Miten se on joillekin ihan valtava ongelma, että minä en halua juoda mitään, missä on alkoholia?
Tuntuu, että joiden mielestä kaikkien kuuluu juoda alkoholia ja jos minä en juo, niin heidän pitää melkein väkipakolla juottaa sitä minulle vain siksi, koska he eivät pysty hyväksymään, että minä en sellaista myrkkyä halua tippaakaan elimistööni. Jatkuvasti saa olla selittämässä, että miksi minä en juo ja silti sitä pitää vain väkisin tuputtaa ja yrittää saada mitä ovelimmilla tempuilla saada minut edes vahingossa juomaan sitä? Enhän minäkään ole tunkemassa joillekin heistä väkisin lihapullia tai karjalanpaistia kurkusta alas, jos he eivät halua syödä lihaa.
Kommentit (28)
Totta. Monesti myös kysytään, olenko raskaana. Aivan kuin se olisi ainoa syy olla juomatta.
Sinulla tuntuu olevan typeriä ihmisiä ympärilläsi. Otan osaa. Ei kuulu muille toisten ruoka/juomavaliot. Eikä niitä tarvitse selitellä kenellekään.
Ihan totta. Juomattomuutta kytätään vähintään samalla lailla kuin sitä, että joku juo liikaa. Jos ei halua viinaa ihan vaikka vaan sen takia, että ei pidä etanolin mausta, sille pitää olla joku erityinen pätevä selitys. Suomi on kummallinen maa viinan suhteen, suhde siihen on jotenkin pyhä ja jos et ota, olet ulkopuolinen ja epäilyttävä.
Itse sanon totuudenmukaisesti, että vältän alkoholia koska poltan pilveä. Kokeile sinäkin.
Varmaan koska olet selvin päin sellainen ilonpilaajatiukkis, joka vain narisee ja marisee kun muut bilettävät. He siis haluaisivat että otat rennommin.
Mä niin tiedän ton tunteen. Lopulta kun ihmiset ymmärtää että en oikeasti koskaan halua juoda alkoholia, ei mua enää kutsuta illanistujaisiin :D Voishan siellä selvinpäinkin olla, ja käydä baarissakin joskus. Miks se on niin vaikeeta ymmärtää?
Mun syy juomattomuuteen on se, että parinkin alkoholiannoksen jälkeen vietän 2-3 päivää pimeässä huoneessa älyttömässä migreenissä. Ja kun kerron tämän asian näillä sanoilla ihmisille, niin usein niiden eka reaktio on että "mut voit kai sä edes yhden juoda?". Miks pitäisi?
Kyllähän vegaaneille ollaan aina lihaa tyrkyttämässä. Ihmiset pelästyy että yrität olla parempaa kuin he ja sabotoivat sinua. Jos he heikkomieliset juovat viinaa, niin sinunkin pitää.
Jos et juo niin olet joko raskaana tai alkoholisti eikä sinua haluta bileisiin kyttäämään ja paheksumaan toisten ilakointia.Surullista,mutta näin ajattelee suurin osa alkoholia käyttävistä ihmisistä .Minulle ainakin raitistuminen oli sosiaalinen itsemurha,mutta olenkin liikkunut todellisten bilehileiden kanssa koko ikäni ennen tätä päätöstä.
Minä en ole vuosiin juonut alkoholia, enkä koskaan kovin paljon, siitä ei tule minulle mitään hyvää oloa. Olen sosiaalinen, hauska ja rento selvinpäin aina, eli en tarvi alkoholia mihinkään, eikä kukaan koskaan kysele/kyseenalaista mitä minä juon. En juo kahviakaan, ja sitä jotkut ei meinaa muistaa vaan tarjoavat sitä, ja minä vaan sanon että ei kiitos, meillä töissä on muitakin jotka ei juo kahvia, eikä kukaan sitä ihmettele ja päivittele.
Liikut ap varmasti jossain bilehile/alkoholisti-porukoissa jos joku oikeesti ihmettelee että et juo alkoholia ja yrittää sitä sulle juottaa.
Mä oon varmaan tehnyt myös virheen, kun aina kysyn alkoholittomilta, miten ovat päätyneet ratkaisuunsa. Arvostan sitä todella, mutta olen myös utelias.
Tietenkään en yritä saada heitä juomaan, mutta tuokin on varmasti rasittavaa, kun joutuu selittelemään. Eihän meistäkään kukaan joudu selittelemään miksi ottaa alkoholia.
Ihmiset tuntevat turvallisuudentunnetta, jos kaikki ympärillä tekevät niin kuin itsestä tuntuu hyvälle. Erilaisuus on pelottavaa ja ärsyttävää. Valitettavasti.
Niimpä. Haluisin elämään enemmän ihmisiä jotka ymmärtää, että en halua juoda. Ja, että ihmisten kanssa vois tehdä enemmänki muuta kuin juhlia.
Joo, jos et juo, olet vähintään antibioottikuurilla. On se kyllä kumma, että ihminen ei saa olla raitis. Parhaiten pälkähästä pääsee kun ei kerro kenellekään, ettei juo. On vain juovinaan tai tilailee alkoholittomia juomia. Itse olin aina selvinpäin baareissa. Monesti sain kuulla jälkeenpäin, että olipa sulla meno päällä. Kukaan ei tajunnut, että olin siellä selvinpäin "ilonpilaajana". Eihän ne tienneet mitä minulla lasissa oli ;)
Tästä lähtien, kun joku utelee miksi et juo, esitä hänelle vasta kysymys: miksi sinä juot? Se yleensä saa kaikki vaikenemaan. Ihmisten on todella vaikeata hyväksyä ihmistä, joka käyttäytyy erilailla kun he itse.
Mä luulen että sellaiset jotka valittaa että niiden alkohottomuus häiritsee muita on itse sellaisia että tekevät siitä kauhean numeron, että minä olen kuulkaa nyt lopettanut kokonaan!
Minä en juo alkoholia enkä kahvia, ja sanon vaan että ei kiitos kun tarjotaan, eikä kukaan ihmettele. Kieltäydyn myös esim. homejuustosta, vuohenjuustosta, kraavilohesta, oliiveista ym. eikä sitäkään kukaan ihmettele, ihmiset on sen verran sivistyneitä...
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, jolle kuvailemasi seikka olisi ongelma. Ehkä sun tosiaan täytyy tunkea väkisin karjalanpaistia näille ongelmikoille?
Ole onnellinen, sillä todella monella tällaisia tuttuja on :) Minullakaan kyse ei ole omista ystävistä tai mitään, vaan työpaikan kaikkien illanviettojen teema on juoda alkoholia. Esimiestä myöten ahdistellaan miksi nyt kieltäydyit tuosta ja tuosta alkoholista ja uhotaan että kyllä sinut nyt pakolla juotetaan känniin. Ja ei, kyse ei ole mistään teineistä - ruuhkavuosia eläviä perheellisiä ovat.
Te absolutistit olette oikeasti vitun rasittavaa sakkia kun olette koko ajan tuputtamassa sitä teidän mielestänne oikeaa asennetta kaikille, jotka juovat vähänkään alkoholia. Voisitte edes joskus rentoutua ja ottaa kuppia, sillä mitä pahaa siinä muka on?
Vierailija kirjoitti:
Tästä lähtien, kun joku utelee miksi et juo, esitä hänelle vasta kysymys: miksi sinä juot? Se yleensä saa kaikki vaikenemaan. Ihmisten on todella vaikeata hyväksyä ihmistä, joka käyttäytyy erilailla kun he itse.
Juuri näin.
Pilven veikko kirjoitti:
Itse sanon totuudenmukaisesti, että vältän alkoholia koska poltan pilveä. Kokeile sinäkin.
Mielummin pilvee kuin viinaa. Säästyy krapulaltakin.
En tunne ketään, jolle kuvailemasi seikka olisi ongelma. Ehkä sun tosiaan täytyy tunkea väkisin karjalanpaistia näille ongelmikoille?