Auton ajovalon polttimo maksaa 119€
Auton ajovalon polttimo maksaa 119€/kpl. Ohjekirjassa käsketään viedä auto huoltoon ja lamppu vaihdetaan huoltoliikessä sähköiskuvaaran takia. Ei ole varaa käyttää autoa merkkihuollossa. Uskaltaako polttimon vaihtaa itse ja pitääko molemmat ajovalon polttimot vaihtaa?
Kommentit (39)
Älä turhaan tietenkään kerro, mistä autosta ja millaisesta polttimosta on kysymys. Silloinhan olisi liian helppo antaa vastauksia.
Olet hankkinut liian hienon ja kalliin auton, jos sinulla ei ole enää varaa huoltaa sitä. Vaihda johonkin 7-8 v. vanhaan käytettyyn autoon.
Kyseessä siis varmastikin Xenon-polttimo, ja niissä ei tarvitse vaihtaa molempia yhtä aikaa. Sen lisäksi tarvikeliikkeet suostuvat vaihtamaan sen "samaan hintaan", eli maksettavaksi tulee tuon polttimon hinta.
Jäkiviisas sanoo, että kannattaa jo autoa ostaessa kiinnittää huomio myös näihin huoltokuluihin...
T. Polttimo 2e, itse vaihtui vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Olet hankkinut liian hienon ja kalliin auton, jos sinulla ei ole enää varaa huoltaa sitä. Vaihda johonkin 7-8 v. vanhaan käytettyyn autoon.
Vanhassa autossakin voi ola Xenon-valot. Polttimot maksavat maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Älä turhaan tietenkään kerro, mistä autosta ja millaisesta polttimosta on kysymys. Silloinhan olisi liian helppo antaa vastauksia.
Kyllä asiasta tietävät tajuavat jo hinnasta, huoltoliikkeeseen viemisestä ja sähköiskuvaarasta että kyse on Xenonista. :D
Xenonien kohdalla on riski saada sähköisku. Toinen ongelma on valojen suuntaus. Valon keila voi osoittaa väärään suuntaan jos vaihtaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Olet hankkinut liian hienon ja kalliin auton, jos sinulla ei ole enää varaa huoltaa sitä. Vaihda johonkin 7-8 v. vanhaan käytettyyn autoon.
Varmaan onkin tuon ikäinen auto, eikö xenonin pitäisi kestää jopa 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jäkiviisas sanoo, että kannattaa jo autoa ostaessa kiinnittää huomio myös näihin huoltokuluihin...
T. Polttimo 2e, itse vaihtui vartissa.
Huoltokuluja ei pahemmin mainosteta uuden auton kaupassa ja yksi syy siihen on teitysti se että ainakin paperilla huolto ja myynti on eri firmoissa. Auton myyjä ei siis voi luvata mitään tulevaisuuden huoltohinnoista.
Itse olen ajanut Fordeilla ja yksi syy on melko edulliset huollot. 20 tonnin välein huollon hinta vuorottolee noin 200€ ja noin 300€. Kaverin volkkariin ensimmäisen huollon hinnaksi oli kerrottu 1200€, joka on täysin järetön hinta, vei naapurikaupunkiin huoltoon, jossa se maksoi "vain" 700€. Volkkarissa ilmeisesti väistämättä eteen tulevat moottori- ja vaihteistorikot on leivottu sisään huoltojen hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäkiviisas sanoo, että kannattaa jo autoa ostaessa kiinnittää huomio myös näihin huoltokuluihin...
T. Polttimo 2e, itse vaihtui vartissa.
Huoltokuluja ei pahemmin mainosteta uuden auton kaupassa ja yksi syy siihen on teitysti se että ainakin paperilla huolto ja myynti on eri firmoissa. Auton myyjä ei siis voi luvata mitään tulevaisuuden huoltohinnoista.
Itse olen ajanut Fordeilla ja yksi syy on melko edulliset huollot. 20 tonnin välein huollon hinta vuorottolee noin 200€ ja noin 300€. Kaverin volkkariin ensimmäisen huollon hinnaksi oli kerrottu 1200€, joka on täysin järetön hinta, vei naapurikaupunkiin huoltoon, jossa se maksoi "vain" 700€. Volkkarissa ilmeisesti väistämättä eteen tulevat moottori- ja vaihteistorikot on leivottu sisään huoltojen hintoihin.
Autossa on automaattivaihteisto ja 60 000 km huolto tulossa. Pelkästään vaihteiston huolto maksaa 250€.
Korkki kiertäen auki, polttimon kanta irti kääntämällä hieman vastapäivään ja veto ulos ja vanha polttimo vetäen pois ja uusi tilalle kannassa oleva ura ylös ja polttimon kanta työnnettään takaisin paikalleen samassa asennosssa kuin vedettiin pois ja käännettään myötäpäivään.
Tässä on ilmeisesti syy, miksi usein nimenomaan uusia autoja näkyy toinen ajovalo pimeänä. Omistaja PA ja/tai tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiertäen auki, polttimon kanta irti kääntämällä hieman vastapäivään ja veto ulos ja vanha polttimo vetäen pois ja uusi tilalle kannassa oleva ura ylös ja polttimon kanta työnnettään takaisin paikalleen samassa asennosssa kuin vedettiin pois ja käännettään myötäpäivään.
Kuulostaa yksin kertaiselta. Valitettavasti osassa autosta joutuu purkamaan umpio jotta lampun saa vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiertäen auki, polttimon kanta irti kääntämällä hieman vastapäivään ja veto ulos ja vanha polttimo vetäen pois ja uusi tilalle kannassa oleva ura ylös ja polttimon kanta työnnettään takaisin paikalleen samassa asennosssa kuin vedettiin pois ja käännettään myötäpäivään.
Kuulostaa yksin kertaiselta. Valitettavasti osassa autosta joutuu purkamaan umpio jotta lampun saa vaihdettua.
Umpiota ei voi purkaa, se on yhtenäinen muoviosa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ilmeisesti syy, miksi usein nimenomaan uusia autoja näkyy toinen ajovalo pimeänä. Omistaja PA ja/tai tietämätön.
Uusissa autoissa ajotiekone ilmoittaa lampun palamisesta. Todennäköisempää on että auto on leasingauto ja auto pitää viedä merkkihuoltoon lampun vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiertäen auki, polttimon kanta irti kääntämällä hieman vastapäivään ja veto ulos ja vanha polttimo vetäen pois ja uusi tilalle kannassa oleva ura ylös ja polttimon kanta työnnettään takaisin paikalleen samassa asennosssa kuin vedettiin pois ja käännettään myötäpäivään.
Kuulostaa yksin kertaiselta. Valitettavasti osassa autosta joutuu purkamaan umpio jotta lampun saa vaihdettua.
Joka ei myöskään ole kovin monimutkaista. Osin samat ohjeet pätee niidenkin pulttien avaamiseen. Ensin käännetään vastapäivään, että aukeaa ja sitten myötäpäivään kun laitetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ilmeisesti syy, miksi usein nimenomaan uusia autoja näkyy toinen ajovalo pimeänä. Omistaja PA ja/tai tietämätön.
Vielä todennäköisempää: Kuskin aviomies on liian kiireinen viedäkseen autoa merkkihuoltoon jonnekin ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Jäkiviisas sanoo, että kannattaa jo autoa ostaessa kiinnittää huomio myös näihin huoltokuluihin...
T. Polttimo 2e, itse vaihtui vartissa.
Joo, muistan minäkin tämän! Auto oli Lada, vuosikymmen 1990 mutta ei mulla mennyt vaihdossa kuin 3 minuuttia. Niin ja hinta oli markoissa.
No älä herranjestas vie merkkihuoltoon! Vie esim. Fixus-autohuoltoon!