Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ubuntu on ihan paska käyttöjärjestelmä! Kuka sitä käyttää?

Vierailija
21.10.2016 |

Kenellä tahansa työssäkäyvällä on varaa Windows 10 läppäriin. Miksi kukaan tyytyy Ubuntuun? Narutavaa!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan täysjärkinen Linuksia työpöydällä käytä? OSX on sitä varten jos tarvii unixahtavan työpöytäkäyttiksen.

Vierailija
22/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAHHHHAHHHAHAHHA Nörtit tuli alapeukuttamaan!

Naurettavaa!

Säälittävää!

Pateettista!

Te nörtit olette niitä jotka haaskaatte valtion verovaroja heilumalla yliopistolla rakentamssa tietokonetta josta kukaan ei hyödy mitään. Sitten haette kaupasta lihapiirakkaa ja hihittelette "Hihi, debian, linux, pohjois-korea, konneelle!"

Sinä olet niitä lampaita, jotka kulkevat sitä polkua, mitä muutkin. Me osaamme tehdä itsenäisiä päätöksiä.

Ei, sinä olet ihan vaan pelle. Tuskin osaat mitään, ja aivan varmaa on että kukaan ei koskaan tule siitä "osaamisestasi" mitään maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAHHHHAHHHAHAHHA Nörtit tuli alapeukuttamaan!

Naurettavaa!

Säälittävää!

Pateettista!

Te nörtit olette niitä jotka haaskaatte valtion verovaroja heilumalla yliopistolla rakentamssa tietokonetta josta kukaan ei hyödy mitään. Sitten haette kaupasta lihapiirakkaa ja hihittelette "Hihi, debian, linux, pohjois-korea, konneelle!"

Sinä olet niitä lampaita, jotka kulkevat sitä polkua, mitä muutkin. Me osaamme tehdä itsenäisiä päätöksiä.

Ei, sinä olet ihan vaan pelle. Tuskin osaat mitään, ja aivan varmaa on että kukaan ei koskaan tule siitä "osaamisestasi" mitään maksamaan.

Vaivaiset parikymmentä vuotta olen saanut erehdytettyä siis työnantajaani. Olen Suomen ensimmäinen kiinni jäänyt vale-it-ammattilainen.

24/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin vuosikausia ja kadun syrjähyppyä windowssille.

Paluu järkivalintaan eli linuxiin edessä.  Se kun osaa päivittää kaappaamatta konetta itselleen, ei mainoksia, ei urkintaa, ei jatkuvaa MS pakkosyöttöä (ominpäin vaihdetaan asetuksia MS myönteiseksi salaa päivitysten yhteydessä). jne.

Yhtään argumenttia ei linuxia vastaan ole.

t. typerä wintoosa-katuja (enkä oo nörtti, perus pals tamamma)

Minulla on vasta-argumentti: Ohjelmistot, jotka eivät toimi muualla kuin windowsissa. Niitä on useita.

Itse olen siis hiljakseen siirtymässä takaisin *nix - maailman puolelle eli Linux Mint on jo koekäytössä meillä kotona ja mediakoneessa. Win10 pakkosyötön aikana tuli mulle lopullisesti selväksi se, että MS saa jäädä Win7:n jälkeen ellei jotakin todella suurta muutosta tapahdu. Olen lopullisen väsynyt Microsoftin päivityksiin, jotka rikkovat toimivan koneen ja joiden jäljiltä sitten etsitään tuntikaupalla korjauksia ongelmiin, joita hetki sitten koneessa ei vielä ollut. Kun mediakone lakkaa toimimasta niin silloin perhesopu rakoilee pahasti. 

Vasta-argumentti Windowsista luopumiseen kokonaan on meillä kahdenlainen.

Ensinnäkin MS Word. Kun saa käsiteltäväkseen Word - tiedoston niin etukäteen tietää, että se näkyy ja toimii oikein Wordissä, vaikka olisikin vähän vanhempi versio. Valitettavasti Libre Office ei vielä ole täysin yhteensopiva eli muotoilussa tulee painovalmiiden sivujen kohdalla ongelmia kun ne eivät olekaan just vaan melkein. Jos itse tekee tiedostot alun perin ja itse ne myös lähettää eteenpäin niin ei ongelmaa eli saa sitä mitä haluaakin. Ongelma tulee vain silloin, kun joku muu on tehnyt .docx tiedostoja ja niitä sitten pitää hieman muokata ja lähettää eteenpäin. Muuten Libre Office tekee juuri sen minkä haluankin eli Microsoftille ei yleensä ole tarvetta. Se vaan pitää olla käytettävissä.

Toiseksi elektroniikan ohjelmointi- ja simulointityökalut. Monet niistä toimivat vain ja ainoastaan Microsoftin käyttiksissä. Osan ongelmista voi kiertää virtuaalikoneita käyttämällä mutta yleensä on helpointa pitää taloudessa näitä hommia varten yksi kone, jonka saa buutattua myös Windows - käyttikseen. Wine ei todellakaan toimi riittävän luotettavasti näiden kanssa. Lisäiloja tulee vanhemmista ohjelmistoista, jotka esimerkiksi vaativat WinXP:n eli eivät enää toimi uusissa käyttiksissä.

Näihin asioihin ei kannata suhtautua uskonnollisesti vaan käytännönläheisesti. Ei tarvitse olla ortodoksilinuxuskovainen vaan eri käyttiksiä saa pitääkin käyttää tarpeen mukaan. Jos tarttee ruuvata ristiruuveja niin käytetään ristipäistä ruuvaria ja jos on torx - ruuveja niin sitten torx - ruuvaria. Molemmille on käyttönsä, vaikka toinen onkin paljon toista luotettavampi käyttää.

(korjattu lainaus, oli väärä viesti lainattu)

Vierailija
25/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinille läppäri. Aikuiselle oikea kunnon kone.

OT: todellakin teineille kunnon koneet ja aikuisille läppärit. Tai mitä kukin tarvii. Teinit meillä pelaa ja tarvii ämyrit, mä pärjää läppärillä simsieni kanssa.

Vierailija
26/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin ADSL-modeemin ja käytin samoja wifi-asetuksia ja ainoa viidestä laitteesta, joka ei enää päässyt verkkoon oli linuks.

Linuks on suunniteltu olemaan jossain omassa umpiossaan. Tein NAS-levylle oman varmistusosion linuksia varten ja vaikka koko muu maailmankaikkeus näkee sen, niin linuksille sen käyttäminen (tai minulle) oli ylivoimaista.

Joka perkeleen operaatiolle pitää olla sudottamassa admin käyttäjää, mutta edellisen kerran olen vahingossa onnistunut hävittämään kerralla ja lopullisesti koko user-hakemiston joskus dos aikoina, mutta linuksilla se onnistui ihan näppärästi. Roskakoriahan tässä käyttöjärjestelmien down-lapsessa ei luonnollisesti ole.

Miniläppäriin asensin kerran linuksin, mutta se lakkasi boottaamasta jonkun päivityksen jälkeen, piti palata takaisin seiskaan.

Mutta linukskäyttäjät pääsevät varmasti taivaaseen, heidän helvettinsä on ollut jo maan päällä.

PS Mistä niitä mainoksia saa kymppiin?

Vierailija
27/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mussukka_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT: todellakin teineille kunnon koneet ja aikuisille läppärit. Tai mitä kukin tarvii. Teinit meillä pelaa ja tarvii ämyrit, mä pärjää läppärillä simsieni kanssa.

Ei, kyllä aikuinen arvostaa enemmän kunnon näppäimistöä ja hiirtä ja näyttöä. Muutenkin aikuis- ja teininörtin välinen ero on lähinnä lelujen hinnassa.

Vierailija
28/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin ADSL-modeemin ja käytin samoja wifi-asetuksia ja ainoa viidestä laitteesta, joka ei enää päässyt verkkoon oli linuks.

Linuks on suunniteltu olemaan jossain omassa umpiossaan. Tein NAS-levylle oman varmistusosion linuksia varten ja vaikka koko muu maailmankaikkeus näkee sen, niin linuksille sen käyttäminen (tai minulle) oli ylivoimaista.

Joka perkeleen operaatiolle pitää olla sudottamassa admin käyttäjää, mutta edellisen kerran olen vahingossa onnistunut hävittämään kerralla ja lopullisesti koko user-hakemiston joskus dos aikoina, mutta linuksilla se onnistui ihan näppärästi. Roskakoriahan tässä käyttöjärjestelmien down-lapsessa ei luonnollisesti ole.

Miniläppäriin asensin kerran linuksin, mutta se lakkasi boottaamasta jonkun päivityksen jälkeen, piti palata takaisin seiskaan.

Mutta linukskäyttäjät pääsevät varmasti taivaaseen, heidän helvettinsä on ollut jo maan päällä.

Älä sure, sinun kaltaisiasi harrastajia on paljon ja te elätätte koko sitä pikkufirmajoukkoa joka asentaa ja korjaa kaltaistesi itseasentajien tietotekniikkaa. Ehkä on tosiaan parempi että pysyt siinä windowsissa ja mielellään vielä tunnarilla jolla ei ole admin-oikeuksia.

Vierailija
29/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ubuntu helppo? No asentakaapa siihen aluksi vaikkapa Chrome tai Google Earth.

Vierailija
30/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mussukka_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä aikuinen arvostaa enemmän kunnon näppäimistöä ja hiirtä ja näyttöä. Muutenkin aikuis- ja teininörtin välinen ero on lähinnä lelujen hinnassa.

Miten läppäriin ei muka saa kunnon näppistä, hiirtä ja näyttöä? :D Ainakin omassa läppärissä on 2x isoja näyttöjä kiinni (+läppärin oma näyttö) ja erillinen näppis+hiirikombo.

Vierailija
31/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parin weppilinkin klikkailu on sinulle jotenkin ylivoimainen suoritus?

Vierailija
32/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mussukka_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten läppäriin ei muka saa kunnon näppistä, hiirtä ja näyttöä? :D Ainakin omassa läppärissä on 2x isoja näyttöjä kiinni (+läppärin oma näyttö) ja erillinen näppis+hiirikombo.

Tuossa kohtaa aikuiselle tulee mieleen että läppäri on hemmetin kallis ja surkea pelkäksi keskusyksiköksi joten miksi hankkia läppäriä ollenkaan.

Vierailija
33/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

parin weppilinkin klikkailu on sinulle jotenkin ylivoimainen suoritus?

Ei mene kumpikaan parin linkin klikkailulla.

Vierailija
34/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sure, sinun kaltaisiasi harrastajia on paljon ja te elätätte koko sitä pikkufirmajoukkoa joka asentaa ja korjaa kaltaistesi itseasentajien tietotekniikkaa. Ehkä on tosiaan parempi että pysyt siinä windowsissa ja mielellään vielä tunnarilla jolla ei ole admin-oikeuksia.

Sinä todistat juuri linukskäyttäjien suurta ymmärrystä.

Jos kerron, että ainoa alusta minkä kanssa kotioloissa (töissä ei luojan kiitos tarvitse linuksia käyttää) on ongelmia on linuks, niin enhän minä tarvitsisi sitä pikkufirmajoukkoa muuhun kuin linukstunkion siivoamiseen.

Vierailija
35/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ubuntua käyttänyt vuosikausia ilman mitään ongelmia, nyt pakosta win ja voi että menee hermot vähän väliä. Kokeilin myös usean vuoden iphonen jälkeen lumiaa, kestin vajaat kaksi viikkoa ja käytän mieluummin vanhaa ja vähän hidasta iphonea kuin täyttä paskaa.

Vierailija
36/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linuxin hienous on siinä että kun se menee rikki saat pitää palaset.

Vierailija
37/46 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mussukka_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kohtaa aikuiselle tulee mieleen että läppäri on hemmetin kallis ja surkea pelkäksi keskusyksiköksi joten miksi hankkia läppäriä ollenkaan.

Niin no, kymmenen kilon keskusyksikköä tykötarpeineen on ikävä ottaa mukaan viikonloppureissuille ;) Ei kannata surkeaa läppäriä ostaa, joten siinä olet oikeassa, että kallista on. Mutta eipä nuo pöytäkoneet yhtään sen halvempia ole, jos ei siis halua surkeaa ;)

Vierailija
38/46 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin Windowsista Ubuntuun, enkä ole tippaakaan kadunnut. Totean, että tavalliselle pc-käyttäjälle, joka tarvitsee konetta sähköpostin, tekstin, valokuvien ja netin selaamiseen, sopii Ubuntu erinomaisesti. Eikä ole virusongelmia. Helppo asentaa ja yksinkertainen, muistuttaa kuitenkin hyvin paljon Windowsia. Myös keskustelupalstalta saa nopeasti apua, jos jokin sattuu tökkimään. Toimii myös erinomaisesti uusissa halvemmissa läppäreissä, koska tarvitsee muistia noin 9 GT, kun taasen Windows ohjelmineen vaatii noin 28 GT. Ja kaikki on ilmaista, ei lisenssimaksuja tms. Tietenkin kannattaa asentaa uusin 16.04 LTS Ubuntu. Suosittelen lämpimästi aikuisille käyttäjille, joilla ei ole työn puolesta pakkoa Windowsin käyttöön.

Vierailija
39/46 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa, ostat Macin. Jos on työpaikka, saat perus win kympin. Jos ei ole varaa eikä työtä, Ubuntu it is.

Vierailija
40/46 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asensin kakkoskoneeseen uusimman ubuntun niin firefox eikä mitkään nettiselaimet toimi. Että onpa helppo käyttää. Firefoxista tulee heti kaatumisilmoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan