Joudunko karenssille, kun olisin saanut töitä 70 km päästä mutta rahat ei riitä matkoihin?
Mua pyydettiin tänään töihin sairaslomasijaiseksi huomisesta alkaen, mutta jouduin kieltäytymään kun työpaikka sijaitsee 70 km päässä eikä rahani riittäisi millään matkoihin. Tilillä ei ole edes viittä kymppiä ja siitä pitäisi riittää ruokaankin. Ollaanko työkkärissä niin kusipäisiä, että mun odotettaisiin pyöräilevän vanhalla mummonpyörälläni 140 km päivässä tai nukkuvan yöt jossain sillan alla? Vai vältynkö karenssilta, kun selitän mikä tilanne on?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Miksi tätä ehdotusta on miinustettu niin paljon? Jos työstä saa kunnon palkkaa, vippi on helppo maksaa korkoineen takaisin.
Pikavippi ei ole ikinä ratkaisu. Ainoastaan idiootti niitä ottaa
Tämä voisi olla peruskoulun matematiikan tehtävä:
Ville tarvitsee pikavipin päästäkseen töihin. Hän joutuu maksamaan vipistä 200 € korkoa ja muita kuluja. Töistä saatava nettopalkka on 2 000 € suurempi kuin tuet, jotka Ville menettää. Kuinka paljon enemmän rahaa Ville saa käyttöönsä, kun vipistä aiheutuneet kulut vähennetään?
Vastaus: 1 800 €.
Ai tolla summalla kulkee koko kuukauden 70km matkaa ees taas?
Eiköhän sillä 1 800 eurolla kulje ne matkat koko kuukauden ees taas. Ja jos viittaat siihen 200 euroon, siinä oli kyse pelkistä vipin kuluista. Niillä kuluilla saa vipattua itselleen paljon isomman summan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lukea tällaisia ketjuja. On oikeasti olemassa niin uusavuttomia ihmisiä että he eivät kykene edes tässä holhousyhteiskunnassa järjestämään työmatkaansa ja siten ottamaan työpaikkaa vastaan kun työnantaja ihan kotoa asti kysyy voisitko tulla töihin.
Ehkä työnantaja kumminkin voitti, jos ap. ei osaa edes järjestää työmatkaansa niin miten hän muuten voisi olla työkykyinen.
Musta taas on surullista lukea tällaisia viestejä, joiden kirjoittaja on todellisuudesta ihan pihalla. Kuulun itse siihen joukkoon, joka onnistui työssä käydessään hankkimaan viisinumeroisen puskurirahaston pahan päivän varalle. Sitten tuli lyhyen ajan sisällä ero, hometalo ja työttömyys. Säästöt kului loppuun, velkaa oli pakko ottaa ja luottotiedotkin meni, kun toimeentulotuesta ei pystynyt maksamaan tarpeeksi. Olenko todella mielestäsi uusavuton ja työkyvytön, kun en tämän takia pystyisi menemään kauas töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sinun asemassasi menisin heti maanantaina lääkäriin hakemaan sairauslomaa, valehtelisin vaikka mitä. Sitten saikkulappu heti työkkäriin, vältyt karenssilta ja saat sairauspäivärahaa. Nyt on meneillään työttömien kyykytys, joten mahdollisuus saada karenssia on suuri, jos työpaikka on työkkäristä tullut.Työkkärin mielestä on vaikka käveltävä 70km edestakaisin paksussa lumihangessa päivittäin. Jos työpaikka ei ole työkkärin kautta tullut, niin silloinhan he eivät siitä mitään tiedä.
Millä rahalla ap sinne lääkäriin menisi?
Hoitajalla käynti on ilmaista. Oulussa ainakin hoitaja on se joka sairaslomaa antaa, läääkärille ei pääse ennen kuin on tekemässä kuolemaa, jos sittenkään.
Oulussa ilmeisesti on terveyskeskuksia joka nurkalla, kun oletat, että itse matka tk:een ja sieltä kotiin ei maksa ap:lle mitään?
Varoitus matkakuluista: tein pätkätöitä ja työmatkat oli jotain 40 km ja 100km väliä. En saanut mitään! matkavähennyksiä verotuksessa. Kun omavastuu on 750€ vasta sen yli menevistä saa. Ja työttömyysvähennyksen matkoista saa kun on täysin työttömänä ollut koko kuukauden. Eli kun tein sijaisuuksia silloin tällöin-tuli tod. kalliita työmatkoja ja ihan omasta pussista. Olisin saanut puolen vuoden sijaisuuden 240 km päästä, mutta koska olen sinkku, en olisi saanut matkavähennystä viikonlopuiksi kotiin. Koska olen sinkku, en saanut toisen asunnon vähennystäkään. Piti ilmoittaa työnantajalle etten voikaan tulla. Mitään karenssia ei tullut, mutta outo systeemi tämä verotus.
Kuntaliitosten seurauksena tuo matka voidaan kulkea hyvinkin saman kunnan sisällä. Esimerkiksi Porin toisesta päästä toiseen päähän on liki sata kilometriä. Jos on kyse vain siitä, että ei ole varaa bensaan tai bussikorttiin, voi anoa työllistymistä varten harkinnanvaraista toimeentulotukea tai käänteistä sossulainaa tai vipata veronpalautuksia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lukea tällaisia ketjuja. On oikeasti olemassa niin uusavuttomia ihmisiä että he eivät kykene edes tässä holhousyhteiskunnassa järjestämään työmatkaansa ja siten ottamaan työpaikkaa vastaan kun työnantaja ihan kotoa asti kysyy voisitko tulla töihin.
Ehkä työnantaja kumminkin voitti, jos ap. ei osaa edes järjestää työmatkaansa niin miten hän muuten voisi olla työkykyinen.
Musta taas on surullista lukea tällaisia viestejä, joiden kirjoittaja on todellisuudesta ihan pihalla. Kuulun itse siihen joukkoon, joka onnistui työssä käydessään hankkimaan viisinumeroisen puskurirahaston pahan päivän varalle. Sitten tuli lyhyen ajan sisällä ero, hometalo ja työttömyys. Säästöt kului loppuun, velkaa oli pakko ottaa ja luottotiedotkin meni, kun toimeentulotuesta ei pystynyt maksamaan tarpeeksi. Olenko todella mielestäsi uusavuton ja työkyvytön, kun en tämän takia pystyisi menemään kauas töihin?
Se hometalo oli oletettavasti velkarahalla ostettu ja suurin takaus pankkiin oli talon arvo? Olisit antanut talon mennä pankille ja jäänyt velkaa vain sen loppuosuuden. Pankin antama takaus on pankin ottama riski, tässä nyt tuli heille takkiin.
Ei kai ainakaan niin pöljä tarvitse olla, että TYÖKKÄRIIN itse mitään ilmoittaa. Tämä pyyntöhän on tullut ilmeisesti suoraan työnantajalta, eli eihän työkkäri edes tiedä siitä mitään.
Matka-avustusta töihinmenoon todella voi saada, mutta ei se paljon auta jos huomenna pitäisi olla töissä ja avustus tulee kolmen viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Varoitus matkakuluista: tein pätkätöitä ja työmatkat oli jotain 40 km ja 100km väliä. En saanut mitään! matkavähennyksiä verotuksessa. Kun omavastuu on 750€ vasta sen yli menevistä saa. Ja työttömyysvähennyksen matkoista saa kun on täysin työttömänä ollut koko kuukauden. Eli kun tein sijaisuuksia silloin tällöin-tuli tod. kalliita työmatkoja ja ihan omasta pussista. Olisin saanut puolen vuoden sijaisuuden 240 km päästä, mutta koska olen sinkku, en olisi saanut matkavähennystä viikonlopuiksi kotiin. Koska olen sinkku, en saanut toisen asunnon vähennystäkään. Piti ilmoittaa työnantajalle etten voikaan tulla. Mitään karenssia ei tullut, mutta outo systeemi tämä verotus.
Kyllä sinkku matkavähennyksen saa, mutta työasuntovähennystä ei. Tai olisithan sinä voinut väittää verottajalle kulkeneesi sen matkan päivittäin. Julkisessa kulkuneuvossa olisit voinut nukkuakin.
Aloittaja sanoi jo kieltäytyneensä tarjotusta työstä, joten turha sille on ehdottaa miten se voisi ottaa työn vastaan.