Mies suuttui koska en osaa kutoa, oli kysymättä luvannut kummitytölleen villasukat
Hän oli ostanut langat ja puikot, jättänyt ne keittiön pöydälle ja päälle lapun "Kudo Nellille sukat, raitakuviolla"
Lähti itse työmatkalle. Kummitytön syntymäpäivät huomenna ja minun pitäisi viedä lahja. Soitin miehelle ja hän oli ihan raivona. "Kaikki naisethan osaa"
Mistä ihmeestä saan tähän hätään itse kudotut sukat? Oli jo laittanut tytölle viestin että hänen sukkatoiveensa toteutuu. En haluaisi tuottaa tytölle pettymystä mutten voi muuttua sukiksikaan. Ostetut sukat kuitenkin erottaa itse tehdyistä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Et kai neuloa/kutoa/virkata/ruokaa tehdä osaakaan ku oot moderni femakko lehmä joka vaan istuu perse homeessa palstailemassa. hopi hopi opettelemaan .
Ei neulominen/kutominen/virkkaaminen ole mitään itsestään selviä taitoja kenellekään. Ja kun moni on täällä ihmetellyt, miten koulussa ei ole opetettu, niin ei se mikään ihme ole jos et osaa virkata hienoja pitsejä, sillä pannulapun ohjeella , mitä tokaluokkalaisena koulussa virkkasit. Ei siinä tehty pylväitä, eikä puolipylväitä ja mitä kaikkea silmukkaa siinä virkkauksessa käytetäänkin. Villasukkakin koulussa tehtiin, mutta kyllä se on erikseen pitänyt montakertaa harjoitella, ei ole koulun opin enää muistissa. Nyt menee jo ilman ohjetta kantapääkin. Jos jotakin olet koulussa opetellutkin parikymmentä vuotta sitten, ei ole ollenkaan itsestään selvää, että sen perusteella vielä jotakin osaisit tehdä. Ihmettelen kyllä AP:n miestä. joka on käynyt ostamassa puikot ja langan? Kuka mies oikeasti käy?
Kaupasta voi ostaa hyviä villasukkia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko olleet pitkäänkin yhdessä? No, sikäli mies on oikeassa, että varsinkin varttuneempien ikäluokkien ( lue: yli kaksikymppisten) naiset ovat koulussa tehneet tekstiilitöitä ja ainakin teoriassa oppineet kutomaan.
No mitä kettua? Ikää itsellä 30+, enkä tosiaan ole koulussa tehnyt tekstiilitöitä sen enempää kuin yksikään luokkieni pojista. Puolen vuoden kokeilujakso taisi joskus eka- vai tokaluokalla olla ja sen jälkeen päädyin valitsemaan teknisen työn - enkä muuten ollut läheskään ainoa tyttö. Teoriassa siis jokainen poika osaa kutoa yhtä hyvin kuin minä (eli ei).
*jokainen poika tai mies, piti toteamani
T. 46
No eihän tuollainen mikään oikea nainen ole joka ei sukkia osaa neuloa. Toivottavasti miehesi tajuaa vaihtaa sut ihan oikeaan naiseen ja jättää tuollaisen luuserin.
Minä olen mennyt ekalle luokalle 80-luvulla. Meillä ei opetettu ollenkaan neulomaan eikä kutomaan eikä ompelemaan nappeja tms. Yksi patalappu virkattiin. Kaikki luokkani tytöt valitsivat veiston käsittön sijasta, minä myös. Äitini ei tehnyt käsitöitä, vaan teki uraa yrittäjänä. Missähän olisin oppinut tekemään sukat? Teknisiä juttuja kyllä osaan, koska koulun veistotunneilla opittiin ja isäkin opetti.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuollainen mikään oikea nainen ole joka ei sukkia osaa neuloa. Toivottavasti miehesi tajuaa vaihtaa sut ihan oikeaan naiseen ja jättää tuollaisen luuserin.
Ai ai, kun tuli niiiin hyvä mieli kun sain tämän tänne kirjoittaa, hihi. T. Peräkammarin poika
En usko, että mies osasi langat ja puikot valita. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sukkia neulota, mattoja kudotaan?
t. ohis
Ei tainnut olla ihan asian ydin.. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että langat ja puikot olisivat oikein valitut? Kuka tahaansa osaa kävellä kauppaan ja ostaa summassa jotkut puikot ja langat. Se onkin sitten toinen jutto soveltuvatko ne esim. sukkien tekemiseen.
En osaa itsekkään neuloa (olin koulussa teknisessä käsityössä), mutta kyllä minäkin osaan summassa jotkut puikot ja langat ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaisi varmaan kysyä meuvoa kaupassa myyjältä.
Tämän on oltava provo, koska on äärimmäisen epätodennäköistä, että mies a) tajuaisi ja b) osaisi ostaa neulepuikot. Olisi paljon uskottavampaa, jos pöydällä olisi odottanut pelkkä lankakerä. Paitsi jos hän on käynyt ihan lankakaupassa jossa on valinnut langan myyjän avustuksella, ja tämä myynyt hänelle puikot mukaan. Muussa tapauksessa erittäin hämmästyttävää, jos mies on oikeasti osannut ja tajunnut ostaa puikot ihan itse. Yleensä miehillä ei ole mitään käsitystä neulomisesta eikä siitä, millaiset puikot, miten monta ja minkä kokoisia tarvitaan.
Mutta osasi ap neuloa tai ei, niin erittäin tökeröä tuollainen "tee huomiseksi". Minä harrastan neulomista ja tykkään siitä, mutta kyllä vetäisin herneen nenään, jos mies tulisi lankakerän kanssa käskyttämään. Varsinkin kun se tosiaan edellyttäisi että istuu aamusta iltaan neulomassa, jos aikoo saada sukat yhden päivän aikana valmiiksi..
Missä asut ja minkä kokoiset sukat tarvitset? Minulla nimittäin riittää sukkia kun kudon harrastuksekseni enkä yleensä viitsi niitä mihinkään rahdata myyntiin, sukulaisille lahjoittelen. Ja helposti syntyy pari päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaisi varmaan kysyä meuvoa kaupassa myyjältä.
Ei joku prisman myyjä niistä tiedä sen enempää välttämättä.
Oikeestiko te jotkut neulotte sukkaparin päivässä? Minkälaiset sukat...?
Höpöhöpö.
Kukaan mies ei voi olla noin tollo. Eikä pennut sukkien perään vongu.
0/5
Kerro miehellesi, että ilmoitit Nellille, että omatekimiä sukkia ei nyt tulekaan synttärilahjaksi, vaan nukkekodin kalusteita. Kummisetä sitten nikkaroi nukkekodin joululahjaksi. Jos kyseessä jo vanhempi lapsi, niin lupaa, että kummisetä tekee vaikka koulupöydän tai meikkipöydän ihan omin kätösin.
Jotain ompelu- ja neuletöitä pitää naisten osata, kyllä sukat löydät myyjäisistäkin. Neulon, mutta en yhdessä päivässä pysty tekemään minkäänlaisia sukkia. Neulominen on vaikeampaa kuin ompelu mielestäni.
Ss
Vierailija kirjoitti:
tori.fi
sieltä löytää sukkia pilvin pimein, samoin torilla mummot myyvät, kirpputoreilla on uusia sukkia, fb-ryhmissä on myytävänä sukkia.
Noista koita etsiä josko onnistaisi. Asia ei tietenkään ole mitenkään sinun vastuullasi. Miehesi kutokoon jatkossa sukat kummitytölleen.
Mies mokasi, ei sukkia päivässä neulota.
Siis kudota. Meillä kotona sukat kudottiin eikä neulottu. Sukkien neulominen kuulostaa hyperkorrektilta saivartelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että langat ja puikot olisivat oikein valitut? Kuka tahaansa osaa kävellä kauppaan ja ostaa summassa jotkut puikot ja langat. Se onkin sitten toinen jutto soveltuvatko ne esim. sukkien tekemiseen.
En osaa itsekkään neuloa (olin koulussa teknisessä käsityössä), mutta kyllä minäkin osaan summassa jotkut puikot ja langat ostaa.
Summassa ostetut puikot voivat olla mitä tahansa, kai nyt sukkapuikot jokainen tietää. Opetelkaa hyvät tytöt tekemään sukkia kun tulee kylmä talvikin.
Provoooo. Terkkuja Porvooseen.