Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies suuttui koska en osaa kutoa, oli kysymättä luvannut kummitytölleen villasukat

Vierailija
23.10.2016 |

Hän oli ostanut langat ja puikot, jättänyt ne keittiön pöydälle ja päälle lapun "Kudo Nellille sukat, raitakuviolla"

Lähti itse työmatkalle. Kummitytön syntymäpäivät huomenna ja minun pitäisi viedä lahja. Soitin miehelle ja hän oli ihan raivona. "Kaikki naisethan osaa"

Mistä ihmeestä saan tähän hätään itse kudotut sukat? Oli jo laittanut tytölle viestin että hänen sukkatoiveensa toteutuu. En haluaisi tuottaa tytölle pettymystä mutten voi muuttua sukiksikaan. Ostetut sukat kuitenkin erottaa itse tehdyistä.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ss

Vierailija kirjoitti:

tori.fi

sieltä löytää sukkia pilvin pimein, samoin torilla mummot myyvät, kirpputoreilla on uusia sukkia, fb-ryhmissä on myytävänä sukkia.

Noista koita etsiä josko onnistaisi. Asia ei tietenkään ole mitenkään sinun vastuullasi. Miehesi kutokoon jatkossa sukat kummitytölleen.

Mies mokasi, ei sukkia päivässä neulota.

Siis kudota. Meillä kotona sukat kudottiin eikä neulottu. Sukkien neulominen kuulostaa hyperkorrektilta saivartelulta.

Niin sinäkin.

Vierailija
62/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on tajunnut ostaa sukkapuikot, niin kyllähän hänen on silloin jo pitänyt tajuta että ap ei neulo. Muutoin kai sukkapuikkoja olisi ollut entuudestaan talossa. Itse en noteeraisi tuota mitenkään, toteaisin miehelle että luulin läpäksi ja että oletin että kai hän oli oikean lahja jo itse toimittanut kummilapselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että noin vähän asiaa tutkinut mies osaisi ostaa oikeat puikot ja langat. Mutta kuten joku jo mainitsikin, eihän ne tarvikkeet saata olla oikeanlaisia. Tosin tämä on varmaan provo.

Vierailija
64/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jonka äiti kutoo ja neuloo paljon osaa luultavasti ostaa jonkunlaiset puikot. Ja luulee että vaimo on sama kuin äiti.

Vierailija
65/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoooo. Terkkuja Porvooseen.

Joo. Ei nuori tyttö nyt hyvänen aika villasukkia lahjaksi halua! Olisi ollut tosi, tosi karvas pettymys minullekin. Ja minä olin sentään kiltti ja hiljainen lukutoukka.  Ehkä jotkut trendikkäät merkkisukat menisivät, mutta itse tehdyt!

Vierailija
66/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että sinulla on dyspraksia, voit toki neuloa sukat mutta et takaa mikä lankasökkerö niistä tulee.

Vierailija
67/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli ostanut langat ja puikot, jättänyt ne keittiön pöydälle ja päälle lapun "Kudo Nellille sukat, raitakuviolla"

Lähti itse työmatkalle. Kummitytön syntymäpäivät huomenna ja minun pitäisi viedä lahja. Soitin miehelle ja hän oli ihan raivona. "Kaikki naisethan osaa"

Mistä ihmeestä saan tähän hätään itse kudotut sukat? Oli jo laittanut tytölle viestin että hänen sukkatoiveensa toteutuu. En haluaisi tuottaa tytölle pettymystä mutten voi muuttua sukiksikaan. Ostetut sukat kuitenkin erottaa itse tehdyistä.

Olisit sanonut, että ostapa sitten kangaspuut tai kutomakone, niin sitten kudotaan.

Vierailija
68/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä varmasti löytyy pilvin pimein villasukkien kudontaohjeita. Niiden avulla kyllä varmasti pystyy villasukat neulomaan kuka tahansa MYÖS MIES. Lopputuloksessa käsiala voi olla muuta kuin tasainen, jos ei ole paljoa neulonut ja aikaakin voi hurahtaa kiitettävästi.

Vierailija
69/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo, koska mies on aivan liian tyhmä pysymään hengissä niin pitkään ikään, että kummiksi pääsisi, ja sinä taas olet muka niin tyhmä, että tuollaista katselet ja vielä yrität hänen lupauksiaan täyttää!

Vierailija
70/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osaisitkin neuloa niin ei niitä päivässä tehdä ja mistä tiedät että tulee oikean kokoiset. Minä kyllä osaan sukat neuloa mutta ei ole tarvinnut omille lapsille koskaan mitään neuloa kun anoppi on liiankin kova neulomaan.

Vierailija
71/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että mies osasi langat ja puikot valita. Ei jatkoon.

Mutta osaisi varmaan kysyä meuvoa kaupassa myyjältä.

Ei joku prisman myyjä niistä tiedä sen enempää välttämättä.

Oikeestiko te jotkut neulotte sukkaparin päivässä? Minkälaiset sukat...?

Tiedättekö, että kaupoissa myydään ihan sellaisia pakkauksia, joissa on sekä sukkalanka, niihin sopivat puikot ( jotka ovat meillä päin kuelmatikut) että ohje. En mitenkään ihmeellisenä sitä pidä, että mies olisi saanut sellaiset ostettua.

Oikeasti ehdin kutoa sukkaparin päivässä. Sellaisena päivänä kyllä istun vaikka telkkarin ääressä kutomassa enkä siivoa, leivo tai tee mitään muutakaan sellaista, jota ei voi tehdä samalla kutoen. Ainakin isommilla 3-4 numeron puikoilla tavalliset n. 10 cm:n varrella olevat sukat ehtii tehdä hyvin.

Tosin epäilen, että tämä on joku "mies ei osannut käyttää halkomakonetta"-aiheen virittämä provo.

Vierailija
72/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että mies osasi langat ja puikot valita. Ei jatkoon.

Mutta osaisi varmaan kysyä meuvoa kaupassa myyjältä.

Mies kysymässä neuvoa? Älä nyt naurata.

Vierailija
73/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Nykysuomen sanakirjan virallinen kanta siihen, mitä kutoa-termi tarkoittaa:

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Huomatkaa kohta 2: valmistaa neuletta käsin, esim. kutoa sukkaa.

Tämä on nimenomaan yleiskielinen merkitys eli se sallittu muoto, jota voi virallisessakin kirjoituksessa käyttää. Käsityöalan erikoissanastossa kyseistä asiaa on parempi sanoa neulomiseksi, mutta mehän täällä emme kai ole mitään sukanteon ammattilaisia, jotka kutsuvat myös puikkoja vartaiksi?

Tässä toinen lähde, josta näkyy rajalinja, miten kutoa- ja neuloa-sanoja käytetään sukantekemisestä. Huomatkaa, että huomattavasti pienempi osa Suomesta, se itäinen osa, kutsuu tätä asiaa neulomiseksi. Suurimmalle osalle suomalaisista tämä on nimenomaan kutomista, vaikka kuinka on yritetty meille toisin väittää.

http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=564

Vierailija
74/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosferatu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Miesvihaprovoaja vauhdissa. Oletko feministilesbo vai muuten vain päästäsi sekaisin?

Taas miesviha ulisija paikalla pilaamassa ketjun.

Voi raukkaa. Sulla taisi mennä koko elämä sekaisin tämän takia.

Vierailija
75/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse samassa tilanteessa niin, että jättäisin pöydälle lapun, jossa on joku vastaava miesten taitoja koskeva pyyntö tyyliin "lupasin siskolle, että korjaat hänen autonsa/maalaat talon/metsästät hirven". Sitten kun mies sanoo että hän ei osaa, niin alkaisin huutamaan että kaikki miehethän osaavat tämän!

Voi helvetti, että osaakin ärsyttää tuollaiset sukupuoleen liittyvät stereotyyppiset yleistykset!

Vierailija
76/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjättäisin pöydälle lapun, jossa on joku vastaava miesten taitoja koskeva pyyntö ...

Voi helvetti, että osaakin ärsyttää tuollaiset sukupuoleen liittyvät stereotyyppiset yleistykset!

Vaikka juuri pääsit itsekin tekemään sellaisen...

Vierailija
77/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjättäisin pöydälle lapun, jossa on joku vastaava miesten taitoja koskeva pyyntö ...

Vaikka juuri pääsit itsekin tekemään sellaisen...

Olisi pitänyt laittaa "miesten taidot" heittomerkkeihin, sillä tarkoitus oli juuri kritisoida sitä, että miesten odotetaan osaavan nämä asiat, vaikka eihän sukupuolella pitäisi olla mitään väliä.

Vierailija
78/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten jotkut eivät osaa nykyelämän perustaitoja. Tarkoitan vaatteiden silittämistä, napin ompelemista kiinni, naulan hakkaamista seinään tai itse koottavan huonekalun kokoamista. Näitä kauempien toimien osaaminen edellyttää harjaantumista, vaikka perusteet opetetaankin koulussa. Kutominenhan opetetaan myös pojille siinä missä vasaran ja sahan käyttäminen tytöille.

Vierailija
79/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten jotkut eivät osaa nykyelämän perustaitoja. Tarkoitan vaatteiden silittämistä, napin ompelemista kiinni, naulan hakkaamista seinään tai itse koottavan huonekalun kokoamista. Näitä kauempien toimien osaaminen edellyttää harjaantumista, vaikka perusteet opetetaankin koulussa. Kutominenhan opetetaan myös pojille siinä missä vasaran ja sahan käyttäminen tytöille.

Ehkä uudessa opetussuunnitelmassa näin on, mutta ei ollut vielä 1990-luvulla. Ennen oli vain alaluokilla yhteistä käsityötä ja se oli kirjaimellisesti neulomista = neulalla ja langalla.

Vierailija
80/85 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä puolisosi osaa? Jätä sille joku rikkinäinen elektroniikka laite pöydälle, kun olet luvannut miehen korjaavan sen..

Mutta hyvinpä ukkosi sinut tuntee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän