
Se voi kestää kuukauden parikin, mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse.Sinä kirjoitit näin ja MINÄ kommentoin VAIN JA AINOASTAAN tuota " kuukautta, paria" , en yhtään mitään muuta! Älä siis ala väittää että olisin maininnut, kommentoinut tai kirjoittanut mitään muuta tuosta sinun kirjoituksestasi! Korostan: EN kommenotinut lainkaan sanomaasi " mutta menee ajalla ja sitkeydellä ohitse." . Jos jolla kulla toisella on parempi kirjoitustaito ja osaa paremmin selvittää mitä tarkoitan niin kiitos joku niin tekee. Minä en enää parempaan pysty ja tuntuu ettei nelonen edes halua ymmärtää mitä sanon. Hyvät illanjatkot!
joka yrittää saada asiaansa sanottua.
Samalla tavalla kuin jos alan jutella vaikka savolaisen kanssa irl, niin kohta minäkin sanon mie ja sie, vaikken oo koskaan Savossa asunutkaan.
Vähänkö on vainoharhaista yrittää yhdestä sanasta päätellä, kuka mitäkin kirjottaa.
Vaikka tottahan se on, että ihmiset täällä kirjottelee itselleen kannattavia kommentteja.
Mutta mulle sanottiin neuvolassa vastaavassa tilanteessa, että ON IHAN NORMAALIA 2-VUOTIAAN KÄYTÖSTÄ. Eli teet kuten nytkin. Mun lapsi kohta 2½ ja nyt osaa jo leikkiä. Tosin on niitä huonojakin päiviä... Mutta minä vaan kielsin ja kävelin perässä, ettei pääse toisten kimppuun jne.
Neuvolatäti sanoi, että voi tehdä sen ihan vaan huvin vuoksi, kun sillä saa muihin säpinää... Eli ei missään nimessä tarkota, että sä teet mitään väärin tai että lapsessa olisi mitään vikaa!
Kyllähän vilkkaan lapsen kanssa on tavallaan raskaampaa kuin rauhallisen, mutta kun järki kasvaa, niin rohkealla lapsella on nykymaailmassa paremmat mahdollisuudet menestyä kuin hiljaisilla hyssyköillä.
Tyttö oli jo syntyessään temperamenttinen niinkun kirjoitit. Mukava kuulla ettei ole yksin tämän asian kanssa vaikka siltä tuntuu. En vaan haluaisi jäädä neljän seinän sisällä tämän takia.
Ap