Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Terveydenhoidon sihteerikoulutus" :D

Vierailija
22.10.2016 |

Voiko turhempaa olla? Mitään sanelunpurkaja-paperinpyörittelijä-naputtelijoita ei tarvita, kaikki alan ihmisethän naputtelevat jatkossa itse tiedot järjestelmiin, ainakin siihen pitäisi pyrkiä. Ei yksityispuolellakaan enää ole assistentteja kuin ylimmällä yritysjohdolla, kaikki muut kirjoittaa ja piirtää itse esityksensä, laskee omat kustannusarvionsa, varaa omat matkansa ja hotellinsa, kirjaa ja laskuttaa omat ja projektiensa tunnit.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko turhempaa olla? Mitään sanelunpurkaja-paperinpyörittelijä-naputtelijoita ei tarvita, kaikki alan ihmisethän naputtelevat jatkossa itse tiedot järjestelmiin, ainakin siihen pitäisi pyrkiä.

Miksi tähän pitäisi pyrkiä? Aika kovaa maksaa lääkärin palkkaa sihteerihommista?

Paljon tehokkaampaa tehdä homma kerralla kuin kolmeen-viiteen kertaan. Nopsa kirjoittaja kirjoittaa samalla kun kyselee ja kuuntelee.  

Vierailija
22/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä ole niitä vastaanotossa ja ajanvarauksessa työskenteleviä, ei mitään sanelunpurkajia?

Mihin noitakaan enää tarvitaan?  Netissä ja puhelimessa kaikki hoituu.

Itsellesikö sinä soitat?

Jos et, niin kuka puheluusi vastaa?

Lääkäri vissiin, siinä kirjoittamisen ohessa, potilas odottaa revä levällään, josko lekuri ehtisi jossakin välissä kurkistaan ja kertoon, mikä vikana.

Joopa joo, älykääpiö!

...ja tällaisia ihmisiä meillä on kutsumusammatissa hoitamassa sairaita ihmisiä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti noita sihteereitä olisi. yhden lääkärin palkalla palkkaa vähintään kaksi sihteeriä. jos lääkäri käyttää työaikaansa esim. sanelujen purkuun yms. mitä joku halvempi työntekijä voi tehdä, niin tuo on yhteiskunnalle pelkkää tuhlausta.

Niin on, ja työajan! Kun yleensä tk-vastaanottoajoista on pulaa, onko se jonkun mielestä hyvä juttu, että sillä vähäisellä ja KALLIILLA ajalla sitten näpytellään. Toivoisin, että aloittaja kommentoisi tähän :D

Olen nähnyt vain lääkäreitä, jotka on vastaanotolla esittäneet kysymyksiä ja samalla itse naputtanut vastaukset ja diagnoosit sun muut sinne potilastietoihin. Samoin kirjoittaneet itse reseptit ja tulostaneet ne ja hoito-ohjeet.

Kysypä huviksesi tk-lääkäriltä, mitä mieltä he ovat asiasta. Tunnen kaksi nuorta tk-lääkäriä, ja he ovat sitä mieltä, että se, että lääkäri joutuu tekemään esim. nuo kirjaukset itse, vie tosi paljon tilaa siltä varsinaiselta työltä.

Vierailija
24/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osastosihteeri psykiatrisessa sairaalassa ja kyllä vaan puran lääkäreiden sanelut.

Vierailija
25/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko turhempaa olla? Mitään sanelunpurkaja-paperinpyörittelijä-naputtelijoita ei tarvita, kaikki alan ihmisethän naputtelevat jatkossa itse tiedot järjestelmiin, ainakin siihen pitäisi pyrkiä.

Miksi tähän pitäisi pyrkiä? Aika kovaa maksaa lääkärin palkkaa sihteerihommista?

Paljon tehokkaampaa tehdä homma kerralla kuin kolmeen-viiteen kertaan. Nopsa kirjoittaja kirjoittaa samalla kun kyselee ja kuuntelee.  

Eikös sen jatkuvan tietokoneen tuijottamisen pitänyt häiritä lääkärin ja potilaan vuorovaikutussuhdetta? Tästä ihmiset aina valittaa. Miksi se ei nyt tässä haittaiskaan?

Vierailija
26/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti noita sihteereitä olisi. yhden lääkärin palkalla palkkaa vähintään kaksi sihteeriä. jos lääkäri käyttää työaikaansa esim. sanelujen purkuun yms. mitä joku halvempi työntekijä voi tehdä, niin tuo on yhteiskunnalle pelkkää tuhlausta.

Siitähän se riemu repeisi, jos lekurin vastaanotolla istuisi sihteerikkö naputtelemassa tietoja apotteihin ja abbedissoihin. Eihän nykymammat suostu edes tietojensa julkaisemiseen niille tahoille, jotka häntä hoitavat, vaan hoitajien vaihtuessa pitää kaikki kokeet yms. tehdä uudestaan, koska käly/anoppi/utelias naapurin irmeli nuuskii tiedot vainoharhoista, hyppykupasta, aborteista ja n**k*risankkerista ja juoruaa eteenpäin, koska ne kiinnostavat ihan kaikkia.

Vierailija
27/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekohan koskaan nähneet miten lääkärit kirjoittavat yhden sormen tekniikalla, saati miten huonoa suomea he kirjoittavat. Siihen joku virolais-venäläis-afrikkalainen lääkäri jonka puheesta ei saa selvää niin varmaan irtoaisi paljon jostain sairauskertomustekstistä.

Plus että meillä julkisella puolella sihteerin palkka on se 2000 e ja lääkärin ehkä hieman enemmän, tuskin alle 6000 e edes harkitsevat työntekoa. Mun mielestä painitaan ihan eri palkkaluokissa.

Kyllä mun mielestä lääkärin pitää keskittyä siihen olennaiseen, eli potilaan hoitamiseen eikä käyntitekstien kirjoittamiseen. Ja ajanvarauksen sekä puhelimen voi mieluummin hoitaa joku muu kuin lääkäri, sihteerien puoleen he kuitenkin kääntyvät kun eivät usein osaa edes tulostinta käyttää.

T: Osastonsihteeri

Vierailija
28/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloiden osastosihteerit ovat ammattilaisia, joilla on potilaan hoitopolussa ratkaiseva osuus. En olisi koskaan ymmärtänyt tätä ellen olisi yhteisessä projektissa saanut tietää heidän työnkuvastaan. Ulospäin potilaalle näkyy vain murto-osa, muille sairaalassa työskenteleville vähän enemmän.

Vierailija
29/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, ja työajan! Kun yleensä tk-vastaanottoajoista on pulaa, onko se jonkun mielestä hyvä juttu, että sillä vähäisellä ja KALLIILLA ajalla sitten näpytellään. Toivoisin, että aloittaja kommentoisi tähän :D

Uskokaa tai älkää, jotkut tekee paljon kalliimmallakin tuntihinnalla asiakastöitä ja naputtelee ihan himmeenä koko ajan.

Vierailija
30/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan ihan vaikka siitä että lääkäri ei tiedä eikä hänen ammattinsa puolesta ole tarvekaan tietää esim. arkistolaista, henkilörekisterilaista ym. Mitä tietoja saa luovuttaa ja minne. Sihteeri on se joka ohjeistaa potilaalle nämä siltä osin kuin tämän kuuluu asioista perillä olla. 

Jos hakeudut perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoidon piiriin, sihteerit ovat niitä ihmisiä jotka käsittelevät lähetteesi. Tähän paperinpyöritykseen, ajanvaraukseen ym olisi turha tuhlata lääkärin kovapalkkaista aikaa. 

Jos taas joudut ensiavun kautta sairaalaan, sielläkin kohtaat ensimmäisenä sihteerin joka omalla työllään varmistaa että löydyt oikeasta paikasta oikeaan aikaan, mitä tutkimuksia ym lääkäri nyt keksiikään sinusta olla vailla. Hän varmistaa että esim. labrahoitaja osaa tulla ottamaan oikeat näytteet oikeasta potilaasta oikeaan aikaan. Jos täytyy kysyä eri erikoisalan neuvoa, sihteeri on se joka välittää tämänkin tiedon eteenpäin, kunhan lääkäri kertoo mitä haluaa. Ei ole lääkärin työ soitella ympäri ämpäri sairaalaa etsiäkseen oikeaa tahoa jolta kysyä.

Kun pääset jatkohoitopaikkaan, onko se lääkärin tehtävä tilata sinulle ambulanssikyyti? Ehei, sihteeri se tämänkin hoitaa - monen muun työn oheessa. Samalla hän tarkistaa että saavat sinne oikeat ja asianmukaiset tiedot siitä miten sinua kuuluu hoitaa.

Eilenkin pöytäni edessä oli samanaikaisesti 5 ihmistä (lääkäriä ja hoitajaa) odottamassa vuoroaan jonkun kinkkisen ongelmansa kanssa samalla kun neuvoin potilasta puhelimessa. Väitätkö edelleen minua tarpeettomaksi?

Vierailija
31/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloiden osastosihteerit ovat ammattilaisia, joilla on potilaan hoitopolussa ratkaiseva osuus. En olisi koskaan ymmärtänyt tätä ellen olisi yhteisessä projektissa saanut tietää heidän työnkuvastaan. Ulospäin potilaalle näkyy vain murto-osa, muille sairaalassa työskenteleville vähän enemmän.

Kerro ihmeessä lisää, kun kerran tiedät! 

Vierailija
32/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkärin ja sihteerin palkoissa ei niin paljon ole eroa, voi hyvinkin olla kannattavampaa että lääkäri tekee homman itse. Suurempien tuloerojen maissa ei.

Tää on ihan faktaa. Mitä suuremmat tuloerot sitä enemmän sairaaloissa on avustavaa henkilökuntaa suhteessa lääkärien määrään. Käykääpä joskus vaikka Intiassa katsomassa.

Olen nähnyt intialaisen hotellin vessassa ihmisen, jonka toimenkuva on ojentaa vessassa käyneelle käsipaperi, johon hän voi kuivata kätensä pesun jälkeen. Vaikka mieluummin sitä ottaisi itse sen paperin itse siitä paperitelineestä, koska omat kädet on puhtaat...

Vierailija
33/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt vain lääkäreitä, jotka on vastaanotolla esittäneet kysymyksiä ja samalla itse naputtanut vastaukset ja diagnoosit sun muut sinne potilastietoihin. Samoin kirjoittaneet itse reseptit ja tulostaneet ne ja hoito-ohjeet.

Tottakai reseptit täytyy itse kirjoittaa, mutta en tiedä ainuttakaan lääkäriä, joka kirjoittaisi tekstinsä itse.

tk-lääkäri

Vierailija
34/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen jatkuvan tietokoneen tuijottamisen pitänyt häiritä lääkärin ja potilaan vuorovaikutussuhdetta? Tästä ihmiset aina valittaa. Miksi se ei nyt tässä haittaiskaan?

Enemmän sitä vuorovaikutussuhdetta häiritsee se, kun lääkäri puhuu koko ajan takanani olevalle ovenkahvalle kuin minulle. 

Siis oikeasti, jokaisen pitää osata kirjoittaa nykyään sen verran hyvin, ettei tarvitse toljottaa näppistä tai ruutua koko ajan.

Vierailija
35/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai reseptit täytyy itse kirjoittaa, mutta en tiedä ainuttakaan lääkäriä, joka kirjoittaisi tekstinsä itse.

tk-lääkäri

Opintoretki Diacoriin auttaa!

Vierailija
36/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Kerro, tk-lääkäri, mitä mieltä olet itse siitä, että tk:ssa lääkärit kirjoittaisivat itse (ja kyllä jossain kirjoittavatkin, mutta kokevat sen kyllä huonoksi asiaksi). Olisiko se mielestäsi suit sait tehty vai veisikö tilaa vars. työltä?

Vierailija
37/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä lisää, kun kerran tiedät! 

Esim. potilaan pääsy tutkimuksiin oikeassa järjestyksessä, oikeaan aikaan, oikeat tiedot hoitoketjuun osallistuvilla. Tavoitteena on potilasn paras. Tarkoitan nyt sairaalapotilaita. Todellisesta työnkuvasta voi joku osastosihteeri kertoa itse.

Vierailija
38/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkärin ja sihteerin palkoissa ei niin paljon ole eroa, voi hyvinkin olla kannattavampaa että lääkäri tekee homman itse. Suurempien tuloerojen maissa ei.

Lääkäreiden keskipalkka suomessa taitaa olla n. 100% korkeampi. Jokainen joka on elämässään joskus toiminut jossain asiantuntijatehtävissä (vaikka vähemmän vaativissa kuin lääkärin), tietää miten suuri positiivinen vakutus *osaavalla* assistentilla/sihteerillä on oman työn laatuun. Eli avauspostaus oli sarjassamme "henkistä näpertelyä", jonka tuloksia kukaan varsinaisesti työtä päivästä toiseen *tavoitteellisesti* tekevä ei tukisi.

Vierailija
39/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekohan koskaan nähneet miten lääkärit kirjoittavat yhden sormen tekniikalla, saati miten huonoa suomea he kirjoittavat. Siihen joku virolais-venäläis-afrikkalainen lääkäri jonka puheesta ei saa selvää niin varmaan irtoaisi paljon jostain sairauskertomustekstistä.

Plus että meillä julkisella puolella sihteerin palkka on se 2000 e ja lääkärin ehkä hieman enemmän, tuskin alle 6000 e edes harkitsevat työntekoa. Mun mielestä painitaan ihan eri palkkaluokissa.

Kyllä mun mielestä lääkärin pitää keskittyä siihen olennaiseen, eli potilaan hoitamiseen eikä käyntitekstien kirjoittamiseen. Ja ajanvarauksen sekä puhelimen voi mieluummin hoitaa joku muu kuin lääkäri, sihteerien puoleen he kuitenkin kääntyvät kun eivät usein osaa edes tulostinta käyttää.

T: Osastonsihteeri

Kuuluuko osastonsihteerin koulutukseen siis montakin kymmentä opintopistettä viroa, venäjää, urdua, hindia, swahilia ja munkkilatinaa, kahdella sormella kirjoittamista ja murteiden tulkintaa? Jos lääkärin puheesta ei kerran saa selvää, miten sanelun pystyy muka kirjoittamaan edes puhtaaksi oikein? 

Lääkärikoulutusta pitäisi reippaasti lisätä, niin luonnollisen kilpailun kautta lääkäripaikat saisi täytettyä ja palkat pysyisivät järkevissä rajoissa. Harmi vaan, että lääkärit itse estävät sen.

Vierailija
40/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Kerro, tk-lääkäri, mitä mieltä olet itse siitä, että tk:ssa lääkärit kirjoittaisivat itse (ja kyllä jossain kirjoittavatkin, mutta kokevat sen kyllä huonoksi asiaksi). Olisiko se mielestäsi suit sait tehty vai veisikö tilaa vars. työltä?

Meillä oli kesällä osastolla sijaisena kandi, joka kirjoitti itse loppuarviot eikä sanellut niitä. Tämä johti siihen, että kun hänen työsuhteensä kesän lopussa päättyi, jäi häneltä kymmenittäin loppuarvioita tekemättä, jotka sitten joutuivat tekemään lääkärit, jotka eivät olleet ko. potilaita edes tavanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi