Onko tämä jo vainoamista? (kaverisuhde)
Kuvitellaan että nimeni on "Minna" ja tämä keskustelu koskee kaveriani "Pirjoa" ja hänen miestä "Perttiä" He ja heidän kaksi lastaan on melko tavallinen ja tylsä perhe, joka ei tee koskaan mitään. Pirjo käy tällä hetkellä työkkärin työharjoittelussa ja mies satunnaisesti raksahommissa. Molemmat on +30 vuotiaita, ja lapset kouluikäisiä. Pertti on luonteeltaan hiljainen jörö, jos heidän luonaan käy, pääsee tämän suusta ehkä joku "örrr" mikä tarkoittaa Pertin kielellä "moi" sitten hän vetäytyy yleensä autotalliin/varastoon tai pelaamaan tietokonetta yläkertaan. Eikä puhu koko aikana mitään. Jälikikäteen saan kuulla, että Pertistä oli mukavaa että kävimme kylässä.
Pirjo on ihan tavallisen oloinen, ehkä vähän yksinkertainen mutta leppoisa nainen ja hyvä äiti. Pirjo on kova leipomaan, ja heillä on aina kakkua kun tulen käymään. Myös Pertin ja Pirjon pienet lapset ovat innoissaan kun joku tulee kylään, eikä Pirjon kanssa keskustelusta meinaa tulla mitään kun lapsilla on niin paljon kerrottavaa ja näytettävää (uudet lelut/koulujutut yms) kun en ole käynyt kylässä kuukausiin. Pirjo on "psyykannut" lapsiaan koko edellisen viikon että MINNA tulee kylään!!! Minnan nimi on myös kirjoitettu seinäkalenteriin sydänten kera. Leipominen on aloitettu jo eilen, ja lapset on koristellut koko päivän kakkua ja käynyt katsomassa ikkunasta 5min välein, milloin Minna tulee kylään. Jouluisin yms leivoksiin kuten pipareihin on kirjoitettu Minnan nimi.
(osa 1/2 jatkuu)
Kommentit (59)
Epäonnistu pastetus, kun oli liian pitkä viesti. Toivottavasti joku saa selvää. :( " tarkoittaa sitten lainausmerkkejä esim käydään "moikkaamassa"
Minna, Pirjo ja Pertti, sitten en jaksanut enää lukea. Voitko laittaa vielä parilla ranskalaisella viivalla pääkohdat (max 5 kohtaa)?
On sulla kans aikaa kirjoittaa tarinaa...
Enpä usko, että tässä on pahansuopuutta. Vaikuttaa lähinnä sitä, että olette heidän ainoat perheystävänsä.
Ymmärrän, että sinua ja miestäsi ahdistaa välillä liiallinen tuttavuus, mutta itse toimisin (helppo sanoa) niin, että kertoisit "Pirjolle" ettei ihan niin usein ole hyvä tulla käymään teillä töissä, koska se häiritsee työntekoa.
Ihan hauskaa, että sinulla on itsestäsi niin korkea käsitys, että koet että sinua vainotaan kuin jotain hollywood staraa ikään. Sanot että kaverisi ja sen perhe on tylsä. No sepustuksesi perusteella sinä se vasta tylsä oletkin jaaritteluinesi, etkä mikään kiva kaveri, kun olet täällä haukkumassa ja puukottamassa selkään jotain ihmistä, jolle livenä ei ole munaa sanoa että ei kiinnosta sun seura.
Onko Pirjon äidin nimi siis Kyllinkki?
Joo oli pitkä, liian pitkä. Mutta lyhesti: Pirjo ja Pertti on (Tämä iltalehden artikkeli kertoo hyvin)
YKSI Pirjo "psyykaa" lapsiaan vierailulla (kirjottaa kalenteriin nimeni ja jankaa lapsille monta päivää, Minna tulee, Minna tulee, Minna tulee 3 päivän päästä Minna tulee Minna tulee.. Huomenna se MINNA tulee) Kylään kuulessa saan kuulla miten MINNAA on ootettu koko viikko, ja tänään katsottu ikkunasta ainakin 100 kertaa, että milloin MINNA tulee kylään.
KAKSI Käyvät töissä katsomassa, että olenko töissä (kaupassa) eivät osta aina välttämättä mitään, kunhan tulee katsomaan. Etenkeen mies ei puhu mitään, mutta käy silti toisella puolella kaupunkia ostamassa tupakat mieheni "Lassen" kaupasta, koska Lasse on hieno jätkä. Pertti ei kuitenkaan puhu koskaan Lasselle, jos käy kylässä kahvilla. Ainoastaan vain silloin jos on humalassa.
KOLME Jos en ole töissä, laittaa viestä "oltais käyty kattomassa mutta et ollut töissä"
NELJÄ Laittaa viestiä kun ajaa ohi autolla "näin sut ikkunasta/sulla oli kynttilä parvekkeella" tms
Siinä pääpiirteittäin. Tarkemmin yllä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hauskaa, että sinulla on itsestäsi niin korkea käsitys, että koet että sinua vainotaan kuin jotain hollywood staraa ikään. Sanot että kaverisi ja sen perhe on tylsä. No sepustuksesi perusteella sinä se vasta tylsä oletkin jaaritteluinesi, etkä mikään kiva kaveri, kun olet täällä haukkumassa ja puukottamassa selkään jotain ihmistä, jolle livenä ei ole munaa sanoa että ei kiinnosta sun seura.
Olen sanonut että ei kiinnosta sekä suoraan että epäsuoraan. Mutta en voi kieltää heitä etteikö saisi käydä kaupassa jossa olen töissä.
Kyllä minuakin ahdistaisi tuollainen toiminta. Vaikeaa on kyllä ilmoittaa toista loukkaamatta, että vähempikin riittäisi. Mutta jos tulisivat pällistelemään työpaikalleni, niin sanoisin kyllä, että olen nyt kiireinen, en ehdi seurustelemaan kuin vapaa-ajalla. Ja silloinkin olisin kiireinen :D
Luin koko jutun ja ilmeisesti:
-Pirjo matkii Minnan tyyliä, hänen miehestään on tullut Minnan miehen "kopio"
-Pirjo ottaa päivittäin yhteyttä, joko nähtäisi ja voi käydä lapsineen etsimässä Minnaa duunista
-Pirjo leipoo vierailuille, leivonta aloitetaan edellisenä päivänä. Jouluna ollut pipareita, joissa lukee "Minna" (vain näitä?)
-Minna on laittanut Pirjon estolistalle, mutta sitten Pirjo tulee etsimään töistä
-Pirjon äiti päivittelee, miten Minna on mukava
-Minna on ilm ap.
*
Ainoa mikä voisi mennä vainoamiseksi, on tuo työpaikalta haku ja jatkuva soittelu. Muu on lähinnä erikoista
Vierailija kirjoitti:
Minna, Pirjo ja Pertti, sitten en jaksanut enää lukea. Voitko laittaa vielä parilla ranskalaisella viivalla pääkohdat (max 5 kohtaa)?
Minä kyllä luin, vieläpä melko suurella mielenkiinnolla. Tekis mieli tietää, että mitä sitten tapahtui. Eli tarinan pitäisi tässä vaiheessa edetä seuraavaan ruutuun. Ehkäpä siten, että kertoja näkee sattumalta Pirjon tai Pertin tekemässä jotain yllättävää tai outoa kaupungilla.
Tämänkin tarinan ois voinut lyhentää ja saada uskottavammaksi muotoon:
"Kaverini perheellä ei ole vissiin oikein muita ystäviä ja he roikkuvat minussa ja miehessäni. Olen töissä kaupassa ja he ilmestyvät sinne vain hengaamaan ilman aikomustakaan ostaa mitään, he matkivat pukeutumistyylimme ja aina ajaessaan talomme ohi kyttäävät onko meillä verhot auki vai kiinni. Kaverini myös hehkuttaa vierailuani etukäteen lapsilleen ja on vaikea jutella, kun he keskeyttävät koko ajan. Hän on ihan mukava tyyppi, mutta ahdistaa."
Alkuperäisellä tarinalla tohon ei jaksa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo oli pitkä, liian pitkä. Mutta lyhesti: Pirjo ja Pertti on (Tämä iltalehden artikkeli kertoo hyvin)
YKSI Pirjo "psyykaa" lapsiaan vierailulla (kirjottaa kalenteriin nimeni ja jankaa lapsille monta päivää, Minna tulee, Minna tulee, Minna tulee 3 päivän päästä Minna tulee Minna tulee.. Huomenna se MINNA tulee) Kylään kuulessa saan kuulla miten MINNAA on ootettu koko viikko, ja tänään katsottu ikkunasta ainakin 100 kertaa, että milloin MINNA tulee kylään.
KAKSI Käyvät töissä katsomassa, että olenko töissä (kaupassa) eivät osta aina välttämättä mitään, kunhan tulee katsomaan. Etenkeen mies ei puhu mitään, mutta käy silti toisella puolella kaupunkia ostamassa tupakat mieheni "Lassen" kaupasta, koska Lasse on hieno jätkä. Pertti ei kuitenkaan puhu koskaan Lasselle, jos käy kylässä kahvilla. Ainoastaan vain silloin jos on humalassa.
KOLME Jos en ole töissä, laittaa viestä "oltais käyty kattomassa mutta et ollut töissä"
NELJÄ Laittaa viestiä kun ajaa ohi autolla "näin sut ikkunasta/sulla oli kynttilä parvekkeella" tms
Siinä pääpiirteittäin. Tarkemmin yllä.
kas kas tähän provoon löytyi vielä oma ja sopiva lehtiartikkelikin. 0/5.
No voi, ikävä juttu. Itsellä ollut pari tuollaista tuttavaa, mutta onneksi olin toimistossa töissä ja sinne ei ulkopuolisia päästetty. Ota täysi irtiotto, älä vastaa puheluihin, viesteihin, sano, että pomo on kireenä töissä ja ei tykkää vierailuista, irti, irti tuollaisista tutuista. He yrittävät elää elämäänsä teidän kautta, totaalinen välttely vain päälle, ikävä loukata tietenkin muita, mutta kestää aikansa kun tottuvat, että et ole heidän Minna, löytävät sitten uuden, tai oppivat elämään ihan omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä luin, vieläpä melko suurella mielenkiinnolla. Tekis mieli tietää, että mitä sitten tapahtui. Eli tarinan pitäisi tässä vaiheessa edetä seuraavaan ruutuun. Ehkäpä siten, että kertoja näkee sattumalta Pirjon tai Pertin tekemässä jotain yllättävää tai outoa kaupungilla.
Kassatädin superkiinnostava elämä. Pääasiallinen tapahtuma: av-palstailu.
Osa 2/2
Nyt varmaan tulee mieleen että mikä se vainoamis juttu on? Niin.. Tämä Pirjo on viimeiset kaksi vuotta käynyt melkein päivittäin joko Pertin ja lasten kanssa tai Pirjo on käynyt oman äitinsä Kyllinkin ja lasten kanssa sekä minun että mieheni työpaikalla (olemme molemmat töissä eri kaupoissa). Välillä ihan vaan "moikkaamassa" he eivät 50% ajasta osta mitään käyvät vain katsomassa minua tai miestäni. Laittaa aina viestiä, että milloin olen/mieheni on töissä, jos en vastaa tulee hän paikan päälle katsomaan olenko töissä vaiko en. Jos he käyvät kaupassa silloin kun olemme vapaapäivällä tulee viestiä "oltas tultu kattomaan mun suosikki kauppatätiä/setää mutta et ollu töissä" Viestiä tulee myös silloin, jos he ovat ajaneet asuntoni ohi "ajettiin just sun talon ohi, näin sut ikkunasta" tms. tai sitten kommentoi verhoja oliko kiinni auki tai sitä oliko parvekkeellani kenties uusia kukkia tai lyhdyssä kynttilä palamassa. Hän myös ilmoittaa viestillä aina jos hänen äitinsä Kyllikki on nähnyt meitä kaupassa (töissä) tai ostoksilla "ostitte kuulemma banaaneja" (en edes juttele hänen äitin kanssa, moikaan kyllä) tai sitä jos olimme palvelleet häntä kassalla että miten olemme mukavia.
Pirjo on ruvennut pukeutumaan samoin, kuin itse pukeuduin teininä kun olimme koulukavereita. Myös Pertti on ostanut melkein samanlaisen takin kun miehelläni, sekä leikannut hiuksensa samoin. Pertti on kutsut mieheni "Lassen" kylään, ja soittaa hänelle aina välillä kun on saanut rohkaisua kaljasta. Silloin Pertti on kova puhumaan, mutta selvinpäin suusta irtoaa vain se "örr". Pertin mielestä Lasse on "hieno jätkä".
Pirjo laittaa melkein joka päivä viestin, että mitä kuuluu ja milloin voitas nähdä. Minua ei vain kiinnosta Pirjon seura, sillä meillä ei ole mitään yhteistä. Vetoan aina työkiireisiin/muihin menoihin, ettei voida nähdä. Välillä menen töissä varastoon/vessaan tms, jos huomaan että he ovat tulleet taas etsimään minua töistä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että Pirjo osoittelee sormella lapsille "katso kuka tuolla on" ja sitten koko perhe tulee seisomaan siihen viereen ja katsomaan eikä kukaan sano mitään. Katsotaan vain, kun olisin joku nähtävyys. Olen laittanut Pirjon useasti myös estolistalle ettei Pirjo voisi laittaa minulle viestejä, mutta sitten hän tulee katsomaan minua töistä, koska ei ole saanut puhelimella yhteyttä..
Ahdistaa koko ihminen, kun ei jätä minua rauhaan. Mielestäni tämä menee jo vainoamisen puolelle, mitä teen? :(