Joudunko karenssille, kun olisin saanut töitä 70 km päästä mutta rahat ei riitä matkoihin?
Mua pyydettiin tänään töihin sairaslomasijaiseksi huomisesta alkaen, mutta jouduin kieltäytymään kun työpaikka sijaitsee 70 km päässä eikä rahani riittäisi millään matkoihin. Tilillä ei ole edes viittä kymppiä ja siitä pitäisi riittää ruokaankin. Ollaanko työkkärissä niin kusipäisiä, että mun odotettaisiin pyöräilevän vanhalla mummonpyörälläni 140 km päivässä tai nukkuvan yöt jossain sillan alla? Vai vältynkö karenssilta, kun selitän mikä tilanne on?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa, että tulee sama tilanne eteen. Itse asiassa jo joku 20km matka voisi olla taloudellisesti liikaa, kun en omista autoa. 11-15e päivässä bussiin veisi aika äkkiä ruokarahat.
Ai kun et omista autoa!!! Bussi on huomattavasti halvempi kuin oma auto! Herranjestas kun minäkin jouduin ostamaan auton, kun tuli 6 kuukaudeksi töitä 45 km päästä, eikä julkiset kulje. Otapa kuule huvikses autolainaa 3200€ (oli halvin auto, johon sai autolainan pitkällä maksuajalla) ja maksa 700€ vakuutuksista ja veroja yms. heti ekana vuonna. Kyllä suututtaa, jos pesti ei jatku puolen vuoden jälkeen. Olen ollut nyt 8 kk ja on jatkoa vuoden loppuun tiedossa, sitten ei taas tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Miksi tätä ehdotusta on miinustettu niin paljon? Jos työstä saa kunnon palkkaa, vippi on helppo maksaa korkoineen takaisin.
Tätäkin viestiä on alapeukutettu jo 29 kertaa, mutta kukaan ei ole vaivautunut selittämään miksi. Mitä vikaa on pienessä pikavipissä, jos sen avulla saa kuukauden päästä tuhansia euroja palkkaa? Vielä jos vaihtoehtona on tulojen väheneminen karenssin myötä, vipistä kieltäytymisessä ei ole mitään järkeä.
Täällä kai oletetaan, että tarjottu työ on jotain osa-aikaista siivoushommaa josta ei makseta edes tonnia kuussa. Täällä kun käy lähinnä sellaisia ihmisiä, joiden on turha haaveilla pääsevänsä sitä paremmin palkattuihin töihin.
Olen ihan hyvin palkatussa asiantuntijatyössä, mutta oletan, että sellaisten sijaisuuksia ei tarjota kellekään satunnaiselle tyypille tuosta vaan lyhyeksi ajaksi, sillä pelkkään perehdytykseen menee helposti viikkoja tai kuukausia, ja soveltuvat osaajat ovat harvassa. Siksi oletus on, että kyseessä on jokin melko yksinkertainen ja siksi huonosti palkattu työ, jos sitä voidaan tuosta vaan tarjota jollekin ilman haastatteluja, työnäytteitä, perehdytystä ja palkasta sopimista.
Minä taas oletin, että kyse on jostain siivousta vaativammasta ja paremmin palkatusta työstä, koska siihen halutaan sijainen 70 kilometrin päästä. Jos joku työntekijä sairastuu yllättäen ja sijainen tarvitaan jo seuraavaksi päiväksi, kuinka perusteellisia haastatteluja sun muita siinä ehditään tehdä? Ehkä ap:lla on reilusti aikaisempaa kokemusta alalta, mahdollisesti jopa saman työnantajan leivissä, jolloin se tiedetään osaavaksi työntekijäksi.
Yksinkertaisiin hanttihommiin löytyy tekijöitä lähempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä 70km päässä ole omia työttömiä?
Voi olla, mutta oletko oikeasti niin mielikuvitukseton, ettet keksi yhtään sellaista tilannetta jossa töihin halutaan joku tietty tyyppi kauempaa?
Joku lääkäri toki, mutta ap ei kuulosta kovin korkeasti koulutetulta.
Ap, mikä on ammattisi?Miten päättelet lyhyen viestin perusteella kirjoittajan koulutustason? Miltä korkeasti koulutettu ihminen mielestäsi kuulostaa? ap:n viestihän ei ollut yhdys sana virheitä väli merkien puutumista tai muita räikeitä vihreitä täynänsä. joten kyl se musta voi olla vaiks monin kertanen tohtori!!!
Yleensä korkeasti koulutetut osaa hoitaa raha-asiansa niin, ettei tällaisia tilanteita pääse sattumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Miksi tätä ehdotusta on miinustettu niin paljon? Jos työstä saa kunnon palkkaa, vippi on helppo maksaa korkoineen takaisin.
Pikavippi ei ole ikinä ratkaisu. Ainoastaan idiootti niitä ottaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sosiaalitoimistosta saa apua tällaisissa tilanteissa, jos on vähävarainen. Olen itsekin tehnyt tukipäätöksiä työmatkoista pääkaupunkiseudulla, jolloin kulut saattavat olla vain muutamia kymppejä kuukaudessa. Nyt kannattaisi ehkä muutoinkin selvittää, mitä jatkossa tekee, jos tulee vastaava tarjous, jotta pääsee töihin.
Se, ettei ole varaa työmatkoihin, ei ole pätevä este työn vastaanottamiselle.
Sehän se vasta onkin pätevä syy. Millä autoton lähtee 70 kilometrin päähän?
Käytä nyt järkeä edes vähän. Ei se siitä kulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Tätäkin viestiä on alapeukutettu jo 29 kertaa, mutta kukaan ei ole vaivautunut selittämään miksi. Mitä vikaa on pienessä pikavipissä, jos sen avulla saa kuukauden päästä tuhansia euroja palkkaa? Vielä jos vaihtoehtona on tulojen väheneminen karenssin myötä, vipistä kieltäytymisessä ei ole mitään järkeä.
Pikavipeissä on tuhansien prosenttien korko. Sillä pikavipillä pitäisi pystyä maksamaan koko kuukauden matkakulut. Eli takaisin pitää maksaa käytännössä koko palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sosiaalitoimistosta saa apua tällaisissa tilanteissa, jos on vähävarainen. Olen itsekin tehnyt tukipäätöksiä työmatkoista pääkaupunkiseudulla, jolloin kulut saattavat olla vain muutamia kymppejä kuukaudessa. Nyt kannattaisi ehkä muutoinkin selvittää, mitä jatkossa tekee, jos tulee vastaava tarjous, jotta pääsee töihin.
Hyvä säästökohde yhteiskunnalle: antaa sinulle potkut. Sinä ja kaltaisesi ovat niitä todellisia pummeja tässä yhteiskunnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Tämä voisi olla peruskoulun matematiikan tehtävä:
Ville tarvitsee pikavipin päästäkseen töihin. Hän joutuu maksamaan vipistä 200 € korkoa ja muita kuluja. Töistä saatava nettopalkka on 2 000 € suurempi kuin tuet, jotka Ville menettää. Kuinka paljon enemmän rahaa Ville saa käyttöönsä, kun vipistä aiheutuneet kulut vähennetään?
Vastaus: 1 800 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Pikavipeissä on tuhansien prosenttien korko. Sillä pikavipillä pitäisi pystyä maksamaan koko kuukauden matkakulut. Eli takaisin pitää maksaa käytännössä koko palkka.
Pikavipeissä EI ole tuhansien prosenttien korkoa! Parhaimmillaan vipin voi saada jopa täysin ilman kuluja. Esim. Vivus tarjoaa uusille asiakkaille enimmillään 400 euron vippiä niin, että 30 päivän päästä maksaa takaisin saman summan jonka lainasi - ei senttiäkään enempää! Tällaisen vipin vuosikorko on tasan 0 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Ville tarvitsee pikavipin päästäkseen töihin. Hän joutuu maksamaan vipistä 200 € korkoa ja muita kuluja. Töistä saatava nettopalkka on 2 000 € suurempi kuin tuet, jotka Ville menettää. Kuinka paljon enemmän rahaa Ville saa käyttöönsä, kun vipistä aiheutuneet kulut vähennetään?
Laskit väärin. Oikea vastaus on, että Ville jää varmasti miinuksen puolelle, koska pikavipit on av-mammojen mielestä aina saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lukea tällaisia ketjuja. On oikeasti olemassa niin uusavuttomia ihmisiä että he eivät kykene edes tässä holhousyhteiskunnassa järjestämään työmatkaansa ja siten ottamaan työpaikkaa vastaan kun työnantaja ihan kotoa asti kysyy voisitko tulla töihin.
Ehkä työnantaja kumminkin voitti, jos ap. ei osaa edes järjestää työmatkaansa niin miten hän muuten voisi olla työkykyinen.
Ja sinä sitten, joka vastasit abstraktilla hölynpölyllä, kun AP esitti huolensa joka on hyvinkin käytännönläheinen. Miksi, oi miksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lukea tällaisia ketjuja. On oikeasti olemassa niin uusavuttomia ihmisiä että he eivät kykene edes tässä holhousyhteiskunnassa järjestämään työmatkaansa ja siten ottamaan työpaikkaa vastaan kun työnantaja ihan kotoa asti kysyy voisitko tulla töihin.
Ehkä työnantaja kumminkin voitti, jos ap. ei osaa edes järjestää työmatkaansa niin miten hän muuten voisi olla työkykyinen.
Syyllistät työtöntä, vaikka vika on päättäjissä. Suomessa kun on käytössä sellainen systeemi, että sossun asiakkailla ei saa olla yhtään ylimääräistä säästössä yllättävien menojen varalta.
Aloituksesta puuttui oleellisia tietoja, jotta tähän voisi kommentoida järkevästi. Ensinnäkin, jos ap asuu jossakin muutaman sadan asukkaan kunnassa, jossa ei vain ole töitä niin on oletettavaa, jos töitä haluaa niin matkoihin tulee menemään rahaa. Lisäksi kuinka pitkästä työrupeamasta on kyse? Entä kuinka paljon näihin matkoihin menee rahaa?
Onko esim. mahdollista ottaa työkkäriin yhteyttä ja kysyä voiko työn aloittaa myöhemmin? Onhan toi seuraavana päivänä aloitus nyt täysin pöyristyttävää. Mutta jollei oteta sitä huomioon niin olisihan siinä vaihtoehtoja. Esim. käyttää tämä 50 euroa matkoihin ja hakea ruoka leipäjonosta tai vaikka seurakunnalta. Tai sitten ihan sossun tiskille selostamaan tilanne niin ehkä heiltä saisi ruokakuponkeja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Ai tolla summalla kulkee koko kuukauden 70km matkaa ees taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sinun asemassasi menisin heti maanantaina lääkäriin hakemaan sairauslomaa, valehtelisin vaikka mitä. Sitten saikkulappu heti työkkäriin, vältyt karenssilta ja saat sairauspäivärahaa. Nyt on meneillään työttömien kyykytys, joten mahdollisuus saada karenssia on suuri, jos työpaikka on työkkäristä tullut.Työkkärin mielestä on vaikka käveltävä 70km edestakaisin paksussa lumihangessa päivittäin. Jos työpaikka ei ole työkkärin kautta tullut, niin silloinhan he eivät siitä mitään tiedä.
Millä rahalla ap sinne lääkäriin menisi?
Hoitajalla käynti on ilmaista. Oulussa ainakin hoitaja on se joka sairaslomaa antaa, läääkärille ei pääse ennen kuin on tekemässä kuolemaa, jos sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sinun asemassasi menisin heti maanantaina lääkäriin hakemaan sairauslomaa, valehtelisin vaikka mitä. Sitten saikkulappu heti työkkäriin, vältyt karenssilta ja saat sairauspäivärahaa. Nyt on meneillään työttömien kyykytys, joten mahdollisuus saada karenssia on suuri, jos työpaikka on työkkäristä tullut.Työkkärin mielestä on vaikka käveltävä 70km edestakaisin paksussa lumihangessa päivittäin. Jos työpaikka ei ole työkkärin kautta tullut, niin silloinhan he eivät siitä mitään tiedä.
Millä rahalla ap sinne lääkäriin menisi?
Häh? Mistä lähtien terveyskeskukseen meno maksaa? 😂
.
Mita mita. Mita ihmetta?
Etkös sa ole saanut ajaa ajokorttia, saanut autoa ja bensiiniä kortillaa silla perusteella että sun olisi helpompi työllistua ja kulkea niissä mahdollisissa tulevissa tuopaikoissa.
Auto ja ajokortti myös ehkäisevät syrjäytymistä ja mahdollistavat muiden ihmisten kanssa tasavertaisen kanssakäymisen.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi?
Ai tolla summalla kulkee koko kuukauden 70km matkaa ees taas?
200 euroa on pikavipin kulut.
Itse kun eron jälkeen jäin tiukille, heti ensiksi myin kotoa kaiken tarpeettoman. Tämän jälkeen olen saanut lahjoituksena monen tuttujen tavaroita.
Sain kirpparilta paikan, jossa minun tavaroiden myynnistä sain arvoa samaan kirppariin ja ostin arvolla tavaraa, jotka oli helppo muuttaa rahaksi, esim kotimaista lasia.
Kun lasia oli tarpeeksi, tutustuin pariskuntaan, jolle kelpasi ns peruskaura, katsoimme huutiksesta toteutuneet kaupat ja sain vst arvon lounasseteleinä.
Tutun tuttu on kauppias, jonka kauppaan käy maksuvälineenä lounassetelit ja ostin auton takakontin sekä takapenkin verran näillä ruokaa kerralla.
Meni vuosi että kaikki oli syöty.
Tähän väliin mahtuu monta pakettiautollisten verran tavaraa, tuhansittain hintalappuja, mutta jotenkin aina ihmettelen.
Olen töissä, joten minulla kaikesta huolimatta on puskurahasto mutta se ei ole tullut ilmaiseksi, siihen on tehty paljon töitä.
Hienoa että ap sai töitä, mutta onko kaikki nyt tehty ? Fb on täynnä kimppakyyti-ilmoituksia, omankin voi tehdä.
Itse olin menossa ystäväni häihin liftaamalla.
Itse olen saanut lahjoituksena paljon kynttilöiden jämiä. Ilmoituksia monessa paikassa. Taloyhtiö n grillissä kuumensin ne juoksevaksi, virkkasin puuvillalangasta sydämet ja sain työpaikan keittiöstä fairypulloja, joista tuli muotit. Pari kk käytin kynttilöitä valonlähteinä kun olin kotona yksin.
Talvella otin takapihalta ämpäriin lunta, kun oli sulanut, täytin veden maitotölkkeihin ja annoin jäätyä. Ehkä 3 kk laitoin 3 krt päivässä 2 jäistä maitotölkkiä jääkaapin jotka hohkaavuudellaan alensi jääkaapin sähkölaskua.
Kun rahaa pitää säästää, säästetään. Jos saadaan töitä, sinne mennään, keksitään viimeiset keinot saada rahaa eikä valitella vauva sivuilla aiheesta.