Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotko pyörätuoli vai rullatuoli?

Vierailija
20.10.2016 |

Onko poliittisesti korrektimpaa sanoa rullatuoli?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä, kenelle haluaa olla korrekti. Minä kun olen suomeksi kouluni käynyt ja kasvanut, niin käytän sanaa pyörätuoli. Entäpä liukuportaat, koneportaat, vai jotain muuta?

Vierailija
22/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullatuoli on se toimistotuoli, jossa on pienet muoviset pyörät olla.

Pyörätuoli on apuväline liikuntarajoitteiselle.

Kyse ei ole oikeasta termistä tai kumpi tuntuu rennommalta. On loukkaavaa, jos apuvälinettäni kutsutaan rullatuoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuoli ja rullatuoli ovat kaksi eri asiaa. Pyörätuoli on, jota liikuntavammaiset käyttävät, eli totta kai sanon pyörätuoli jos siitä puhun.

Vierailija
24/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitää :o siis ekaa kertaa kuulen, errä rullatuoli olisi jotenkin loukkaava sana. Onko näin? Miksi? Onko täällä ketään pyörätuolia käyttävää joka voisi selittää tämän?

EI ole rullia pyörätuolissa. Ennenkuin itse rupesin käyttämään pyörätuolia tiesin sen jo silloin. Eli puhutaan vain pyörätuolista.

Vierailija
25/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitää :o siis ekaa kertaa kuulen, errä rullatuoli olisi jotenkin loukkaava sana. Onko näin? Miksi? Onko täällä ketään pyörätuolia käyttävää joka voisi selittää tämän?

Pyörätuolissa ei ole ainuttakaan rullaa.

Vierailija
26/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin rullatuoli -sanaa, mutta se kohtaa niin paljon vastustusta näköjään että siirryin pyörätuoliin. Ihmettelen kuitenkin miksi joidenkin mielestä rullatuoli edellyttäisi, että siinä pitäisi olla rullat? Kaikki sanat eivät suomen kielessäkään ole täysin loogisia. Juovathan monet esim lonkeroa. Lonkero on tässä yhteydessä juoma, eikä mustekalan lonkero.

Vierailija
27/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielestä varmaankin sana rullatuoli siirtynyt käyttöön. Rullatuoli- sanan käyttö voidaan kokea loukkaavaksi vaikka ei sitä käyttävän tarkoituksena olisikaan vähätellä tai loukata. Toinen vielä negatiivisempi sana on pyörätuolipotilas.

Vierailija
28/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuoli, tämä on ainakin itselle ehdottoman selvä.. Ja kyllä vain, pysyvästi liikuntarajoitteiset jotka pyörätuolilla liikkuvat, saattavat kokea rullatuolin jopa loukkaavana tai alentavana.. Kaikki olemme yksilöitä toki.. Itse silti pitäydyn sanassa pyörätuoli koska luontevasti koen myös ystäväni puhuvan näin ja toisaalta myös kertovansa tulleensa kelailemasta yms. :) Niin tai näin, mutta kyllä se pyörätuoli suuhun luontevimmalta itselle kuulostaa

Vierailija
29/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosissaan, ruotistahan tuo rullatuoli juontanee. Vielä kurjempana pidän "rullatuolipotilas" samaten kuin pyörätuoliPOTILAS.

Vierailija
30/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuolissa on pyörät, se on pyörätuoli. Jos siinä on rullat, se on rullatuoli.

Niissä on renkaat, pyörää on ole koskaan nähnyt tuolissa. Se nimihän tulee siitä, että ne näyttää pyörän renkailta.

Pyörä = rengas + vanne (+ mahdollinen napa ja puolat). Kun autonrengas laitetaan vanteelle, saadaan pyörä. Autonrengas siksi, että auton vanne voidaan sellaisenaan kiinnittää autoon. Polkupyörän vanne taas on vain se kehä, johon rengas laitetaan. Polkupyörä on erei asia kuin pyörä, vaikka puhekielessä samaa tarkoitetaankin.

Vierailija
31/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuolissa on pyörät, se on pyörätuoli. Jos siinä on rullat, se on rullatuoli.

Niissä on renkaat, pyörää on ole koskaan nähnyt tuolissa. Se nimihän tulee siitä, että ne näyttää pyörän renkailta.

... ja kun ihminen keksi pyörän, hän keksi Jopon, niinhän se menikin.

Vierailija
32/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin rullatuoli -sanaa, mutta se kohtaa niin paljon vastustusta näköjään että siirryin pyörätuoliin. Ihmettelen kuitenkin miksi joidenkin mielestä rullatuoli edellyttäisi, että siinä pitäisi olla rullat? Kaikki sanat eivät suomen kielessäkään ole täysin loogisia. Juovathan monet esim lonkeroa. Lonkero on tässä yhteydessä juoma, eikä mustekalan lonkero.

Lonkero (= long drink) on samalla tavalla puhekielinen väännös kuin vaikkapa paku (= pakettiauto).

Vierailija
33/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole oikeasta termistä tai kumpi tuntuu rennommalta. On loukkaavaa, jos apuvälinettäni kutsutaan rullatuoliksi.

Harmi. Sulla on sitten vaikea elämä.

Vierailija
34/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä, kenelle haluaa olla korrekti. Minä kun olen suomeksi kouluni käynyt ja kasvanut, niin käytän sanaa pyörätuoli. Entäpä liukuportaat, koneportaat, vai jotain muuta?

Ne on virallisesti rullaportaat. Ne askelmat liikkuvat rullien varassa. Nuo rullat ovat pieniä pyöriä, ei niinkään mitään lankarullan muotoisia.

Vierailija
35/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuoli = apuväline, jolla kelataan

Rullatuoli = toimistotuoli, jossa on alla pienet (5-8cm halkaisiljaltaan) rullat

Vierailija
36/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään pyörätuolin käyttäjää, joka kutsuisi pyörätuoliansa rullatuoliksi. Ja työskentelen kuntoutusalalla. Tästä vois päätellä aika suoraan...

Rullatuolista puhuminen kertoo kuulijalle sen, ettei sulla ole kovin paljon tietoa ja kokemusta aiheesta.

Vierailija
37/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon pyörätuoli. Ymmärrän kyllä että rullatuoli on väärä termi, mutta miksi sitä pidetään jotenkin halventavana?

Vierailija
38/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rullatuoli, ja olen myös itse joutunut käyttämään sitä. En ymmärrä, mitä poliittisesti epäkorrektia rullatuoli -sanassa on.

Juu, tämä oli yleistä aiemmin. Aikamme on lyhytmuistinen ja no, pyörätuoli on hyvä sana sekin.

Vierailija
39/75 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv:ssä joku liikuntaesteinen juuri käytti sanaa rullatuoli. En muista, missä ohjelmassa.

Vierailija
40/75 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi. Sulla on sitten vaikea elämä.

On silloin, kun joudun sietämään kaltaisiasi idiootteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän