Asiantuntijat muistuttavat: Halloween ei kuulu terveeseen kasvatukseen
Asiantuntijat muistuttavat tänäkin vuonna, että kuolleiden muistaminen pelleilemällä ja meluamalla ei kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Suomessa kun kuolemasta voidaan keskustella ihan oikeasti eikä sitä tarvitse väistää mihinkään naamiaisiin. Perinteiseen tapaan suositellaan viemään kynttilöitä haudoille ja muistelemaan edesmenneitä perheen kesken esim. illallisella.
Myös ekologisesta näkökulmasta on ihan järjetöntä, että yhtä iltaa varten Suomeen roudataan mieletön määrä muovijätettä, joka jo aamulla on pitkin pihoja ja luontoa. Halloweenia puolustaa maailmalla vain kaupalliset paineet - perinteinen juhlinta kun ei kauppiaiden mielestä perustu riittävästi kuluttamiseen.
Yhä useampi suomalaisvanhempi ilmoittaakin kouluun, ettei heidän lasten tarvitse osallistua moiseen hössötykseen. Ja yhä useampi koulu onkin kokonaan luopunut halloween-pelleilystä.
Meiltäkin ja meidän naapureilta lähti viesti, ettei mekään mennä tähän halloween-vipuun.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäksi keppostelut kannustavat kiusaamiseen ja pahantekoon. Miksi juhlia pimeyden voimia? Ne kun ovat todellisia, kuten viime aikoina varsinkin olemme joutuneet näkemään: Isis riehuu, raiskaukset, murhat, pedofilia.
Jaa että oikein "pimeyden voimat".......
Huijjui.
Vierailija kirjoitti:
Ap on provo mutta otetaan nyt tosissaan. Olen uuspakana ja juhlin "halloweeniä", samhainia, kekriä. Minulle se on vuoden suurin juhla. Pääasia juhlassa on muistella ja kunnioittaa edesmenneitä. Se, että rakkaani on kuollut ei tee hänestä "pahaa henkeä". Ap olet loukkaava.
En ole ap, mutta olenko ymmärtänyt oikein, ettette välttämättä usko perinteiseen hyvän ja pahan jaotteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään saman tason asiantuntijan (minun) mielipide: Antaa ihmisten pitää välillä hauskaa. Ikävänpitoahan kyllä riittää. APn ei ole mikään pakko viettää Halloweenia jos ei halua.
.
Omituinen tapa pitää hauskaa sellainen, johon kuuluu luurangot, pääkallot, merirosvot zombit ja monenlainen toisten ihmisten pelotteleminen. Yhtä sairasta kuin sellainen "viihde" jossa tappamisen näyttäminen on se suurin huvituksen aihe. Ja sellaisia elokuvia alkaa jo verovaroin ylläpidetyllä ylelläkin olemaan jo alkuillasta.. siis tappamisella mässäilyä.
Maksukanavien tarjonnasta nyt puhumattakaan. En näe mitään viihteellistä tappamisen näyttämisessä, vaikka tietty se jonkin tylsää elämää pikkasen saattaakin viihdyttää.
.
Oletko autistinen tai jtn? Miksi pelkäät luuranko/pääkallopukuja? Sulla on itselläsi nahan sisällä kummatkin, tieditkös. Olet nahkaan verhottu luuranko. Sen rinnalla muoviset luurangot pilailupuodista ei pitäis olla kovin kauhistuttavia. Siis pelkäätkö sä oikeesti sitä, kun lapset kulkee kaduilla pukeutuneena noidaksi/Frankensteinin hirviöksi/zombiksi? Ihan oikeesti? Jos näin, mene hyvä ihminen hoitoon.
.
Ehkä sitten näkökulmastasi katsoen olen erilailla asioista ajatteleva. Se eri lailla asioista ajatteleminen ei vielä ole lähtökohtaisesti kiellettyä edes täällä monikulttuurisessa suomessammekaan.
Kaikkia erilaisuuksia kun tulee nykysuomessa ymmärtää ja suvaita, niin eiköhän se paikka löydy tälläiselle kerettiläiselle, joka ei ole hurahtanut tuohon ameriikasta saapuneeseen heikkoitsetuntoiselle suomalaiselle "paremman" kulttuurin harjoittamiseen.
Tosin aikamoisen heikko itsetunto tulee olla, että lähtee noihin kaikkiin kotkotuksiin mukaan mitä maailmalta tulee. Ja tuleehan niitä mitä erilaisimpia.
Ehkä sitten olen sellainen epäilyksenalainen ja epäilyttävä jollaiset yleensä leimataan persuiksi ja sitä käytetään nimittelysanana sellaisille, jotka ajattelevat myös itse omilla aivoillaan.
.
Tässä koko keskustelussa ei ole tainnut vilahtaakaan niiden mainittujen asiantuntijoiden nimiä ja tutkimuksia, joihin viitataan. Nimimerkistä voisi päätellä, että kyseessä on Lappi-Suomen Lestat ry?
Vierailija kirjoitti:
Tässä koko keskustelussa ei ole tainnut vilahtaakaan niiden mainittujen asiantuntijoiden nimiä ja tutkimuksia, joihin viitataan. Nimimerkistä voisi päätellä, että kyseessä on Lappi-Suomen Lestat ry?
Hihhulithan ne taas ihan pyytämättä kertovat meille kunnon ihmisille Miten Pitää Elää.
Pyhäinpäivä ei ole keiden tahansa kuolleiden muistopäivä, vaan kristittyjen vainajien muistopäivä. Uskovasta kristitystä tulee pyhä, kun hän kuolee. Erityisesti pyhäinpäivänä kunnioitetaan marttyyreina kuolleita kristittyjä (marttyyri on veritodistaja).
_____________________________________________________________________________________________________
Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Eikö Pyhäinpäivää ja Halloweenia voitaisi viettää ihan erillisinä juhlina silloin, kun niiden ajankohta on: Halloween 31.10. ja Pyhäinpäivä marraskuun ensimmäisenä lauantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on provo mutta otetaan nyt tosissaan. Olen uuspakana ja juhlin "halloweeniä", samhainia, kekriä. Minulle se on vuoden suurin juhla. Pääasia juhlassa on muistella ja kunnioittaa edesmenneitä. Se, että rakkaani on kuollut ei tee hänestä "pahaa henkeä". Ap olet loukkaava.
En ole ap, mutta olenko ymmärtänyt oikein, ettette välttämättä usko perinteiseen hyvän ja pahan jaotteluun.
Muuttuuko äitisi kuoltuaan pahaksi? Vaikka eläissään olisi ollut hyvä?
Halloween ja pyhäinpäivä eivät ole sama juhla jenkeissäkään vaikka ajankohdat osuvat lähelle toisiaan.
Me jätetään myös toi halloween väliin. Mä inhoan kaikkea kauhua ja kummituksia eikä tuollainen juhliminen ole minusta yhtään hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta pahat henget tarkoittaa demoneita. Sellaiset istunnot joissa ihmiset luulevat saavansa yhteyden kuolleisiin omaisiinsa ovat hyvin vaarallisia, koska juuri ne pahat henget (familiar spirits) osaavat tekeytyä sukulaisen kaltaiseksi. Niihin ei saa yrittää ottaa yhteyttä! Siinä voi tulla hulluksi tai jopa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen tapa pitää hauskaa sellainen, johon kuuluu luurangot, pääkallot, merirosvot zombit ja monenlainen toisten ihmisten pelotteleminen.
Viime vuonna oli oikein hauskat Halloween-bileet. Minä olin ihan hirveän näköinen örvelö. Mutta ei minua kukaan pelännyt, mä kun biletän aikuisten kanssa. Ja lähdin siten autolla kotiin, vesiselvänä. Mikä siinä oli sun mielestäsi niin pahaa?
Terveeseen kasvatukseen kuuluu opettaa lapsi halveksimaan kaikkea uutta ja varsinkin kaikkea hauskaa. Ap:lla jää tietty enemmän rahaa röökiin ja enemmän aikaa Netflixille, kun ei tarvitse panostaa lasten hauskanpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Halloween on irvokas "juhla". Se, että se sijoittuu samaan aikaan kuin kuolleiden omaisten muistamisjuhla, on vielä pahempaa. Ei karnevaalitouhussa mitään, tuollainen syksyinen vappuhan tässä on kyseessä, mutta ei siihen ihan oikeasti tarvitsisi sekoittaa mitään vainajien muistamista. Jotkut ihan oikeasti surevat niitä kuolleitaan ja haluavat muistaa heitä rauhassa.
Lapsille myydään muovisia hautakiviä, aseita ja muuta irvokasta krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen tapa pitää hauskaa sellainen, johon kuuluu luurangot, pääkallot, merirosvot zombit ja monenlainen toisten ihmisten pelotteleminen.
Viime vuonna oli oikein hauskat Halloween-bileet. Minä olin ihan hirveän näköinen örvelö. Mutta ei minua kukaan pelännyt, mä kun biletän aikuisten kanssa. Ja lähdin siten autolla kotiin, vesiselvänä. Mikä siinä oli sun mielestäsi niin pahaa?
Miten tähän kuvioon liittyy lastenkasvatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta pahat henget tarkoittaa demoneita. Sellaiset istunnot joissa ihmiset luulevat saavansa yhteyden kuolleisiin omaisiinsa ovat hyvin vaarallisia, koska juuri ne pahat henget (familiar spirits) osaavat tekeytyä sukulaisen kaltaiseksi. Niihin ei saa yrittää ottaa yhteyttä! Siinä voi tulla hulluksi tai jopa kuolla.
Kuolleiden päivänä meksikolaiset rakentavat koteihinsa alttareita houkutellakseen mm. "enkelilapsia" kotiin. Heille tehdään ruokaa, ja koristeluja. Perheet menevät haudoille, pesevät ne koristelevat ne, tuovat aikuisille kuolleille viinaa ja enkelilapsille leluja. Siellä syödään ja nukutaan haudoilla.
Minä luulen, että tuo tapa pitää monen järjissään sen sijaan että tekisi hulluksi.
Se, että joskus se raja meidän ja muiden välillä on hyvin ohut ei ole paha asia. Toki jos mielenterveys on järkkynyt niin kannattaa jättää kaikenlaiset istunnot sikseen. Tervekin ihminen voi suojata itsensä ja kutsua vain niitä hyviä henkiä kotiinsa.
Kai te tiedätte mikä kurpitsalyhdyn tarina on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolleiden päivänä meksikolaiset rakentavat koteihinsa alttareita houkutellakseen mm. "enkelilapsia" kotiin. Heille tehdään ruokaa, ja koristeluja. Perheet menevät haudoille, pesevät ne koristelevat ne, tuovat aikuisille kuolleille viinaa ja enkelilapsille leluja. Siellä syödään ja nukutaan haudoilla.
Minä luulen, että tuo tapa pitää monen järjissään sen sijaan että tekisi hulluksi.
Se, että joskus se raja meidän ja muiden välillä on hyvin ohut ei ole paha asia. Toki jos mielenterveys on järkkynyt niin kannattaa jättää kaikenlaiset istunnot sikseen. Tervekin ihminen voi suojata itsensä ja kutsua vain niitä hyviä henkiä kotiinsa.
Kai te tiedätte mikä kurpitsalyhdyn tarina on?
Valitan mutta ihminen ei sitä voi itse päättää mikä henki sieltä tulee kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm...jos puhutaan suomalaisuudesta ja suomalaisisita perinteistä, ei ehkä kannata vetää mukaan perinteitä, jotka ovat muodostuneet Lähi-idästä tänne tuodun uskonnon perusteella. Uskonnon, jonka mukaan elämän pitää olla synkkää ja ikävää. Alkuperäinen suomalainen juhla oli kekri ja se oli iloinen juhla, jossa edesmenneet vainajahenget kutsuttiin samaan päivällispöytään elävien kanssa. Iloinen juhla, jossa ruokaa riitti ja juoma virtasi.
Veit jalat suustani, juurikin näin. Mä itse rakastan halloweenia :) kynttilöitä, kauhuleffa, karkkia ja kavereita. Ja jos jotain riepoo halloween, juhlikaa sitten vaikka sitä kekriä.
Aikuiset voivat itsee päättää juhlivatko Halloweeniä ja teininä voi kavereiden kesken juhlia jos haluaa mutta pitääkö pikkulapsille tuoda tällaista kaupallista paskaa? Pelleistäkin meni monella penskalla jo yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän kuvioon liittyy lastenkasvatus?
Ei mitenkään, mutta tämä ketju on levinnyt muutenkin. Niin joo, nyt kun muistin; niissä viimevuotisissa bileissä oli kyllä alussa myös yksi pikkupiruksi pukeutunut lapsi mukana. Nauraa räkätti mun asulleni. Fiksumpi kuin AP.