Miten auttaa masentunutta ystävää?
Oli (ja on siis toki vieläkin) mahtava ihminen, viimeaikoina masennus pahentunut, tämänhetkinen lääkitys ei auta ja ystävä istuu vain kotona päivästä toiseen. Kaupassa olen hänen pyynnöstään käynyt mutta haluaisin auttaa enemmän tuppautumatta liikaa. Ja uloslähtö vaikeaa koska hänellä myös paniikkihäiriö , lisäksi remissiossa oleva aivokasvain, se ei masennukseen toki tietääkseni mitenkään vaikuta. Mutta miten auttaa/piristää ystävää?
Kommentit (61)
Paha sanoa, masennuksesta ikävä kyllä itsellä liikaa kokemusta mutta kaikki masentuneet kuitenkin niin erilaisia. Jos kuuntelet sen avautumisia empaattisesti (ja voi kannattaa tehdä selväksi että sulle saa itkeä sitä miten perseestä kaikki on) ja jos pystyy keksimään jotain yhteistä tekemistä josta tulisi edes vähän parempi mieli, niin se auttaisi kanssa.
Käy kahvilla tai kutsu kahville omaan kotiisi :) Kuunnelkaa jotain kivaa musiikkia
Mistä se masennus tulee, ajatuksistako? Itsellä on auttanut sellainen, että yritän päästä ajatuksiin kiinni todenteolla, koska muuten ne ovat päässä täysin epämääräisessä muodossa jossain alitajussa ja hallitsevat. Laittaa vaikka silmät kiinni ja alkaa tavoitella niitä ja yrittää saada ne esiin, eikä yritä mitenkään muuttaa niitä tai paeta niitä. Sitten ajattelee niitä ja tutkailee, jolloin ne muuttuvat vaarattomammiksi. Tunteiden kanssa on sama juttu. Perustuu kai jotenkin tämä keino meditaatioon, jota olen pari vuotta harjoittanut noin 10-30 min. / päivä. Taukoakin kyö ollut välissä, ettei ole täysin säännöllistä ollut.
Minulla on kokemusta vaimon masennuksesta, ja älä koskaan sano masentuneelle ainakaan mitään negatiivista mistään asiasta, eli jos sinua korpeaa usan tulevat vaalit ja mahdollinen Trumpin voito, niin pidä asia omana tietonasi.
Mitä enemmän voit kaverisi sängyn vierellä olla, niin sen parempi, olkoonkin, että ymmärrän, että sinulla on omakin elämä, mutta tämä on sinulle se hetki, jolloin kannattaa joustaa. Ystäväsi tulee sairaudesta sevittyään sinua muistamaan sen sata kertaa, kun istuit hänen sänkynsä vierellä.
Vakava masennus on sellainen sairaus, että sitä en todellakaan toivo edes pahimmalle vihamiehelleni.
Kun käyt, vaihdat palaneet lamput jotta on valoa asunnossa. Peset vessanpytyn huomaamatta. Kysyt saatko vaihtaa puhtaat lakanat.
Vie jääkaappiin jotain maistuvaa valmisruokien tilalle. Vie kaveri lenkille. Jos saat kiskotus hänet juoksemaan 3 krt viikossa, se helpottaa masennusta. Voitte myös yhdessä sopia että ole lenkkitsemppari ja sua pitää totella.
Nähdään usein ja oon hänen luonaan siivonnutkin, ollaan niin läheisiä että voin kysymättä järjestellä paikkoja, hän kyllä suoraan sanoo jos ei mun "huseeraamista" jaksa katella. Voidaan myös istua välillä ihan hiljaa ja olla vaan. Mulla vaan on sellanen riittämättömyyden tunne etten tee tarpeeksi, voisinko jotenkin enemmän auttaa. -AP-
Osoita, että olet tukena. Riippuu ihan henkilöstä, onko tukeminen siivoamista, lenkille viemistä, kuuntelemista, hiljaa läsnä olemista tai jotain muuta. Kun olet aidosti läsnä ja kuulet ystävääsi, tiedät kyllä mikä häntä tukee.
Positive thinking - roskan paasaminen on kenties pahinta mitä voit tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Nähdään usein ja oon hänen luonaan siivonnutkin, ollaan niin läheisiä että voin kysymättä järjestellä paikkoja, hän kyllä suoraan sanoo jos ei mun "huseeraamista" jaksa katella. Voidaan myös istua välillä ihan hiljaa ja olla vaan. Mulla vaan on sellanen riittämättömyyden tunne etten tee tarpeeksi, voisinko jotenkin enemmän auttaa. -AP-
No se pakkolenkkeily olisi ihan parasta. Tästä on tehty joku iso tutkimuskin. Juokseminen auttaa kuin masennuslääkkeet. Kokeilkaa 3kk ja jos ei auta niin ainakin ootte fit ja kaverisi voi alkaa pokata mimmejä 😄
Riippuu varmaan vähä ihmisestä,ja siitä kuinka syvissä vesissä uidaan.Itellä oli kans masennuksesta kärsivä ystävä,ja kävin aina kerran viikossa sielä kahvilla.Kuuntelin ja toimittelin ihan niitä näitä,ja ainakin jälkeenpäin ystävä on kiitellyt että siitä oli paljon apua,kun tiesi että joku tulee käymään ja saa hetkeksi muuta ajateltavaa.
Ulkoilu ja liikunta tosiaan yleensä tukee masennuksesta toipumista. Mikäli masennukseen liittyy voimakas fyysinen väsymys, on se kehon keino kertoa että nyt tosiaan tarvitaan lepoa.
Tilannetta voi pahentaa myös se, jos siitä ettei jaksa liikkua, tulee syyllisyyden yms. tunteita.
Muistan itse ajan, kun tiskikoneen tyhjennys piti tehdä noin viidessä osassa. Kyllä siinä juoksulenkki olisi ollut aivan järjetöntä.
Montako huonetta? Minkä verran siivottavaa? Onko siivoustarvikkeita ja pesuaineita vai käydäänkö eka kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Montako huonetta? Minkä verran siivottavaa? Onko siivoustarvikkeita ja pesuaineita vai käydäänkö eka kaupassa?
Saa olla likaista! :) Olen hyvä siivoamaan. :)
Okei, mulla löytyy peilin- ja ikkunanpesuvälineet ja uusia, käyttämättömiä siivousrättejä, jos sulla ei ole. (Käytän itse kahta mikrokuiturättiä ja yhtä muuta rättiä, joten en ole tarvinnut noita uusia.)
Voidaan käydä kaupassa tai voin käydä itse ostamassa sulle Fairya ja Mäntysuopaa. Jos sulla on parkettilattiat, niin niihin pitää olla eri pesuaine.
Onko sulla pyykinpesuainetta? Bioluvil värillisen pyykinpesuaine on hyvä ja tehokas. Se sopii myös valkopyykille, jos ei ole kovin likaista. Likaiselle valkopyykille paras pyykinpesuaine on Rainbow:n pyykinpesujauhe!
Voidaan mennä ekä Cittariin tai Prismaan ja ostaa sieltä pesuaineet ja -tarvikkeet + ruokaa ja leipomisaineita. Ostetaan jotain siivousrättejä myös varastoon. Leikataan vanhat/reikäiset/kulahtaneet t-paidat sopivankokoisiksi paloiksi, niillä voi putsata esim. roskikset ja roskiskaapin ja heittää sitten menemään. :)
Voin tuoda sulle mun ompelukoneen, korjataan sitten hyväkuntoiset vaatteet.
Peilin ja ikkunanpesulastoja ei tarvitse välttämättä ostaa, koska mulla on.
Voidaan ostaa sulle joskus myös uudet lakanat, pyyhkeet ja kotivaatteet. :)
Vanhat pyyhkeet ommellaan lypsyräteiksi. :)
Vanhat lakanat lähetetään tänne: http://info.finlayson.fi/lakananvaihto/
Vanhoista, risoista vaatteista tehdään siivousrättejä. :)
Näin voi hyvällä omatunnolla ostaa uutta. :)
Okei, jos Finlaysonille aiotaan lähettää vanhat pussi- ja aluslakanat, meidän pitää tilata sieltä Repack-pussi. Tuo on ilmainen, mutta siihen tulee postikulut. Jos ostat muuta 79 €:lla, ei tule postikuluja. :)
Pitäiskö sun vaihtaa vanhat lakanat ja pyyhkeet uusiin? :) Onko sulla vanha tyyny? Tuolta saisi kätevästi uuden. :)
Ota tavaksi käydä moikkaamassa säännöllisesti niin että hän tietää koska tulet.
Laita tekstareita, vaikkei hän jaksaisi vastata. Esim joka aamu hyvää huomenta. Ei mitään tekopirteää vaan ihan vaan että tulee sellainen oli että joku muistaa. Tää voi olla sulle ihan rutiini mutta tukee häntä paljon.